Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe triple-screen 1440p Game PC - €3500

Pagina: 1
Acties:

• Oaquasis
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:22
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Aangezien de meeste onderdelen van mijn PC inmiddels bijna 7 jaar oud zijn (i7 930 en HD7850 uit +/-2012) en mijn monitoren nog veel ouder, wordt het toch echt tijd om mijn volledige systeem te vervangen. Ik gebruik in de afgelopen 5 jaar een triple screen setup van 3x 24" 1080p iiyama TN-monitoren. Mijn PC voornamelijk voor gaming (op dit moment vooral Blizzard games, maar ook speel ik graag andere games), maar ook voor ontwikkelwerk (C#,PHP). Daarbij moet wel gezegd worden dat ik altijd game/werk op mijn primaire monitor en de andere monitoren vooral gebruik voor informatie (debugging, live-previews) of entertainment (streams/youtube, discord/andere chats, internet), dus ik gebruik geen Eyefinity o.i.d.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil zo goed als alles wil gaan vervangen en ik heb daarvoor een budget beschikbaar van 3500 euro.
Als ik daar door verzendkosten of slimmere keuzes net een paar tientjes boven wordt gedrukt dan zij het zo.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Buiten mijn toetsenbord, muis en geluidsapparatuur wordt alles vervangen. Ik heb nog 2 SSD's (250/256GB) in mijn oude systeem zitten die meegaan naar de nieuwe, voor extra storage.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nou ja, zo goed als alles dus.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, ik heb wel meer vertrouwen in merken als Asus, NZXT, Dell en Samsung dan bijvoorbeeld Biostar (maar dat is nergens op gebaseerd).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Thema
Ik heb gekozen voor Zwart-wit looks, met het liefst zo neutraal mogelijk gekleurde componenten.
Dus de GPU's van MSI vallen af vanwege rode accenten. Kleur breng ik er zelf wel in met de RGB-componenten in het systeem.

CPU en Mobo
Keuze voor i7 7700k is mede bepaald door het nog ontbreken van ITX AM4 borden (behalve die van BioStar dan) en de cashback van 100euro die nu geldt bij ASUS voor deze I7+Strix Z270I combo .
Ik wil ook nog best een week of 2 wachten op de AM4-ITX borden van Gigabyte en ASROCK (maar ik zag al dat die laatste geen M2 sloten heeft (gekke keuze imho)) en als ik voor de Ryzen7 1700(x) ga kom ik qua bedrag ongeveer op hetzelfde uit volgens mij.

Case
Ja de kast staat echt vast, dus een NZXT Manta.
De een vindt hem lelijk en hij is behoorlijk groot voor een ITX kast (en mogelijk zelfs groot voor een mATX kast), maar ik vind hem mooi.
Dit is mijn eerste PC met window en ik wil het meteen goed aanpakken, dus ik ga ook een Cablemod Extension kit (zwart-wit) halen (past door die cashback ook weer mooi in het budget). En die Kraken is ooh zo mooi in deze case. <3

Disk
Ik weet dat ik een paar tientjes te veel uitgeef aan de M2 disk en het effect daarvan minimaal is, maar ik lees toch ook wel berichten van mensen die het merken en op dit budget vind ik het er wel in passen.

GPU
Ik heb tot computex gewacht op de announcement voor VEGA, maar nu blijkt dat die pas eind juli komt, heb ik geen zin meer om te wachten. Mede daarom heb ik gekozen voor de Asus ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING en een G-Sync monitor.

Monitoren
Qua monitoren denk ik dat mijn sweetspot (1440p, 144Hz, IPS, 27inch en G-Sync, VESA mount) binnen mijn budget past.
Dan kom je al snel uit bij de ASUS PG279Q of Acer XB271HU, al ben ik bij voorbaat al een beetje zenuwachtig voor de Quality Control van die schermen (volgens de diverse reviews en fora).
Ik heb een bloedhekel aan bezels, dus als ik die enigszins kan vermijden is me dat wel wat geld waard.
Voor de side-monitors kwam ik daarom uit op de Dell U2715H of Iiyama XUB2792QSU. Beide komen qua panelen behoorlijk in de buurt van mijn hoofdmonitor (1440p, IPS, 27inch en VESA mount).
VESA mount is belangrijk omdat ik mijn monitoren nu op losse beugels heb hangen, deze ga ik mogelijk later vervangen door een Arctic Z3 pro.

Ga je overklokken?
Ja, mijn i7 930 heb ik sinds het begin standaard overgeklokt met +/-800Mhz en dat is altijd goed bevallen.
Ik wil dan mijn 7700k proberen richting de 5Ghz te pushen. Ik wil nog niet zo ver gaan dat ik hem ga delidden, maar mogelijk dat ik dat over een jaartje wel doe om hem zo van 4,6/7/8Ghz naar 5(.1) te kunnen krijgen.

Wat verwacht je van ons?
Voornamelijk maak ik dit topic als final-check, heb ik de juiste onderdelen? doe ik geen gekke of echt domme dingen? Kan het mogelijk anders voor dit budget?

Ik zit daarnaast nog een beetje te dubben wat ik met mijn side-monitors doe. Aangezien ik de grootte en paneeltype gelijk zou willen houden (27inch, IPS) kan ik alleen nog een wisselen tussen 1440p en 1080p. Een Asus VC279H is al gauw 200euro goedkoper en dat keer 2. Aangezien ik die schermen enkel als extra's gebruik vraag ik me af of het storend is dat de resoluties anders zijn. Zijn er mensen die ongelijke setups (1080p-1440p-1080p of 1080p-1440p) hebben? Hoe storend is dat?

Ik weet dat ik met een GTX 1080 bij lange na niet aan de 144Hz ga komen op een 1440p monitor, maar door G-Sync vind ik alles tussen de 60-100Hz prima. Het is alleen lastig in te schatten of die 2 extra schermen heel veel invloed hebben op de prestaties van de GPU.
Ik wil mijn GPU best over een jaar of wat vervangen door een Volta als die echt veel beter zijn), vraag is dan dus, nu voor een GTX 1080ti gaan en build aanpassen, of gewoon GTX 1080 en over een jaar of wat vervangen?
Vega wordt i.i.g. lastig, omdat ik dan weer mijn G-Sync scherm moet verkopen en een Freesync variant aan moet schaffen.

Build so far?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 352,50€ 352,50
1Asus ROG Strix Z270I Gaming€ 195,-€ 195,-
1Asus ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING€ 571,-€ 571,-
1NZXT Manta - Matte White/Black€ 118,-€ 118,-
1NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 158,50€ 158,50
1G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR€ 168,95€ 168,95
1Corsair RM550x€ 91,25€ 91,25
1Samsung 960 EVO 500GB€ 234,50€ 234,50
1Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart€ 721,99€ 721,99
2Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart€ 434,30€ 868,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.480,29

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-11 18:51

nXXt

Carpe omnia

Heb je al eens overwogen om wellicht te kiezen voor een 21:9 scherm, al dan niet met een tweede scherm ernaast?

Natuurlijk heb je met een setup van drie monitoren nog meer breedte, maar met 21:9 heb je geen schermranden over die grote breedte lopen én kun je er nog eens flink van profiteren tijdens games (mits die het ondersteunen, maar de support lijkt best goed te zijn).

• Oaquasis
@nXXt: Bedankt voor het meedenken.

Ja, daar heb ik al wel eens over nagedacht, maar volgens mij zorgt dit bij games als Overwatch (welke ik heel veel speel atm) voor zwarte balken langs de zijkant, omdat ik niet meer mag zien dan een speler met een 16:9 scherm uiteraard en daar wordt ik dan weer niet echt gelukkig van. Ik vindt de "statische" ruimte van een derde scherm juist wel prettig.

• T-homas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb een 1080p (24") - 1440p (27") setup, waarbij ik mijn 1080p puur gebruik voor (twitch) streams, discord, browser ed. En ik heb het voor dit gebruik nog nooit storend gevonden, voornamelijk omdat streams ed vaak toch maar 720p-1080p zijn en ik niet bijzonder veel naar mijn 2e scherm kijk tijdens het gamen. Echter gebruik ik mijn (thuis) PC voornamelijk voor gamen en af en toe eens wat CAD werk.

• Oaquasis
@T-homas: Bedankt voor je reactie.

Dat komt dan wel overeen met hoe ik mijn schermen gebruik. Een 1080p resolutie op 24inch is bij mij nu ook voldoende. Als primair scherm wilde ik toch iets groter, dus vandaar de 27inch en ik vind het zelf wel mooi als de fysieke schermen even groot zijn.

Dan is het nog de vraag of 1080p op 27inch een beetje oke is voor dat soort content. Ik lees bij andere topics dat die resolutie (pixeldichtheid) eigenlijk te laag is voor die grootte. Van de week nog maar eens even in een winkel gaan kijken waar ze dat soort schermen hebben staan.

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-11 13:37
Wel doordachte en mooie build. Esthetisch zou ik zelf wat andere keuzes maken en qua prijs/prestatie betaal je wel wat voor je case met raampje en RGB verlichte componenten. Zelfde geldt voor je AIO waterkoeler. Dit zijn uiteraard persoonlijke keuzes.

Ik zou gezien je budget en monitor keuze zelf wel kiezen voor de 1080Ti Zeker als je ziet hoe lang je je oude build eigenlijk zonder upgrade zo hebt gehouden. Je kunt afwegen om 2 "oude" monitoren te gebruiken links en rechts naast de nieuwe ACER.

Als optie zou je zelfs kunnen overwegen om alleen je middelste scherm te vervangen en een 1080Ti in je huidige systeem te zetten... Qua prestaties is schooters zul je waarschijnlijk geen/amper verschil merken.

[ Voor 26% gewijzigd door Royal-Roy op 31-05-2017 15:59 ]

• T-homas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
Oaquasis schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 15:55:
@T-homas: Bedankt voor je reactie.

Dat komt dan wel overeen met hoe ik mijn schermen gebruik. Een 1080p resolutie op 24inch is bij mij nu ook voldoende. Als primair scherm wilde ik toch iets groter, dus vandaar de 27inch en ik vind het zelf wel mooi als de fysieke schermen even groot zijn.

Dan is het nog de vraag of 1080p op 27inch een beetje oke is voor dat soort content. Ik lees bij andere topics dat die resolutie (pixeldichtheid) eigenlijk te laag is voor die grootte. Van de week nog maar eens even in een winkel gaan kijken waar ze dat soort schermen hebben staan.
Ik vind 27" met 1440p een mooie combinatie maar een standaard 720p-1080p stream is hier niet heel bijzonder op. Misschien dus handig om je huidige 24" 1080p als secundaire schermen te bewaren. En dan te kijken of dit bevalt en hieruit een keuze te maken.

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Zoals hier boven ook wordt aangegeven. Probeer in dit budget wel een 1080ti te proppen.

• Oaquasis
@T-homas @Royal-Roy :

Dat is inderdaad een goed idee. Ik ga eerst die Acer bestellen en kijk daarna welke schermen ik er nog bij koop.

Eens kijken of ik toch nog wat kan schuiven om die GTX 1080ti erin te verwerken.

• Tim2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
Ik zou juist niet een 1080Ti hierin stoppen. Volta en Vega staan letterlijk om de hoek qua release. Stop die 300 euro die je bespaart in je spaarvarken, wanneer Volta/Vega op de markt verschijnen je 1080GTX verkopen voor 350 EUR en dan kan je mooi een high end Volta/Vega kaart kopen.

Edit: Als je overigens bang bent dat je twee schermen FPS van je 1080GTX zullen snoepen kan je ze altijd aan de iGPU van je processor verbinden.

[ Voor 20% gewijzigd door Tim2010 op 31-05-2017 19:21 ]

• Oaquasis
@Tim2010: Bedankt voor je reactie.

Dat was inderdaad ook mijn reden om voor de GTX1080 te gaan. Ik heb nog eens wat zitten schuiven en passen, maar ik denk dat ik toch te veel van mijn wensen moet forceren/wijzigen om het voor elkaar te krijgen.
Aangezien ik straks ook monitoren heb die meer dan alleen VGA aansluitingen hebben, kan ik waarschijnlijk ook iets makkelijker switchen van GPU.

Iedereen bedankt voor het meedenken, ik ga hem zoals beschreven, bestellen.

• Ramon m
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-07-2024
Wachten op volta heeft geen zin. Omdat er tegen die tijd ook weer iets nieuws komt. Je blijft dan wachten en wachten.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor GPU; pak de pricewatch: Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition 11G. Die is goedkoper, stiller, beter leverbaar en doet qua performance niet onder voor de Asus Strix variant, waar je de hoofdprijs voor betaald en die slecht leverbaar is.
Tim2010 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 19:18:
Ik zou juist niet een 1080Ti hierin stoppen. Volta en Vega staan letterlijk om de hoek qua release. Stop die 300 euro die je bespaart in je spaarvarken, wanneer Volta/Vega op de markt verschijnen je 1080GTX verkopen voor 350 EUR en dan kan je mooi een high end Volta/Vega kaart kopen.
Want? :? Vega gaat volgens de geruchten niet veel verder komen dan de GTX1070.

EDIT:
Inderdaad, dat is aldus de geruchten en kan altijd anders zijn natuurlijk. Maar dat betekend niet dat Vega 'de betere' keuze is. Voor performance zal dat (momenteel) de GTX1080ti blijven, denk ik. Ook op GPU gebied heeft AMD een flink gat dicht te maken qua performance. ;)

[ Voor 68% gewijzigd door CH4OS op 02-06-2017 13:14 ]

• Tim2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
@Ramon m @CH40S Zoals TS ten eerste al aangeeft heeft hij het budget er niet voor, hij zou dan flink moeten snijden in onderdelen puur om een kaart te kopen voor 800 EUR.

[ Voor 3% gewijzigd door Tim2010 op 02-06-2017 13:30 ]

• Arrim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:20
Waarom vervang je de twee side-monitoren eigenlijk? Kost je bijna 900 euro terwijl je er niet heel veel spannends mee doet.

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11 22:10
Die 550 Watt voeding vind ik wel een beetje krap, zeker met een 1080 (ti).

[ Voor 20% gewijzigd door Verderf op 02-06-2017 13:39 ]

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:12
De RM550x is de perfecte voeding voor dit systeem en heeft meer dan genoeg vermogen. Een goede 450w zou dit systeem waarschijnlijk nog wel kunnen trekken.

• Oaquasis
@Ramon m: Ik wil ook inderdaad niet wachten, ik wil eigenlijk nu gewoon een 1080 halen en dan over een jaar, mss 2, hem vervangen voor een Volta-based GPU. Met die 1080 zou ik voorlopig ruim vooruit moeten kunnen, lijkt me.

@Arrim: Die monitoren vervang ik omdat ze inmiddels meer dan 10jaar oud zijn en enkel een VGA aansluiting hebben. Dat blijft bij moderne kaarten toch altijd klooien met adapters om ze aan te sluiten.
Ik twijfel nog wel over welke monitoren, de Iiyama's zijn 50+ euro goedkoper p.s. en ik weet niet zeker of 1440p echt noodzakelijk is al side-monitor.
Ik wil hem ook gaan bestellen zonder (side-) monitoren, en kijken of ik tijdelijk mijn huidige schermen aangesloten krijg om te checken of verschillende resoluties echt storend is.
Pagina: 1