ziggo 2e router?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deruben900
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-08-2021
Hoi, ik heb beneden een horizon mediabox xl die de telefoon, internet en tv regelt. Boven heb ik een computer die aangesloten is met de mediabox xl mbv een powerline. Alleen die kan niet de snelheid leveren die wij hebben (150mbit). Ik vroeg mij dus of of ik een 2e router boven zou kunnen hebben zonder dat ik deze direct moet verbinden met de mediabox beneden. Boven heb ik dezelfde aansluiting waar de horizon mediabox mee verbonden is (moac).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 16:19
Nee kan niet. Je enigste optie is een snellere powerline/MoCa 2.0 set of een netwerkkabel naarboven trekken.
De MoCa set maakt dan verbinding via de coax die er ligt. Je moet er dan wel 1 hebben die 150 Mb/s haalt natuurlijk.

[ Voor 38% gewijzigd door Jim423 op 31-05-2017 20:36 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:46
Zelf goede ervaring met moca, stabiel signaal via coax naar de tweede verdieping. Je hebt wel alleen meteen twee kastjes nodig om het te laten werken, volle Mbps met een 150 ziggo abbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Moet ik er nog wel even bij zetten dat die Extra mediabox XL kastjes dan vaak niet meer werken via MoCa. Omdat de frequentie dan in gebruik is vermoed ik. Dus als je een extra Horizon mini box hebt moet je hier wel even rekening mee houden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beter drop je die gare mediabox en koop je een goede wifi router, de hogere modellen van netgear en asus zijn erg goed. Dikke kans dat je dan helemaal geen extra router nodig hebt boven, of gewoon draadloos er eentje neer kunt zetten als repeater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:17
En als je echt overal fantastische wifi wilt hebben koop je netgear Orbi .. Maar goed, dat kost dan ook wat :)

Anders: Neem een fatsoenlijke router of gebruik powerline met wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
FrankoNL schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:29:
En als je echt overal fantastische wifi wilt hebben koop je netgear Orbi .. Maar goed, dat kost dan ook wat :)

Anders: Neem een fatsoenlijke router of gebruik powerline met wifi.
Meh, ik zou eerder wat geld uitgeven om wat kabels te trekken en dan accesspoints ophangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De kans is erg klein dat je via 5Ghz .ac WiFi een stabiele >150 Mb/s verbinding gaat maken door een vloer met wat voor router dan ook. Zelfs zonder laminaat zak je door de demping van de vloer al snel terug naar 80 Mb/s of lager throughput. Zonder de situatie te kennen lijkt me een ''fatsoenlijke router kopen'' dus een vrij slecht advies. Een MoCa 2.0 set lijkt me veruit de beste optie in deze. WiFi is leuk voor een smartphone maar niet voor een desktop, gewoon bekabelen die handel, in deze dus via coax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:17
RobinF schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:53:
[...]

Meh, ik zou eerder wat geld uitgeven om wat kabels te trekken en dan accesspoints ophangen
Uiteraard, maar aangezien TS niet echt met kabels aan de gang wil (althans dat haal ik uit zijn post), is Orbi in dat geval het beste alternatief. Het is aanzetten en het werkt. Incl 1 SSID met handover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:08:
Beter drop je die gare mediabox en koop je een goede wifi router, de hogere modellen van netgear en asus zijn erg goed. Dikke kans dat je dan helemaal geen extra router nodig hebt boven, of gewoon draadloos er eentje neer kunt zetten als repeater.
...want zo'n 'goede wifi router' kan de wetten van de fysica uitschakelen en door betonnen vloeren schijnen alsof het helder glas was?

In een standaard Nederlands eengezinswoning is het eerder regel dan uitzondering dat je twee of meer AP's nodig hebt om overal goede dekking te hebben. Die Horizonboxen hebben inderdaad geen al te florisante WiFi, maar ook met een high-end duur apparaat beneden in/rond de woonkamer (of erger: meterkast) is de kans groot dat er op de bovenverdiepingen nog steeds problemen zijn qua dekking en stabiliteit. Beter zorg je eerst boven voor een degelijk AP met een degelijke verbinding (kabel trekken is goedkoper - zelfs al laat je het doen - dan halfbakken alternatieven over stroomnet e.d.). Dat lost het probleem op dat hier beschreven wordt, in plaats van een ander probleem te verzinnen waar TS het niet over heeft en een oplossing voor te stellen dat groot risico heeft dat het zijn probleem niet oplost.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 00:27:
...want zo'n 'goede wifi router' kan de wetten van de fysica uitschakelen en door betonnen vloeren schijnen alsof het helder glas was?
Zou je willen quoten waar exact ik dat gezegd heb? De Ziggo mediabox heeft niet zulk denderend wifi. Je kunt dan repeaters gaan plaatsen, of accespoint met betere wifi, maar je behoudt dan het originele zwakke punt. Bedenk je daarbij ook dat wifi throtteld op signaalsterkte, dus zelfs al heb je ontvangst, meer is altijd beter.

Zet bv. de inmiddels al verourderde Netgear R7000 naast die mediabox en test het wifi maar eens. Je zult zien dat die Netgear een aanmerkelijk beter bereik heeft overall.
In een standaard Nederlands eengezinswoning is het eerder regel dan uitzondering dat je twee of meer AP's nodig hebt om overal goede dekking te hebben.
Ik zeg dan ook nergens dat twee AP's geen optie kan zijn of blijven. Ik zeg vervang die mediabox eerst eens door een apparaat met betere Wifi, en ga dan eens kijken of een 2e nodig is.

Ik woon zelf in een 125m^2 nieuwbouw woning met betonnen plafonds, 3 verdiepingen hoog, en heb op alle drie de verdiepingen goed bereik (>70%) waarvan op de eerste twee 5Ghz en daarboven 2.4. Ook als ik in de betonnen badkamer zit in bad, kan ik gewoon via wifi netflixen op m'n mobiel.

Dat is mijn situatie en natuurlijk is de sitautie overal anders. Het kan best zijn dat iemand 2 of zelfs meer AP's nodig heeft, om het echt goed dekkend te krijgen. Maar begin dan wel met een goed AP, en niet met de ziggo mediabox, wat, ongeacht welke variant je hebt, een vrij miserabel ding is.
Beter zorg je eerst boven voor een degelijk AP met een degelijke verbinding (kabel trekken is goedkoper - zelfs al laat je het doen - dan halfbakken alternatieven over stroomnet e.d.). Dat lost het probleem op dat hier beschreven wordt, in plaats van een ander probleem te verzinnen waar TS het niet over heeft en een oplossing voor te stellen dat groot risico heeft dat het zijn probleem niet oplost.
Het advies is hetzelfde hoor. We stellen beiden voor om er één goed AP bij te kopen. Waar we over discusseren, is over hoe die in te zetten. Ik zeg: eerst beneden en mogelijk is boven dan helemaal niet meer nodig. Jij wil 'm direct boven neerzetten en kabels gaan trekken.

Ik denk dat mijn antwoord daarmee een betere eerste optie is. Koop dat goede AP, bezuinig daar niet op, en zet die beneden neer. Ga dan eens testen. Is het niet goed genoeg, kun je altijd nog dat goede AP naar boven zetten, en de mediabox beneden laten.

En hey, wat als het gewoon werkt zonder kabels, dan heeft ie niets verloren. En als het niet werkt ook niet, want dan is de andere optie er nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
Mijn vriendin heeft beneden een Horizon box en ongeveer 3 meter recht erboven in de voorste slaapkamer een extra mediabox, maar via Wi-Fi (5GHz) haalt ie het niet door de betonnen vloer (huis is van de jaren 70). Nu is de boel aangesloten met een UTP kabel, alleen ligt de kabel los door het trappengat. We moeten hem nog wegwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 01:51:
[...]

Het advies is hetzelfde hoor. We stellen beiden voor om er één goed AP bij te kopen. Waar we over discusseren, is over hoe die in te zetten.
Idd.
Ik zeg: eerst beneden en mogelijk is boven dan helemaal niet meer nodig. Jij wil 'm direct boven neerzetten en kabels gaan trekken.

Ik denk dat mijn antwoord daarmee een betere eerste optie is. Koop dat goede AP, bezuinig daar niet op, en zet die beneden neer. Ga dan eens testen. Is het niet goed genoeg, kun je altijd nog dat goede AP naar boven zetten, en de mediabox beneden laten.
Punt is dat locatie van appaaat belangrijker is dan performance van apparaat. Je kunt beter een minimaal competent apparaat op de juiste locatie hebben dan een fantastisch apparaat op de verkeerde.

Het structurele probleem hier is geen (voorziening voor) een AP op een plek met >30dB demping vanaf de woonkamer waar de eerste AP staat. Dat probleem blijft, ook als je een beter AP beneden neerzet. Misschien dat je een marginale verbetering kunt realiseren, maar het is geen duurzame oplossing. Bedenk dat de hoeveelheid storingsbronnen in de WiFi-banden steeds toeneemt. Als je net iets van 3dB RSSI en dus ook SNR wint door een ander apparaat op zelfde plek neer te zetten raak je dat laatste net zo hard weer kwijt als de buurman naar de Ikea gaat een wat Tradfri lampjes haalt... Een AP boven wint makkelijk >30dB extra SNR. Daar kun je nog goed mee vooruit.
En hey, wat als het gewoon werkt zonder kabels, dan heeft ie niets verloren. En als het niet werkt ook niet, want dan is de andere optie er nog.
Met een structurele oplossing kun je altijd nog beneden een AP plaatsen indien nodig. Je weet in ieder geval op voorhand dat je het probleem zelf oplost in plaats van een totaal ander probleem aanpakken en hopen dat het ook positief neveneffect heeft op waar het in eerste instantie om ging.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1