Afzuigkamp halogeen lampjes vervangen voor LED.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-10 10:47
Beste mensen,

In onze afzuigkap zitten/zaten 4x 20 watt 12 volt halogeen G4 lampjes.
Aangezien er 3 opgebrand zijn leek het mij een slim idee om het zooitje te vervangen voor LED lampjes.
Zo gezegd zo gedaan en ik heb in China 4x 3 watt lampjes besteld.

Vandaag heb ik ze binnen gehad en meteen geplaatst.
Alleen loop ik tegen het volgende aan:
Als ik alle 4 de lampjes plaats en ik zet ze aan dan zoemen de lampjes.
Doe ik dit met 3 LED lampjes en 1 oud halogeenlampje dan hoor je niks.
Doe ik dit met alleen 1 halogeen lampje en 3 lege armaturen dan hoor je ook niks.
Mijn conclusie is dus dat de ik onder de minimale belasting van de trafo zit met de 4 LED lampjes.
Zou ik dit op een of andere manier op kunnen lossen met een weerstandje dat ik parallel schakel?
Of is de enige optie de trafo te vervangen voor een model dat een lagere belasting aan kan?
Ik heb nog geprobeerd om een 20Ω weerstandje parallel te schakelen, het gezoem is dan bijna weg, maar dan binnen 5 seconden begint het weerstandje te roken en te gloeien dus die is daar niet voor geschikt.
Daarnaast heb ik de lampjes vervangen om van 80 watt vermogen naar 12 watt vermogen te zakken.
Als ik dan een 20Ω weerstandje zou gebruiken (die wel tegen zo'n belasting zou kunnen) dan zit ik volgens mij alweer op de 32 watt. Hier schiet ik dus eigenlijk niks mee op.

Wat(t) wijsheid? :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Enige optie is ook de trafo vervangen helaas.

Vaak geven halogeentrafo's op lage belasting sowieso vrij vervelende spanning aan de ledlampen wat niet goed is voor de levensduur van de leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:03

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Als aanvulling, die trafo geeft hoogstwaarschijnlijk AC af, kunnen die LEDs dat ook aan? Anders even een gelijkrichter er tussen zetten.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:04
Je huidige trafo (ik denk een schakelende voeding) wileen minimum belasting zien.
De leds nemen gewoonweg te weinig vermogen op om de voeding goed te laten werken.
De enige goede oplossing is een voeding plaatsen die geschikt is voor leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Ik heb gewoon zo'n goedkope 2A voeding van eBay achter mijn afzuigkap gehangen, met witte LED strip eraan onder alle keukenkastjes geplakt.

Je zou kunnen kijken of jouw leds ook op 12V gelijkstroom werken, dan zou dat een prima oplossing zijn. Maar je hebt kans dat ze meer spanning nodig hebben, 12V AC gelijkrichten levert immers 17V op.