Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over-de-heuvel
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 15:48
Laat ik beginnen met vertellen dat mijn kennis qua elektronica zover gaat als een lampje indraaien.

Laatst heb ik een nieuwe pc gebouwd voor mijn vriendin. Heb een aantal onderdelen uit de kast hergebruikt. Waaronder de voeding (Mogelijk is dit het probleem)

Het heeft een paar dagen goed gedraaid. Maar nu (soms) als ze de schakelaar op de stekkerdoos omzet vliegt in de meter kast de aardlek(?) eruit. Dit gebeurt zeker niet altijd. Bijvoorbeeld nu staat het ook allemaal aan, maar er is niks aan de hand.

Het gaat om een be quiet voeding van 300 Watt. In de bios heb ik de volgende waarden gevonden:

VCore = 1,320V
+3.30v = 3,408V
+5.00V = 4,900 tot 5,016V
+12.00 = 12,038

Ik denk dat dit goed is en hier geen probleem in zit.

Hieronder heb ik een afbeelding geplaatst hoe de twee computers staan tegen over elkaar en afbeelding van de meter kast.

Mijn hoop is dat iemand weet wat er aan de hand is...

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/eojublpwzsvgu.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xgodyi49ilqfr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 12:20
Heb je niet toevallig een voedingskabel voor je hdd oid die bloot ligt een contact maakt met je behuizing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-09 21:15

rdejongjr

Gnome

Mogelijk een gevoelige aardlek welke het ontstorings en inrush gedeelte van de voeding soms niet trekt.

Het makkelijkste is kijken of het een beetje redelijk te reproduceren is (2 uit de 10 keer ofzo) vervolgens de buren lief aankijken en vragen of je daar mag testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

alexswart schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 18:18:
Heb je niet toevallig een voedingskabel voor je hdd oid die bloot ligt een contact maakt met je behuizing
Dan gaat de aardlek er niet uit......

Ik zou ook zeggen dat het een gevoelige aardlek is maar je kunt een 2e stekkerblok erbij pakken en dan wat stekkers verdelen en 1 voor 1 inschakelen en kijken wanneer het gebeurt en bij welke schakelaar. Met een beetje wisselen van de stekkers van de 1 naar de andere stekkerdoos kan je precies herleiden om welk apparaat het gaat.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
soms helpt het ook wel eens om de stekker 180 graden te draaien...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:22
memphis schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 19:20:
[...]

Dan gaat de aardlek er niet uit......
Ehm, jawel? Als het goed is, is de behuizing geaard. Als er ergens isolatie niet goed is en je hebt een lekstroom naar de behuizing, zit je zo op die 30 mA hoor.

Maar in dat geval zou je wel verwachten dat random gebeurt of misschien als je de kast beweegt, niet persé direct met het inschakelen van de voeding.
Ik zou ook zeggen dat het een gevoelige aardlek is maar je kunt een 2e stekkerblok erbij pakken en dan wat stekkers verdelen en 1 voor 1 inschakelen en kijken wanneer het gebeurt en bij welke schakelaar. Met een beetje wisselen van de stekkers van de 1 naar de andere stekkerdoos kan je precies herleiden om welk apparaat het gaat.
idd eerst uitsluiten waar het vandaan komt. Een stekker omdraaien kan idd wel eens helpen, maar dan moet je wel weten welke. Daarnaast zou ik, als je erachter bent welke voeding het is, liever het zekere voor het onzekere nemen en die voeding vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over-de-heuvel
Wat ik nu gedaan heb: een tweede stekkerdoos gepakt en daar alleen de stekker van haar PC op aangesloten. Eens kijken of dat goed gaat. Mocht het dan weer gebeuren. Dan bestel ik een andere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 19:02

SA007

Moderator Tweaking
Zou eerst de stekker andersom proberen, de netfilter heeft 2 condensators en gebruikt 1 van de 2 afhankelijk van hoe de stekker erin zit.

1 van de 2 stuk is alleen lastig, niet gevaarlijk of mogelijk schadelijk voor je pc, label erop en gewoon blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Aardlek kan ook gewoon stuk zijn. Ik heb het al meerdere keren meegemaakt dat een aardlek al veel eerder tript dan de 30 ma. Deze is al niet meer piepjong, dus het zou kunnen.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over-de-heuvel
SA007 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 20:02:
Zou eerst de stekker andersom proberen, de netfilter heeft 2 condensators en gebruikt 1 van de 2 afhankelijk van hoe de stekker erin zit.

1 van de 2 stuk is alleen lastig, niet gevaarlijk of mogelijk schadelijk voor je pc, label erop en gewoon blijven gebruiken.
Bedankt voor te toevoeging. Ga ik ook gelijk even doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
over-de-heuvel schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 17:18:
Maar nu (soms) als ze de schakelaar op de stekkerdoos omzet vliegt in de meter kast de aardlek(?) eruit.
[afbeelding]
Kijk nog eens goed naar je foto.
Het is niet de aardlek maar een zekeringautomaat.

Dat ding waar met grote groene letters HOLEC op staat is de aardlek schakelaar (ALS). Deze staat nog gewoon aan.

De ALS beschermt de twee groene groepen daar rechts van en dat zijn zekeringautomaten. De rechter van de twee is er uit geklapt.

Dit komt door de hoge "inrush current" van meerdere voedingen tegeljk die aan gaan met de stekkerdoos. Het probleem gebeurt hier ook. Oplossing: gewoon vermijden door niet alles tegelijk aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus007
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-02-2023
Het is inderdaad als de groep al aardig belast is en de voeding met lege condensatoren inschakelt, kan dit net de zekering triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

mcDavid schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 19:46:
[...]

Ehm, jawel? Als het goed is, is de behuizing geaard. Als er ergens isolatie niet goed is en je hebt een lekstroom naar de behuizing, zit je zo op die 30 mA hoor.
Nee hoor. Ten eerste creëer met de 5v of 12v je geen aardlek maar een kortsluiting als dat tegen de kast aan komt. En gezien het aan de secundaire kant van de voeding is zal er geen stroomverschil tusse fase en nul optreden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-09 17:36
Guus007 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 21:04:
Het is inderdaad als de groep al aardig belast is en de voeding met lege condensatoren inschakelt, kan dit net de zekering triggeren.
Ik heb dit thuis ook met het inschakelen van de stekkerdoos bij de pc. Als enkel de pc erin zit dan gaat 't goed. Maar ook mijn 2.1setje, en 2 monitoren springen dan aan.

Ik laat nu regelmatig het stekkerblok aan, en zet de monitoren en speakers apart uit. Of ik zet het stekkerdoos uit en trek de stekker van de pc eruit. En plug deze in nadat ik de stekkerdoos inschakel.

Even behelpen, maar niet zoveel aan te doen volgens mij. Heeft volgens mij inderdaad met de condensatoren te maken in de voeding. Gebeurt mij namelijk alleen als de pc minimaal een halve dag uitgestaan heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door S-te-fan op 31-05-2017 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Hier gaat het om 2 pc's met 5 beeldschermen. We zijn een paar maanden geleden verhuisd en in beide woningen hetzelfde fenomeen. Het ligt dus niet aan de meterkast.

We hebben de zaak nu gesplitst met twee stekkerblokken. Het probleem treedt alleen nog op als bijvoorbeeld de ALS er uit ligt en ik die weer aan zet, dan klapt nog wel de automaat er uit omdat dan alles op die groep tegelijk aan gaat.

Wat getallen gevonden van ATX voedingen:
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/Seasonic/Prime_750/images/inrush_current.png

[ Voor 11% gewijzigd door Ploink op 01-06-2017 01:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
In het elektra topic is dit ook al eens voorbij gekomen, als het inschakelen echt een probleem is dan kan je een C karakteristiek groep (laten) plaatsen (of een extra groep voor je pc's, dan heeft het wat meer speling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

een aparte groep heeft wel de voorkeur.
https://preventietip.word...bruik-van-verlengsnoeren/

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:22
Als bij inschakelen van de ALS altijd één groep eruit knalt, lijkt me dat die groep gewoon te veel verbruikers heeft. Zou het dan idd opsplitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mcDavid schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:40:
Als bij inschakelen van de ALS altijd één groep eruit knalt, lijkt me dat die groep gewoon te veel verbruikers heeft. Zou het dan idd opsplitsen.
Het gaat puur om de inschakelstroom. De computers en monitors gaan direct in standby als de stroom er op gaat en dat is al genoeg om ze te laten klappen. Zelfs als alles aan staat komt het niet veel hoger dan zo'n 300W.

Kijk nog eens naar de getallen die ik postte,een inschakelstroom van >50A voor een enkele PC.... als je er 3 hebt... plus 5 monitors en een laserprinter...
Pagina: 1