Ik heb een RAID-5 array bestaande uit 3 WD6400AAKS harde schijven van 640 GB en een Areca ARC-1210 controller. De controller produceerde gisteren ineens een sterk zoemend geluid, en toen ik mijn PC opnieuw startte werd de controller niet meer gevonden tijdens het opstartproces. Ik heb de controller al in een ander PCIe slot gestopt, maar dat gaf geen resultaat. Ik kan de controller dus op geen enkele manier meer bereiken.
Hoewel ik wekelijks een back-up maak, is helaas een aantal bestanden dat ik geproduceerd heb nog niet meegenomen in de meest recente back-up. Daarom wil ik de data op het RAID-5 array herstellen, en wel zonder een vervangende RAID-controller aan te hoeven schaffen. Ik heb hiervoor de tool raidextract gevonden, maar omdat de beschrijving op die website voor mij vrij technisch is wil ik stappen die ik nu moet ondernemen eerst even hier verifiëren. Ik ben bang dat als ik verkeerde stappen zet, dat ik mijn data alsnog verlies.
Welke stappen heb ik tot nu toe gezet:
- Controller uit mijn computer gehaald.
- Harde schijven in het RAID-array losgekoppeld.
Welke informatie heb ik beschikbaar:
- De harde schijven heb ik genummerd: 1, 2 en 3.
- Ik heb genoteerd welk serienummer bij welke harde schijf behoord.
- Ik heb foto's van alle instellingen, zoals de stripe size (64 kB) en de block size (512 B ), op de RAID-controller voor wat betreft het RAID-array.
Welke stappen heb ik nu voor ogen:
- Checken of er niets mis is met de harde schijven uit het array.
- Een image maken van de drie harde schijven uit de het array.
- Het array herstellen met raidextract.
- Het kopiëren van de data uit het herstelde array.
De eerste vraag waarmee ik zit, is dit een goed plan van aanpak?
Verder vraag ik mij af of iemand de opties van raidextract kan uitleggen. Er staat een voorbeeld op de website:
- window kan volgens mij gewoon op 1024 blijven staan
- stripe wordt 64
- rotate de rotatie van de drie schijven, die moet ik proefondervindelijk vaststellen
- start "This is the number of bytes to skip in the output stream." Ik neem aan dat ik hier 0 in moet vullen?
- length "This is the number of bytes to output. If the program runs out of data on one of the input streams, it will tell you how many bytes remained unwritten." Ik heb geen idee wat deze optie betekend.
- failed kan weggelaten worden als de schijven verder in orde zijn.
- En als laatst de input en de output.
Wie kan mij helpen? Aanvullingen of tips voor een andere bruikbare tool zijn uiteraard ook welkom.
Hoewel ik wekelijks een back-up maak, is helaas een aantal bestanden dat ik geproduceerd heb nog niet meegenomen in de meest recente back-up. Daarom wil ik de data op het RAID-5 array herstellen, en wel zonder een vervangende RAID-controller aan te hoeven schaffen. Ik heb hiervoor de tool raidextract gevonden, maar omdat de beschrijving op die website voor mij vrij technisch is wil ik stappen die ik nu moet ondernemen eerst even hier verifiëren. Ik ben bang dat als ik verkeerde stappen zet, dat ik mijn data alsnog verlies.
Welke stappen heb ik tot nu toe gezet:
- Controller uit mijn computer gehaald.
- Harde schijven in het RAID-array losgekoppeld.
Welke informatie heb ik beschikbaar:
- De harde schijven heb ik genummerd: 1, 2 en 3.
- Ik heb genoteerd welk serienummer bij welke harde schijf behoord.
- Ik heb foto's van alle instellingen, zoals de stripe size (64 kB) en de block size (512 B ), op de RAID-controller voor wat betreft het RAID-array.
Welke stappen heb ik nu voor ogen:
- Checken of er niets mis is met de harde schijven uit het array.
- Een image maken van de drie harde schijven uit de het array.
- Het array herstellen met raidextract.
- Het kopiëren van de data uit het herstelde array.
De eerste vraag waarmee ik zit, is dit een goed plan van aanpak?
Verder vraag ik mij af of iemand de opties van raidextract kan uitleggen. Er staat een voorbeeld op de website:
code:
1
| ./raidextract --window 1024 --stripe 16 --rotate 6 --start $((0x41C6E79A00)) --length $((4096*1024*64000)) --failed 5 /dev/sd[a-g] | ssh othermachine dd of=RecoveredFilesystem |
- window kan volgens mij gewoon op 1024 blijven staan
- stripe wordt 64
- rotate de rotatie van de drie schijven, die moet ik proefondervindelijk vaststellen
- start "This is the number of bytes to skip in the output stream." Ik neem aan dat ik hier 0 in moet vullen?
- length "This is the number of bytes to output. If the program runs out of data on one of the input streams, it will tell you how many bytes remained unwritten." Ik heb geen idee wat deze optie betekend.
- failed kan weggelaten worden als de schijven verder in orde zijn.
- En als laatst de input en de output.
Wie kan mij helpen? Aanvullingen of tips voor een andere bruikbare tool zijn uiteraard ook welkom.