Muis die goed is voor het bewerken van tekeningen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:25
Mijn vraag
Voor een collega ben ik op zoek naar een muis die goed is voor het bewerken van tekeningen. Hij zit sinds een maand of 2 bij een afdeling die veel met tekeningen doet, maar hij geeft aan dat de rubers onder zijn muis kapot zijn gegaan. Ook het scrollen en bewerken schijnt moeilijk te gaan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Teken programma wat lijkt op Sketchup. Het zijn niet de zwaarste tekeningen maar er moet wel veel gescrollt worden. Verder vrij standaard office PC zonder te veel poespas.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
3D muizen zouden een goeie oplossing zijn, maar gezien er ook veel "Normaal" werk mee gedaan moet worden twijfel ik over de efficiëntie. Ook de prijs houd me daar een beetje tegen. De meeste gaming muizen zijn ook vrij aan de prijs en als simpele test wou ik niet meer als 60 euro uitgeven. Bijv de pricewatch: Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart leek me een leuke optie, maar ik heb geen idee of het ook echt geschikt gaat zijn voor ons doeleinde.

Iemand toevallig eerste hands ervaring met dit probleem, en een goeie suggestie ?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik gebruik de Logitech M705 en bevalt mij perfect als bouwkundig tekenaar zijnde.

pricewatch: Logitech Wireless Marathon Mouse M705

[ Voor 54% gewijzigd door Ernemmer op 31-05-2017 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
Gaan we zeker even naar kijken, dankje.

Geen last dat de rubbers erg snel slijten ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:19
Bij tekenen denk ik altijd aan een Wacom? Geen idee of dat ook voor jouw soort tekeningen goed werkt.
categorie: Tekentabletten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is de MX Master wat? Heb ik persoonlijk al lang in gebruik, en is eigenlijk perfect voor alle doeleinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Gillded schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:26:
Gaan we zeker even naar kijken, dankje.

Geen last dat de rubbers erg snel slijten ?
Ik gebruik 'm nu al 2 jaar op een muismat en de muis ziet er nog erg goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
analogworm schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:31:
Bij tekenen denk ik altijd aan een Wacom? Geen idee of dat ook voor jouw soort tekeningen goed werkt.
categorie: Tekentabletten
Heb ik ook overwogen, maar zelfde als met de 3d muis, er moet ook veel "Normaal" ( lees administratief ) werk meegedaan worden, en daar zie ik de tablet weer minder efficiënt ( eigen ervaring ). Ook denk ik dat het in dit geval van tekenen niet veel meerwaarde bied, want het is niet dat ze tekenen tekenen, maar meer lijnen moeten zetten en gegevens bij tekeningen moeten zetten. Wel muis intensief maar precisie is minder relevant.
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:33:
Misschien is de MX Master wat? Heb ik persoonlijk al lang in gebruik, en is eigenlijk perfect voor alle doeleinden.
Master had ik ook gezien inderdaad, staat genoemd bovenaan, maar als ik kijk naar de prijs van de M705 krijg ik die denk ik makkelijker door management goedgekeurd dan de master :+

Beide bedankt voor het mede denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:55
Ik weet niet of draadloos een vereiste is.

Anders is dit een uitstekende muis: pricewatch: Logitech Corded Mouse M500

Die heeft ook de mogelijkheid om de weerstand van de scroll uit te zetten, erg handig als je inderdaad veel moet scrollen. Verder heb je natuurlijk het gezeik van het opladen niet en is het prijskaartje interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Gillded schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:39:
[...]

Heb ik ook overwogen, maar zelfde als met de 3d muis, er moet ook veel "Normaal" ( lees administratief ) werk meegedaan worden, en daar zie ik de tablet weer minder efficiënt ( eigen ervaring ). Ook denk ik dat het in dit geval van tekenen niet veel meerwaarde bied, want het is niet dat ze tekenen tekenen, maar meer lijnen moeten zetten en gegevens bij tekeningen moeten zetten. Wel muis intensief maar precisie is minder relevant.

[...]

Master had ik ook gezien inderdaad, staat genoemd bovenaan, maar als ik kijk naar de prijs van de M705 krijg ik die denk ik makkelijker door management goedgekeurd dan de master :+

Beide bedankt voor het mede denken :)
De MX master is iets groter dan de M705.

YouTube: $30 vs $70. . . MX MASTER VS. M705

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sayang1991
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik gebruik de Logitech M705 ook al zo'n 6 jaar, onder andere voor Solidworks en NX.
Nog geen problemen kunnen vinden met de muis, alleen dat mijn hand aan de grote kant is voor de wat langere teken sessies.

Wat mij vooral bevalt is dat de weerstand van het scrolwiel uitgeschakeld kan worden samen met de knoppen voor een snelle undo/redo actie, zeer handig soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
KevinT schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:45:
Ik weet niet of draadloos een vereiste is.

Anders is dit een uitstekende muis: pricewatch: Logitech Corded Mouse M500

Die heeft ook de mogelijkheid om de weerstand van de scroll uit te zetten, erg handig als je inderdaad veel moet scrollen. Verder heb je natuurlijk het gezeik van het opladen niet en is het prijskaartje interessant!
Ziet er ook uit als een zeer geschikte muis, de M705 en de M500 doen elkaar inderdaad weinig als ik ze vergelijk, behalve het draadloze en dat de M500 iets groter is. Zou is overleggen wat de voorkeur geniet.

Dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Als het ook om pixel-precies werk gaat zou ik een Master wel prefereren boven een M705, daarbij is de horizontale scroll wellicht handig in dat gebruik? MX Master lijkt mij de meest voor de hand liggende keuze wat dat betreft.

Telt horizontaal scroll niet zou ik de focus houden op een top sensor. evt G900 voor kleine handjes, G502 voor extra knoppen / macros bijv (die heeft nog het vliegwiel standje op het wiel meen ik). Telt pixel-preciezie helemaal niet dan tja, pak dan gewoon welke vorm / button layout je het beste wil. Iets als een M705 is dan weinig mis mee, zij het ook weinig echt spannend.
Pagina: 1