Desktop Aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:03
Ik zoek een?
Systeem waarmee ik kan gamen, klein beetje video editen en schoolwerk. (middelbare school en over 2 jaar software studie aan de uni)

Wat is je budget?
Max 700 aan het scherm, max 600 aan case. Video kaart onder de 500 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het rode team vind ik wel heel leuk maar nu Vega is uitgesteld... tja.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gamen, mount&Blade warband (natuurlijk ook bannerlord opvolger ervan), csgo, rocketleague, GTA V, just cause 3, sniper elite...... alles dus qua gaming. Video editen, game video's een beetje editen niet veel waard, en schoolwerk (programma's maken).

Wat ik momenteel heb
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 180,-€ 180,-
1MSI B150M BAZOOKA€ 73,95€ 73,95
1MSI Radeon R9 270 2GB GAMING€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,95€ 49,95
1Cooler Master N300 (Closed)€ 42,50€ 42,50
1Microsoft Wired Keyboard 200 for Business (Qwerty US)€ 17,-€ 17,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 76,35€ 76,35
1Steelseries 9H Zwart€ 174,95€ 174,95
1Antec VPF Series 450W€ 55,50€ 55,50
1Crucial BX100 250GB€ 131,89€ 131,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 802,09

Waar ik naar gekeken heb, en wat ik misschien van plan ben te kopen.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 226,-€ 226,-
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 118,-€ 118,-
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart/Rood€ 84,49€ 84,49
1BenQ XR3501 Zwart€ 488,-€ 488,-
1Edifier C3X€ 144,50€ 144,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 144,90€ 144,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.205,89

De monitor, tja. Ik zoek een beetje een ultra wide die boven de 100hz draait en binnen mijn budget ligt. Toen kwam ik op pricewatch: AOC AGON AG352UCG Zilver, Zwart heeft hele vette looks etc maar omdat Vega zo lang duurt zit ik te denken aan een pricewatch: BenQ XR3501 Zwart minder vette looks en ook geen freesync maar 200euro goedkoper.

Videokaart, wil ik waarschijnlijk 2e hands 1080 van de V&A, of 1070.

Processor, zat te twijfelen tussen ryzen 1600 en 1700 maar 1700 is een 1600 met 2 extra cores. En aangezien ik niet heel zwaar werk ga doen vraag ik mij af of het die 100euro waard is.

Ram, is snel en Ryzen profiteert van snelle Ram dus lijkt mij een goede keus.

Case, tempered glass ziet er vet uit.

Moederboard, kan je een beetje mee overclokken en ziet er best vet uit. Ook zijn er weinig Ryzen moederborden.

Mijn Vraag
Zal dit voldoen aan mijn dingen of niet? En is dit een uitgebalanceerde computer? Zal dit het waard zijn om te upgraden of zou ik nog wachten (op Vega)?

Groeten Randomguy369.

Alle reacties

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:28
Waarom wil van een i5 6400 naar een r5 -1600? Wil je sneller? Update je Bios. Verkoop je i5 6400 en prop er een i7 7700 in. Veel meer waar voor je geld.

• Horatius
loki504 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:06:
Waarom wil van een i5 6400 naar een r5 -1600? Wil je sneller? Update je Bios. Verkoop je i5 6400 en prop er een i7 7700 in. Veel meer waar voor je geld.
Hmmm goed idee, kan ik ook langer wachten met mobo en Ram. Doe ik gelijk de K versie voor een mooie overclock. Btw zou ik nogsteeds dezelfde RAM kiezen?

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:11
Ik zou een nieuwe videokaart kopen en het daar bij laten. Je hele systeem is helemaal 2017 behalve je videokaart, die chip dateert stiekem uit 2012 en zal inmiddels waarschijnlijk tekort schieten. Als je een nieuwe case wil kan je die ook gewoon om je huidige build heen knutselen, toch?

Een CPU upgrade lijkt me tamelijk nutteloos, zeker op de resolutie die je van plan bent. Sowieso kan je ook later nog je CPU upgraden als blijkt dat dat de bottleneck is.
Vega is nog geen maand uitgesteld, maakt dat het 'erop of eronder'? Ik zou alleen al wachten om te kijken wat Nvidia gaat doen. Zeker de tweedehands prijzen van de 1070 en 1080 gaan dalen dan. Nu een videokaart kopen in dat segment is afschrijvings-technisch gezien echt een slechte keus imho.

Ik heb zelf een 3440x1440 curved ultrawide; imho is dat een hele waardevolle upgrade ten opzichte van 2560x1080. Je hebt veel meer schermruimte, als je dingen buiten gaming doet is dat alleen maar prettig. Heb je al eens een 1080p ultrawide getest en een 1440p ultrawide getest?
Als het goed is gaat een monitor meerdere systemen mee: kies er eentje die goed is voor de komende jaren!

Wat voor scherm heb je nu? Op welk gebied doet je huidige monitor tekort?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Horatius
@Richh
Ja de videokaart heeft wat problemen met de nieuwe games, mijn CPU lijkt het echter ook moeilijk te hebben met Assassins Creed, 1 core wordt vol gebruikt en ik heb af en toe lags bij zware scenes.
Vega is waarschijnlijk 2 maanden uitgesteld, omdat ze nog niet hebben gezegd wat voor launch dus kan ook een paper launch zijn, dan moeten er ook nog genoeg kaarten worden gemaakt en de prijs stabiliseren :D dus tja vertrouwen is een beetje weg.

Mijn huidige scherm is 768p 32-34" tv scherm thus hoge input met lage dpi en lage Hz ook hoge input lag. Ik kan geneens een QR code scannen :P, dus daar schiet de monitor te kort. Ik heb ook zitten te kijken naar 1440p ultra wide maar dan krijg je lage Hz en is een enorme klap voor de GPU, ook is 100Hz 1440p erg duur. Maar eerlijk gezegd heb ik nooit ultrawide in actie gezien maar omdat ik dit grote scherm heel fijn vind weet ik bijna 100% dat ik ultrawide nog fijner vind. Misschien kan ik nog langer sparen voor pricewatch: Asus Designo Curve MX34VQ Zilver, Zwart (freesync) of pricewatch: AOC AGON AG352UCG Zilver, Zwart (g-sync) verschillen behalve de freesync/g-sync is er niet echt tussen die 2.

Edit 1; In Nijmegen zijn erg weinig monitor winkels waar je ze kan bekijken, geen mediamarkt etc. Ken geen winkel met High-end monitoren hier.

[ Voor 5% gewijzigd door Horatius op 31-05-2017 18:44 ]

• Richh
Nou... zó erg is 60hz toch niet? Bijna iedereen heeft een 60hz monitor staan thuis :P Persoonlijk vind ik: zolang je niet competitief speelt zou ik me meer focussen op resolutie dan op framerate. Het verschil tussen 60hz en 100hz is natuurlijk wel zichtbaar, maar ik vind zelf graphics en resolutie een stuk meer toevoegen aan de ervaring dan de framerate.
Ik hang mijn monitor liever op 50hz ipv 60hz vast, dan dat ik aan de resolutie ga sleutelen.

Ik weet ook niet wat zwaarder is: 100hz op 1080 ultrawide of 60hz op 1440 ultrawide. 100hz is veel belastender op je CPU, terwijl hogere resoluties eerder naar je videokaart neigen.

Maar da's mijn ervaring en mijn smaak. Vandaar ook dat ik je aanbeveel om zoiets eens te testen voordat je een keuze tussen die twee maakt. Het is zonde om een systeem rond een 100hz paneel te bouwen als achteraf blijkt dat het ook niet zó veel toevoegt. Same voor resolutie trouwens.

Assassins Creed 1 is een spel uit 2008 en ik denk niet ontzettend relevant voor de vergelijking bij de rest van je games. Wil je een upgrade daar van af laten hangen? Daarbij is een Ryzen-chip niet heel veel sneller single-core gezien, dus dan zou de voorgestelde upgrade naar een i7 nog nuttiger zijn dan het hele platform om te gooien.

• Horatius
Richh schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 19:33:
Nou... zó erg is 60hz toch niet? Bijna iedereen heeft een 60hz monitor staan thuis :P Persoonlijk vind ik: zolang je niet competitief speelt zou ik me meer focussen op resolutie dan op framerate. Het verschil tussen 60hz en 100hz is natuurlijk wel zichtbaar, maar ik vind zelf graphics en resolutie een stuk meer toevoegen aan de ervaring dan de framerate.
Ik hang mijn monitor liever op 50hz ipv 60hz vast, dan dat ik aan de resolutie ga sleutelen.

Ik weet ook niet wat zwaarder is: 100hz op 1080 ultrawide of 60hz op 1440 ultrawide. 100hz is veel belastender op je CPU, terwijl hogere resoluties eerder naar je videokaart neigen.

Maar da's mijn ervaring en mijn smaak. Vandaar ook dat ik je aanbeveel om zoiets eens te testen voordat je een keuze tussen die twee maakt. Het is zonde om een systeem rond een 100hz paneel te bouwen als achteraf blijkt dat het ook niet zó veel toevoegt. Same voor resolutie trouwens.

Assassins Creed 1 is een spel uit 2008 en ik denk niet ontzettend relevant voor de vergelijking bij de rest van je games. Wil je een upgrade daar van af laten hangen? Daarbij is een Ryzen-chip niet heel veel sneller single-core gezien, dus dan zou de voorgestelde upgrade naar een i7 nog nuttiger zijn dan het hele platform om te gooien.
60Hz op een 768p scherm welke 34" is, zorgt dat je de pixels kan tellen en er niet snel genoeg ververst wordt voor een QR code scan. En ik heb hogere Hz gezien bij vrienden het is zoveel "smoother" maar het verschil tussen 100-144 is veel kleiner dan 60-100. Maar welk scherm gebruikt u dan?

1440p is over het algemeen zwaarder voor een systeem aangezien de GPU's een beetje achterlopen bij de huidige monitor ontwikkeling, de CPU's doen het zeer goed maar schermen bereiken bijna niet meer dan 4k 60fps en 144fps 1440p.
Ik vind het erg lastig om het scherm te kopen momenteel, want ik wil op iets beters gamen deze zomervakantie maar aangezien ik niet weet of ik Vega of GTX koop weet ik niet welke van die 2 schermen ik zal kopen 8)7 .

Ik zal kijken of ik bij mediamarkt kan binnenwandelen in arnhem, of weet jij nog een andere winkel met High-end monitoren die ik mogelijker wijs in de omgeving kan vinden. (Nijmegen Arnhem.)

Ik heb het over AC blackflag en de series in het algemeen.

Edit 1; Zou ik de AOC kopen en dan terug naar 1080p schalen met mijn huidige GPU, ziet er misschien niet zo fraai uit maar het is future proof (bij wijze van spreken natuurlijk, gewoon voor een aantal jaar) en een stuk beter dan wat ik nu heb

[ Voor 4% gewijzigd door Horatius op 31-05-2017 21:23 ]

• Richh
De Mediamarkt heeft inderdaad wel eens wat staan, of je moet eens langsgaan bij de shops zoals Alternate en Azerty. Op beurzen zoals Gamescon en Firstlook vind je ook veel keuze van bijna alle merken, maar daar wil je waarschijnlijk niet op wachten :P
Maar het is echt smaak. Ik kom zelf van een 28" 4K display en die heb ik bewust omgeruild naar een Ultrawide. Er zijn aan de andere kant ook genoeg gamers die het precies andersom doen :P Zelf heb ik nu de LG 34UC88-B, 34" 60hz (75hz met Freesync, maar ik heb nu geen AMD kaart) curved ultrawide; 3440x1440.

Ik snap dat je wat anders wil dan de TV die je nu hebt. Vind je een dergelijk groot scherm wel prettig eigenlijk? Ik vind het zelf wel fijn om wat dichter op m'n scherm te zitten, maar jij zal nu een afstandje gewend zijn denk ik.
Dat was trouwens voornamelijk mijn probleem van m'n 28" 4K-scherm: het was op 100% scaling niet fijn te gebruiken omdat je er erg dicht op moet zitten. Vanaf een afstandje voegt de resolutie te weinig toe. Wat dat betreft vind ik 1440p op 25" of 27" echt de sweet spot (maar nogmaals, da's mijn smaak!) en dat komt overeen met 34" ultrawide.

1440p is verder helemaal niet zo zwaar hoor :P een GTX1080 heeft weinig problemen met 4K/60, laat staan en 1080Ti. Maar er zijn genoeg titels waarbij zelfs de laatstgenoemde op ultra settings geen 100-144hz haalt. Loop eens wat benchmarks na :)

Assassins Creed 1 had geen hele goede port en rustte op single core performance, dat is waarom hij op je huidige PC soms lagt. Een CPU upgrade gaat echter niet helpen, omdat de single core performance van een i7 niet ontzettend veel hoger ligt.
Latere iteraties van Assassins Creed maken beter gebruik van meerdere cores. Die laggen waarschijnlijk ook een stuk minder (en als ze dat doen, dan ligt het aan je videokaart :P).

• Horatius
Ik zit zelf redelijk dicht op mijn scherm 30-50cm (armen toetsenbord en voet) misschien ga ik hem op een grotere afstand zetten om te zien of ik dat fijner vind en thus een kleinere monitor niet erg vind.
Ik zal de mediamarkt in Arnhem eens bellen wat ze allemaal hebben staan omdat ik bij alternate en azerty gewoon niet kom :D.
Btw zou ik nu dat stickje RAM kopen (16gig @3,2ghz) ja mijn moederbord kan dat nu niet aan maar 8 gb is te weinig merkte ik.

Verwijderd

Horatius schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 17:41:
Doe ik gelijk de K versie voor een mooie overclock.
Overklokken kan niet op een B150 bord.
Btw zou ik nogsteeds dezelfde RAM kiezen?
Om stabiliteitsproblemen te voorkomen adviseer ik hetzelfde ram als wat je nu hebt of iig ram met dezelfde specs, DDR4, 2400 MHz, CL16, 1,2v.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 22:54 ]

• Horatius
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 22:53:
[...]

Overklokken kan niet op een B150 bord.

[...]

Om stabiliteitsproblemen te voorkomen adviseer ik hetzelfde ram als wat je nu hebt of iig ram met dezelfde specs, DDR4, 2400 MHz, CL16, 1,2v.
Mijjn lijstje hier ver boven heeft ook een ander moederbord aan gegeven, dit moederbord dat ik nu heb wil ik ook niet mee overclocken omdat ik er een 6400 heb zitten die echt niet goed is voor overclock.

Ik laat de ram denk ik dan maar, want aangezien ik nu binnen een paar weken een scherm wil kopen op basis van de info over Vega en Volta dan GPU op basis van scherm, dan komt het hele riedeltje met mobo+coffee lake (denk ik, mss wel cannon lake als die eind 2017 begin 2018 komt), Ram en kast doe. En evt nieuwe voeding.
Aangezien het een leuk jaar wordt met GPU (Vega&Volta) en Intel (coffe lake etc, en die klote naamgeving) + Ryzen waar ik de 2e generatie wel van wil zien 8) . Kan misschien nog wel geduld op brengen om te wachten :D.

• leon538
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-01-2025
@Horatius ik sluit me aan bij @Richh: resolutie is (voor mensen die niet pro-csgo spelers zijn) belangrijker dan refresh rate. Dus als je geen nieuwe 1440p Ultrawide kan betalen, kijk dan anders even op v&a, staan er een aantal voor rond de €500

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
leon538 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:08:
@Horatius ik sluit me aan bij @Richh: resolutie is (voor mensen die niet pro-csgo spelers zijn) belangrijker dan refresh rate. Dus als je geen nieuwe 1440p Ultrawide kan betalen, kijk dan anders even op v&a, staan er een aantal voor rond de €500
Hoe kan je dat zeggen? dat is toch aan ieder voor zich om te bepalen of resolutie belangrijker is

• leon538
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-01-2025
@legendareN is natuurlijk wel persoonlijk maar ik vind resolutie belangrijker dan refresh rate

• Horatius
leon538 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:08:
Ik vind smooth heel fijn en daar wil ik best wat resolutie voro in leveren of wachten, dus ik denk dat ik voor 100hz 1440p (34") ga of er moet nog een ander interresant scherm komen binnen 2 maanden. Daar staat er 1 van op V&A voor 940 euro maar die is in verhouding met de andere 34" 1440p 100hz schermen beetje overpriced.
En ik spaar wel wat langer voor dat scherm aangezien 1440p wel lang mee zal gaan.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:04
Ik denk dat je je TV ook al niet kunt vergelijken met een goed 60Hz scherm wat betreft smoothness.
Zou toch proberen ergens te gaan kijken voordat je 'onnodig' veel geld uitgeeft voor 100-144Hz.

• Horatius
mitsumark schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:00:
Ik denk dat je je TV ook al niet kunt vergelijken met een goed 60Hz scherm wat betreft smoothness.
Zou toch proberen ergens te gaan kijken voordat je 'onnodig' veel geld uitgeeft voor 100-144Hz.
TV's zijn altijd sketchy als het over refresh rate gaat idd, daarom ga ik vanmiddag mediamarkt in arnhem bellen of ze een 34" 1440p 100hz monitor hebben staan, en anders een 144hz ultrawide 1080p heeft om mijn beslissing te nemen welke ik überhaupt pas doe wanneer er meer bekend is over Vega en Volta specs.
Pagina: 1