Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:57
Ik zoek een?
Ik ben opzoek naar een upgrade voor mijn HTPC ik merk de laatste tijd steeds vaker dat films en series af en toe stotteren tijdens het afspelen op de HTPC (als ik hetzelfde bestand afspeel op m'n normale pc dan speelt het vloeiend af). Het valt niet heel erg op maar ik erger mij er wel steeds aan.
Ik maak gebruik van de integrated graphics van de Intel i3 2100T en ik heb al diverse media players gebruikt (VLC, Media Player Classic, en nog 1 die ik mij niet meer herinner), maar daar los ik het niet mee op.
Laatst zag ik de nieuwe nVidia 1030 low profile kaarten voorbij komen, en die leken mij wel erg interessant als potentiële oplossing voor mijn stotterprobleem.

Wat is je budget?
Rond de €75

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb verder geen voorkeur, maar mijn gelinkte MSI lijkt wel een interessante oplossing.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2100T Boxed€ 0,-€ 0,-
1Intel Desktop Board DH67BL (B3)€ 0,-€ 0,-
1WD Green SATA 3 Gb/s, 1TB€ 0,-€ 0,-
1MS-Tech MC-1200€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 95,-€ 95,-
1Logitech diNovo Edge (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Samsung UE40D6200€ 0,-€ 0,-
1LG CH10LS10 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail)€ 0,-€ 0,-
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 0,-€ 0,-
1Intel 320 40GB€ 107,69€ 107,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 202,69

Nu is mijn vraag, zit ik überhaupt wel goed te kijken qua oplossing (dus een videokaart erbij) of moet ik iets anders verzinnen?

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Beste antwoord (via Remy!!!! op 03-06-2017 11:18)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Remy!!!! schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:58:
Ik heb met mediainfo een paar bestanden bekeken en (als ik het goed begrijp) zijn ze (bijna) allemaal AVC High@L4.1.

Als ik het goed begrijp (kan zijn dat mijn info niet compleet genoeg is) zou mijn cpu het aan moeten kunnen toch?
CPU is een 2100T Sandy bridge en volgens Wikipedia moet hij 264 aankunnen. Nou weet ik eerlijk gezegd niet hoe dat zit qua diverse 264 'levels'.
Intel is niet zo scheutig met informatie helaas.

Wikipedia: Intel HD and Iris Graphics

Sandy Bridge zou High aan moeten kunnen, maar er is niet duidelijk op welk level. Van Haswell is bekend dat level 4.1 ondersteund wordt. De levels hebben grofweg te maken met de complexiteit en de maximale bitrate, zie:

Wikipedia: H.264/MPEG-4 AVC

Op de site:
http://jell.yfish.us
staan een groot aantal videobestanden in een aantal verschillende codecs. Je kunt bijvoorbeeld kijken of de films op level 4.0 wel werken in de resolutie/bitrate die je draait. En kijk dan goed naar de cpu-load, want wat je interne gpu niet ondersteunt, zal de cpu softwarematig gaan afhandelen. Als een lage bitrate lage level ook al hoge cpu-load geeft, dan is er iets in de gpu-acceleratie mis.

Bij codecs is het echt zaak dat het ondersteund wordt, anders is er gigahoge cpu-belasting en meestal draait het dan gelijk helemaal niet meer.

Ik heb zelf net een mediaplayertje gekocht, gebaseerd op Apollo Bridge (Atom-variant van Kaby Lake). Die ondersteunt ook 265 HEVC-bestanden. Dan speel ik een 150 Mbit/s HEVC-bestand (heel erg hoge bitrate!) af en is de 10 watt TDP cpu voor 10% aan het werk, terwijl mijn 95 watt quad-core i7 860 100% bezig is en het echt volledig niet trekt (paar frames per seconde ipv 30 of 60). Puur kwestie van codec-ondersteuning. Mijn Radeon 280X ondersteunt namelijk ook geen 265.

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 03-06-2017 09:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Dikke kans dat je codecs gebruikt die de onboard gpu niet ondersteunt. Bijvoorbeeld de zwaardere 264 AVC-codecs of de nieuwe 265 HEVC-codec.

Kijk eens wat de codecs zijn van de filmpjes die je niet goed kunt afspelen?

Als dat het probleem is, zijn er 2 mogelijkheden: upgraden van je cpu naar Skylake of beter, of je gpu upgraden met bijvoorbeeld zo'n 1030.

[ Voor 24% gewijzigd door White Feather op 02-06-2017 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Ik heb met mediainfo een paar bestanden bekeken en (als ik het goed begrijp) zijn ze (bijna) allemaal AVC High@L4.1.

Als ik het goed begrijp (kan zijn dat mijn info niet compleet genoeg is) zou mijn cpu het aan moeten kunnen toch?
CPU is een 2100T Sandy bridge en volgens Wikipedia moet hij 264 aankunnen. Nou weet ik eerlijk gezegd niet hoe dat zit qua diverse 264 'levels'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
Heb je hardware acceleratie aan gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
418O2 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 23:00:
Heb je hardware acceleratie aan gezet?
Ik gebruik Windows 10 (daarvoor jaren lang Windows 7 gehad met hetzelfde probleem), en volgens mij staat het daar standaard aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
Remy!!!! schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 23:12:
[...]

Ik gebruik Windows 10 (daarvoor jaren lang Windows 7 gehad met hetzelfde probleem), en volgens mij staat het daar standaard aan?
Ik heb onder 7 wel eens verschil gemerkt als ik het in mpc hc aan zet

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
Remy!!!! schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:58:

Intel is niet zo scheutig met informatie helaas.

Wikipedia: Intel HD and Iris Graphics

Sandy Bridge zou High aan moeten kunnen, maar er is niet duidelijk op welk level. Van Haswell is bekend dat level 4.1 ondersteund wordt. De levels hebben grofweg te maken met de complexiteit en de maximale bitrate, zie:

Wikipedia: H.264/MPEG-4 AVC

Op de site:
http://jell.yfish.us
staan een groot aantal videobestanden in een aantal verschillende codecs. Je kunt bijvoorbeeld kijken of de films op level 4.0 wel werken in de resolutie/bitrate die je draait. En kijk dan goed naar de cpu-load, want wat je interne gpu niet ondersteunt, zal de cpu softwarematig gaan afhandelen. Als een lage bitrate lage level ook al hoge cpu-load geeft, dan is er iets in de gpu-acceleratie mis.

Bij codecs is het echt zaak dat het ondersteund wordt, anders is er gigahoge cpu-belasting en meestal draait het dan gelijk helemaal niet meer.

Ik heb zelf net een mediaplayertje gekocht, gebaseerd op Apollo Bridge (Atom-variant van Kaby Lake). Die ondersteunt ook 265 HEVC-bestanden. Dan speel ik een 150 Mbit/s HEVC-bestand (heel erg hoge bitrate!) af en is de 10 watt TDP cpu voor 10% aan het werk, terwijl mijn 95 watt quad-core i7 860 100% bezig is en het echt volledig niet trekt (paar frames per seconde ipv 30 of 60). Puur kwestie van codec-ondersteuning. Mijn Radeon 280X ondersteunt namelijk ook geen 265.

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 03-06-2017 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Bedankt voor de info! Morgen ga ik eens testen hoe m'n HTPC het doet met de diverse 'test' bestanden _/-\o_

Pagina: 1