Voorbereiding domotica - buizen/topologie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-06 00:40
Na advies hier van een aantal van jullie ontvangen te hebben, ben ik afgelopen weken druk geweest om ons casco huis te voorzien van buizen waar ik in de toekomst bedrading voor domotica doorheen kan trekken.

Volgens oa Femme zou een ster topology het meest toekomst proof zijn.
Omdat ik zelf in eerste instantie mijn elektrische installatie op de conventionele manier wil aanleggen is er nogal veel buis verwerkt. In ons huis (met ongeveer 170m2 vloeroppervlakte heb ik tot nu toe 800 meter PVC buis (zowel 16 als 19 mm buis) verwerkt (en ik ben nog niet klaar).

Vrijwel alle wandcontactdozen, schakelaars en lichtpunten hebben naast een 16mm buis voor de conventionele bedrading een eigen buis (meestal 19mm) naar een te bouwen kast op de overloop van de eerste etage gekregen.

In eerste instantie wilde ik de buizen van de begane grond verticaal laten lopen over de ruwe betonvloer van de eerste etage, maar heb dat aangepast en deze via de muren van de eerste etage naar het holle houten plafond tussen de eerste etage en zolder getrokken.

Heel veel buizen 1

Heel veel buizen 2

Heel veel buizen 3

Het werd wel krapjes tussen de balken van de overloop toen daar de meeste leidingen uit het plafond naar beneden kwamen (35 stuks). Er was niet bijzonder veel ruimte meer tussen de balken voor isolatie over. Onder andere de rechtstreekse leidingen van de centraaldozen van de begane grond lopen wel over de ruwe betonvloer richting diezelfde kast (nog eens een stuk of 15).
Heb me er uiteindelijk best op verkeken (de hoeveelheid werk) en ben er 5 weken lang druk mee geweest (met soms 7 dagen per week, meer als 12 uur per dag) 8)7 . Als je dit zelf van plan bent te gaan doen, weet waar je aan begint!

De meeste WCD's op de begane grond hebben naast de loze directe leiding naar die kast op de eerste etage ook nog een 19mm richting de kruipruimte.

Waar ik straks wellicht tegen aan loop is dat ik gekozen heb om de meeste schakelaars toe te passen in hetzelfde raamwerk met een WCD bij de deuren omdat ik dit fraaier vind dan allemaal enkele inbouwdozen en ik op die locatie straks hooguit een dubbele drukknop kan toepassen (Jaeger en Busch kent alleen een enkele en dubbele pulsdrukker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 11:53
Ziet er goed uit. Foto's van verbouwingen e.d. vind ik altijd mooi om te zien.

Je zegt dat je in eerste instantie voor een "conventionele" aansluiting gaat, dit betekend dat je alle WCD en schakelaars ook nog naar een centraaldoos laat lopen? En vanuit daar naar de meterkast? Voor de verkoopbaarheid van je huis misschien wel een slimme zet. Maar volgens mij had je dit ook heel makkelijk kunnen oplossen met 230v relaises op een dinrail in je zonder tussenkomst van iets "moderns" als een PLC.

Wat doe je met de 19mm naar de kruipruimte? Of heb je dit gedaan omdat je toch bezig was en hier evt. later gebruik van zou kunnen maken. Lopen er dus nu 3 leidingen naar elk raamwerk?

Wat is verder de bedoeling van dit topic? Blijf je updates posten de komende weken van de voortgang?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Die pijp naar kruipruimte heb ik gemaakt omdat het relatief weinig moeite kostte en nog meer flexibiliteit geeft. Ja die WCD op de begane grond hebben dus 3 pijpen, 1 x 16mm voor conventioneel (via centraaldoos) en 2x 19mm voor domotica /utiliteitsdoeleinden.

Alle schakelaars en WCD (nou ja bijna allemaal dan) hebben behalve een pijp naar de domoticakast ook nog een pijp naar de centraaldoos in de betreffende ruimte.

Ik ben nog lang niet klaar met de afbouw van ons huis, veelal allemaal zaken die niet met de domotica te maken hebben. Dus niet echt interessant voor een ander lijkt me. Eerst maar eens zorgen dat ik er kom te wonen. Of ik daarna meteen doorga met de aanleg van de domotica lijkt me ook niet.. nog zoveel zaken te regelen (tuin, raambekleding etc etc..)

Heb nog wel wat extra foto's (meer kan niet omdat mijn opslagruimte bij Tweakers voor foto's vol zit):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CmBqHSs0dihpdrUAZbMYLjh2/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JG7tQ70oattAYoP7R9aZi8ev/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rWqypIkhDRUPyjy274oTr0Gw/thumb.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Herbiek616 op 02-06-2017 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:08
Wow respect hoor om dit allemaal zelf te doen.

Ik heb de aannemer die bezig is met een prijs voor ons nieuwbouwhuis gevraagd drie prijzen te maken. Eentje waarin hij ster aanlegt incl pijpen en bedrading. Eentje waarin hij alleen de buizen doen en eentje waarin de hele E installatie uit de offerte is gehaald.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:47
Ik zie dat je vloerverwarming toepast. Ik weet niet of dit de begane grond is? Bewuste keuze de buizen die oversteken moeten niet tussen de ruimte van 10 hoh te leggen? Hoe hoog moet de dekvloer worden nu? 70?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Die foto is van de eerste etage, heb nergens radiatoren, alleen vloerverwarming. Die vloer is apart verhaal, wilde er 2 cm drukvaste isolatie tussen leggen was ook al halverwege daarmee totdat de iemand van het cementdekvloer bedrijf kwam kijken en vertellen dat ze de cementdekvloer niet wilden leggen als deze minder als 6 cm dik zou worden. Heb de isolatie boven, noodgedwongen moeten verwijderen. Daarmee is de vloer boven iets meer als 7cm geworden.

Weet niet wat je bedoeld met "buizen die oversteken moeten niet tussen de ruimte van 10 hoh" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:47
Herbiek616 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 09:37:
Die foto is van de eerste etage, heb nergens radiatoren, alleen vloerverwarming. Die vloer is apart verhaal, wilde er 2 cm drukvaste isolatie tussen leggen was ook al halverwege daarmee totdat de iemand van het cementdekvloer bedrijf kwam kijken en vertellen dat ze de cementdekvloer niet wilden leggen als deze minder als 6 cm dik zou worden. Heb de isolatie boven, noodgedwongen moeten verwijderen. Daarmee is de vloer boven iets meer als 7cm geworden.

Weet niet wat je bedoeld met "buizen die oversteken moeten niet tussen de ruimte van 10 hoh" ?
Nou ik zie dat je de overstekende buizen onder de vloerverwarming gelegd hebt. Heb je nog overwogen deze in een vrije baan tussen twee groepen van de vv te leggen? Nu zit je met de dikte van de vloer. Overigens hangt de dikte ook weer af van het soort dekvloer. Een dekvloer van calciumsulfaat hoeft minder dik dan zandcement vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Ik heb de vloerverwarming niet zelf gelegd, maar laten leggen, vanwege de krimpnetten die over de elektraleidingen liggen is dat zowiezo erg moelijk. En om met de legrichting van de vloerverwarming nog rekening te houden met de elektrabuizen is haast geen doen. Je kunt dan ook erg moeilijk een slakkenhuis patroon leggen.
Zonder de isolatie konden ze de vloer nu 7 a 8 cm dik leggen dus ruim voldoende om een 16mm elektrabuis met daarboven 14mm vloerverwarmingsbuis kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:37
Wat leuk, ik zie dit nu pas. Ik zit in eenzelfde fase momenteel. Bijna alle leidingen komen nu centraal op 1 plek uit. Dan kan ik de draden gaan trekken. Ik heb wel al enkele stopcontacten voorzien van 2.5mm2 draad, maar het is geen pretje om, zeker over langere afstanden die draden te trekken. Ik liep heel erg vast met een trekveer, vooral in de zelf gebogen flauwe bochten.Ik ben overgestapt op nylon en extra lube en dat ging vele malen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50
Wat is die metalen doos op de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim085
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06 09:27
Heeft Nederland een verplichting om met vaste buizen te werken?
Hier in BE is quasi alles uitgevoerd is voorbedrade buizen op rol.
Zoals je het hier doet werd het vroeger bij ons ook wel gedaan, maar reeds enkele decennia is men over op de "preflex" zoals dat dan heet.
Respect voor al het werk wat je erin hebt gestopt, je zult er zeker later de vruchten van plukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herbiek616
Volgens mij werken we hier volgens besluit/aanbeveling NEN1010 en daar is volgens mij geen plaats om kabels zo rechtstreeks in de muur te verwerken zoals ik soms zie in verbouwingsprogramma's uit USA en UK.

Tegenwoordig worden wel (vooral projectbouw) flexibele PVC buizen gebruikt waar de draden dan al in zitten. Die kun je in verschillende configuraties kopen zodat je de draden er niet na die tijd doorheen hoeft te trekken en daarmee tijd dus geld spaart. Waarschijnlijk is dit hetzelfde als jij Preflex noemt?

Dat wilde ik zelf absoluut niet omdat het na die tijd aanpassen van draden in een buis een crime kan worden met die extra bochten en weerstand van die flexibele buizen.
Verder is het zo dat ik helemaal nog niet weet welke snoeren/draden ik door mijn loze buizen ga trekken die bedoeld zijn voor de Domotica. Als ik al mijn loze buizen (die in aanschaf goedkoop zijn) al bij aanvang moet voorzien van koper wordt het een erg kostbare zaak, waarbij de kans dat ze nooit gebruikt worden ook nog redelijk groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijs33
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-06 11:19
Respect voor het vele werk, flexibel buizen leggen (al dan niet voor getrokken) is toch heel wat minder werk, maar misschien inderdaad wat moeilijker trekken in de toekomst.
Ik heb in mijn nieuwbouw alles in flexibel buizen gelegd. Alle schakelaars zijn in cat5e zelf getrokken + in iedere kamer dubbele cat6 ook zelf getrokken in een 20mm flex, dit was soms wel moeilijk trekken, maar is uiteindelijk wel gelukt. (Al meer dan 600m ethernet kabel)

Sfeerbeeldje aan de elektriciteitskast :) :
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/g0tm8a/image.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-06 21:01
Als je met je flexibels geen korte bochten maakt kan ze daar later nog zeker nieuwe kabels door trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-06 10:51

tomtommie

Alaaf!

Enorme schop, maar misschien leuk om je kast nog te delen? Ben wel benieuwd hoe het geworden is!

Zit nu in een zelfde situatie dat ik leidingen aan het leggen ben naar een centrale kast, hier komt dan het schakel gedeelte in, de groepenkast zit apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Wat is die metalen doos op de foto?
Sorry dat ik hier niet eerder op gereageerd heb.

Dat is een vloer inbouw doos waar ik een aantal wcd en andere utiliteit aansluitingen in kan verwerken. Ik heb er tot nu tot alleen de 230v aansluiting van onze elektrische verstelbare bedbodem in zitten, maar kan daar ook coax en netwerk aansluiting op afmonteren (via de 19 mm buis die vanachter het knieschot naar deze vloer doos loopt). De doos zit ongeveer een halve meter van onze voeteneind onder ons bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Enorme schop, maar misschien leuk om je kast nog te delen? Ben wel benieuwd hoe het geworden is!
.

Hele project heeft een hele tijd stil gelegen omdat mijn vrouw vond dat ik eerst een hele veranda voor buiten moest bouwen dus heb er een jaar lang praktisch niks aan kunnen doen. Heb er nu wel af en tijd wat meer tijd voor maar nog steeds meer bezig met voorbereidingen in de vorm van plaatsen van bedradingsgoten en aanbrengen van elektra voor alle groepen die ik in die kast wil schakelen. Heb 4 lichtgroepen in huis dus moet ook de spanning van alle groepen van mijn verdeelkast doorlussen naar mijn domotica kast. In principe is alleen de fase nodig, maar die kabels zijn er helaas niet, dus ga 3x2,5mm2 kabel gebruiken. De te schakelen verlichting (via zwarte 1,5mm2) en wcd's (zwarte 2,5mm2) hoef ik alleen als enkele draad naar eindpunt te trekken omdat de nul en aarde al via conventionele bedrading aanwezig is. De stroomtoevoer loopt dan niet via dezelfde route als retour maar dat is volgens mij geen vereiste (is ook al niet zo bij een simpele schakelaar en lamp voor conventionele installatie) als ik er maar zorg dat het wel bij dezelfde groep blijft.

Als ik wat verder ben met de kabelgoten in mijn domotica kast zal ik wat foto's posten.
Pagina: 1