Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeZeiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-11-2022
Wanneer een huis verkocht wordt door meerdere kinderen die het huis geerft hebben, wat moet er in de koopovereenkomst komen te staan ten aanzien van de naamstelling? Is dat alle namen e.d. van de kinderen, of de erven van de overleden ouder (op wiens naam het huis nog steeds staat) of de naam van de gevolmachtigde op de verklaring van erfrecht? Dank!

Mijn iRacing profiel

Beste antwoord (via ZeeZeiler op 01-06-2017 20:38)

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Bij de verkoop van de woning van mijn opa en oma hebben we dat opgelost door alle erfgenamen een verklaring/volmachr te laten tekenen dat X bevoegd was om het huis te verkopen en leveren voor een bedrag van Y, en die achter de verkoopakte te nieten.

En dan in de verkoopakte een zin als Persoon X, hiertoe expliciet gemachtigd door alle erfgenamen (zie bijlagen).

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
Ik denk dat ze je in PFSL beter kunnen helpen met erfenisssen. Move die kant op. :)

Maarre, wat zei de notaris/makelaar?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gezien bij een dergelijk akte altijd een notaris betrokken moet zijn, zou ik het daar neerleggen.

Succes.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Bij de verkoop van de woning van mijn opa en oma hebben we dat opgelost door alle erfgenamen een verklaring/volmachr te laten tekenen dat X bevoegd was om het huis te verkopen en leveren voor een bedrag van Y, en die achter de verkoopakte te nieten.

En dan in de verkoopakte een zin als Persoon X, hiertoe expliciet gemachtigd door alle erfgenamen (zie bijlagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oekiejoekie schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 21:53:
Hoe zat het met eventuele aansprakelijkheid na de koop? Stel dat er achteraf iets ernstig mis blijkt en dat bekend had moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 21:56:
[...]

Hoe zat het met eventuele aansprakelijkheid na de koop? Stel dat er achteraf iets ernstig mis blijkt en dat bekend had moeten zijn?
Dat was bij ons niet zo'n issue, ten eerste omdat het een appartement betrof, en bouwkundige zaken al snel voor de VVE zijn, ten tweede omdat het nog niet zo'n oude bouw was, en ten derde omdat de uiteindelijke koopster een tante van mij was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oekiejoekie schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 22:00:
en ten derde omdat de uiteindelijke koopster een tante van mij was...
Klassiekertje, ruzie binnen de familie :P

Maar duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 22:03:
[...]

Klassiekertje, ruzie binnen de familie :P

Maar duidelijk.
Het appartement was in goede staat, en de VVE financieel gezond. Dus het is bij ons geen oorlog geworden :D

Maar ik begrijp dat jullie een (ouder) huis verkopen ? Met wellicht achterstallig onderhoud omdat ze daar geen zin meer in hadden op hogere leeftijd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 21:56:
[...]

Doorgaans zal een notaris dergelijke clausules wel opnemen waarin dergelijke dingen worden uitgesloten (denk aan woningbouw-verkopen ed) ;) Juridisch zullen alle erven uiteindelijk wss hoofdelijk aansprakelijk zijn :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik ben regelmatig verkoopaktes tegen gekomen waarin stond vermeld dat de verkoper niet de vorige bewoner was, en dus niet op de hoogte kon zijn van alle tekortkomingen. Hierdoor komt een grotere verantwoordelijkheid bij de koper te liggen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
En als jullie als erfgenamen niet zeker zijn over de staat van de woning, laat dan eventueel zelf een bouwkundige inspectie doen ? Als daar gebreken uit blijken, dan meld je die keurig, en als het rapport positief is, dan lever je een gunstig rapport als pluspunt/waardeverhoging mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:26
Ardana schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 22:19:
Ik ben regelmatig verkoopaktes tegen gekomen waarin stond vermeld dat de verkoper niet de vorige bewoner was, en dus niet op de hoogte kon zijn van alle tekortkomingen. Hierdoor komt een grotere verantwoordelijkheid bij de koper te liggen.
Ik heb ze ook gezien en tot mijn verbazing ook kopers meegemaakt die daar zonder meer mee akkoord gingen. Ik zou minder betalen of de bepaling uit de akte laten halen. Ik vraag me zelfs af in hoeverre je op dit punt in de akte mag afwijken van wat in de wet is geregeld.
Oekiejoekie schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 22:22:
En als jullie als erfgenamen niet zeker zijn over de staat van de woning, laat dan eventueel zelf een bouwkundige inspectie doen ? Als daar gebreken uit blijken, dan meld je die keurig, en als het rapport positief is, dan lever je een gunstig rapport als pluspunt/waardeverhoging mee ?
Vroeger bood een partij als makelaarsland dit aan als optie voor verkopers. Ik heb het een keer zo gedaan en daar werd door kopers erg positief op gereageerd. Was overigens wel een recent huis waar ik wel wist dat alles ok was. Zo is er nooit discussie over of je nog wat hebt nagelaten te melden.

[ Voor 36% gewijzigd door timag op 01-06-2017 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

timag schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:52:
[...]
Ik heb ze ook gezien en tot mijn verbazing ook kopers meegemaakt die daar zonder meer mee akkoord gingen. Ik zou minder betalen of de bepaling uit de akte laten halen. Ik vraag me zelfs af in hoeverre je op dit punt in de akte mag afwijken van wat in de wet is geregeld.
Mag ook gewoon. Bijv. als de bank het eigendom heeft opgeëist, of inderdaad in het geval van een overleden eigenaar, is het m.i. niet meer dan logisch. De wet schrijft voor dat er geen verborgen gebreken mogen zijn, waarbij de verkopende partij de plicht heeft om deze te melden. Pas als de verkopende partij ervan op de hoogte was én het nagelaten heeft te melden, is er sprake van overtreding van dat wettelijke voorschrift.

Als de verkoper niet op de hoogte was (cq redelijkerwijs kon zijn), heeft de kopende partij pech.

Zo hebben wij bij de verkoop van onze woning gemeld dat we een paar rotte kozijnen hadden. Achteraf bleek dat er ook een paar rotte balken in het plafond zaten, maar omdat het hele plafond bedekt was met schrootjes (don't ask), waren wij daarvan niet op de hoogte én konden wij daarvan redelijkerwijs niet op de hoogte zijn en is het risico voor de nieuwe eigenaren.

Zo zal een eigenaar die niet bewoner is ook bepaalde zaken niet weten. Om je daar tegen in te dekken, zou je bijv. kunnen vragen of je 'n paar dagen in de woning mag logeren voordat je tot koop over gaat. Dan kom je al snel de belangrijkste dingen tegen. Ongebruikelijk, maar het gebeurt soms wel.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeZeiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-11-2022
Jullie reacties zijn bijzonder verhelderend, Dank allemaal!

Mijn iRacing profiel

Pagina: 1