Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sc0tTy
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-06 22:24
Hallo!

Ik heb afgelopen week een Sennheiser Momentum In-Ear Wireless aangeschaft en deze week een Asus USB-BT400.
Voordat ik voor beide een review plaats wil ik eerst wat controleren.

Voordat ik met mijn vragen kom wil ik eerst mijn use-case toelichting. Ik luister altijd naar muziek maar moet soms ook telefoontjes beantwoorden. Hierdoor switch ik dus tussen muziek luisteren, bellen en weer naar muziek luisteren. Bellen doe ik via de VOIP client Bria 4 van CounterPath.

Hier op kantoor hadden we al een Jabra LINK 360 (ik moet deze nog toevoegen aan de PW) Bluetooth dongle liggen die ik de eerste paar dagen had gebruikt. Deze werkt prima en doet precies wat ik wil. Wanneer er een telefoontje binnen komt kan ik deze opnemen en de klant te woord staan en wanneer het gesprek is afgelopen kan ik verder met muziek luisteren.
Omdat de dongle is uitgerust met BT3.0 en de play/pause knop niet werkt dacht ik laat ik een andere dongle bestellen, ik heb voor de BT400 gekozen na wat zoekwerk hier in de pricewatch.

Toen deze binnen kwam heb ik hem natuurlijk gelijk getest. Het eerste schrikmoment was de geluidskwaliteit :+
Bluetooth kan blijkbaar geen HQ Audio en Microfoon tegelijk aansturen. Na wat Google-fu heb ik dit probleem opgelost (Telefony uit zetten op de headset in de device settings) maar toen werkte de Microfoon dus niet meer.
Na nog meer zoekwerk blijkt het mogelijk te zijn dat je beide opties in Windows kan aanzetten, je krijgt dan meerdere audio devices: Een "Stereo" voor de HD Audio en een "Hands-Free" voor de mono-audio + mic.
Ik dacht dus het probleem opgelost te hebben maar helaas...

Ik had de VOIP software zo ingesteld dat hij telefoontjes via de "Hands-Free" devices moet laten lopen en het opnemen van een belletje werkte ook naar verwachting. Wanneer ik het gesprek beëindigde verwachte ik dat de muziek weer verder zou gaan. Wat er wel gebeurde is dat alle audio 'dingen' binnen Windows 10 vastliepen en ook de Bluetooth settings waren niet meer te gebruiken. Ik kon niet eens een simpele reboot doen en moest op de reset knop rammen om de PC opnieuw te starten.

Nu wist ik al dat Windows 10 met Bluetooth niet de beste vrienden waren, het aanpassen van de volume op het device past het volume in Windows niet aan. Maar deze problemen had ik niet verwacht, zeker omdat de Jabra wel werkte zoals gewenst.
Daarnaast werkt het in Windows 10 Mobile wel zoals verwacht (ik vermoed dat iOS en Android hier ook geen problemen mee hebben).

Achteraf constateerde ik dat de Jabra anders werkte, apparaten die je hier mee verbind worden niet in Windows geregisteerd maar in hun eigen software. Hierdoor kunnen zij de wisseling tussen Mono en Stereo afhandelen.

Mijn vraag is uit einderijk vrij simpel:

Is er een mogelijkheid om dit met de USB-BT400 wel aan de praat te krijgen? Of is dit een limitatie van Windows 10 en doet de LINK 360 daarom zelf wat slims en zal ik deze dus moeten gebruiken.

Alvast bedankt!

Sc0tTy

Lumia 800 > 820 > 950 | Surface Pro 3 | Windows 10 Mobile Insider

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richard P
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:39
Ik weet dat dit topic wat ouder is, maar ik vond dit terwijl ik wat onderzoek deed alvorens een eigen topic te starten. Hopelijk is dit dus geen necro en kunnen we elkaar mogelijk helpen.

Van de week heb ik een Sennheiser Momentum Wireless aangeschaft via de ING rentepuntenwinkel (244 euro vond ik een extreem goede deal voor deze koptelefoon). Mijn use-case is gelijk aan die van jou, namelijk muziek luisteren op het werk (en me afzonderen zodat ik me beter kan concenteren) maar af en toe bel ik ook via Skype for Business. Het idee is dus inderdaad om niet van apparaat te hoeven wisselen zodra ik gebeld word.

Voordat ik de Momentum testte op mijn laptop had ik al even gespeeld met m'n iPhone 7. Dit werkt vlekkeloos en de geluidskwaliteit is heel erg goed. Bellen lijkt ook wel redelijk te werken. Echter kon ik de koptelefoon niet verbinden met mijn werk laptop, een Dell Latitude E5540. Drivers geüpdatet, allerlei oplossingen gezocht, maar het mocht niet baten ondanks dat deze laptop wel met Bluetooth 4.0 werkt. Uiteindelijk snel ook een Asus USB-BT400 besteld, maar die bleek al snel nutteloos.

Inmiddels weet ik iets meer over Bluetooth en met name de protocollen die het gebruikt. Het begon met deze Reddit thread. De Sennheiser Momentum vereist een aantal/alle van de volgende protocollen:

Bluetooth Momentum

Grappig feitje is dat de koptelefoon van de ene op de andere week ineens niet meer Momentum Wireless heet, maar HD1 Wireless. Inclusief aangepast merkje op de zijkanten. Waar Sennheiser echter niet mee adverteert, is het vereisen van deze Bluetooth protocollen. Schijnbaar zijn ze toch wat zeldzaam op de gemiddelde Bluetooth chip in laptops, dus het gaat lang niet voor iedereen werken. Tenzij je natuurlijk Sennheisers eigen Bluetooth dongle koopt, de BTD 800 USB. Voor de prijs van deze jongen koop je vijf Asus BT400's.

Ik vind het toch wel erg jammer, want deze mooie, maar dure, koptelefoon is nu dus niet volledig bruikaar. Om er voor 80 euro een extra dongle bij te kopen gaat me momenteel nog even te ver. Binnenkort krijg ik een nieuwe laptop van m'n werk, een Dell E7470, die een stuk nieuwer is en hopelijk wel met de Sennheiser overweg kan.

Om nog even in oplossingen te denken: de reden dat het volgens mij niet zomaar werkt om deze koptelefoon te verbinden met alle apparaten, is het ontbreken van het A2DP protocol. Stom genoeg ging ik er vanuit dat de Asus BT400 dit protocol ook ondersteunt, naar aanleiding van dit artikel. Als we dus willen verbinden met de Momentum op een laptop of PC die dat niet standaard laat werken, moeten we op zoek naar een dongle die de eerder genoemde protocollen ook daadwerkelijk ondersteunt. Tot nu toe heb ik alleen de Sennheiser BTD 800 kunnen vinden.

Als iemand hier meer ervaring heeft met deze koptelefoon en de verbindingsperikelen, dan hoor ik het graag.

EDIT: na een beetje creatief zoeken kwam ik op deze dongle uit. Het is één van de twee dongles op Bol.com waarbij A2DP wordt genoemd. Ik weet alleen niet of je die mag retourneren wanneer die ook niet blijkt te werken.

EDIT2: ik heb het nu voor elkaar gekregen dat de headset met m'n laptop wil verbinden via de ASUS BT-400, maar dit werkt nu onder het 'hands-free' protocol. Dat komt neer op het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1B0zgRsIChyzZpvb8HSDiN50/full.png

Hierdoor is de geluidskwaliteit heel erg slecht en mist het veel ruimte en bass en is het dus mono. Bij de laptop van mijn collega, een Dell E7470, kan ik ook verbinden. Daar zie ik echter wel dat het over 2 kanalen gaat en op 44KHz. Klinkt fantastisch en het werkt vlekkeloos. Ik heb het idee dat daarmee mijn probleem ook verholpen is, aangezien ik volgende week ook een Dell E7470 krijg.

Wat ik nog steeds wel raar vind, is dat de ASUS BT-400 op de site wel aangeeft (in tegensteling tot wat ik eerder zei) A2DP en alle andere relevante protocollen te ondersteunen. Dat gebeurt blijkbaar niet.

https://www.asus.com/nl/Networking/USBBT400/specifications/

Advanced Audio Distribution Profile
Headset Profile
Hands-Free Profile
Audio/Video Remote Control Profile
Device ID Profile
... en vele anderen.

De stick die ik ook noemde zou deze protocollen ook allemaal ondersteunen, maar aangezien de ASUS dat ook niet doet vertrouw ik dat niet. Mijn advies, om dit topic misschien eindelijk tot een einde te brengen, is om de Sennheiser dongle te kopen. Die is zelfs Skype en UC certified, dus dat zou op het werk ook niet verkeerd zijn. Check desnoods voor tweedehands exemplaren, want bijvoorbeeld de Sennheiser 660 headset heeft de dongle er wél standaard bijzitten. Hopelijk heb ik je zo kunnen helpen, zij het door mijn problemen op de jouwe te projecteren :)

[ Voor 24% gewijzigd door Richard P op 23-08-2017 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurt_Knakker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-05 16:46
Ik heb in ieder geval veel info gehad :-)

Bedankt!