RAID-controller defect. Hoe kan ik mijn data herstellen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SVDT
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05-2020
Ik heb een RAID-5 array bestaande uit 3 WD6400AAKS harde schijven van 640 GB en een Areca ARC-1210 controller. De controller produceerde gisteren ineens een sterk zoemend geluid, en toen ik mijn PC opnieuw startte werd de controller niet meer gevonden tijdens het opstartproces. Ik heb de controller al in een ander PCIe slot gestopt, maar dat gaf geen resultaat. Ik kan de controller dus op geen enkele manier meer bereiken.

Hoewel ik wekelijks een back-up maak, is helaas een aantal bestanden dat ik geproduceerd heb nog niet meegenomen in de meest recente back-up. Daarom wil ik de data op het RAID-5 array herstellen, en wel zonder een vervangende RAID-controller aan te hoeven schaffen. Ik heb hiervoor de tool raidextract gevonden, maar omdat de beschrijving op die website voor mij vrij technisch is wil ik stappen die ik nu moet ondernemen eerst even hier verifiëren. Ik ben bang dat als ik verkeerde stappen zet, dat ik mijn data alsnog verlies.

Welke stappen heb ik tot nu toe gezet:
- Controller uit mijn computer gehaald.
- Harde schijven in het RAID-array losgekoppeld.

Welke informatie heb ik beschikbaar:
- De harde schijven heb ik genummerd: 1, 2 en 3.
- Ik heb genoteerd welk serienummer bij welke harde schijf behoord.
- Ik heb foto's van alle instellingen, zoals de stripe size (64 kB) en de block size (512 B ), op de RAID-controller voor wat betreft het RAID-array.

Welke stappen heb ik nu voor ogen:
- Checken of er niets mis is met de harde schijven uit het array.
- Een image maken van de drie harde schijven uit de het array.
- Het array herstellen met raidextract.
- Het kopiëren van de data uit het herstelde array.

De eerste vraag waarmee ik zit, is dit een goed plan van aanpak?

Verder vraag ik mij af of iemand de opties van raidextract kan uitleggen. Er staat een voorbeeld op de website:
code:
1
./raidextract --window 1024 --stripe 16 --rotate 6 --start $((0x41C6E79A00)) --length $((4096*1024*64000)) --failed 5 /dev/sd[a-g] | ssh othermachine dd of=RecoveredFilesystem

- window kan volgens mij gewoon op 1024 blijven staan
- stripe wordt 64
- rotate de rotatie van de drie schijven, die moet ik proefondervindelijk vaststellen
- start "This is the number of bytes to skip in the output stream." Ik neem aan dat ik hier 0 in moet vullen?
- length "This is the number of bytes to output. If the program runs out of data on one of the input streams, it will tell you how many bytes remained unwritten." Ik heb geen idee wat deze optie betekend.
- failed kan weggelaten worden als de schijven verder in orde zijn.
- En als laatst de input en de output.

Wie kan mij helpen? Aanvullingen of tips voor een andere bruikbare tool zijn uiteraard ook welkom. :)

Alle reacties

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En hetzelfde kaartje scoren? Volgens mij insteken en klaar :)

• SVDT
Vorkie schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 18:10:
En hetzelfde kaartje scoren? Volgens mij insteken en klaar :)
Dan zit ik weer met een RAID-controller waar ik verder niks meer aan heb. Ik ben namelijk van plan binnenkort een nieuwe PC aan te schaffen (deze stamt uit 2007 :X ) en daarin wil ik geen RAID meer gebruiken. Daarom wil ik het liefst niet naar een nieuwe RAID-controller op zoek gaan.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
SVDT schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 18:15:
[...]

Dan zit ik weer met een RAID-controller waar ik verder niks meer aan heb. Ik ben namelijk van plan binnenkort een nieuwe PC aan te schaffen (deze stamt uit 2007 :X ) en daarin wil ik geen RAID meer gebruiken. Daarom wil ik het liefst niet naar een nieuwe RAID-controller op zoek gaan.
Dat begrijp ik, maar een risico lopen tegenover een paar euro uitgeven voor een kaart die je weer kan verkopen? Maakt het toch simpeler en vooral veiliger?

Je zou natuurlijk ook de 3 schijven kunnen clonen eerst, zodat je niet het origineel aanpast. Maar dan moet je of die schijven hebben liggen of 3 nieuwe schijven kopen. :)

• SVDT
Vorkie schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 18:38:
[...]

Dat begrijp ik, maar een risico lopen tegenover een paar euro uitgeven voor een kaart die je weer kan verkopen? Maakt het toch simpeler en vooral veiliger?
Ik denk niet dat het veiliger is. Ik begrepen dat het geen uitgemaakte zaak is dat een nieuwe controller de schijven goed herkend. Ik heb dan dus drie andere hard schijven nodig om op een kopie van de originele data te kunnen werken, en die schijven heb ik niet. Dus moet ik in dat geval met de originele data aan de slag, dat lijkt mij geen goed plan. ;)
Je zou natuurlijk ook de 3 schijven kunnen clonen eerst, zodat je niet het origineel aanpast. Maar dan moet je of die schijven hebben liggen of 3 nieuwe schijven kopen. :)
Ik heb beschikking over één 4 TB schijf, dus dat is geen probleem. Images maken van de 3 harde schijven op de 4 TB schijf, images mounten en dat kan dan als veilig uitgangspunt dienen voor het herstel van de data. :)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:48

MsG

Forumzwerver

Is er wellicht iets overduidelijks te zien op de controller? Voor hetzelfde geldt is 1 componentje kapot en is het een kwestie van solderen en werkt het weer.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:49

TommieW

Numa numa.

Ik kan je helaas niet goed helpen met het daadwerkelijk herstellen van de data.
Wel kan ik je aanraden om een raw image dump te maken van de disks voordat je ermee gaat "knutselen". Het is goed dat je voorzichtig bent met schrijfacties.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Verwijderd

Is ff zoeken ja :) Ik heb iets gelijkaardig voorgehad in raid opstelling met EXT4 schijven...
Bij mij was er redelijk paniek toen een factory herstel met behoud van data fout was gelopen.
De volledige partitie was gewist, Bye bye partitietabel en 800Gb kostbare bedrijfsdata. ;w
Resultaat: 1Tb aan niet-toegewezen schijfruimte.

Maar heb alles hersteld gekregen door:
Voor de veiligheid idd best eerst een raw image nemen van de 3 schijven, Dit was wel een tijdrovende zaak maar beter voorkomen dan genezen...mag zelfs een beschadigde schijf tussen zitten....

Met deze 3 image bestanden in juiste volgorde geplaatst, kan je een virtuele raid 5 omgeving opzetten. Zelf deed ik dit in Windows, maar in Linux gaat dit uiteraard even goed.

Via deze opstelling kon ik met partitie-recovery software al redelijk snel het verwijderde partitievolume herstellen, recoveren en extracten naar een ander image bestand, waar data-recovery software mee aan de slag kan.
Dit partitie image bestand was uiteindelijk weer terug te herstellen naar een schijfbestand,
waaruit mijn data weer ge-extract kon worden naar image 5 8)7 . (Extracten naar volgende image of eindbestemming, telkens ook best op een andere fysieke schijf die uiteraard groot genoeg is)
Ik kreeg zelfs veel meer data dan nodig hersteld (Circa 16.5Tb op een volume van 1Tb) waarvan een groot deel in goede staat, en veel meer data als ik uiteindelijk nodig had was gelukkig nog in uitstekende staat.

Hier vind je nog wat nuttige info in terug betreft de stripe/block settings... :)
(vanaf pagina 30)
http://www.file-recovery.com/downloads/filerecovery.pdf

succes

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:31
Je hebt een backup van een week oud, is het dan niet minder tijdrovend om die enkele bestanden die je mist opnieuw te "produceren" ? Indien ja: gewoon doen, indien nee: zorgen dat je in de toekomst een dagelijkse backup hebt als deze bestanden zo belangrijk zijn.

http://specs.tweak.to/16567

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:41

Shaggy

Misantroop pur sang

V&A aangeboden: Zolder opruiming: Areca ARC-1220

Als ik me niet vergis zijn die dingen compatible met elkaar

Making an ass of myself since the 70's

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Je kunt in het uiterste geval iets gebruiken als het gratis programma Reclaime free raid recovery.

Het is read-only. De array members moeten als afzonderlijke disks te benaderen zijn en de tool draait in Windows.

Na analyse kun je het programma gebruiken om de array te 'de-stripen' en de array naar *een* disk terug te schrijven. Hier heb je dus een extra disk voor nodig die groot genoeg is.

[ Voor 0% gewijzigd door Stanton op 04-06-2017 15:49 . Reden: benadrukken dat array naar een enkel;e disk wordt geschreven ]

Joep

Pagina: 1