Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige computer is zo'n 8 jaar oud, en kan (al een tijd) niet meer meekomen. Dit heeft ertoe geleid dat ik dingen zoals bijvoorbeeld gamen heb moeten laten vallen, simpelweg omdat mijn computer de huidige spellen niet goed aan kan. Ik heb momenteel het geld om een nieuwe computer aan te schaffen en ben dus op zoek naar een computer die me in staat stelt om recente (en zoveel mogelijk toekomstige) spellen op maximale settings te kunnen spelen; ik wil weer een optimale game ervaring zoals ik die vroeger ooit had. Specifieke spellen kan ik op dit punt niet noemen, omdat ik zoals eerder aangegeven al een tijd niet meer heb kunnen gamen. In andere topics zie ik regelmatig keuzes als 144Hz @ 1080p, 60Hz @ 1440p, 4K, etc. Ik kan (nog) niet aangeven wat mijn streven is wat dit betreft, omdat ik hier te weinig vanaf weet. Ik laat me graag adviseren
(zie ook de vragen verderop).
Toekomstbestendigheid, in hoeverre mogelijk, is ook een belangrijk punt. Ik heb geen ervaring met het zelf bouwen van een PC, en waar ik een beetje bang voor ben, is dat ik door slechte keuzes in relatief korte tijd weer veel moet investeren om mee te kunnen komen (bijvoorbeeld omdat ik beter had kunnen wachten op een nieuwe generatie of omdat ik een moederbord heb aangeschaft dat geschikt is voor de huidige hardware, maar vervangen moet worden zodra ik iets wil upgraden).
Kort gezegd zoek ik dus een stevige game-computer waar ik een tijd mee vooruit kan zonder concessies te hoeven doen qua settings, die ik bij voorkeur relatief goedkoop kan upgraden om weer mee te kunnen komen als dit niet meer het geval is.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van ongeveer €2000 voor de PC zelf, dus zonder randapparatuur. Het mag ook hoger uitvallen is hier een goede reden voor is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb geen onderdelen die ik mee ga/kan nemen, en heb geen specifieke eisen aan software die moet draaien (afgezien van soepele FPS bij hoge settings in games).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb geen ervaring met het bouwen van een PC, dus ik vond het best wel moeilijk om iets samen te stellen. Maar goed, als ik het wèl makkelijk zou vinden zou ik hier waarschijnlijk niet zijn, dus hopelijk verwachten jullie niet al te veel. Mijn eerste opzet ziet er als volgt uit:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor bepaalde merken, maar weet niet of ik dit wel zou moeten hebben. Zie ook de vragen aan het einde van mijn post.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
In principe is stil natuurlijk beter (maar niet echt heel belangrijk voor me), en ik zou het fijn vinden als de PC zelf er een beetje mooi en strak uit ziet, maar echt eisen wil ik dat niet noemen.
Ga je overklokken?
In eerste instantie niet, maar zie ook de vraag aan het einde van mijn post.
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat ik met jullie mijn lijst wat kunnen verbeteren waar nodig, want ik heb denk ik onvoldoende ervaring om hier écht een optimale lijst van te maken.
Verder had ik in eerste instantie de template ingevuld uit één van de gepinde onderwerpen, maar bij het posten van dit topic werd me een ander template voorgeschoteld. In het oude template had ik ook nog de volgende vragen geformuleerd onder het "Welke vragen heb je hier nog over?"-kopje:
Mijn huidige computer is zo'n 8 jaar oud, en kan (al een tijd) niet meer meekomen. Dit heeft ertoe geleid dat ik dingen zoals bijvoorbeeld gamen heb moeten laten vallen, simpelweg omdat mijn computer de huidige spellen niet goed aan kan. Ik heb momenteel het geld om een nieuwe computer aan te schaffen en ben dus op zoek naar een computer die me in staat stelt om recente (en zoveel mogelijk toekomstige) spellen op maximale settings te kunnen spelen; ik wil weer een optimale game ervaring zoals ik die vroeger ooit had. Specifieke spellen kan ik op dit punt niet noemen, omdat ik zoals eerder aangegeven al een tijd niet meer heb kunnen gamen. In andere topics zie ik regelmatig keuzes als 144Hz @ 1080p, 60Hz @ 1440p, 4K, etc. Ik kan (nog) niet aangeven wat mijn streven is wat dit betreft, omdat ik hier te weinig vanaf weet. Ik laat me graag adviseren
Toekomstbestendigheid, in hoeverre mogelijk, is ook een belangrijk punt. Ik heb geen ervaring met het zelf bouwen van een PC, en waar ik een beetje bang voor ben, is dat ik door slechte keuzes in relatief korte tijd weer veel moet investeren om mee te kunnen komen (bijvoorbeeld omdat ik beter had kunnen wachten op een nieuwe generatie of omdat ik een moederbord heb aangeschaft dat geschikt is voor de huidige hardware, maar vervangen moet worden zodra ik iets wil upgraden).
Kort gezegd zoek ik dus een stevige game-computer waar ik een tijd mee vooruit kan zonder concessies te hoeven doen qua settings, die ik bij voorkeur relatief goedkoop kan upgraden om weer mee te kunnen komen als dit niet meer het geval is.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van ongeveer €2000 voor de PC zelf, dus zonder randapparatuur. Het mag ook hoger uitvallen is hier een goede reden voor is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb geen onderdelen die ik mee ga/kan nemen, en heb geen specifieke eisen aan software die moet draaien (afgezien van soepele FPS bij hoge settings in games).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb geen ervaring met het bouwen van een PC, dus ik vond het best wel moeilijk om iets samen te stellen. Maar goed, als ik het wèl makkelijk zou vinden zou ik hier waarschijnlijk niet zijn, dus hopelijk verwachten jullie niet al te veel. Mijn eerste opzet ziet er als volgt uit:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-7700K Boxed | € 352,50 | € 352,50 |
| 1 | Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | € 147,95 | € 147,95 |
| 1 | Gigabyte GeForce® GTX 1080 Ti Gaming OC 11G | € 734,49 | € 734,49 |
| 1 | WD Red WD40EFRX, 4TB | € 142,50 | € 142,50 |
| 1 | NZXT S340 Zwart | € 65,95 | € 65,95 |
| 1 | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 49,99 | € 49,99 |
| 1 | G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-32GVK | € 365,50 | € 365,50 |
| 1 | Corsair RM550x | € 91,25 | € 91,25 |
| 1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 164,64 | € 164,64 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.114,77 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor bepaalde merken, maar weet niet of ik dit wel zou moeten hebben. Zie ook de vragen aan het einde van mijn post.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
In principe is stil natuurlijk beter (maar niet echt heel belangrijk voor me), en ik zou het fijn vinden als de PC zelf er een beetje mooi en strak uit ziet, maar echt eisen wil ik dat niet noemen.
Ga je overklokken?
In eerste instantie niet, maar zie ook de vraag aan het einde van mijn post.
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat ik met jullie mijn lijst wat kunnen verbeteren waar nodig, want ik heb denk ik onvoldoende ervaring om hier écht een optimale lijst van te maken.
Verder had ik in eerste instantie de template ingevuld uit één van de gepinde onderwerpen, maar bij het posten van dit topic werd me een ander template voorgeschoteld. In het oude template had ik ook nog de volgende vragen geformuleerd onder het "Welke vragen heb je hier nog over?"-kopje:
- Zoals eerder aangegeven ben ik op zoek naar een zo goed/mooi mogelijke game-ervaring. Na wat kijken op dit forum ben ik erachter gekomen dat er meerdere opties zijn (correct me if I'm wrong). Je hebt G-Sync (Nvidia) en Freesync (AMD) monitoren om met een hogere verversingsfrequentie te kunnen spelen (aantal Hz). Hierbij is het merk videokaart van belang. Klopt het dat ik in dit geval zou moeten streven naar 1080p? Ik meen ergens gelezen te hebben dat 1440p op 144Hz zelfs met een 1080GTX Ti niet haalbaar is. Het alternatief is dat je voor een hogere resolutie gaat, maar met een lagere verversingsfrequentie (1440p @ 60Hz of 4K @ 60Hz?). Ik weet zelf eigenlijk niet zo goed waar ik voor zou moeten kiezen. Is er een duidelijke winnaar in een wereld waar geld geen rol speelt, of is het erg afhankelijk van de use-case? Ik vind de keuze voor een monitor ook erg moeilijk m.b.t. de toekomst. Er zijn bijvoorbeeld 1440p @ 144Hz monitoren beschikbaar, zou ik goed af zijn om deze aan te schaffen, ook al kan de huidige hardware er nog geen maximaal gebruik van maken? Waar zou ik m'n geld op in moeten zetten met het beeld op de toekomst?
- [hr]
- De keuze voor een Intel of een AMD CPU vind ik een moeilijke. Wat ik tot dus ver heb verzameld aan informatie, is dat een Ryzen vooral bij multi-tasking de voorkeur geniet en/of bij applicaties die effectief gebruiken maken van de vele cores (en dat deze hierdoor in de toekomst steeds beter gaat performen). Aan de andere kant lees ik dat Intel's CPU's nog steeds het meest optimaal zijn puur voor games, daarom de keuze voor intel in mijn eerste opzet. Heb ik hier goed aan gedaan? Zijn er dingen waar ik rekening mee zou moeten houden (zie ook volgende vraag)?
- [hr]
- Het moeilijke van PC's ten opzichte van consoles, is voor mij dat er op PC gebied constant wel iets nieuws aan komt. Als nieuweling in deze wereld vind ik het dan ook erg moeilijk om "het juiste" moment te kiezen om een nieuwe PC aan te schaffen. Er werd verwacht dat er meer informatie over de AMD Vega naar buiten zou komen op Computex, maar dit lijkt nu pas eind juli te gaan zijn. Verder staat Intel's i9 er ook aan te komen (hoewel dat nog wel even duurt), en is er ook nog AMD's threadripper. Zou ik er verstandig aan doen om te wachten? Zitten we op een punt dat een generatie afloopt, en zal mijn nieuwe PC daarom al (te) snel verouderd zijn?
- [hr]
- Zijn er speciale dingen waar ik rekening mee moet houden als ik een dual-screen setup wil? Gamen zal ik (denk ik) altijd doen op een enkele monitor, waarbij de andere monitor slechts gebruikt wordt voor bijvoorbeeld een browser of een twitch-stream.
- [hr]
- Als ik letterlijk de onderdelen hierboven (en randapparatuur) aanschaf, mis ik dan nog dingen (in het bijzonder t.b.v. het bouwen van de PC). Zou ik bijvoorbeeld dingen moeten aanschaffen voor kabelmanagement in de kast, extra fans, etc?
- [hr]
- Is de combinatie van hardware compatible? Er zijn standaardmaten, maar kan het zo zijn dat een videokaart en koeler combinatie bijvoorbeeld alsnog niet past omdat ze tegen elkaar aan zouden komen? Is dat hier het geval?
- [hr]
- Ik heb me nu voorgenomen zelf de PC te gaan bouwen, omdat dit me meer vrijheid geeft en de kosten drukt. Kan ik me hiermee in de voet schieten? Ik heb niet echt een goed beeld van hoe moeilijk dit is. Klopt het dat er relatief weinig fout kan gaan (je kan vaak dingen maar op 1 manier installeren)? Als ik alle hardware heb aangesloten, zijn er dan nog veel tweaks nodig in de BIOS o.i.d, of is het in principe zo dat je gewoon klaar bent nadat alles is aangesloten hardwarematig? (en dat je daarna dus het OS en drivers kan installeren)
- [hr]
- Ik heb geen ervaring met het bouwen van een computer, laat staat overclocken. Ik zou hier mogelijk wel interesse in hebben (daarom ook de keuze voor een "K" variant CPU). In hoeverre is dit goed op te pakken voor een leek? Kan ik hiermee hardware beschadigen/kapot maken, of kan ik hier in principe veilig mee spelen waarbij er altijd nog een weg terug is?
- [hr]
- Ik kan niet goed inschatten waar de prioriteit bij sommige onderdelen zou moeten liggen. Is een .M2 harddisk bijvoorbeeld een goede investering, of is het niet nodig voor mijn doeleinden? Hetzelfde geld voor geheugen. Je hebt geheugen van 3200MHz, maar ook van 2400MHz. Wat zou moeten bepalen welke ik nodig heb? Kan een verkeerde keuze mijn CPU/GPU bottlenecken (domme vraag misschien)?
- [hr]
- Het kiezen van een moederbord vond ik lastig. Voor mijn eerste keuze heb ik een socket 1151 moederbord nodig, die past in een ATX kast en met DDR4 om kan gaan (toch?), maar er zijn heel veel moederborden die hieraan voldoen (met varierende prijzen), hoe zou mijn keuzeproces verder moeten verlopen?
- [hr]
- Ik twijfelde of ik voor 32GB of 16GB geheugen zou moeten gaan. Is 32GB overkill (ook in de toekomst)?
- [hr]
- Hoe bepaal ik welke PSU ik moet hebben? Is mijn huidige keuze geschikt?
- [hr]