Vraag

• Black-Hole
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-02-2024
Voor mijn ouders ben ik op zoek naar een instap smartphone waarmee ze weer een tijdje vooruit kunnen qua hardware maar vooral ook software ondersteuning. Zelf hebben ze nu een oude HTC met een zwaar verouderde versie van Android waardoor ze niet meer kunnen WhatsAppen. Daarnaast hebben ze thuis een iPad waarmee ze perfect overweg kunnen.

Ik zit heel erg te twijfelen of ik ze adviseer om de overstap te maken naar een iPhone (de SE) en dan vooral vanwege het gebruiksgemak, de integratie met de iPad en ook vooral de goede en vele updates die Apple levert en zonder problemen zijn te installeren.

Nu weet ik ook dat ze niet al te veel geld willen besteden aan een telefoon dus ik zat ook te kijken naar wat Android modellen en dan vooral de Motorola G5. Dit toestel lijkt mij interessant vanwege de prijs, maar vooral ook omdat deze op Android 7 draait en vrij 'clean' wordt opgeleverd zonder veel onnodige extra apps.

Nu lees ik alleen dat sinds Lenovo Motorola heeft overgenomen de updates voor hun Android telefoons niet al te snel meer zijn. Vooral hierdoor ben ik erg terughoudend over dit toestel. Veel andere Android 7 toestellen liggen buiten hun budget.

Zelf heb ik al jaren een iPhone dus heb verder niet al te veel ervaring met Android toestellen en dan vooral het updaten van de software. Mijn ouders zijn vrij a-technisch dus gebruiksgemak, en dan ook vooral met betreft updates, is vrij essentieel.

Zou iemand een alternatief voor de Motorola G5 weten of kan iemand mij iets meer vertellen over bijvoorbeeld de updates die Samsung levert? De Xcover4 is nu hun enige toestel die Android 7 heeft en in hun budget ligt, ik vermoed max 300,- voor het toestel.

Of raden jullie aan om de overstap te maken naar de iPhone, wat ook zelf mijn voorkeur heeft.

Alle reacties

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09
Heb zelf voor mn schoonmoeder een Motorola G5 gekocht. Niet duur en voor een eerste telefoon werkt ie snel, voor die paar apps die ze maar nodig heeft. Redelijke stock android draait ie.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20

P_Tingen

omdat het KAN

Hangt een beetje van je budget af denk ik. Een iPhone zal iets duurder zijn dan bv de G5. Aan de andere kant: als jij en je ouders nu alles van Apple hebben, ligt een iPhone wat meer voor de hand. En een SE is toch ook al niet zó duur meer?

Bij https://simpel.nl/ heb je een refurbished iPhone 5S bij een abo voor €99. Misschien is het nog een optie om over te stappen

... en gaat over tot de orde van de dag

• Black-Hole
P_Tingen schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:31:
Hangt een beetje van je budget af denk ik. Een iPhone zal iets duurder zijn dan bv de G5. Aan de andere kant: als jij en je ouders nu alles van Apple hebben, ligt een iPhone wat meer voor de hand. En een SE is toch ook al niet zó duur meer?

Bij https://simpel.nl/ heb je een refurbished iPhone 5S bij een abo voor €99. Misschien is het nog een optie om over te stappen
Klopt, verschil tussen de SE en de G5 is ongeveer 5,- per maand. En dat terwijl de SE nieuw een stuk duurder is. Ze zitten nu met internet en vaste telefoon bij KPN dus dat loont weer om daar een abonnement te nemen gezien de 5,- korting en dubbele data en belminuten.

Heb zelf liever dat ze iets meer besteden aan een iPhone die voor mijn gevoel uiteindelijk meer waarde heeft gezien de hele update cyclus van Apple. Dat moet ik nog maar zien met een Android toestel. Maar misschien is die laatste conclusie niet helemaal juist aangezien ik daar wel wat over gelezen heb maar niet alle ins en outs weet.

• Diigii
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-11 17:35
Als ik kijk naar de mensen om mijn heen, ouders, tantes, broers/zussen en overige familieleden dan moet ik zeggen dat de mensen die een iPhone gekocht hebben, meer dan tevreden er over zijn. Je zegt het zelf al, met een iPad kunnen ze goed over weg omdat het allemaal erg goed werkt, en het is behoorlijk gebruiksvriendelijk. Datzelfde geldt ook voor een iPhone. Het nadeel is dat een iPhone relatief duur is, en de meeste mensen die ik ken hebben gewoon een Android telefoon omdat je voor relatief minder geld (tussen de 100 en 200 euro) kan kopen.

Zoals hierboven wordt aangegeven zijn de iets oudere iPhones al niet zo duur meer. Maar persoonlijk zou ik bijv. niet zo snel een iPhone 5s aanraden. Deze telefoon is al sinds 2013 te verkrijgen, wat betekend dat je al een telefoon koopt met 4 jaar oude hardware. Heel erg future proof wordt het er niet van. Zelfs oudere iPhones worden op den duur traag.

Persoonlijk denk ik dat je je niet zo druk hoeft te maken met updates op een Android telefoon. Misschien is dat ook weer persoonlijk, maar mijn ouders zijn echt niet geïnteresseerd of ze nu de nieuwste Android versie hebben. Ze willen gewoon een telefoon waarmee ze kunnen WhatsAppen, foto's bekijken, foto's nemen. Wellicht willen jouw ouders nog iets van Facebooken of af en toe een spelletje doen? Bij Android is het wel zo dat de duurdere varianten van een fabrikant snellere updates krijgen, en de goedkopere telefoons enkele maanden daarna pas wat krijgen (als ze tenminste een update krijgen).

Prijsklasse: tussen de €200 en €300,-
Als ik zo kijk is de Motorola G5 zeker wel één van de betere keuzes. Huawei krijgt ook steeds betere telefoons waaronder de Huawei P8 Lite (2017). Deze is ook voorzien van de laatste Android, wat natuurlijk een plus is. De Motorola heeft net wel iets betere specs (Bluetooth 4.2, 5Ghz ondersteuning, 32GB intern geheugen).

Prijsklasse: tussen de €300 en €400,-
Als je naar de iets duurdere varianten kijkt kom je bijv. uit op een Sony Xperia 5. Hier heb ik zelf weinig ervaringen mee, maar deze telefoons zijn best wel populair. De interface ziet er trouwens wel geheel anders uit. Zelf heb ik in het verleden de Nexus 6 gehad van Google en tot op heden was dit 1 van mijn fijnste telefoons. Een van de opvolgers hiervan is de LG Nexus 5X. Deze telefoon is ook behoorlijk snel, en Google voorziet hun eigen devices bijna als eerste met de nieuwste updates. Ook zijn de Google telefoons behoorlijk stock, wat dus wel prettig werkt (tenminste destijds wel).

Helaas heb je onder de €400,- geen recente iPhone (6 of 7), maar ik weet ook niet hoe je ouders er tegenover staan dat de iPhone SE een 4 inch scherm heeft?

Conclusie
Als bijv. mijn nichtjes een nieuwe telefoon willen hebben dan neem ik ze gewoon mee naar de Media Markt. Dan kunnen ze rustig kijken naar alle verschillende telefoons. Ze kunnen kijken hoeveel ze willen uitgeven, hoe telefoons van dezelfde prijsklasse het tegenover elkaar doen, wat voor opslag de telefoon heeft etc. Natuurlijk kan het ook belangrijk zijn hoe een telefoon eruit ziet. Met het zelf kiezen zijn ze ook een stuk tevredener over de aankoop, en daardoor hebben ze er ook meer plezier van. Wat ik zelf altijd nog wel aan denk is hoe makkelijk zijn voor die telefoons hoesjes te krijgen via bijv. Ebay. Je kan veel geld kwijt zijn aan hoesjes, dus het is ook wel prettig om deze ergens goedkoop te kunnen scoren. En persoonlijk vindt ik dat veel winkels weinig keuzes hierin hebben.

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 11:50

Barrycade

Through the...

Ik heb een Motorola G4 (als back up phone) en een Samsung A5 (2016).
Die laatste krijgt meer updates dan de G4. Denk dat ik nu 4 security updates heb gehad incl update naar Android 6 en heb de Samsung telefoon sinds November 2016.
De Motorola krijgt in ieder geval niet zo frequent safety updates.

Updates bij Android lopen gewoon straight forward: je krijgt een notificatie dat er een update beschikbaar is en of je nu of later de update wil installeren.

Meeste ouders doen niets meer dan wat Whatsappen en wellicht het weer checken enzo. Dus de basics. Dus met een redelijk recente Android van max 250 euro zijn de meeste ouders wel gered.

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik denk dat zeker met licht gebruikt, de wens voor gebruiksgemak, en een lange gebruiks horizon de Iphone SE de betere keuze is.

Afbeeldingslocatie: https://www.three.co.uk/static/images/device_pages/MobileVersion/Apple/iPhone_SE/Space_Grey/desktop/2.jpg
Die heeft ook nog als nevenvoordeel dat het verdienmodel rondom het platform niet is gebasseerd op agressieve informatie verzameling en advertenties. Nadeel van het verdienmodel is wel dat meer apps betaald zijn.

| live and give like no one else |

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hoe zit het met het gezichtsvermogen? Een iphone SE zou wel eens lastig kunnen worden indien het gezichtsvermogen beperkt is. Ook al kan je inzoomen, je wil niet tig keer schuiven om een handeling uit te voeren.

Ik zou dan ook gaan voor een wat groter toestel, afhankelijk van het budget zou dat een Iphone kunnen zijn of net zo goed een android.

Voor mijn ouders + schoonouders heb ik ongeveer 2 jaar terug de Huawei P8 lite gekocht, tot vandaag zijn ze er tevreden mee..

• Black-Hole
Nou, dat ging makkelijker dan gedacht, ze hebben gekozen voor de iPhone SE.
Pagina: 1