Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 928097

Topicstarter
Hoi,
Ik ga dit schooljaar beginnen met mijn MBO opleiding, elektrotechniek bbl niveau 2. Ik ga dan werken en leren ( 4 dagen werken 1 dag school). Ik heb een leerbedrijf gevonden en ze betalen mij 3.73 bruto per uur voor een werk week van 40 uur. Is dit wel juist voor een 17 jarige? Aangezien het wml €602,00 is voor iemand die geen diploma heeft. Mijn vmbo diploma is nog te behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:53
Afbeeldingslocatie: https://fnvjong.nl/sites/fnvjong.nl/files/minimumjeugdloon_per_uur.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Anoniem: 928097 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 18:48:
Hoi,
Ik ga dit schooljaar beginnen met mijn MBO opleiding, elektrotechniek bbl niveau 2. Ik ga dan werken en leren ( 4 dagen werken 1 dag school). Ik heb een leerbedrijf gevonden en ze betalen mij 3.73 bruto per uur voor een werk week van 40 uur. Is dit wel juist voor een 17 jarige? Aangezien het wml €602,00 is voor iemand die geen diploma heeft. Mijn vmbo diploma is nog te behalen.
Als je het uurloon 3,73 keer 40 doet voor één week (149,20) en dat keer 4,3 doet (gemiddelde aantal weken in een maand) kom je uit om 641,56 en zit je dus boven het minimumloon.

Je kan het beste op je school informeren of er nog andere zaken van toepassing zijn op jouw situatie. Die hebben daar veel meer ervaring mee dan wij hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:06

MsG

Forumzwerver

Anoniem: 928097 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 18:48:
Hoi,
Er is niets zoiets als een wettelijk minimumdiplomaloon. Als je boven of op het wettelijk minimumloon zit, zit het bedrijf juridisch goed. Wel kan het bedrijf onder een bepaalde CAO vallen wat betreft salarisregelingen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Gefeliciteerd met je baan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties allemaal. Ben gelijk al een stuk wijzer geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Allereerst idd gefeliciteerd met je baan, en idd je werkgever voldoet aan het minimumloon.

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het marktcomform is wat je gaat verdienen. Het staat je altijd vrij om te onderhandelen als je meer denkt te kunnen verdienen. Dan is het wel belangrijk om te weten hoe de markt is, dus vraag vooral eens aan klasgenoten wat die krijgen.
Realiseer je daarnaast ook dat een leren+werken functie waarschijnlijk ook een grote investering qua tijd kost van het bedrijf, en hier dus misschien geen "commerciële" tarieven gelden. Daarnaast sta je ook niet erg sterk in de onderhandeling als je niet iets hebt om op terug te vallen. Als je het niet eens kunt worden, zit je ineens weer zónder baan.

Persoonlijk zou ik denk ik tevreden zijn met wat je hebt, en dat onderhandelen bewaren voor een volgende functie. Maar aan de andere kant, brutalen hebben de halve wereld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mcDavid schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 19:36:
Persoonlijk zou ik denk ik tevreden zijn met wat je hebt, en dat onderhandelen bewaren voor een volgende functie. Maar aan de andere kant, brutalen hebben de halve wereld...
Zeker bij zo'n eerste echte baan zou ik eerst eens laten zien dat je wat kunt en wilt. Als je dan een half jaar of een jaar hebt laten zien dat je meer in je mars hebt, kan je het nog eens over de beloning hebben. Dan kan je ook aantonen dat je het waard bent.

Zeker met dit minimumloon moet het toch mogelijk zijn een meerwaarde op te leveren, zodat de deal voor beide partijen gunstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Is dit serieus? Kreeg 5 gulden per uur als 15 jarige bij de plusmarkt en zat op 10 gulden bij tnt heftruck als 17 jarige, toen kon dat. Omgerekend stuk meer dan nog geen 4 euro.

Beleding is t.

http://www.bd.nl/binnenla...pleidingsniveau~a8ff3a88/

Logisch dat ouders hun kroos ten koste van alles zo hoog mogelijk opgeleid willen hebben. Wie is er verantwoordelijk voor. De overheid, het bedrijfsleven of de goedkope pool die 80 uur werkt en met 80 andere in een afgedankt motel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sugarlee89 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:17:
Logisch dat ouders hun kroos ten koste van alles zo hoog mogelijk opgeleid willen hebben. Wie is er verantwoordelijk voor. De overheid, het bedrijfsleven of de goedkope pool die 80 uur werkt en met 80 andere in een afgedankt motel zitten.
Het heeft minder met opleidingsniveau te maken en meer met leeftijd. Op je 23ste krijg je al een veel realistischer loon. Gelukkig is er nu ook een discussie gaande om de minimumlonen voor jongeren te verhogen, zodat die eerlijker beloond worden en er ook minder incentive is om te oud geworden jongeren eruit te trappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-05 11:32
Gelukkig zijn we al verder dan enkel discussies:
https://www.rijksoverheid...mumloon-vanaf-1-juli-2017
https://www.rijksoverheid...verand+minimumloon_V2.pdf
- Vanaf 1 juli vervalt de extra 'schaal' van 23 jaar, vanaf je 22e geldt 100%
- Voor 18 t/m 21 jarigen stijgen de lonen
- Vanaf 2019 vervalt de extra 'schaal' van 22 en krijg je dus vanaf 21 jaar al 100% minimumloon

Voor TS: op basis van bovenstaande bronnen kom je dus (vanaf 1 juli) uit op een minimum €618.35 per maand bij 40u/week.
Nu staat een werkgever er natuurlijk vrij in om daarboven te gaan zitten, met inachtneming van opleiding, verwachtingen, functie etc... Maar nooit eronder.

[ Voor 20% gewijzigd door ShitHappens op 04-06-2017 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ShitHappens schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:37:
- Voor 18 t/m 21 jarigen stijgen de lonen
Wel jammer dat de lonen aan de onderkant blijkbaar niet stijgen. Door het verschil groter te maken wordt de incentive om jongeren aan te nemen en er rap weer uit te trappen alleen maar groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-05 11:32
Jup inderdaad, t/m 2019 verandert er niets voor 15~17 jaar: zij blijven steken op 30~39.5% van het minimumloon :( De grootste discussies hebben ook plaatsgevonden in/rondom de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mbo-leerlingen die een Beroepsbegeleide Leerweg (bbl) van 18- tot en
met 20 jaar, krijgen geen verhoogd minimumjeugdloon. Mbo’ers van 21
en 22 jaar gaan mee met de gewone verhoging zoals dit in de tabel
hierboven staat.

:@
Pagina: 1