Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• GEi
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19-08 00:11
Ik ben bezig een router te maken. Het geselecteerde moederbord is een
ASRock H270M-ITX/ac en de processor is een Intel Pentium G4560. De behuizing is een In Win IW-RF100S (1U hoog).

Nu kwam ik er gisteravond achter dat er wat condensatoren in de weg zitten om de mee aangeschafte
Silverstone Argon SST-AR04 te plaatsen. Draai ik de koeler, dan zit de RAM in de weg. Draai ik de koeler nog een keer, zit het koelblok van een andere chip in de weg (south bridge, bestaat dat nog?). Nog een keer draaien zit ik weer tegen het geheugen aan... Beetje gefrustreert, want wilde gisteravond alle hardware samenbouwen, en dat ging dus niet lukken.

Ik heb voor 22h00 gisteravond een SilverStone Nitrogon NT07-115X besteld. Hopelijk komt die vandaag aan. Maar gaat hij wel passen?! Ik ben er bang voor... Ook omdat bij deze koeler een beugel onder het moederbord zit, en daar zit ook al een plaat voor de bevestiging van de processor (open en sluit mechanisme). En de 1U behuizing is al zo laag...

Hoe gaan jullie om met zelfbouw? Hoe kan je van tevoren weten of het één en ander netjes past? Ik ben heel benieuwd. En hoe leg je dat uit aan je vrouw; ik heb al een paar honderd euro uitgegeven, en op deze manier wordt het wel een heel kostbare grap. Hoor graag(!)

Beste antwoord (via GEi op 06-06-2017 16:18)

• Crahsystor
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 17:48
quote:
Ik heb voor 22h00 gisteravond een SilverStone Nitrogon NT07-115X besteld. Hopelijk komt die vandaag aan. Maar gaat hij wel passen?! Ik ben er bang voor... Ook omdat bij deze koeler een beugel onder het moederbord zit, en daar zit ook al een plaat voor de bevestiging van de processor (open en sluit mechanisme). En de 1U behuizing is al zo laag...
De bevestigingsplaat aan de onderkant zal wel passen. Dat is immers in elke kast hetzelfde probleem. Het moederbord zit immer overal net zo ver van de bodemplaat af. Als je de beugel van de koeler bekijkt, zie je ook dat deze niet dicht is maar open. De bevestiging van de socketbeugel zal daar gewoon tussen vallen.

Aan de bovenkant, dus op de processor, is het passen lastiger te beoordelen. Meten is weten. Belangrijkste is meten of de koeler wel of niet boven de condensatoren hangt. Aan de foto's van het moederbord te zien wel. Je kunt dat gemakkelijk testen door iets vlaks, pinpas ofzo, op de gemonteerde CPU te zetten en te kijken of die iets raakt. En als je iets raakt, hoe ver dat van het midden van de socket is. Is dat meer dan 45mm (breedte koeler 90mm / 2) is heb je nergens last van.

Crahsystor wijzigde deze reactie 01-06-2017 09:59 (0%)
Reden: typo

Addicted to silent computing

Alle reacties

• genesis1650
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 15:13
Je kan de pricewatch: Noctua NH-L9i proberen, die komt niet buiten de schroeven rondom de CPU socket uit en koelt voldoende voor de G4560, Plus hij is heel erg laag.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 17:48
quote:
De bevestigingsplaat aan de onderkant zal wel passen. Dat is immers in elke kast hetzelfde probleem. Het moederbord zit immer overal net zo ver van de bodemplaat af. Als je de beugel van de koeler bekijkt, zie je ook dat deze niet dicht is maar open. De bevestiging van de socketbeugel zal daar gewoon tussen vallen.

Aan de bovenkant, dus op de processor, is het passen lastiger te beoordelen. Meten is weten. Belangrijkste is meten of de koeler wel of niet boven de condensatoren hangt. Aan de foto's van het moederbord te zien wel. Je kunt dat gemakkelijk testen door iets vlaks, pinpas ofzo, op de gemonteerde CPU te zetten en te kijken of die iets raakt. En als je iets raakt, hoe ver dat van het midden van de socket is. Is dat meer dan 45mm (breedte koeler 90mm / 2) is heb je nergens last van.

Crahsystor wijzigde deze reactie 01-06-2017 09:59 (0%)
Reden: typo

Addicted to silent computing

• GEi
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19-08 00:11
Dank jullie wel.
@genesis1650 : Deze zal ik, met de tip van Crahsystor, in mijn achterhoofd houden. Ik hoop vandaag bij thuiskomst de aangeschafte koeler te vinden. Mocht die niet passen, dan kijk ik of de Noctua past.
@Crahsystor : Dan laat ik de onderkant rusten. Blijft jammer dat wat betreft passing je veel vooraf kunt doen, goede tip van jou ook, maar dat je na aanschaf pas weet of je ook verder kan.

Ik hoop dat ik straks alle overbodige voedingen kan retourneren. Ben er wel extra voorzichtig mee nu ;) .

Edit: de avond is begonnen en helaas geen pakketje ontvangen. Wordt vervolgd.

Edit2: De bestelde SilverStone Nitrogon NT07-115X past perfect, ook qua hoogte, hij komt niet boven de RAM-bankjes uit. Ik kan dus verder met het projectje :9 .

GEi wijzigde deze reactie 06-06-2017 16:18 (19%)

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Laptops

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True