Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC voor foto- videobewerking

Pagina: 1
Acties:

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-11 13:30
*Edit. Na aanleiding van jullie feedback wordt het bijna een volledig nieuw systeem. Voordat ik de bestelling de deur uit doe heb ik nog drie vragen.
  1. Het verschil in de twee voedingen kan ik niet echt vinden op de prijs na dus wellicht jullie advies.
  2. Maakt het nog uit of ik één geheugen reep van 16GB bestel of twee van 8GB? Voorkeur heeft één keer 16GB zodat ik maximaal kan uitbreiden naar 64GB in de toekomst maar wellicht is dit niet slim?
  3. Er is geen enkele RX580 videokaart meer leverbaar dus ik dacht de onboard videokaart te gebruiken totdat die weer leverbaar is. Zou dit nog problemen opleveren voor office/photoshop gebruik?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Buiten de dagelijkse dingen (internet, office) zal ik de pc gebruiken voor raw foto verwerking (Lightroom & Photoshop), ik wil beginnen met videobewerking HD (soms 4K). Daarnaast zou ik het wel is leuk vinden om een spelletje te spelen (Battlefield 3 ligt hier nog in de doos omdat mijn huidige systeem het niet aankon). OS zal windows 10 zijn. Voor opslag heb ik een NAS (Synology 1511+) draaien. In de toekomst wil ik nog een 4K/5K scherm aanschaffen waarvoor de grafische kaart dan idealiter dan ook geschikt is.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 euro, 1200 geen harde max maar lijkt me meer dan voldoende. Wel hoger gemaakt i.v.m. het aanschaffen van meerdere componenten dan eerst ingeschat op basis van de feedback.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hiervan wil ik het volgende meenemen:
1HP LP2475w€ 0,-€ 0,-
1Logitech Z-4€ 0,-€ 0,-
1Samsung HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 315,-€ 315,-
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 113,95€ 113,95
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB€ 313,39€ 313,39
1Fractal Design Define C€ 79,90€ 79,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M1B3000C15€ 138,95€ 138,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Corsair RM550x€ 91,25€ 91,25
1Corsair TX550M V2€ 76,95€ 76,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 152,51€ 152,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.408,90

Mijn huidige configuratie is:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Duo E8400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-EP45-DS3€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Samsung HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Centurion 590€ 0,-€ 0,-
1HP LP2475w€ 0,-€ 0,-
1Logitech Z-4€ 0,-€ 0,-
1Arctic Cooling Freezer 7 Pro€ 27,83€ 27,83
4Kingston KVR800D2D8P6L/2G€ 0,-€ 0,-
1Lite-On iHAS120€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
1OCZ Vertex 2 120GB€ 0,-€ 0,-

De SSD zou het Win10 OS draaien (zoals nu).
Qua opslag heb ik de 2TB schijf (welke uit mijn nas komt). Documenten worden via een sync gelijk naar de NAS gekopieerd.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, mijn huidige inventarisatie heb ik voornamelijk gebaseerd op de laatste best buy guide waarbij mijn voorkeur nu dan ook naar de Ryzen 7 1700 gaat (hoef niet perse 100 eur te besparen).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefste heb ik systeem waarmee ik weer even vooruit kan en welke stabiel is, stil is en snel opstart. Daarnaast moet die een 4K scherm kunnen aansturen in de toekomst. Mijn huidige monitor zou dan de tweede worden. Omdat mijn documenten naar mijn NAS worden gekopieerd zou het fijn zijn als dat ook snel gaat (de bottleneck zal dan wel mijn 5400rpm schijf zijn).

Ga je overklokken?
Stabiliteit is het belangrijkste. Hiermee staat overklokken niet bij mij op het lijstje.

Wat verwacht je van ons?
N.a.v. feedback nog twee vragen:
*Edit. Na aanleiding van jullie feedback wordt het bijna een volledig nieuw systeem. Voordat ik de bestelling de deur uit doe heb ik nog drie vragen.
  1. Het verschil in de twee voedingen kan ik niet echt vinden op de prijs na dus wellicht jullie advies.
  2. Maakt het nog uit of ik één geheugen reep van 16GB bestel of twee van 8GB? Voorkeur heeft één keer 16GB zodat ik maximaal kan uitbreiden naar 64GB in de toekomst maar wellicht is dit niet slim?
  3. Er is geen enkele RX580 videokaart meer leverbaar dus ik dacht de onboard videokaart te gebruiken totdat die weer leverbaar is. Zou dit nog problemen opleveren voor office/photoshop gebruik?
Mijn voornaamste vraag zit of ik dingen over het hoofd zie voor deze build.
[list]
[li]Gaan deze componenten goed samen?[/li]
[li]Is het wel verstandig om deze SSD over te plaatsen (kan ik hier bijvoorbeeld nog snelheidswinst behalen)?[/li]
[li]Moet ik sneller of meer geheugen nemen?[/li]
[li]Ben ik beter af met een ander moederbord aangezien ik niet echt ga gamen[/li]
[/list]

[ Voor 40% gewijzigd door Oesie op 14-06-2017 13:33 ]

Verwijderd

Voor de genoemde taken is de Ryzen 7 een prima keuze.

Geheugen is oké echter de ondersteuning voor 3200 MHz ram wordt steeds beter. Wellicht een optie daar naar te kijken.

De OCZ Vertex is een erg matige ssd. Menig Vertex haalde het einde van de garantietermijn niet. Je zou de ssd op status kunnen testen met HDTune of Crystaldisk Manager.

De voeding adviseer ik niet mee te nemen. De verwachte levensduur lag op een jaar of 7. Wees blij dat deze het bij jou langer heeft uitgehouden. Tijd voor een nieuwe. Je kan dan kijken naar een pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M of pricewatch: Corsair TX550M V2. beiden uitstekende stille voedingen met 7 jaar garantie.

• Oesie
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 22:46:
Voor de genoemde taken is de Ryzen 7 een prima keuze.

Geheugen is oké echter de ondersteuning voor 3200 MHz ram wordt steeds beter. Wellicht een optie daar naar te kijken.
Dit is onderdeel van mijn zoektocht maar nog niet erachter welk geheugen hiervoor de beste keus is.
De OCZ Vertex is een erg matige ssd. Menig Vertex haalde het einde van de garantietermijn niet. Je zou de ssd op status kunnen testen met HDTune of Crystaldisk Manager.
Voor alsnog nog geen issues meegemaakt maar zal hem voor de zekerheid even testen. Goed om te weten dat ik hier nog performance kan halen. Een grotere SSD zal dan welkom zijn als vervanging. Misschien om voor de toekomst te doen.
De voeding adviseer ik niet mee te nemen. De verwachte levensduur lag op een jaar of 7. Wees blij dat deze het bij jou langer heeft uitgehouden. Tijd voor een nieuwe. Je kan dan kijken naar een pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M of pricewatch: Corsair TX550M V2. beiden uitstekende stille voedingen met 7 jaar garantie.
Kan je vertellen wat de nadelen zouden zijn van een wat oudere voeding?

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Voor de huidige configuratie heeft 3200MHz geen meerwaarde boven 3000.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Verwijderd

De spanningsstabiliteit van een oudere voeding, en zeker als deze van een matige kwaliteit is als de jouwe, wordt steeds slechter. Zo slecht zelfs dat het de systeemstabiliteit beinvloedt en de levensduur van onderdelen verkort.

• Oesie
foppe-jan schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 09:58:
Voor de huidige configuratie heeft 3200MHz geen meerwaarde boven 3000.
Bij welke configuratie zou het wel een meerwaarde hebben?
Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 09:58:
De spanningsstabiliteit van een oudere voeding, en zeker als deze van een matige kwaliteit is als de jouwe, wordt steeds slechter. Zo slecht zelfs dat het de systeemstabiliteit beinvloedt en de levensduur van onderdelen verkort.
Hmm goed punt dat wist ik niet. Is er nog een manier om zoiets te testen?
Buiten de twee voedingen die je hebt genoemd zijn er passieve voedingen die stabiel genoeg zijn voor dit systeem?

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Oesie schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:06:
[...]

Bij welke configuratie zou het wel een meerwaarde hebben?
icm een 1080Ti, Titan Xp, of zeer intensieve berekeningen e.d. (maar ook dan zijn timings ook van belang, en de ondersteuning moet nog komen). ~3GHz is prijs-prestatietechnisch sweet spot.

[ Voor 6% gewijzigd door foppe-jan op 01-06-2017 10:10 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Verwijderd

Oesie schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:06:
Hmm goed punt dat wist ik niet. Is er nog een manier om zoiets te testen?
Buiten de twee voedingen die je hebt genoemd zijn er passieve voedingen die stabiel genoeg zijn voor dit systeem?
Waarom passief? Ten eerste kosten die voedingen handen vol met klauwen, ten tweede zijn ze niet stiller dan een stille actief gekoelde voeding en ten derde heb je nog veel meer fans en een hdd in het systeem die meer geluid maken.

• Oesie
foppe-jan schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:09:
[...]

icm een 1080Ti, Titan Xp, of zeer intensieve berekeningen e.d. (maar ook dan zijn timings ook van belang, en de ondersteuning moet nog komen). ~3GHz is prijs-prestatietechnisch sweet spot.
Ok, check. Thanks.
Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:10:
[...]

Waarom passief? Ten eerste kosten die voedingen handen vol met klauwen, ten tweede zijn ze niet stiller dan een stille actief gekoelde voeding en ten derde heb je nog veel meer fans en een hdd in het systeem die meer geluid maken.
Ik was automatisch er vanuit gegaan dat passief ook stil was |:(
Dan maakt het inderdaad niet uit. Overigens had ik de meeste fans van mijn systeem niet draaien omdat ik die enorm veel geluid vond maken 8)7 Waren de standaard fans van de case dus wellicht kan ik daar nog wat stilte winnen met andere fans of wordt het dan toch overstappen op een andere case?

Verwijderd

De CM Centurion is een vrij oude behuizing met lawaaiige fans en slecht kabelmanagement. Met een nieuwe behuizing als de pricewatch: Nanoxia Deep Silence 3 Dark Black, pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black of pricewatch: Antec P100 bijvoorbeeld, ga je er op alle vlakken flink op vooruit.

• Oesie
Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:34:
De CM Centurion is een vrij oude behuizing met lawaaiige fans en slecht kabelmanagement. Met een nieuwe behuizing als de pricewatch: Nanoxia Deep Silence 3 Dark Black, pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black of pricewatch: Antec P100 bijvoorbeeld, ga je er op alle vlakken flink op vooruit.
Lol, gaat er op lijken dat ik beter af ben met een volledig nieuw systeem :o
Niet zo heel gek met een pc die al negen jaar oud is natuurlijk.

Zat dan gelijk te kijken met iets dat een USB-C aansluiting heeft in de behuizing maar dat zijn er toch nog niet veel.

[ Voor 7% gewijzigd door Oesie op 01-06-2017 11:00 ]

• Oesie
Naar aanleiding van de feedback lijstje aangepast.
  • Nu een SSD erbij want verschil met lezen schrijven loopt op tot rond de 250 MB/s. Lijkt me wel de moeite waard.
  • Geheugenreepje aangepast van 2 x 8GB naar 1 x 16GB.
  • Corsair voeding erbij.
Rest mij enkel nog een stille case waarvoor een paar tips voorbij zijn gekomen. Vraag het me af of het nog een meerwaarde zou zijn om een case te zoeken waar een aansluiting opzit voor usb type c op zit?

Nog overige opmerkingen? Als de RX 580 weer beschikbaar wordt dan kan de bestelling de deur uit :-)

[ Voor 66% gewijzigd door Oesie op 14-06-2017 13:36 ]

• Oesie
  1. [s][li]Het verschil in de twee voedingen kan ik niet echt vinden op de prijs na dus wellicht jullie advies.[/li] [li]Maakt het nog uit of ik één geheugen reep van 16GB bestel of twee van 8GB? Voorkeur heeft één keer 16GB zodat ik maximaal kan uitbreiden naar 64GB in de toekomst maar wellicht is dit niet slim?[/li][/s]
  2. Er is geen enkele RX580 videokaart meer leverbaar dus ik dacht de onboard videokaart te gebruiken totdat die weer leverbaar is. Zou dit nog problemen opleveren voor office/photoshop gebruik?
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB€ 314,95€ 314,95
1Corsair RM550x€ 90,-€ 90,-
1Crucial MX300 2,5" 1,05TB€ 281,68€ 281,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.322,48

[ Voor 77% gewijzigd door Oesie op 19-06-2017 15:23 ]

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 22:11
..
Er is geen enkele RX580 videokaart meer leverbaar dus ik dacht de onboard videokaart te gebruiken totdat die weer leverbaar is. Zou dit nog problemen opleveren voor office/photoshop gebruik?
Precies mijn vraag!
Vriendin van mij wil graag photoshoppen en videobewerken en heeft een licentie van Pinnacle en een wat oudere versie van photoshop.
In een soortgelijk topic werd de MSI GTX 1070 GAMING X 8G - Grafische kaart (ongeveer €480,-) aangeraden voor een soortgelijk computer. Is het echt noodzakelijk om zo'n dure videokaart te gebruiken voor videobewerking?
Waar moet je eigenlijk op letten bij de aanschaf van een videokaart icm videobewerken?

En bedankt voor het uitzoeken Oesie, ik denk dat ik je hele configuratie ga overnemen :)

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

• Oesie
omitz schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 20:04:
[...]

Precies mijn vraag!
Vriendin van mij wil graag photoshoppen en videobewerken en heeft een licentie van Pinnacle en een wat oudere versie van photoshop.
In een soortgelijk topic werd de MSI GTX 1070 GAMING X 8G - Grafische kaart (ongeveer €480,-) aangeraden voor een soortgelijk computer. Is het echt noodzakelijk om zo'n dure videokaart te gebruiken voor videobewerking?
Waar moet je eigenlijk op letten bij de aanschaf van een videokaart icm videobewerken?

En bedankt voor het uitzoeken Oesie, ik denk dat ik je hele configuratie ga overnemen :)
Graag gedaan ;-) Ik ga de gok wagen en wacht totdat de RX580 weer leverbaar is. Verwacht de spullen morgen binnen te hebben. Overigens voor 2 * 8GB gekozen en de duurdere voeding omdat die volledig modulair is.

Impact van een videokaart op video bewerken durf ik echt niet te zeggen. Niet alle renders/bewerkingen e.d. worden volgens mij ondersteunt door de GPU.

• xer_00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-11 18:27
Oesie schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:34:
  1. [s][li]Het verschil in de twee voedingen kan ik niet echt vinden op de prijs na dus wellicht jullie advies.[/li] [li]Maakt het nog uit of ik één geheugen reep van 16GB bestel of twee van 8GB? Voorkeur heeft één keer 16GB zodat ik maximaal kan uitbreiden naar 64GB in de toekomst maar wellicht is dit niet slim?[/li][/s]
  2. Er is geen enkele RX580 videokaart meer leverbaar dus ik dacht de onboard videokaart te gebruiken totdat die weer leverbaar is. Zou dit nog problemen opleveren voor office/photoshop gebruik?
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB€ 314,95€ 314,95
1Corsair RM550x€ 90,-€ 90,-
1Crucial MX300 2,5" 1,05TB€ 281,68€ 281,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.322,48
Bij AMD Ryzen zit geen onboard videokaart in dus je hebt echt een externe nodig anders zul je geen beeld krijgen.

• Oesie
xer_00 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:49:
[...]

Bij AMD Ryzen zit geen onboard videokaart in dus je hebt echt een externe nodig anders zul je geen beeld krijgen.
Het moederbord gelukkig wel.

"GIGABYTE motherboards provide native 4K support with integrated AMD Radeon® Graphics via HDMI."

• xer_00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-11 18:27
Nee daar moet ik je teleurstellen die uitgangen op het moederbord zijn bedoelt voor de nieuwe serie APU´s zodat je die meteen kunt gebruiken je zult echt geen beeld krijgen met een ryzen zonder gpu.

• Oesie
xer_00 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:01:
Nee daar moet ik je teleurstellen die uitgangen op het moederbord zijn bedoelt voor de nieuwe serie APU´s zodat je die meteen kunt gebruiken je zult echt geen beeld krijgen met een ryzen zonder gpu.
Oeps, dat wordt een andere videokaart zoeken dan :-/

• Grifoendor
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:17
Of gebruik je oude nog even? Als die nog werkt!

• Oesie
Grifoendor schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:31:
Of gebruik je oude nog even? Als die nog werkt!
Yeps denk dat het wel gaat worden aangezien de alternatieven ook aan het opdrogen zijn :-(

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 22:11
xer_00 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:01:
?
Hoe werkt die uitgang dan?

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

Verwijderd

De videouitgangen werken niet met een Ryzen cpu omdat ze geen interne videochip hebben. Om gebruik te maken van onboard videooutput heb je een APU nodig welke nog niet worden verkocht.
Pagina: 1