Ontkoppelfilter tussen intercom en navigatie aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Hi all!

Om mijn Garmin Navigatiesysteem voor op de motor aan te sluiten op mijn intercom, en gebruik te kunnen maken van de belfunctie, bleek dat ik een filter nodig had. De garmin werkt normaal gesproken met een electet (?) microfoon, en de intercom stuurt normaal signaal door.

Na een hoop zoeken, heb ik onderstaande schema gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://forum.gps.nl/download/file.php?id=5254&sid=3209e4fece80f4b366926eec4fba2688

Hiermee zou het lijnniveau van de intercom omgezet worden naar het signaal zoals de Garmin hem wil hebben (staat normaal stroom op de ingang begreep ik).
Dit werkt op zich technisch wel, maar ik moet erg hard praten om verstaanbaar te zijn. Praat ik te zacht, ben ik niet te horen.
Een kleine aanpassing is op zijn plaats dus. Mijn eerste gedachte was om de 10k weerstand te vervangen door een kleinere weerstand, maar misschien moet ik juist een kleinere condensator gebruiken.

Wie helpt me op weg?

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 31-05-2017 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

je kunt de weerstanden 10k en 100r ook vervangen voor een potmeter

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Dat lijkt me niet zo nodig, als het goed is is het goed. Maar het zit in die weerstanden dus? Niet in de condensator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:04
Het zit in de spanningsdeler
Je Maakt het signaal nu 100 maal kleiner.
Experimenteer eens met de onderste weerstand...plaats eens 470 ohm of 1 k of een potmeter van zeg eens 5k en beluister het resultaat.

Door de onderste weerstand te wijzigen kan er niets mis gaan. De belasting op de output is immers minimaal 10k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
MikeyMan schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 17:35:
Om mijn Garmin Navigatiesysteem voor op de motor aan te sluiten op mijn intercom, en gebruik te kunnen maken van de belfunctie, bleek dat ik een filter nodig had. De garmin werkt normaal gesproken met een electet (?) microfoon, en de intercom stuurt normaal signaal door.
Stop hier even. Begin eerst maar eens met dit uit te leggen. Waaruit 'blijkt' dat je een filter nodig hebt? Wat voor probleem ervaar je? Over wat voor signaal praten we?

Jouw schema heeft een spanningsdeling en volgens mij een lowpass met een kantelpunt dat best hoog ligt. Ik denk dat het wijsheid is om eerst wat meer achtergrond te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Dank voor de reacties zover.
Punt is, ik kan best redelijk solderen, maar lastige schema's is niet mijn sterkste punt.

Ik heb in eerste instantie het spul zonder dit filter aangesloten gehad, maar dat was niet te verstaan. Klonk alsof ik onder water zat.

Toen gaan zoeken en terecht gekomen op:
https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=79&t=42850

Ook daar weinig achtergrondkennis, maar uiteindelijk dus bovenstaande schema gevonden, en daar werkt het mee. Alleen de 'doorslag' ligt nu te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Flake schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 06:46:
[...]

Stop hier even. Begin eerst maar eens met dit uit te leggen. Waaruit 'blijkt' dat je een filter nodig hebt? Wat voor probleem ervaar je? Over wat voor signaal praten we?

Jouw schema heeft een spanningsdeling en volgens mij een lowpass met een kantelpunt dat best hoog ligt. Ik denk dat het wijsheid is om eerst wat meer achtergrond te geven.
Het is een highpass filter met een kantelpunt bij onder de 0.2Hz.

In principe ben ik het ook eens met advies om een potmeter erin te stoppen. Echter wil je dan het liefst een trimmer erin hebben (één keer goed zetten dan ervan afblijven), en die zijn niet tot nauwelijks logarithmisch te vinden, en dat is toch wel handig bij audio.

Oftewel dan toch maar weerstanden aanpassen. Ik zou die 100Ohm gewoon naar 1kOhm vergroten, heb jij veel meer volume, met nauwelijks invloed op de bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Laten we dat eerst maar eens proberen dan. Thanks zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Je hebt gelijk, met m'n vroege ochtendblik aan de koffie had ik niet door dat dit inderdaad highpass is en dat kantelpunt ligt inderdaad verrektes laag. Van 20Hz - 20kHz (hoorbaar gebied) filtert dit ding dus helemaal niks, er vanuit gaande dat er geen in- of uitgangfilters aan de mic of intercom zit (waarschijnlijk wel maar daar kan ik nu niks mee).

Als ik de bron van dat schakelingetje opzoek kom ik uiteindelijk hier uit: https://forum.allaboutcir...fset-from-a-signal.65288/
Removing DC offset from a signal. Ja dat werkt wel met een 1uF cap er tussen, dan is je DC offset weg. Met wat demping erbij en een uitgangsimpendantie die mij niet juist lijkt. Daarnaast is het onmogelijk dat een microfoon voor versterking überhaupt een DC offset kan hebben.

Ik ben het niet eens met dit soort oplossingen. Als dit werkt is het eerder geluk dan wijsheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Flake op 01-06-2017 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ik houd me aanbevolen voor elke duw in de goede richting. Het is idd meer trial and error, maar ik ontbeer de kennis om het beter aan te pakken helaas ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Begin eerst eens met het probleem wat duidelijker te omschrijven. Wat voor apparatuur heb je, hoe is het aangesloten (foto's!) en aangezien slecht geluid het probleem is, kun je een opname posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ik heb de onderdelen even genummerd, dat praat makkelijker.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CxlXK47.png

Er zijn twee dingen naar voren gekomen:
- Het volume is te zacht, dus de verhouding R2 / (R1+R2) moet aangepast. (potential divider calculator)
- Het lowpass filter heeft een erg lage kantel frequentie van 0.16Hz. (filter tool)

Ik stel dan het volgende voor:
R1=10kΩ
R2=1kΩ (indien volume dan te hard, probeer 220 of 470Ω)

C1=1µF
R3=10kΩ

Dit maakt de filter frequentie 16Hz (het gaat om spraak, een mega-bass is niet nodig ;) en werkt alleen maar storend )

Let op dat de spanningsdeler en het filter elkaar niet teveel beinvloeden, dus dat R3>>R2

[ Voor 6% gewijzigd door Ploink op 02-06-2017 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
@Ploink ; thanks! Let wel; het volume is op zich niet het grootste probleem. Echter; ik moet heel hard praten voordat er iets door komt. Lijkt wel of ik een bepaalde drempel over moet.
Ga dit sowieso even proberen. Ff de onderdelen bestellen.

@Flake Ik ga een poging doen. Waar het allemaal mee begon was een onwijze storing tijdens de spraak. Lastig te omschrijven, maar de spraak werd een soort gezoem. Daarna ben ik dus met bovenstaande zoektocht aan de slag gegaan, en uiteindelijk via het topic op gps.nl uitgekomen bij de pagina die je zelf had gevonden.

Wat heb ik aangesloten:
- IMC MIT 100 Intercom set (met aansluitmogelijkheid voor telefoon, ipod, porto en buddy)
- Garmin 595 LM Navigatie (met telefoon, muziek en navigatiefunctie, aangesloten op de "phone" connective van de intercom)
- Daarnaast nog een ipod nano en een porto, maar die lijken me hier niet ter zake doen.

De MIT100 heeft een driepolige ingang/uitgang voor telefoon. (Mono)
Afbeeldingslocatie: http://www.ewetel.net/~uwe.bitter/mit100.jpg

Deze heb ik met een Eigen gemaakte kabel aangesloten op de stereo uitgang en de microfoon ingang van de Garmin. Technisch is alles op de juiste manier aangesloten, want er is aan alle kanten geluid. Nu nog de fine-tuning :)

Overigens kwam ik hierop doordat ik tegenkwam dat de garmin een Electret microfoon verwacht, waar volgens de berichten een voltage op wordt gezet door de Garmin. Dat zal dan toch die DC offset zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 02-06-2017 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Ik begin te snappen waar je mee bezig bent... dus die MIT-100 heeft een 3,5mm stekker met drie polen voor de telefoon - dus dat is mono geluid en microfoon. Dus het idee is dat je die rechtstreeks in een 3,5mm aansluiting in je telefoon kan prikken om te bellen. Werkt dat wel?

Daarnaast heb je dus een Garmin 595 waar dus ook een handsfree functie op zit, die kabelharnas heeft een 2,5mm mic input connector, en een 3,5mm stereo input (waarom stereo? vreemd)

Dus wat je hebt gedaan is een verloopje in elkaar gezet met een 3,5mm connector 3-polig die in je telefoon gaat, en die vervolgens split naar 3,5mm stereo (?) en 2,5mm microfoon plugjes.

Mag ik een foto zien van dat verloopje? Heb je die getest? Als je zegt dat het brommend klinkt, dan is een ander scenario dat je massa niet deugt. Ik kan geen document vinden waar de impendanties op gespecificeerd staan, maar als die 3,5mm plug direct in je telefoon zonder die Garmin wél werkt, dan zie ik ook geen reden waarom je een filter nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
In de Garmin zijn in en outputs inderdaad gescheiden. Hij fungeert in feite als carkit voor mijn telefoon (via bluetooth) waar mijn intercom de functie van speaker en microfoon daarin vervult. Als je hem plat slaat, sluit ik eigenlijk de microfoon in mijn helm aan op de 2,5mm input, en de speakers in m'n helm op de 3,5mm output.

Bijkomende Lastigheid is dan inderdaad het mono/stereo verhaal via de imc.

Een foto van het kabeltje is ff lastig, dan moet m'n hele motor uit elkaar. Zal zo ff het schematje wat ik heb getekend voor het in elkaar zetten opzoeken.

Overigens, voor de duidelijkheid, het geluid is nu 'goed', los van de hoge 'threshold'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Dus je hébt al een vorm van demping die je nu ervaart met de microfoon in je helm? In dat geval moet je dat 'filter' schakelingetje niet doen, want daar zit nog meer demping in met die spanningsdeling.

Ik denk dat het wijsheid is om die motor inderdaad uit elkaar te halen en een telefoon rechtstreeks in die 3,5mm plug te prikken. Als dat werkt, dan weet je zeker dat er niks mis is met de MIT-100 of bijbehorende kabels. Mijn eerste vermoeden is dat je verloopje de boosdoener is. Op een motor krijgt een soldeerwerkje ook de nodige shock en vibratie te verduren, dus je moet wel iets stevigs hebben gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ik kan dat wel even proberen, de connectors zijn redelijk toegankelijk. Heb ik alleen alsnog een verloopje nodig, heb aan beide kanten een vrouwtje ;)

De schakeling zit er overigens al tussen nu he, nadat ik eerder storing ontdekte.

Hieronder mijn tekenskills, meer als geheugensteuntje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O2FNjYfAjyCjdw72BTCMRSTI/thumb.jpg

Misschien moet ik toch maar eens een electro-cursusje doen erbij. Maar das volgens mij niet zomaar ff geregeld, als je met dit soort complexe schakelingen aan de slag gaat.

[ Voor 45% gewijzigd door MikeyMan op 02-06-2017 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Zo complex is dat schakelingetje niet, 't is eerstejaars hbo. Wat je tekent zou zoals ik het zie gewoon moeten werken, dus ik vermoed dat er iets niet klopt in de uitvoering. De bronnen waar je naar refereert voor dat 'filtertje' omschrijven een heel ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Flake schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 09:00:
Zo complex is dat schakelingetje niet, 't is eerstejaars hbo. Wat je tekent zou zoals ik het zie gewoon moeten werken, dus ik vermoed dat er iets niet klopt in de uitvoering. De bronnen waar je naar refereert voor dat 'filtertje' omschrijven een heel ander probleem.
Haha, ja dat snap ik, maar om nou ff een jaartje HBO elektrotechniek erbij te pakken... :)

Eerst maar eens het kabeltje ontzetten, dan kan ik daarna wat meer posten. Wordt vervolgd.
Pagina: 1