Upgrade: videokaart / geheugen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pimskie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-02 09:10
Beste Tweakers,

Ik ben primair opzoek naar een nieuwe videokaart en daarnaast geheugen.
3 jaar geleden heb ik een pricewatch: MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB gekocht waar ik niet (meer) over te spreken ben. Ik heb vaak last van artifacts en nieuwere games moeten op lage settings gespeeld worden. Daarnaast heb ik op het moment 8GB RAM, wat denk ik ook wel opgeschroeft kan worden.
Aanvankelijk was mijn plan om een heel nieuw systeem samen te stellen, maar wellicht kan ik weer +-3 jaar vooruit met een nieuwe kaart en extra geheugen.

Ik zoek een:

Videokaart:
  • ik wil af van artifacts en lage FPS. Spellen die ik voornamelijk speel zijn oa: S.T.A.L.K.E.R., Silent Hunter 5, Formule 1 2016, PUBG, Fallout (meerdere), Rainbow Six Siege, Hitman. Daarnaast staan er vaak tientallen tabs en programma's open.
  • Ik ben niet van plan te gaan overclocken.
  • Op ten duur wil ik upgraden naar een 1440 monitor
Geheugen:
  • Op z'n minst 8GB extra. Dit mag uit bijvoorbeeld de V&A komen. Als ik over een tijdje een nieuw MOBO zou kopen, moet ik toch al het geheugen vervangen door DDR4. Tenzij jullie zeggen "2de hands geheugen is geen goed idee"
Wat is je budget?
Rond de €600,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Tot nu toe altijd AMD kaarten gehad die me (tot degene die ik nu heb) bevielen. Een Nvidia kaart zou ik geen probleem vinden. De link interface van m'n MOBO is AMD Crossfire, maar weet niet of dat complicaties zou geven. Ik ben niet van plan er 2 videokaarten in te hangen.
De merken Sapphire en Zotac spreken me niet aan, maar heb hier geen gegronde reden voor.
Het liefst geef ik iets meer uit aande videokaart dan dat ik beknibbel en over 2 jaar weer een nieuwe moet kopen.

Op het moment heb ik deze kaarten op het oog:Tussen de drie zie ik niet zo gek veel verschil (https://tweakers.net/pric...are/545523;548957;547973/), dus wellicht is de 3e een overkill (helemaal voor 1440?).
Ik heb ze uitgekozen op basis van (user)reviews en beschikbaarheid.

Qua geheugen zou ik kunnen speuren in de V&A, en anders nog een setje van deze:
pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 232,50€ 232,50
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 0,-€ 0,-
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 95,-€ 95,-
1Samsung Syncmaster S24B150BL Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech Z-5500 Digital€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,95€ 29,95
1Fractal Design Silent R2, 140mm€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 65,20€ 65,20
1Cooler Master Real Power M620€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 691,58

Zijn er icm mijn huidige systeem bijvoorbeeld bottlenecks oid door de CPU? Is de voeding te oud? Betere alternatieven?
Ik hoor het graag :)

Uiteraard ook als er nog info mist!

Beste antwoord (via pimskie op 02-06-2017 14:33)

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:22
Het lijkt me onzin dat je ramsnelheid de beperkende factor is en om dan maar direct een heel nieuw moederbord en cpu te kopen is wat overdreven. Voor 1440p is een 1070 voldoende, een 1080 is nu nog wat overkill daarvoor, maar wel de komende tijd krachtig genoeg. Ik zou wel uitbreiden naar 16 GB ram.

Je processor is nog zeker krachtig genoeg, alleen bij bepaalde situaties (BF1 met 64-player maps) kan die de bottleneck zijn vanwege zijn 4 cores/threads, maar mocht je daar tegenaan lopen, dan kun je er altijd voor kiezen om er een tweedehands i7 4770/4790 in te zetten.

Alle reacties

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:03
Je moederbord is slecht, althans de snelheid van RAM is heel laag. Om exact te zijn is dat 1600Mhz maximaal en DDR3, dit maakt je games ook wat laggy vooral de nieuwste.

Dus voordat je nieuwe GPU neemt zou ik een nieuw moederbord nemen met 2400+ geheugen (ook 2x 8 GB), btw beveel ik aan om even te wachten met GPU upgrade ivm Volta&Vega, moederbord en geheugen zou je mogelijkerwijs al wel upgraden.

• pimskie
Horatius schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:07:
Je moederbord is slecht, althans de snelheid van RAM is heel laag. Om exact te zijn is dat 1600Mhz maximaal en DDR3, dit maakt je games ook wat laggy vooral de nieuwste.

Dus voordat je nieuwe GPU neemt zou ik een nieuw moederbord nemen met 2400+ geheugen (ook 2x 8 GB), btw beveel ik aan om even te wachten met GPU upgrade ivm Volta&Vega, moederbord en geheugen zou je mogelijkerwijs al wel upgraden.
Thanks voor je antwoord.
Als ik een nieuw MOBO zou aanschaffen voor DDR4, zou het denk ik ook het slimst zijn om er een te nemen voor een AM4 socket?

In dat geval zou ik dus naast geheugen en videokaart ook een nieuw MOBO en processor moeten aanschaffen als ik het goed begrijp.

Acties:
  • Beste antwoord

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:22
Het lijkt me onzin dat je ramsnelheid de beperkende factor is en om dan maar direct een heel nieuw moederbord en cpu te kopen is wat overdreven. Voor 1440p is een 1070 voldoende, een 1080 is nu nog wat overkill daarvoor, maar wel de komende tijd krachtig genoeg. Ik zou wel uitbreiden naar 16 GB ram.

Je processor is nog zeker krachtig genoeg, alleen bij bepaalde situaties (BF1 met 64-player maps) kan die de bottleneck zijn vanwege zijn 4 cores/threads, maar mocht je daar tegenaan lopen, dan kun je er altijd voor kiezen om er een tweedehands i7 4770/4790 in te zetten.

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:28
Aangezien je PUBG speelt en dit in 1440p wil gaan doen, zou ik een 1080 halen. Voor goed geoptimaliseerde spellen zal een 1070 voldoende zijn, maar met PUBG ga je dat net niet redden(op ultra settings).

[ Voor 4% gewijzigd door Tijgertje op 01-06-2017 15:43 ]

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:11
VEGA gaat nog wel 3 maanden duren voordat ze netjes beschikbaar zijn. Als je daar op wil wachten prima. Anders zou ik er een 1070 in gooien. Ben je voor nu en 1440P weer even klaar.

Het is ook niet verkeerd om je RAM te upgraden naar 16GB (V&A) en binnenkort ergens een i7 van V&A te plukken.

• pimskie
Bedankt allemaal voor de reacties.

Dan ga ik om te beginnen dus ergens extra RAM vandaan halen. Of het een 1070 wordt of 1080 is nog steeds lastig. Maar jullie zien dus geen problemen icm mijn huidige setup?

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:11
Nee hoor, is nog prima. Via V&A kun je redelijk cheap upgraden naar 16gb ram en een i7 :)
Pagina: 1