Homekit compatible maar tevens fysieke dimmer gezocht

Pagina: 1
Acties:

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Camera's, schemerlampen, thermostaat, audio&video...zijn allemaal te bedienen middels de iPhones en iPads.

Wat ik echter nog zou willen is dat de kroonluchters in onze woning ook kan aanzetten en dimmen via de iPhone. Die zijn nu nog te bedienen via een Gira schakelaar. Zitten ook wel op afstandsbediening, maar daar wil ik dus vanaf.

Hoe kan ik dat het meest eenvoudig doen? Met een grote voorkeur dat het Homekit compatible is.
Kan ik de Gira schakelaar al ergens mee vervangen waardoor de lampen:
- Fysiek aan en uit te zetten en te dimmen zijn
- Via een iOS device te bedienen zijn

De schakelaar moet er wel netjes uitzien. Er zit nu zoiets als schakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://www.gira.com/abbildungen/120402-Schalterprogramme-Abbildungen-013_4201_1333398026.jpg

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 16:35
Gira heeft de eNet serie bi-drectionele en draadloze schakeltechniek welke het beste aansluit op jouw wensen.

Je plaatst een eNet 250 Watt universele dimactor in de inbouwdoos achter de huidige schakelaar en hier overheen zet je een eNet wandzender. Dit is een vierkante drukknopbediening waar omheen tal van standaard Gira afdekramen passen, dus meest mogelijk ook jouw bestaande afdekraam.
Aan je modem/router hang je een eNet Gateway en op je smartphone installeer je de Gira eNet App.

Het prettige van dit eNet systeem is dat het bi-directioneel werkt, dus schakel je met de App een lamp aan dan veranderd in de App een rood stipje in een groen stipje als de lamp daadwerkelijk aan is. Lukt jouw commando niet dan stuurt de Gateway zelf tot maximaal 2 keer het zelfde commando om de lamp aan te krijgen. Lukt dit niet dan is er meer dan een kort durende interferentie en zal de App een foutmelding geven.
Ook de diminstelling van een lamp is te zien op de App, ook als je wijzigt zie je dit mee wijzigen.

En het hele systeem is modulair, dus je kan van 1 schakel- of dimactor opbouwen naar steeds meer losse modules, voor verlichting, zonwering/jaloezien, camera's, intercom, etc. etc.

De enige beperking is dat de Gateway alleen binnen het Wifi netwerk van je woning werkt. Wil je ook buitenshuis zaken aansturen dan moet je een duurdere Gateway nemen. Mogelijk maar kostbaar.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• readytoflow
  • Niet online
Die had ik denk gezien ja... Alleen de kosten vond ik nogal hoog. Ik moet zo te zien eerst een server aanschaffen van €~750,- en daarbij nog de 6 verschillende schakelaars. Wordt dan wel een duur grapje?
En niet compatible met Homekit volgens mij.

• Theo74
Bruto ex BTW::
Gira eNet Gaterway €214,90
Gira enet dim-actor €149,83
Gira eNet wandzender €135,73
Gira Esprit afdekraam glas €35,61

De basis is altijd duurder, maar vanaf hier kun je uitbreiden, daarvoor heb je alleen losse actoren nodig van rond de €150,00.

eNet werkt (nog) niet op Homekit helaas. Maar dit geldt voor bijna alle draadloze systemen.

In jouw geval kan Philips Hue dan een beter idee zijn, die hebben tegenwoordig een kaarslamp variant welke relatief goed past in een kroonluchter. Maar goed, dat is ook €40,00 p/st maal het aantal lichtpunten in de kroonluchter.

• readytoflow
  • Niet online
I Know. Heb al veel Hue. Maar een kroonluchters voorzien van €300-€600 aan lampjes komt hier ook niet door de budgetcommissie.

Wat is dan het verschil tussen de eNet Gateway en de Gira Server? Ik dacht dat ik die server persé nodig had om i.c.m. een app te werken?

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
readytoflow schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 17:14:
I Know. Heb al veel Hue. Maar een kroonluchters voorzien van €300-€600 aan lampjes komt hier ook niet door de budgetcommissie.

Wat is dan het verschil tussen de eNet Gateway en de Gira Server? Ik dacht dat ik die server persé nodig had om i.c.m. een app te werken?
Hue = Zigbee Light Link, dus een snelle google op Zigbee Lightlink dimmer levert al heel wat resultaten op. Dit is geen 100% garantie dat het samenwerkt, dus altijd even checken voor je koopt.

Bijv:
https://www.goedkopermets...ng/zigbee-light-link.html

• Theo74
readytoflow schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 17:14:

De Gira HomeServer is een volwaardige KNX server welke ook buitenshuis is aan te sturen. Deze HomeServer werkt zowel met het oudere Funk systeem, Gira KNX systemen, als de eNet actors.
Maar goed, deze kent dan ook een behoorlijk prijs en is meer geschikt voor grote installaties.

De Gira eNet Mobile Gate is een afgeslankte versie van de HomeServer. Deze is alleen in staat om te communiceren met de eNet actoren. Deze sluit je simpel aan op een 5VDC USB voeding en steekt hem in een vrije routerpoort waardoor hij zich in het Wifi netwerk mengt.

En menig Duitse eNet liefhebber heeft Gira al benaderd of er een koppeling komt met Apple's Homekit. Gira blijft hier vooralsnog neutraal in maar geeft zeker nergens te kennen dat dit nooit zal komen. Mogelijk wacht moederbedrijf Insta (heeft eNet ontwikkeld wat door Gira en Jung wordt gebruikt) op een bepaald moment waarbij Homekit dusdanig populair wordt dat zij hier ook een koppeling voor gaan maken. Ik durf te gokken dat Insta hier achter de schermen al mee bezig is geweest. Tot die tijd blijft eNet een zeer gebruikersvriendelijk en stabiel systeem met een prima App.

[ Voor 29% gewijzigd door Theo74 op 01-06-2017 09:01 ]

• readytoflow
  • Niet online
Theo74 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:19:
[...]

De Gira HomeServer is een volwaardige KNX server welke ook buitenshuis is aan te sturen. Deze HomeServer werkt zowel met het oudere Funk systeem, Gira KNX systemen, als de eNet actors.
Maar goed, deze kent dan ook een behoorlijk prijs en is meer geschikt voor grote installaties.

De Gira eNet Mobile Gate is een afgeslankte versie van de HomeServer. Deze is alleen in staat om te communiceren met de eNet actoren. Deze sluit je simpel aan op een 5VDC USB voeding en steekt hem in een vrije routerpoort waardoor hij zich in het Wifi netwerk mengt.

En menig Duitse eNet liefhebber heeft Gira al benaderd of er een koppeling komt met Apple's Homekit. Gira blijft hier vooralsnog neutraal in maar geeft zeker nergens te kennen dat dit nooit zal komen. Mogelijk wacht moederbedrijf Insta (heeft eNet ontwikkeld wat door Gira en Jung wordt gebruikt) op een bepaald moment waarbij Homekit dusdanig populair wordt dat zij hier ook een koppeling voor gaan maken. Ik durf te gokken dat Insta hier achter de schermen al mee bezig is geweest. Tot die tijd blijft eNet een zeer gebruikersvriendelijk en stabiel systeem met een prima App.
Ah ok! thx. ik dacht dus altijd dat het andersom was...

Dat je de Server als basis moest hebben en de mobile gateway om ook buiten je Wifi netwerk om de server te kunnen benaderen.

ZO wordt het wel interessanter!

• Theo74
De Gira eNet Mobile Gate is er ook pas sinds het eNet systeem is gelanceerd. Daarvoor was je inderdaad aangewezen op de Homeserver als je iets vanaf een App wilde doen en dan moet je diep in de buidel tasten.

Zie de Mobile Gate als een knop-loze afstandsbediening die alleen via de Gira App is aan te sturen.
Daarom moet deze Mobile Gate op de router aangesloten om hem via je Wifi netwerk te benaderen.

• Stro
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-10 10:54
Ik wacht al een tijdje op de Parce L1, maar dat kan op z'n best nog een half jaartje duren. Parce heeft niet de beste track record wat levertijden betreft, dus wie weet 8)7

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09 21:25
Zijn er nog ontwikkelingen? Ik zoek ook naar zo’n oplossing voor de bestaande kroonluchters...

• Sandor188
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-03 18:53
Dit kwam ik tegen :
https://nl.aliexpress.com...-469b-ba8e-3834269277e4-2
Er is ook een dubbele variant.
Lees echter nog geen reviews.

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Theo74 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:12:
De Gira eNet Mobile Gate is er ook pas sinds het eNet systeem is gelanceerd. Daarvoor was je inderdaad aangewezen op de Homeserver als je iets vanaf een App wilde doen en dan moet je diep in de buidel tasten.

Zie de Mobile Gate als een knop-loze afstandsbediening die alleen via de Gira App is aan te sturen.
Daarom moet deze Mobile Gate op de router aangesloten om hem via je Wifi netwerk te benaderen.
Dus als ik een Mobile Gate aanschaf en in de wandcontactdozen actoren plaats, kan ik via de app de verlichting bedienen? Zijn er nog verschillende uitvoeringen van de Home Gate? Dit i.v.m. de 2.0-versie waarin verschillende fabrikanten samenwerken?

Ik heb nml Jung AS-500 schakelmateriaal en wil daar de Mobile Gate en actoren van Gira in gaan gebruiken. Dit vanwege de aanzienlijk lagere prijzen van Gira.

• Theo74
De Jung en Gira eNet Mobile Gateway zijn exact het zelfde en alle Jung of Gira eNet materialen zijn doorelkaar te gebruiken, omdat de interne techniek altijd van moederbedrijf Insta is.

Zo ver ik weet is er maar 1 versie eNet Mobile Gateway. Wel kan het zo zijn dat de software of firmware inmiddels een update heeft gekregen.
Persoonlijk hoop ik op een update waarbij eNet compatible wordt met Apple’s Home Kit. Voorlopig blijft het hier bij geruchten.

Je kunt actoren inderdaad achter de wandcontactdozen maken om deze vervolgens schakelbaar of dimbaar te maken. Markeer deze eventueel wel want als iemand er een stofzuiger op zet dan is je actor defect.
Let er ook op dat een inbouw wandcontactdoos en actor samen net of net niet in een 50mm diepe inbouwdoos in de muur passen. Dus bij veel doorlusbedrading zul je even zoet zijn om dit netjes weg te werken.

• Wouter-KaBouTeR935
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-10 19:43
Sandor188 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:49:
Dit kwam ik tegen :
https://nl.aliexpress.com...-469b-ba8e-3834269277e4-2
Er is ook een dubbele variant.
Lees echter nog geen reviews.
Nadeel is wel dat je hiervoor een nuldraad (blauwe) nodig hebt in je schakelaar. Deze zit er standaard niet in.

• non-sens
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-10 14:26

non-sens

Voor meer foto's:

Dit topic is inmiddels al weer een tijdje oud, maar volgens mij nog steeds actueel.
Samengevat is de vraag of er een fysieke inbouw-dimmer bestaat die compatible is met Apple Homekit. Dit heeft als voordeel dat je enkel een dimmer hoeft in te bouwen waarna alle aangesloten lampen op deze dimmer ineens ook "smart" zijn.

Ikzelf ben ook al jaren opzoek naar deze mogelijkheid, maar tot op heden nog niets gevonden wat gaat werken. Af en toe doe ik weer eens een zoekpoging om eventuele nieuwe ontwikkelingen hierin te volgen. En gisteren kwam ik deze dimmer tegen: https://www.dedomoticasto...kt-voor-r-l-c-en-led.html

Mijn elektrotechnische kennis heel uitvoering, maar dit lijkt toch echt een fysieke inbouw dimmer met native Homekit support te zijn. Of heb ik het verkeerd?

Canon 350D | Canon 18-55 3.5-5.6 | Canon 50mm 1.8 mkII | Sigma 70-200 F2.8 EX APO HSM

• pos2000
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Onderstaand een reactie van Eltako op een paar vragen die ik gesteld heb over hun nieuw aangekondigde FUD64NPN Wireless Universele 300 W inbouw dimactor (EAN-Nummer: 4010312320723):

Eltako: "Helaas is de 64er serie nog niet leverbaar waarschijnlijk komt deze midden volgend jaar uit. Kopen kun je ze helaas nog nergens.
De 64er serie is Apple gecertificeerd en wordt dan ook direct bestuurbaar via Apple Homekit.

Op de 64er serie kan ook een bedrade pulsdrukker aangesloten worden zoals ook een draadloze EnOcean pulsdrukker ingeleerd worden. Onze dimmers met N aansluiting hebben geen minimale last nodig."

'volgend jaar' is hier 2021. Enkele Nederlandse webshops geven aan dat 'ie vanaf medio januari 2021 leverbaar is. Mijn inschatting is dat de importeur dichter bij de waarheid zit ;) Het is iig geen goedkoop apparaatje :o

Overigens is dus de hele 64-serie via Homekit in te leren en te bedienen.

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-10 14:04
Ik gebruik deze dimmer icm een wipper. Er staat dat hij niet homekit compatible is maar icm mijn AppleTV als homekit hub werkt het bij mij probleemloos.

https://www.robbshop.nl/i...e-zigbee-400w-robb-smarrt

Volgens mij hebben ze inmiddels ook een draaiversie die in de meeste standaard frames past.

• job hoogeboom
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-10 15:18
Freek schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:54:
Ik gebruik deze dimmer icm een wipper. Er staat dat hij niet homekit compatible is maar icm mijn AppleTV als homekit hub werkt het bij mij probleemloos.

https://www.robbshop.nl/i...e-zigbee-400w-robb-smarrt

Volgens mij hebben ze inmiddels ook een draaiversie die in de meeste standaard frames past.
Komt deze dan wel beschikbaar in de homekit/woning app?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Wellicht via de hue homebridge plugin dan?
Ik heb 'dezelfde'
https://www.bol.com/nl/p/...ion2008093611&language=nl

Is gekoppeld aan de hue bridge, waardoor hij via homebridge hue weer in homekit verschijnt. Werkt feilloos.

[ Voor 79% gewijzigd door paQ op 17-11-2020 10:40 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-10 14:04
job hoogeboom schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:25:
[...]

Komt deze dan wel beschikbaar in de homekit/woning app?
Yes bij mij wel. Ik draai inderdaad ook Homebridge maar die heb ik voor deze schakelaar niet in gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Lv48MnuXXbS8qZaitQZYJqWw7c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e3oAp1qZG787LetUcJJ8OiTY.png?f=user_large

• paQ
  • Nu online

paQ

Freek schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:13:
[...]

Yes bij mij wel. Ik draai inderdaad ook Homebridge maar die heb ik voor deze schakelaar niet in gebruik.

[Afbeelding]
Dat zal haast wel moeten, want er is geen HK code op/voor de ROBB dimmer. En zover ik weet ondersteunt een ATV geen Zigbee.
Wat staat er bij Bridge?

of heb je bepaalde FW geflashed :?

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 17-11-2020 11:27 ]

• job hoogeboom
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-10 15:18
Freek schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:13:
[...]

[Afbeelding]
En heb je deze gewoon verbonden met de philips hue bridge? Misschien maar eens een bestellen

• degussa1983
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-09 22:59
Ik heb de zigbee ac dimmer van icasa besteld. Woensdag maar eens kijken of ik die in homekit krijg icm tradfri of hue. Iemand al ervaringen mee?

• degussa1983
Zojuist aangesloten. In De ikea home app wordt de dimmer herkend en functioneert net zoals een dimbare lamp. Echter wordt de dimmer niet zichtbaar in Homekit.
Morgen proberen met de hue bridge want zichtbaar in homekit is wel een vereiste.

• degussa1983
degussa1983 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:05:
Zojuist aangesloten. In De ikea home app wordt de dimmer herkend en functioneert net zoals een dimbare lamp. Echter wordt de dimmer niet zichtbaar in Homekit.
Morgen proberen met de hue bridge want zichtbaar in homekit is wel een vereiste.
Beiden(hue als ikea) geprobeerd maar geen succes.

Het werkt feilloos in de apps van hue en ikea, maar ik krijg de dimmer niet zichtbaar in de Homekit van Apple.

Iemand suggesties of ideeen?

• iMitch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-10 13:08
degussa1983 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:21:
[...]

Beiden(hue als ikea) geprobeerd maar geen succes.

Het werkt feilloos in de apps van hue en ikea, maar ik krijg de dimmer niet zichtbaar in de Homekit van Apple.

Iemand suggesties of ideeen?
Omdat het geen Friends of Hue product is, werkt het niet standaard met HomeKit. Je zou een instance van Homebridge kunnen installeren met deze plugin om het alsnog in HomeKit te krijgen.

• paQ
  • Nu online

paQ

Zonder homebridge plugin ga je er inderdaad niet komen.
Ik heb deze
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/PxXWvNPL/IMG-DA9-A64061-BE7-1.jpg
Het is allemaal 1 pot nat die dimmers, tenzij @Freek een geflashte dimmer heeft, die het een friends of hue apparaat maakt. Of het is geen zigbee dimmer.

Koppelen in hue, en de hue plugin doet de rest.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 09-12-2020 10:44 ]

• degussa1983
Inderdaad! Ik heb homebridge geinstalleerd en een hue plugin. En nu zie ik de dimmer in Homekit.

Werkt overigens prima. Net zoals elke andere lamp van hue of ikea.

Conclusie: helaas via homebridge. Maar ik heb wel wat ik zocht: een inbouwdimmer bestuurbaar via homekit.

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:47
pos2000 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:22:
Onderstaand een reactie van Eltako op een paar vragen die ik gesteld heb over hun nieuw aangekondigde FUD64NPN Wireless Universele 300 W inbouw dimactor (EAN-Nummer: 4010312320723):

Eltako: "Helaas is de 64er serie nog niet leverbaar waarschijnlijk komt deze midden volgend jaar uit. Kopen kun je ze helaas nog nergens.
De 64er serie is Apple gecertificeerd en wordt dan ook direct bestuurbaar via Apple Homekit.

Op de 64er serie kan ook een bedrade pulsdrukker aangesloten worden zoals ook een draadloze EnOcean pulsdrukker ingeleerd worden. Onze dimmers met N aansluiting hebben geen minimale last nodig."

'volgend jaar' is hier 2021. Enkele Nederlandse webshops geven aan dat 'ie vanaf medio januari 2021 leverbaar is. Mijn inschatting is dat de importeur dichter bij de waarheid zit ;) Het is iig geen goedkoop apparaatje :o

Overigens is dus de hele 64-serie via Homekit in te leren en te bedienen.
Ik haal hier ook even in, want ik ben ook op zoek naar een Europese wand dimmer die compatibel is met Hue en HomeKit. Het lijkt erop dat de FUD64NPN leverbaar is en dat deze ook echt HomeKit geschikt is. Kan iemand mij uitleggen hoe dit dan precies werkt? Ik stop deze achter mijn bestaande schakelaars (ik vermoed dat ik deze allemaal moet vervangen met een puls drukkers?) waardoor ik door middel van de fysieke knop vast houden en in in combinatie met deze FUD64NPN unit mijn Hue lampen kan dimmen. Kan ik ze dan ook gewoon aan en uitzetten met een enkele klik?

En is er zo’n unit inmiddels beschikbaar voor een draai dimmer?

• degussa1983
Ik heb me er de afgelopen maanden flink in verdiept en de enige optie nu is om via homebridge een inbouwdimmer in homekit te krijgen.
Dit werkt overigens prima, en is ook nog een goede betaalbare optie. Ik heb 2 en 3 draads dimmers 3 maanden geleden ingebouwd en werkt nog altijd stabiel.

• pos2000
  • Niet online
Tristan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:30:
[...]

Ik haal hier ook even in, want ik ben ook op zoek naar een Europese wand dimmer die compatibel is met Hue en HomeKit. Het lijkt erop dat de FUD64NPN leverbaar is en dat deze ook echt HomeKit geschikt is. Kan iemand mij uitleggen hoe dit dan precies werkt? Ik stop deze achter mijn bestaande schakelaars (ik vermoed dat ik deze allemaal moet vervangen met een puls drukkers?) waardoor ik door middel van de fysieke knop vast houden en in in combinatie met deze FUD64NPN unit mijn Hue lampen kan dimmen. Kan ik ze dan ook gewoon aan en uitzetten met een enkele klik?

En is er zo’n unit inmiddels beschikbaar voor een draai dimmer?
De FUD64NPN is nog niet leverbaar. Verwachting is mei-juni. Of ‘ie ook met Hue gaat werken, weet ik niet. Wel met HomeKit, Google en Alexa.
Als je de dimfunctie ook via de lichtschakelaar wil bedienen, is inderdaad een pulsdrukker nodig. Als je alleen wil kunnen dimmen via je smartphone/app kun je een gewone lichtschakelaar gebruiken.
En ja, je moet de dimmer achter de lichtschakelaar plaatsen, in de doos.
Je kunt met de lichtschakelaar de lampen in één keer 100% laten branden door te dubbelklikken. Daarna is één klik voldoende voor uit (en weer aan). Dimmen kan ook via de schakelaar, maar dus alleen met een pulsdrukker.
Ik heb de dimmers nog niet gezien met een draaiknop. Dat zou dan ook één geïntegreerd systeem moeten zijn, een draai/druk lichtschakelaar geschikt voor HomeKit/Google/Alexa.

• Tristan
degussa1983 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 23:05:
Ik heb me er de afgelopen maanden flink in verdiept en de enige optie nu is om via homebridge een inbouwdimmer in homekit te krijgen.
Dit werkt overigens prima, en is ook nog een goede betaalbare optie. Ik heb 2 en 3 draads dimmers 3 maanden geleden ingebouwd en werkt nog altijd stabiel.
Ohh! Dat klinkt simpel en betaalbaar! Dus gewoon de draai dimmers van Jung bijvoorbeeld? En kan je daarmee Hue dimmen?

• degussa1983
Tristan schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:39:
[...]

Ohh! Dat klinkt simpel en betaalbaar! Dus gewoon de draai dimmers van Jung bijvoorbeeld? En kan je daarmee Hue dimmen?
Ik heb de zigbee dimmers van icasa en robbshop gebruikt. Je kunt van hen ook de draaiversies gebruiken.
Deze dimmers zijn gewoon te koppelen aan een philips huebridge en dus ook via hue te bedienen(als elke gewone hue lamp).

Wil je ze ook in Apple Homekit zichtbaar hebben dan zul je een homebridge in je netwerk moeten hangen.

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 16:34

Hokkie

Hello

Ik heb een dimmer met drukknop (en draaien). Hierachter een Fibaro switch geplaatst. Werkt uitstekend.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• Tristan
Hokkie schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:08:
Ik heb een dimmer met drukknop (en draaien). Hierachter een Fibaro switch geplaatst. Werkt uitstekend.
Van wie is de dimmer? En werkt de boel ook in HomeKit?

• pos2000
  • Niet online
Tristan schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:28:
[...]

Van wie is de dimmer? En werkt de boel ook in HomeKit?
Werkt alleen in HomeKit via HomeBridge / HOOBS.

• Tristan
degussa1983 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:53:
[...]

Ik heb de zigbee dimmers van icasa en robbshop gebruikt. Je kunt van hen ook de draaiversies gebruiken.
Deze dimmers zijn gewoon te koppelen aan een philips huebridge en dus ook via hue te bedienen(als elke gewone hue lamp).

Wil je ze ook in Apple Homekit zichtbaar hebben dan zul je een homebridge in je netwerk moeten hangen.
Ik denk dat ik het snap, maar omdat ik van plan ben om 10+ schakelaars te vervangen wil ik zeker weten dat ik goed zit voordat ik €500 uitgeef aan iets wat uiteindelijk niet werkt. Dus sorry voor het doorvragen.

Ik heb nu overal Jung AS line zitten. En dus kan ik overal deze https://www.robbshop.nl/zigbee-draaidimmer-robb-smarrt plaatsen want die is met Jung compatibel en dan via Homebridge de boel in HomeKit beschikbaar krijgen.

• degussa1983
Tristan schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:20:
[...]

Ik denk dat ik het snap, maar omdat ik van plan ben om 10+ schakelaars te vervangen wil ik zeker weten dat ik goed zit voordat ik €500 uitgeef aan iets wat uiteindelijk niet werkt. Dus sorry voor het doorvragen.

Ik heb nu overal Jung AS line zitten. En dus kan ik overal deze https://www.robbshop.nl/zigbee-draaidimmer-robb-smarrt plaatsen want die is met Jung compatibel en dan via Homebridge de boel in HomeKit beschikbaar krijgen.
Of deze dimmer past in de jung as raampjes enzo durf ik je niet te zeggen. Ik heb de niet draaibare versies en die schakel ik met een pulsdrukker(eender welk merk).

Het kunnen bedienen met je telefoon of ipad werkt als volgt:
1 koppelen aan je hue bridge.
2 De homebridge zal herkennen dat deze dimmers niet direct geschikt zijn voor homekit en zorgt ervoor dat je dimmers wel “geschikt” zijn voor homekit zodat je ze daar ook kan bedienen.

Je hebt dus en een hue bridge nodig en een homebridge.

Aanvulling: ik zou sowieso eerst één of twee dimmers kopen en even testen of je tevreden bent en je alles fatsoenlijk kunt aansluiten en werkt. Ik kwam in mijn huis nogal wat verrassingen tegen namelijk in de bedrading. Is ook te verwachten met een huis uit 1860... maar heb het nu wel fatsoenlijk en stabiel werkend.

[ Voor 13% gewijzigd door degussa1983 op 20-03-2021 21:49 ]

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 16:34

Hokkie

Hello

@pos2000 Nee hoor! Het werkt rechtstreeks in Homekit, zie: pricewatch: Fibaro Single Switch (Apple HomeKit)

@Tristan Type dimmer moet ik je schuldig blijven, dat heeft de installateur geregeld.

De dimmer dient eerst ingedrukt te worden om de verlichting aan te zetten, daarna kan ik draaien voor de gewenste lichtsterkte. Het dimmen kan niet via Homekit, dit moeten wij alsnog handmatig doen. In onze situatie geen probleem, deze staat standaard ingesteld op dezelfde lichtsterkte (zonder deze dimmer is de verlichting te fel).

De Fibaro is aangesloten en continu voorzien van stroom door een nul en fase draad van een naastgelegen stopcontact. Vervolgens aangesloten op de dimmer zoals je de Fibaro ook achter een wipschakelaar plaatst. De knop is permanent ‘ingeschakeld’. Via Homekit kan ik de verlichting aan en uitschakelen en - indien gewenst - handmatig dimmen.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• Tristan
Juist, ik ga er binnenkort eentje bestellen om te testen. Ik weet dat ik niet kan dimmen via HomeKit omdat deze dit nog niet ondersteund. (Apple wtf?) Maar als ik handmatig kan dimmen via de muurdimmer en eventueel kan dimmen via de Hue app ben ik al een heel eind.

Een eventuele nul draad ergens vandaan trekken is ook geen probleem want ik moet toch mijn hele elektra installatie door het hele huis omgooien en verbouwen, dus dat kan ik dan gelijk moeten even doen.

• degussa1983
Tristan schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:46:
Juist, ik ga er binnenkort eentje bestellen om te testen. Ik weet dat ik niet kan dimmen via HomeKit omdat deze dit nog niet ondersteund. (Apple wtf?) Maar als ik handmatig kan dimmen via de muurdimmer en eventueel kan dimmen via de Hue app ben ik al een heel eind.

Een eventuele nul draad ergens vandaan trekken is ook geen probleem want ik moet toch mijn hele elektra installatie door het hele huis omgooien en verbouwen, dus dat kan ik dan gelijk moeten even doen.
Hoi Tristan, in dit forum lopen 2 protocollen voor slimme verlichting door elkaar. Met het fibaro protocol kun je niet in homekit dimmen, maar met het zigbee protocol(=philips hue) kun je dit wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06ev_eHK7TTbTg25az-fT2qhLk0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GBQgQmV2ELAoBRdsresm0Mmv.png?f=fotoalbum_large

• Theo74
De druk/draai dimmers en dimmermodules van o.a. Robb, iCasa, etc. hadden voorheen HomeKit optie en waren ook compatibel met de HUE Transitie optie (licht langzaam aan/uit) maar dit mag niet meer dus wordt dit soort hardware van moederbedrijf Sunricher leegverkocht. Bij Apple moet je aan bepaalde zaken voldoen en betalen voor de HomeKit optie en HUE verbiedt bepaalde opties in zijn geheel als het geen HUE product is.
Ik heb nieuwe HomeKit/HUE inbouw druk/draai dimmers met nul aansluiting liggen mocht iemand interesse hebben.

• Tristan
degussa1983 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:43:
[...]

Hoi Tristan, in dit forum lopen 2 protocollen voor slimme verlichting door elkaar. Met het fibaro protocol kun je niet in homekit dimmen, maar met het zigbee protocol(=philips hue) kun je dit wel.
[Afbeelding]
Ik ga zo’n Zigbee dimmer eens bestellen van Robb Smarrt en deze testen!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 21:04
Theo74 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:59:
De druk/draai dimmers en dimmermodules van o.a. Robb, iCasa, etc. hadden voorheen HomeKit optie en waren ook compatibel met de HUE Transitie optie (licht langzaam aan/uit) maar dit mag niet meer dus wordt dit soort hardware van moederbedrijf Sunricher leegverkocht. Bij Apple moet je aan bepaalde zaken voldoen en betalen voor de HomeKit optie en HUE verbiedt bepaalde opties in zijn geheel als het geen HUE product is.
Ik heb nieuwe HomeKit/HUE inbouw druk/draai dimmers met nul aansluiting liggen mocht iemand interesse hebben.
Wat heb je dan precies liggen? Want dit roept eerder vragen op dan dat het duidelijkheid verschaft. Daarnaast lijk je jezelf ook wat tegen te spreken door te stellen dat ze niet meer op de markt mogen worden gebracht maar jij het wel in je bezit hebt :9

• Theo74
jassie256 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:43:
[...]

Wat heb je dan precies liggen? Want dit roept eerder vragen op dan dat het duidelijkheid verschaft. Daarnaast lijk je jezelf ook wat tegen te spreken door te stellen dat ze niet meer op de markt mogen worden gebracht maar jij het wel in je bezit hebt :9
Het zijn Sunricher inbouw druk/draai dimmers die door meer bedrijven onder eigen naam/huismerk worden verkocht en hiervan heb ik nog een aantal nieuwe in doos liggen waar de HomeKit en HUE Transitie functionaliteit nog wel in zit. Deze optie zat er voorheen altijd in bij deze dimmers maar moest er dus onder druk van Apple en HUE uit. Mocht je interesse hebben dan kun je een PM sturen maar wees snel want er zijn inmiddels meer kapers op de kust.

• pos2000
  • Niet online
@Hokkie: de Fibaro switch werkt idd rechtstreeks met HomeKit (heb ik draaien), maar de Fibaro dimmer niet.

• Jns1986
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-10 20:25
Ook hier flink aan het zoeken geweest.

In Nederland niet heel makkelijk te verkrijgen maar de Lightwave RF dimmers hebben homekit support. Weet alleen niet zeker of deze 230v geschikt zijn.

En verder een weinig besproken (vreemd eigenlijk) Zigbee systeem van Legrand en Netatmo:
Valena Next with Netatmo.

Ziet er goed uit en het aanbod omvat naast "slim" schakelmateriaal ook een hoop regulier spul (handig om te kunnen integreren). Denk dat ik binnenkort wat aanschaf om te testen.

• sloo0683
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-11 10:13
Weet er iemand of er nu wel HomeKit (fysieke) dimmers bestaan die via WiFi, BT of Zigbee communiceren en je kan aansluiten in bestaand NL schakelmateriaal?

• pos2000
  • Niet online
Vanaf begin 2023 leverbaar: Eltako EUD62NPN-IP.

Universal dimming actuator IP via Wi-Fi, up to 300W, Apple Home certified, REST-API and build for Matter

Link naar Eltako produktbeschrijving

• sloo0683
Nice, maar deze kan je dus niet fysiek dimmen? Of middels een pulsdrukker?

• sloo0683
pos2000 schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:15:
Vanaf begin 2023 leverbaar: Eltako EUD62NPN-IP.

Universal dimming actuator IP via Wi-Fi, up to 300W, Apple Home certified, REST-API and build for Matter

Link naar Eltako produktbeschrijving

• pos2000
  • Niet online
sloo0683 schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:08:

[...]
Goede vraag. De beschrijving van Eltako zegt dat ‘ie pulsdrukkers ondersteunt en waarschijnlijk dus ook fysiek dimbaar is.
Als je naar de verschillende webshops gaat, staat dat pulsdrukkers niet ondersteund worden.
Ik ga er vanuit dat het wel kan. Zodra ze uitgeleverd gaan worden, ga ik over tot een bestelling en zal ik het hier melden.

• SStyrant
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-10 14:25
@pos2000

Heb je ze nog gekocht?

• pos2000
  • Niet online
Vandaag de Eltako EUD62NPN binnen gekregen en direct geïnstalleerd. (Zie ook mijn post van 21 november jl.)
Installeren ging erg eenvoudig. Koppeling direct in Apple HomeKit ook een fluitje van een cent. Gaat via wifi, maar HomeKit herkent 'm direct. Niet apart aanmelden o.i.d.
Reageert super snel (HomeKit-app en via Siri) en de LED-verlichting brandt mooi constant, ook gedimd in een willekeurige stand.
Hij zit bij mij achter een pulsdrukker en ook daarmee is de lamp aan/uit te schakelen én te dimmen.
Ik gebruik het (nog) niet, maar de aanwezigheid van Matter op de EUD62NPN is een mooie bonus.

Review in het Duits: YouTube: Eltako Baureihe62 Stromstoß ESR62NP-IP sowie Dimmer EUD62NPN-IP im T...

[ Voor 17% gewijzigd door pos2000 op 04-02-2023 22:43 ]

Pagina: 1