Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
Misschien hebben jullie al mijn eerdere topic gezien over het vervangen van de meterkast... Ik ben van plan om dit binnenkort te laten doen, maar dat terzijde. :9

Inmiddels is gebleken dat er vanuit de meterkast ook allerlei 'soepele' kabels (zeg maar apparaatstekker-kabels) door de muur lopen en vervolgens op allerlei WCD's uitkomen. Deze kabels zitten/hangen in de spouwmuur en zitten dus niet in leidingen. Een aantal kabels hebben zelfs aders van 1,5mm. Dit lijkt me niet bepaald ideaal... 8)7

Ik wil deze kabels dus vervangen door grijs gemantelde kabel met massieve aders 2,5mm. De vraag is echter: Welke kabel kan ik hier dan het beste voor nemen?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Wat er hangt is niet alleen niet ideaal, het is gewoon gevaarlijk.

Als je daardoor brand krijgt (nogal niet uitgesloten) zegt de verzekering ook 'doei'.

Voor binnen grijze kabel is XMVK prima, dat is de dunste variant.
YMVX is de dikkere variant van hetzelfde, de extra dikte is bedoelt zodat je de kabel kan stapelen in een kabelgoot (ivm warmteontwikkeling).
Beide zijn prima, de -AS varianten zijn ook prima, maar die zijn bedoeld om in te graven (zit een gevlochten mantel om zodat je 'm niet makkelijk beschadigd).

In principe zijn er geen types die niet mogen voor het gebruik wat jij voor ogen hebt.

Tip: neem een merk kabel (draka, nexans, etc), geen goedkoop huismerk, het prijsverschil is klein maar goede kabel verwerkt een stuk makkelijk (stript makkelijker/netter en is flexibeler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
SA007 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 13:32:
Wat er hangt is niet alleen niet ideaal, het is gewoon gevaarlijk.

[...]
Nee dat had ik al begrepen... ik gebruikte 'niet ideaal' ook meer als eufemisme _O-

Maar... bedankt voor de info... ik denk dat ik dan voor deze ga.
d:)b

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:26
@McLatey dan zou ik eventjes hier kijken:
https://www.sandervunderi...-kabel/grijze-ymvk-kabel/
Per meter te krijgen of in één x als ring van 100m ;)
en een stuk aantrekkelijker geprijsd dan die bij de conrad.

Kabeldiameter is ~10mm

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
YMVK en XMVK scheelt overigens vrij weinig qua dikte, ik heb eigenlijk geen verschil ik verwerkbaarheid gemerkt, mocht je ergens door een gat toch de kabels willen bundelen dan hoor je wel YMVK te gebruiken voor zover ik weet en dus is YMVK is eigenlijk de universele oplossing. De paar euro verschil doet het hem ook niet naar mijn mening. Officieel moet je wel de kabel netjes vastmaken elke x cm, dat lijkt me lastig in de spouwmuur, stiekem zou ik dus sws YMVK nemen als je meerdere kabels door 1 muur moet trekken ;)