Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Op zoek naar compacte en lichte alles-kunner

Pagina: 1
Acties:

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:56
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een laptop aangezien ik in september ga starten met een deeltijd master opleiding Software engineering. Daar ik de laptop van mijn werkgever niet wil gebruiken zoek ik een prive laptop.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga windows 10 gebruiken met wat VMs onder workstation. Tevens zou ik er ook af en toe op willen gamen, dit hoeft dan niet op high/ultra. Daar heb ik mijn desktop voor.

Wat is je budget?
Ik zou zeggen dat ik met ongeveer €1500 wel toe moet komen, max ligt rond €2000

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Geregeld, het zal niet elke dag zijn omdat ik thuis studeer. Maar ik wil geen log groot apparaat. Lees max 15inch 2kg.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik sta voor bijna alles open, Apple niet, ik heb niks van Apple en ben er ook nauwelijks bekend mee.
Ik houd niet van die felle kleuren en gamings laptops zoals MSI. Volgens mij zijn deze ook voornamelijk van plastic, dat is ook een minpunt. Graag heb ik een lange accuduur zodat ik niet vaak gebonden ben aan een stopcontact. Tevens denk ik minimaal een I7/16GB/512GB nodig te hebben. Het liefst de mogelijkheid om dit op later tijdstip nog uit te breiden naar eventueel 32GB en/of 1TB

De modellen waar ik zelf in het vizier heb zijn:
- Dell XPS 15 9560, i7/FHD/16GB/512GB
- HP spectre x360 13 of 15 inch i7/4k/16GB/1TB (15-bl020nd/13-ac041nd)(Gamen eventueel via Moonlight vanaf desktop?)
- Clevo Barebone zoals N850HK1 of P650HP6-G met i7/16GB/512GB
- Of toch een gaming uiterlijk met bijvoorbeeld de MSI GS43/63

Ik zoek eigenlijk gewoon een compacte, lichte, stevige en krachtige laptop waar ik de komende 5 jaar ongeveer mee vooruit kan.
Kunnen jullie je ideeen hier eens over delen?

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Ik denk toch dat je ergens concessies moet gaan doen. Een krachtige laptop heeft niet een geweldige accu duur. Mijn HP Zbook gaat ongeveer een uurtje of 5-6 mee op accu als ik gewoon wat aan het typen ben met scherm op middel helderhed. Als ik hem het vuur aan de schenen leg dan haalt hij dat bij lange na niet.
Workstations zijn ook veelal 'lomp' Ja HP heeft de zbook Studio welke best leuk is en een 'ultrabook' dat zullen laptops zijn die je zou kunnen gebruiken. Maar daar zitten dan geen echt goede GPU's in. In ieder geval niet voor jou gebruik. Al kan ik Planet coaster best spelen op mijn zbook :)

De XPS en Spectre zijn prima laptops met een best wat kracht. je zou ook kunnen kijken naar Lenovo thinkpads of de goedkopere Zbooks. Die zijn ongeveer gelijkwaardig in prestaties etc. Die kun je ook makkelijker uitbreiden met SSD's en RAM tot 32 en de normale 15" Zbook gaat tot 64GB.

Gamer laptops heb ik persoonlijk ook helemaal niks mee al heeft msi volgens mij ook workstations voor redelijke prijzen. of was dat een ander merk?

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Verwijderd

OsiriS.nl schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:43:
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een laptop aangezien ik in september ga starten met een deeltijd master opleiding Software engineering. Daar ik de laptop van mijn werkgever niet wil gebruiken zoek ik een prive laptop.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga windows 10 gebruiken met wat VMs onder workstation. Tevens zou ik er ook af en toe op willen gamen, dit hoeft dan niet op high/ultra. Daar heb ik mijn desktop voor.

Wat is je budget?
Ik zou zeggen dat ik met ongeveer €1500 wel toe moet komen, max ligt rond €2000

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Geregeld, het zal niet elke dag zijn omdat ik thuis studeer. Maar ik wil geen log groot apparaat. Lees max 15inch 2kg.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik sta voor bijna alles open, Apple niet, ik heb niks van Apple en ben er ook nauwelijks bekend mee.
Ik houd niet van die felle kleuren en gamings laptops zoals MSI. Volgens mij zijn deze ook voornamelijk van plastic, dat is ook een minpunt. Graag heb ik een lange accuduur zodat ik niet vaak gebonden ben aan een stopcontact. Tevens denk ik minimaal een I7/16GB/512GB nodig te hebben. Het liefst de mogelijkheid om dit op later tijdstip nog uit te breiden naar eventueel 32GB en/of 1TB

De modellen waar ik zelf in het vizier heb zijn:
- Dell XPS 15 9560, i7/FHD/16GB/512GB
- HP spectre x360 13 of 15 inch i7/4k/16GB/1TB (15-bl020nd/13-ac041nd)(Gamen eventueel via Moonlight vanaf desktop?)
- Clevo Barebone zoals N850HK1 of P650HP6-G met i7/16GB/512GB
- Of toch een gaming uiterlijk met bijvoorbeeld de MSI GS43/63

Ik zoek eigenlijk gewoon een compacte, lichte, stevige en krachtige laptop waar ik de komende 5 jaar ongeveer mee vooruit kan.
Kunnen jullie je ideeen hier eens over delen?
Ik denk dat jij hier wel blij van wordt:

pricewatch: MSI PX60 6QE-254NL

De GPU is dedicated en zal dus pas ingeschakeld worden als je echt gaat gamen. Tevens kun je hier behoorlijk op gamen. Het geheugen is tevens uitbreidbaar en de looks zijn zakelijk. Ook de bouw is degelijk.

Hij weegt 2.1 kilo, maar wat is 100 gram? ;)

Clevo barebones zou ik niet doen. Die behuizingen zijn niet al te sterk en zij kunnen na 3 jaar last krijgen van een 'flikkerend' beeldscherm. Dit heb ik zelf ook ervaren met mijn vorige Clevo laptop....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2017 14:35 ]

• OsiriS.nl
@Daniel_Elessar
Je hebt inderdaad gelijk, ik zal ergens een compromis moeten sluiten. Ik hoop daar met jullie hulp uit te komen.

Bedankt voor de tips! De lenovo had ik nog niet gezien. Maar als ik deze met een kaby lake en wat geheugen en opslag selecteer kom ik heel dicht in de buurt van mijn max. budget.

@Verwijderd
Bedankt voor je tip. Echter zie ik dat de CPU en GPU van een oudere serie is. Als ik deze tegenover de XPS 15 zet komt de Dell toch wat beter uit de verf, of zit ik hier helemaal fout? Ook de review hier op tweakers biedt mij niet veel vertrouwen helaas..

Over Clevo barebones heb ik nu genoeg gelezen en gehoord, die vallen definitief af. Als ook de gaming laptops, ik ga daar echt niet mee lopen. Sorry, kwestie van smaak en duidelijk niet mijn smaak.

Dan blijven de XPS 15 en de spectre X360 over. Heeft ASUS nog iets vergelijkbaars in de zenbook serie? Ik zie vanalles op tweakers voorbij komen van nieuwe laptops van asus maar kan op hun website niks vinden. Alleen oudere series zenbooks.. En hoe verhouden de zenbooks zich tot bijvoorbeeld een XPS 15? Iemand een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door OsiriS.nl op 01-06-2017 18:34 ]

Verwijderd

OsiriS.nl schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 18:32:
@Daniel_Elessar
Je hebt inderdaad gelijk, ik zal ergens een compromis moeten sluiten. Ik hoop daar met jullie hulp uit te komen.

Bedankt voor de tips! De lenovo had ik nog niet gezien. Maar als ik deze met een kaby lake en wat geheugen en opslag selecteer kom ik heel dicht in de buurt van mijn max. budget.

@Verwijderd
Bedankt voor je tip. Echter zie ik dat de CPU en GPU van een oudere serie is. Als ik deze tegenover de XPS 15 zet komt de Dell toch wat beter uit de verf, of zit ik hier helemaal fout? Ook de review hier op tweakers biedt mij niet veel vertrouwen helaas..

Over Clevo barebones heb ik nu genoeg gelezen en gehoord, die vallen definitief af. Als ook de gaming laptops, ik ga daar echt niet mee lopen. Sorry, kwestie van smaak en duidelijk niet mijn smaak.

Dan blijven de XPS 15 en de spectre X360 over. Heeft ASUS nog iets vergelijkbaars in de zenbook serie? Ik zie vanalles op tweakers voorbij komen van nieuwe laptops van asus maar kan op hun website niks vinden. Alleen oudere series zenbooks.. En hoe verhouden de zenbooks zich tot bijvoorbeeld een XPS 15? Iemand een idee?
Ik kom hierop terug, maar denk dan wel dat je specifiek richting een gaming laptop gaat. ;)

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Die MSI had ik nog nooit gezien! Die ziet er ook nog eens (kan ik het zeggen?!) mooi uit :) Doet me denken aan hun "W" serie. Ben positief verrast ermee :)

Op zich maakt het niet uit of de CPU van de vorige generatie is. Zoveel beter zijn ze niet geworden. Enkele procenten hier en daar. Of je dat echt gaat merken? Betwijfel het. Ze zijn iets zuiniger geworden maar ook niet zo zuinig dat als je hem aan het werk zet je langer door kunt gaan dan één van de vorige generatie. Dus daar zou ik mij inderdaad niet op blind staren.

De W serie van MSI beschikken over Quadro kaarten als ik me niet vergis. Misschien kan @Verwijderd daar iets meer over vertellen. Maar ook die zullen snel naar je max budget gaan.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

• OsiriS.nl
Dat over de cpu klopt inderdaad wel maar de hou is toch echt een stuk minder van die MSI.

Almet al neig ik op het moment toch nog het meeste naar de XPS 15..

Verwijderd

OsiriS.nl schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:11:
Dat over de cpu klopt inderdaad wel maar de hou is toch echt een stuk minder van die MSI.

Almet al neig ik op het moment toch nog het meeste naar de XPS 15..
Weet waar je aan begint als je een Dell koopt als particulier.

https://nl.trustpilot.com/review/www.dell.nl

Mijn volgende advies zou zijn: pricewatch: Asus Strix FX502VM-FY250T
Je geeft namelijk aan dat je geen fan bent van MSI. ;)

Deze Asus heeft een betere GPU ten opzichte van de XPS15 en geen rode accenten op de behuizing.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2017 21:49 ]

• OsiriS.nl
@Verwijderd Thanks, die had ik nog niet gezien! Wel een gaming laptop maar niet het gaming uiterlijk.
Op zich heb ik niks tegen MSI, bijvoorbeeld de GS63VR vind ik een pracht laptop, mooi dun en goede spec's, maar dan die kermis behuizing. Op zich niet erg als je de laptop puur voor gaming gebruikt. Maar voor mij is gaming meer bij-zaak.

Van die review ben ik wel erg geschrokken. Had wel gelezen dat de XPS 15 en dell niet altijd probleemloos zijn maar dat het zo erg is wist ik ook niet. Wel iets om serieus te nemen denk ik dan. Op papier blijf ik het een super laptop vinden.

Verwijderd

@OsiriS.nl Ik zou in jouw geval gewoon voor de Asus gaan, maar dat is mijn mening. ;)

Laat in ieder geval tzt even weten wat je uiteindelijke keuze is geworden. :)

Succes.....

• OsiriS.nl
Thanks, zal ik doen!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:30
Zag deze laatst in een ander topic voorbij komen, zag er ook goed uit.

pricewatch: Asus ZenBook Pro UX501VW-FY075T

• VdBorght
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-05 21:55

VdBorght

The time is never just right.

HansAnders07 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 22:51:
Zag deze laatst in een ander topic voorbij komen, zag er ook goed uit.

pricewatch: Asus ZenBook Pro UX501VW-FY075T
Nu nog een GTX960M kopen en dan nog aan deze prijs is niet echt een slimme investering.

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:30
VdBorght schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 15:12:
[...]

Nu nog een GTX960M kopen en dan nog aan deze prijs is niet echt een slimme investering.
Was laatst bij Alternate in de aanbieding, voor 1200

• OsiriS.nl
Het is een mooie laptop dat zeker, maar die specs voor die prijs....

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
https://nl.hardware.info/...-laptop-met-gtx-1080-ooit

Geen idee van de prijs. Maar de nieuwe generatie laptops komen met desktop kaarten. Geen M kaarten.

• VdBorght
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-05 21:55

VdBorght

The time is never just right.

HansAnders07 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 15:43:
[...]

Was laatst bij Alternate in de aanbieding, voor 1200
Veel te hoge prijs voor die laptop in deze tijd
Pagina: 1