Microsoft toont VR brillen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Verder biedt de headset een bewegingsvrijheid van zes graden. Meer details zijn er nog niet over de bril van Asus.
Nee
ASUS is engaged with Microsoft to make this HMD fast, powerful, and ultra-light with a six degrees of freedom (DOF) tracked motion controller,
De six degrees of freedom slaan op de te ontwikkelen controller, niet op de headset uit het artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij slaat het wel op de headset, maar ik heb een ander 'probleem' met deze uitspraak:
Verder biedt de headset een bewegingsvrijheid van zes graden. Meer details zijn er nog niet over de bril van Asus.
Asus’ HMD is pictured above, and it features a six degrees of freedom tracking
Bron
Ik heb echt nog nooit een vertaling gezien van '6 DOF' naar 'bewegingsvrijheid van zes graden', nu komt het over alsof je maar 6 graden naar links/rechts/boven/beneden kan bewegen..?

Wat 1 'degree of freedom' betekend is 1 as, oftewel een bril met 'six degrees of freedom tracking' heeft dus tracking over 6 assen.

Ik heb een beetje zitten zoeken of er een mooi nederlands woord voor is, maar dat lijkt niet echt het geval, wel kwam ik deze pagina tegen waar iemand het 'vrijheidsgraden' noemt, maar weet niet of dat nou zoveel beter is.

Ik stel voor:
Verder volgt de headset de bewegingen van de gebruiker over 6 assen. Meer details zijn er nog niet over de bril van Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:53

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
6 vrijheidsgraden is wel correct. :)

Onze wereld is 3 dimensionaal en heeft dus maar 3 bepalende assen die elk haaks op elkaar staan, waar je dan overheen kunt bewegen (3 vrijheidsgraden) en omheen kunt roteren (nog 3 vrijheidsgraden)

Een andere manier van zeggen is overigens gewoon dat beweging en rotatie in alle richtingen worden gemeten.

[ Voor 24% gewijzigd door Dirk op 31-05-2017 13:29 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zes graden van vrijheid is een normale term, die je op een technische (ingenieurs-)opleiding leert. Zes vrijheidsgraden is ook prima. Maar 6 graden bewegingsvrijheid slaat de plank aardig mis :)

Het is misschien geen ingeburgerde term, maar hoe vaak zijn Henk en Ingrid bezig met het aantal vrijheidsgraden van wat dan ook? ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Grrrrrene op 31-05-2017 13:39 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik heb kleine aanpassingen doorgevoerd om iedereen tevreden te stellen. :P

nieuws: Microsoft toont vr-brillen van Dell, Lenovo en Asus

Acties:
  • 0 Henk 'm!