Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

stille budget pc

Pagina: 1
Acties:

• ericuitpeize
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-10-2024
Beste Tweakers,

Mijn 10 jaar oude PC begint wat kuren te vertonen en ik denk dat ik hem binnenkort moet vervangen. Aangezien ik mij al tig jaar niet meer verdiept heb in verschillende systemen zou ik graag jullie hulp vragen.

Alvast bedankt voor de reacties!

Mvg
Eric

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Niet heel veel bijzonders. Huis tuin en keuken werk, tekstverwerking, powerpoint etc. Ik gebruik hem eigenlijk alleen voor mijn werk (docent). Belangrijk vind ik vooral dat hij stil en energiezuinig is...

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet te veel.. ;) Het liefst bij een goede online winkel.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen hele specifieke dingen denk ik....

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Met interesse kijk ik naar 'barebone's in verband met hun kleine formaat, maar ik weet niet of dat voor mij handig is..

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vooral stil dus, energiezuinig en een audiojack voor mijn muziek. Een goed scherm heb ik, misschien is een draadloos toetsenbord en draadloze muis er bij wel handig..

Ga je overklokken?
Denk het niet ;)

Wat verwacht je van ons?
Een paar linkje's met pro's en contra's?

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Heb je al gekeken in de Computer Techniek (CT) van ergens de afgelopen maanden?
Daar staan weer wat bouwvoorstellen in van zuinige, stille, prijsbewuste PC's.

Ontzettend interessant artikel en zeker een goed startpunt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• ericuitpeize
unezra schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:15:
Heb je al gekeken in de Computer Techniek (CT) van ergens de afgelopen maanden?
Daar staan weer wat bouwvoorstellen in van zuinige, stille, prijsbewuste PC's.

Ontzettend interessant artikel en zeker een goed startpunt.
Bedankt voor je reactie, alleen de fase van zelf PC's bouwen ben ik voorbij. Ik ben op zoek naar een kant-en-klaar systeem, het liefst geleverd door de reguliere handel.

Mvg
Eric

• kelvin46
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-11 10:43
En welke systemen heb je zelf al gevonden? In de Pricewatch kun je al best wel een selectie maken met je eisen. Als jij ons de linkjes geeft, kunnen wij aangeven wat de pro's en con's zijn.

Verder heb je ook geen budget aangegeven. Een pc van €400-, is over het algemeen luidruchtiger dan een pc van €1000-,.

[ Voor 24% gewijzigd door kelvin46 op 01-06-2017 10:40 ]

• unezra

unezra

ericuitpeize schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:29:
[...]

Bedankt voor je reactie, alleen de fase van zelf PC's bouwen ben ik voorbij. Ik ben op zoek naar een kant-en-klaar systeem, het liefst geleverd door de reguliere handel.
Ok. Er was ooit een Duits bedrijf dat volledig passief gekoelde systemen maakte. Weet alleen de naam niet meer en weet niet meer of ze nog bestaan.

Prachtige systemen en wanneer je een SSD gebruikt, 100% stil.

1 nadeel: budget was het niet :)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Een Intel nuc is misschien iets voor je. Kan ook achter een monitor geschroefd worden. Vrij stil, behalve met aardige cpu-load (maar daar zal je met die taken weinig last van hebben).

Moet het stiller en niet teveel kosten dan kan je kijken naar bijvoorbeeld een Pentium g4560 inclusief mini-itx moederbord. De intel stockkoeler vervangen door een goedkope stille Arctic Freezer 33 bijvoorbeeld, mini itx case en stille voeding en het is fluisterstil (ook onder hoge load) en niet te vergeten sneller dan de Intel nucs (met hun 15watt laptop cpu's)

[ Voor 51% gewijzigd door ToFast op 01-06-2017 10:55 ]

• ericuitpeize
unezra schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:46:
[...]

Ok. Er was ooit een Duits bedrijf dat volledig passief gekoelde systemen maakte. Weet alleen de naam niet meer en weet niet meer of ze nog bestaan.

Prachtige systemen en wanneer je een SSD gebruikt, 100% stil.

1 nadeel: budget was het niet :)
Ja, achter dat laatste ben ik ook gekomen ;) In mijn naïviteit dacht ik dat passieve koeling al wel ver genoeg was om in huis tuin en keuken computers te verwerken... Maar na een avondje googelen was ik wel een illusie armer. Vandaar dat ik maar hier even een postje doe.. Helemaal stil hoeft het niet te zijn, als het maar niet boven het gerammel van mijn toetsenbord uit komt ;)

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 09:15
Ik zou ook naar een Intel NUC achtige oplossing kijken. Heb zelf een aantal jaar geleden een exemplaar gekocht en is nog steeds superstil. Maakt ongeveer evenveel geluid als een laptop. Wel zelf een SSD en geheugen bijkopen en inbouwen natuurlijk, maar dat is kinderspel. Je kunt ze ook gevuld kopen geloof ik.

• unezra

unezra

Hush was het:
http://www.silentpcreview.com/article151-page1.html

Volgens mij bestaan ze dus niet meer, maar soortgelijke machines moeten zeker nog op de markt zijn.

Ik heb er altijd kwijlend naar gekeken. 100% stil, mooie (full alu) behuizing. Wel boven mijn budget toen. (Nu nog steeds ben ik bang. Klikte even een flinke kist in elkaar, 6000 EUR. Was wel de ultra luxe uitvoering.)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
spokje schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:52:
Ik zou ook naar een Intel NUC achtige oplossing kijken. Heb zelf een aantal jaar geleden een exemplaar gekocht en is nog steeds superstil. Maakt ongeveer evenveel geluid als een laptop. Wel zelf een SSD en geheugen bijkopen en inbouwen natuurlijk, maar dat is kinderspel. Je kunt ze ook gevuld kopen geloof ik.
In een stille werkkamer met het raam dicht is een nuc niet fluisterstil, zeker met half - full load niet (opspinnende mini fan). Goed te vergelijken met de meeste laptops inderdaad. Verder zijn Intel nucs heel leuk trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door ToFast op 01-06-2017 11:01 ]

• ericuitpeize
Op zich is het misschien niet zo'n gek idee om een NUC-achtige oplossing te kopen.. Bijvoorbeeld zoiets: https://www.processorstor...-3000.html?imageId=616126

Alleen dan moet ik nog wel een losse harddrive en werkgeheugen er bij kopen en ben ik dan niet net zo duur uit als een 'simpele' desktop? Daarnaast lees ik in een aantal reviews dat Windows 10 niet gelijk probleemloos draait..

• unezra

unezra

ericuitpeize schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:37:
Op zich is het misschien niet zo'n gek idee om een NUC-achtige oplossing te kopen.. Bijvoorbeeld zoiets: https://www.processorstor...-3000.html?imageId=616126

Alleen dan moet ik nog wel een losse harddrive en werkgeheugen er bij kopen en ben ik dan niet net zo duur uit als een 'simpele' desktop? Daarnaast lees ik in een aantal reviews dat Windows 10 niet gelijk probleemloos draait..
Hmmm, je wil geen zelfbouw.
Maar is het eventueel een idee om met dat bouwvoorstel naar je computerhandel te gaan en te zeggen "bouw dit"?

Betaal je 60 EUR voor het in elkaar schroeven van je PC en heb je *en* een prima, betaalbare, stille PC *en* niet het gedoe van zelf in elkaar schroeven. (Hoewel dat zelf bouwen ook misschien 2 uur werk is.)

• ericuitpeize
unezra schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:40:
[...]

Hmmm, je wil geen zelfbouw.
Maar is het eventueel een idee om met dat bouwvoorstel naar je computerhandel te gaan en te zeggen "bouw dit"?

Betaal je 60 EUR voor het in elkaar schroeven van je PC en heb je *en* een prima, betaalbare, stille PC *en* niet het gedoe van zelf in elkaar schroeven. (Hoewel dat zelf bouwen ook misschien 2 uur werk is.)
Een RAM-geheugen in een Intel-Nuc prikken en een usb SDD er aan hangen kun je nauwelijks zelfbouw noemen... Het is dus niet dat ik überhaupt geen zelfbouw wil, maar ik vraag me af of ik bij out-of-the-box systemen niet net zo goedkoop uit zal zijn en wellicht minder installatieproblemen zal hebben... (zie bijv.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1674755)

• unezra

unezra

Hier ook al eens gekeken?
https://www.ikbenstil.nl/ikbenstil-fanless-pc.html#isPage=1

Ik ken ze verder niet, naam schoot me te binnen en zij bouwen dus ook fanless machines.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

ericuitpeize schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 14:15:
[...]
Een RAM-geheugen in een Intel-Nuc prikken en een usb SDD er aan hangen kun je nauwelijks zelfbouw noemen... Het is dus niet dat ik überhaupt geen zelfbouw wil, maar ik vraag me af of ik bij out-of-the-box systemen niet net zo goedkoop uit zal zijn en wellicht minder installatieproblemen zal hebben... (zie bijv.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1674755)
Die installatie-problemen van het OS komen voornamelijk door de mindere driver-ondersteuning van (relatief) oude OS-en (waaronder inmiddels W7). Met W10 zijn er vaak weinig tot geen problemen bij installatie.

Testing, one, two ...

• ericuitpeize
unezra schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 14:20:
Hier ook al eens gekeken?
https://www.ikbenstil.nl/ikbenstil-fanless-pc.html#isPage=1

Ik ken ze verder niet, naam schoot me te binnen en zij bouwen dus ook fanless machines.
Mooi spul, maar niet echt budget ;)

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-11 18:18
Het is dus niet dat ik überhaupt geen zelfbouw wil,
Dan kun je heel goedkoop een stil systeem bouwen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1MSI H110M ECO€ 51,50€ 51,50
1Cooler Master N200 Closed€ 39,95€ 39,95
1Noctua NA-SCR10 3-Pin Low Noise Adapter (set van 3)€ 5,95€ 5,95
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 20,95€ 20,95
1Crucial CT8G4DFD8213€ 54,95€ 54,95
1be quiet! System Power 8 400W€ 42,50€ 42,50
1Sandisk SSD Plus 240GB€ 83,37€ 83,37
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 358,17

Vervang de stock koeler, en onder deellast zal je je CPU koeler niet horen. Er zitten casefans in de case, met de adapters laat je die op 5V ipv 12V draaien. 120mm fans zijn ook onhoorbaar zo. De casefans ontlasten de fan van de CPU koeler nog meer, dus alleen als je echt de CPU lange tijd op full load laat draaien zou je wat gezoem horen.

[ Voor 9% gewijzigd door HallonRubus op 01-06-2017 17:46 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Shuttle barebone(s). Semi passief en heel compact, geschikt voor S1151 (Skylake/Kaby lake).

Afbeeldingslocatie: https://shuttleshop.nl/image/cache/data/products/SHUTTLEBAREBONES/XH170V/shuttle-xh170v-top-inside-700x700.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door hardware-lover op 01-06-2017 18:14 ]

Testing, one, two ...

• Paddy99
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-11 11:37
De optie die HallonRubus geeft is erg goed al zou ik een aantal dingen aanpassen

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1MSI H110M ECO€ 51,50€ 51,50
1Cooler Master N200 Closed€ 39,95€ 39,95
1be quiet! Pure Rock€ 33,50€ 33,50
1Crucial Ballistix BLS8G4D240FSB€ 60,95€ 60,95
1Adata Premier SP550 240GB€ 82,39€ 82,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 369,79

Verder zou ik je afraden om barebones te kopen, je betaalt relatief veel voor een beetje hulp. Ook kan je een itx (kleiner) systeem nemen, alleen kost het samenstellen wel iets meer moeite.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 61,44€ 61,44
1MSI H110I Pro€ 74,-€ 74,-
1Thermaltake Core V1 Zwart€ 42,64€ 42,64
1Noctua NH-L9i€ 39,40€ 39,40
1Crucial Ballistix BLS8G4D240FSB€ 60,95€ 60,95
1Adata Premier SP550 240GB€ 82,39€ 82,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 403,32

• unezra

unezra

ericuitpeize schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:56:
[...]

Mooi spul, maar niet echt budget ;)
Hangt er maar net vanaf wat je zelf budget vind. :)
Voor de een is dat een PC van 300 EUR, voor een ander is dat een PC van 3000 EUR.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
hardware-lover schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 18:12:
Shuttle barebone(s). Semi passief en heel compact, geschikt voor S1151 (Skylake/Kaby lake).

[afbeelding]
En aan de bovenkant zit aan het koelblok nog twee fans. Je ziet het draadje wel lopen maar de fans zijn keurig achter weggewerkt en zodoende niet zichtbaar maar wel hoorbaar.

Pak een 1151 CPU met max 53 watt en flink koelblok met een hele grote koeler en je hoort niets meer. Eigenlijk kan je die fan ook wel uitschakelen want met een bv BeQuiet koelblok, kan je volgens mij nog een I7 120w TDP CPU koel krijgen.

De voeding, zou ik gewoon een BeQuiet 300w pakken want je hebt er toch geen belasting op en goede snelle SSD dus niet een of ander prutmerk zoals SP, OCZ of ander budgetmerk, dan blijft de SSD na een aantal jaren nog snel en goed werken.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

itsalex schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:42:
[...]

En aan de bovenkant zit aan het koelblok nog twee fans. Je ziet het draadje wel lopen maar de fans zijn keurig achter weggewerkt en zodoende niet zichtbaar maar wel hoorbaar.

Pak een 1151 CPU met max 53 watt en flink koelblok met een hele grote koeler en je hoort niets meer. Eigenlijk kan je die fan ook wel uitschakelen want met een bv BeQuiet koelblok, kan je volgens mij nog een I7 120w TDP CPU koel krijgen.

De voeding, zou ik gewoon een BeQuiet 300w pakken want je hebt er toch geen belasting op en goede snelle SSD dus niet een of ander prutmerk zoals SP, OCZ of ander budgetmerk, dan blijft de SSD na een aantal jaren nog snel en goed werken.
Semi passief opmerking over het hoofd gezien misschien?

Ik heb zo'n apparaat in test-opsteling staan en buiten het duidelijk aanwezig zijn van de fans tijdens de boot valt het apparaat vrij snel daarna in een vrijwel onhoorbare instelling. Zelfs onder load (Kaby Lake G4560) blijft het allemaal keurig binnen de perken als zijnde, bij een TV opgesteld in open kast, is ie niet opvallend aanwezig.

Maar ook een Asrock Deskmini (barebone) met Kaby Lake i5-7400 is heel aardig stil te krijgen met Intel standaard koeler. Het zijn niet zo'n heethoofden meer die flink gekoeld moeten worden zoals we die jaren geleden hadden met bijv. de eerste generatie S775 CPU's, dat ligt gelukkig ver achter ons.

Testing, one, two ...

• ericuitpeize
Beste Tweakers,

In jullie enthousiasme krijg ik mooie lijstjes van zelfbouw vorstellen. Eerlijk gezegd lijkt me het ook wel leuk om te doen, maar als vader van en jong gezin, 3 kids leuk werk en hobbies mis ik de tijd voor een sleutelproject(je). Dus ik denk dat ik mijn vraag even moet 'herformuleren' ;-)

Als ik bijvoorbeeld bij coolblue kijk vind ik onder de € 400 de volgende machines:
- HP 260-a115nd
- Asus VivoPC K20CE-NL017T
- Medion Akoya E2005 F

Ik snap dat dit misschien helemaal tegen jullie Tweakers-hart in gaat, maar als je die drie machines naast elkaar zet, wat zou dan de slimste keuze zijn? (hoeft niet persé één van die drie te zijn, maar wel dat idee...)

Als iemand in de buurt van Dronten (werkplaats) of Peize (woonplaats) woont en die zegt voor € 400,- zet ik een véél beter systeem voor je in elkaar houd ik me ook aanbevolen ;)

Groet!
Eric

• unezra

unezra

ericuitpeize schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:08:
In jullie enthousiasme krijg ik mooie lijstjes van zelfbouw vorstellen. Eerlijk gezegd lijkt me het ook wel leuk om te doen, maar als vader van en jong gezin, 3 kids leuk werk en hobbies mis ik de tijd voor een sleutelproject(je). Dus ik denk dat ik mijn vraag even moet 'herformuleren' ;-)
Als je dat eerder genoemde C'T bouwvoorstel pakt ben je misschien een uur bezig met bestellen en een avondje met het in elkaar schroeven van zo'n systeem.

Die tijd heb je toch wel?

Anders loop je, zoals ik suggereerde, met die C'T in je handen naar je lokale computerwinkel toe en zeg je "ik wil dit, bouw dat", je betaald een paar tientjes voor assemblage en klaar.

Pagina: 1