Toon posts:

Waneer digitaal sherper wordt dan analoog

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment zijn digitale fotocamera's nog niet zo scherp als analoog.
Als een digitale fotocamera even scherp wil zijn als een analoog moet 1 plaatje 25 miljoen pixels bevatten.
Maar met de digitale vooruitgang duurt het niet lang voordat digitaal scherper wordt dan analoog. Dan zou inzoomen ongeloofelijk leuk worden. 1 foto zou dan zoveel details bevatten dat je de krantekop kan lezen van een krant die 100 meter verderop ligt. :)
Maar wat zouden de verdere voordelen zijn?

Verwijderd

Misschien voor de politie enzo...
Detectives.. kunnen ze alles beter bekijken!:P .. jah ik verzin ook maar wat natuuwk!:P hehe LOL..

Verwijderd

Topicstarter
de politie.. daar had ik nog niet aan gedacht.
Kunnen ze meteen de DNA profiel zien :)

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Moet ze nog eens behoorlijke lensen in een (betaalbare) digitale camera zien schroeven (er is meer nodig voor een scherpe foto dan een behoorlijke CCD).

de betaler vervuilt

Verwijderd

Volgens mij ligt het grote voordeel in een kleiner "negatiefformaat". Als je CCD net zo scherp is als een kleinbeeldfilm, maar een veel kleiner oppervlak beslaat dan de 24x36 mm, kun je volstaan met lenzen van een veel kortere brandpuntsafstand voor een gelijke afbeeldingsmaatstaf. Kortom, die enorme teletoeters van de sportfotografen worden hele handzame lensjes. Bij de huidige digitale spiegelreflexen zie je dat al komen. De standaardzoom voor een Nikon D1 is 21-35 mm, dus mijn 300 mm Nikon tele wordt op een D1 effectief een 500 of zo!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
maar een hoop mankementen aan (analoge) optische lenzen kunnen vaak met software een heel stuk worden verholpen.
Dus naast een flinke CCD (bijv 10 mln pixels) moet er ook een behoorlijke processor in komen.
Ik heb het vak ComputerVision gevolgd en daar een hoop dingen gezien (en mee gespeeld) op het gebied van beeld bewerking.
Zodoende is mijn bewondering voor de techniek in digitale camera's verschoven van het optische/mechanische gedeelte naar het software-deel.
Een voorbeeldje van wat mogelijk is....
een foto die onscherp was door een foute lens-afstelling, was eerst niet goed leesbaar (de nummerplaat van een auto) en na het nodige bewerken was vrijwel alles scherp. Je zag zelfs de silhouetten van dingen die binnen een gebouw erachter stonden.
Dit was zonder verdere hulp door een gebruiker, op wat parameter instellingen na.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1