Kamer temperatuur vs. PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenguine
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-01-2022
Ik vraag me af hoeveel kamer temperatuur er toe doet om een pc koel te houden.
De laatste dagen loopt de temperatuur af en toe op tot 30 graden in mijn kamer wat voor ons best warm is maar een CPU op 30 graden is super weinig dus maakt het wat uit dat de kamer warmer is?

Ik ben niet bang dat ik ooit overhit maar ik ben zo'n min/max verslaafde. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je CPU zul je nooit zullen koelen onder de omgevingstemperatuur, zolang die idle rond de maximaal 40C blijft hangen zit je prima. Zit die hoger met idle heb je een slechte koeler, slechte airflow of op een onjuiste manier koelpasta gebruikt.

Je PC en CPU overleven die (ambitieus) 60 dagen in Nederland met 30C met gemak. Geen zorgen maken dus.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-07 13:56
Als het echt te heet wordt, is er altijd nog een thermische beveiliging die ingrijpt voor je je processor frituurt...

Maar de laatste jaren is er om energie op koeling te besparen juist de trend dat datacenters ook ooit best wat warmer mogen. Maak je dus niet druk...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-07 17:48
Jij hebt er meer last van dan je apparatuur. Een CPU opereert ergens tussen 80 en 100 °C. Losse componenten hebben ook zo hun eigen ontwerptemperaturen, maar daarvoor moet je de datasheets opzoeken.

Ooit waren ruimtes met computers bedacht te opereren op 21 °C, maar dat was toen er meer Operators dan Computers in een ruimte waren.

Later, toen er meer computers dan mensen in een ruimte waren, ging men nog eens kijken hoe het nu zat met die temperaturen. Airco de hele dag ging toch in de papieren lopen. Wat bleek computers zelf konden best hogere temperaturen verdragen.

Oplossing, als er een admin aan een server moest klussen krijgt ie een mobiele airco mee, de ruimte zelf staat lekker op +30 °C te draaien. En dit kan meestal met buitenlucht gekoeld worden.

Maar, als je warmte over hebt, kan je daar dan niet iemand blij mee maken? Dat kan wel, maar warmte van tussen de 30 en 40 °C maak je niet echt iemand blij mee.
Ontwikkeling is om door middel van water koeling, met hogere temperaturen te koelen (water neemt beter warmte op). Dan krijg je warmte van rond de 70 - 80 °C, en die is best in de markt weg te zetten.

Maar om op je vraag terug te komen, bij PC's zal je merken dat de ventilator vaker aanslaat, immers (80-30 °C)/(80-20 °C) geeft al 17% minder temperatuur verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-07 13:56
The_Vice schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 01:23:
Ooit waren ruimtes met computers bedacht te opereren op 21 °C, maar dat was toen er meer Operators dan Computers in een ruimte waren.

Later, toen er meer computers dan mensen in een ruimte waren, ging men nog eens kijken hoe het nu zat met die temperaturen. Airco de hele dag ging toch in de papieren lopen. Wat bleek computers zelf konden best hogere temperaturen verdragen.

Oplossing, als er een admin aan een server moest klussen krijgt ie een mobiele airco mee, de ruimte zelf staat lekker op +30 °C te draaien. En dit kan meestal met buitenlucht gekoeld worden.
Vroeger... Toen we in de serverruimte nog 2 kratjes bier koud konden houden voor de vrjdagmiddag of na overwerk... })

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Een computer met een goed ontwerp kan gewoon vol draaien op een warme dag. 35°C mag geen probleem zijn. De ventilatoren zijn tegenwoordig bijna allemaal dynamisch aangestuurd: Hoe warmer het systeem wordt hoe hoger het toerental van de fans. Dus bij écht warme dagen kan het wel wat lawaaierig worden. Maar dat is het dan.

Maar goed, dit is de theorie. Als je gaat overklokken of je hebt slechte koelers (zijn die er nog?) dan is het nooit uit te sluiten dat zaken te heet worden.

Bij twijfel gewoon meten en waar de temperatuur te hoog wordt maatregelen nemen:
YouTube: CPU Thermal Management (NCIX Tech Tips #59)

[ Voor 19% gewijzigd door Tyrian op 01-06-2017 17:20 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Pagina: 1