EU roaming: hoe roaming begrenzen op 'alleen EU'?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
Vanaf volgende maand vervallen de roamingkosten binnen de EU. Heel fijn natuurlijk 8)
Maar stel je rijdt naar Italie en komt door Zwitserland, hoe zorg je dan dat je telefoon op dat moment niet door gaat met roamen en je alsnog een torenhoge rekening krijgt?

Edit: slecht voorbeeld ;) Andere: stel je zit in het oosten van Kroatie en je hebt risico dat je ook netwerk van Bosnie ontvangt.

Zijn daar settings/apps voor die dat kunnen regelen? Heb zelf een iPhone en een Android toestel, dus op zoek naar oplossingen voor beide.

In iOS kun je enkel 'Data Roaming' togglen. Heb wel eea gevonden over een 'EU Internet' toggle die er in iOS 8 zou zijn geweest maar zelf nooit gezien:
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/w0kR6.png
Zou dit provider afhankelijk zijn, of is dit inmiddels weer uit iOS gesloopt?

Met mn Samsung S4 kan ik ook enkel Data Roaming togglen.

Voor Android inmiddels deze app gevonden: http://www.appbrain.com/a...om.insadco.roamingcontrol

Voor iOS nog niets.

[ Voor 45% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-05-2017 10:58 ]

Beste antwoord (via rens-br op 09-06-2017 12:38)

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
Inmiddels antwoord van Youfone:
-Zwitserland wordt door hen behandeld als EU-land (nice!)
-Geen manier om roaming naar buiten de zone te voorkomen. Tip was om netwerk handmatig te selecteren om je telefoon niet per ongeluk naar een duur buurland te laten connecten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Interessante vraag :) Volgens mij vallen Zwitserland en bijv. ook Noorwegen ook onder dezelfde regels bij (de meeste) providers.

Verder wat heb je zelf al gevonden en gedaan? Heb je zelf al apps gevonden die dit kunnen en waarom bevielen die niet. Kun je de OP even aanvullen met deze informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 21:49
Bij KPN en Vodafone zit Zwitserland en Noorwegen in de bundel, bij T-Mobile Zwitserland niet... Vandaar dat ik toch maar niet voor hun heb gekozen.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
rens-br schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:43:
Interessante vraag :) Volgens mij vallen Zwitserland en bijv. ook Noorwegen ook onder dezelfde regels bij (de meeste) providers.
Ah verrek, je hebt gelijk!
Zelfs bij mijn el-cheapo provider (Youfone) lijken ze Noorwegen en Zwitserland onder de EU landen te scharen: https://www.youfone.nl/info/zoneverdeling

Resteert wel de vraag natuurlijk of het mogelijk is om roaming te beperken tot een set landen zodat je zorgeloos die roaming knop aan kunt laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vermoed dat telefoonfabrikanten en / of android er wel op in zullen springen als het zover is.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-05 12:09
CyBeRSPiN schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:37:
Vanaf volgende maand vervallen de roamingkosten binnen de EU. Heel fijn natuurlijk 8)
Maar stel je rijdt naar Italie en komt door Zwitserland, hoe zorg je dan dat je telefoon op dat moment niet door gaat met roamen en je alsnog een torenhoge rekening krijgt?
Zijn daar settings/apps voor die dat kunnen regelen? Heb zelf een iPhone en een Android toestel, dus op zoek naar oplossingen voor beide.

In iOS kun je enkel 'Data Roaming' togglen. Heb wel eea gevonden over een 'EU Internet' toggle die er in iOS 8 zou zijn geweest maar zelf nooit gezien.
Met mn Samsung S4 kan ik ook enkel Data Roaming togglen.
Per provider zijn er verschillende instellingen.
Zoals hier al aangegeven hebben sommige providers Zwitserland voor het gemak maar in de EU bundel gestopt. T-Mobile heeft inderdaad Zwitserland in de Zone 1 bundel geplaatst; daar is dus wél de Internet Europa bundel geldig, maar niet automatisch je Nederlandse tegoed. Bij T-Mobile kom je nooit voor roaming verrassingen te staan - ook met data-roaming aan moet je eerst een bundel kopen (buiten de EU landen) om te kunnen roamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 747freightdog
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-02-2023
Heb wellicht soortgelijk probleem.
Zit vaak binnen en buiten de EU.
Vergeten de Roaming optie op je telefoon uit te zetten gaat je snel €60,50 kosten wanneer je ff buiten de EU zit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 21:51

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

rens-br schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:43:
Noorwegen valt onder de EU-roaming optie, evenals IJsland alswel Liechtenstein ..

maar, Zwitserland niet en ook niet Monaco, Andorra en San Marino, evenals de britse kanaaleilanden en Isle of Man
https://www.telecompaper....juni-met-roaming--1198138

het geld voor alle landen binnen de EER (Europese Economische Ruimte: in het engels EEA: European Economic Area Wikipedia: European Economic Area )

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
RM-rf schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 14:17:
[...]

Noorwegen valt onder de EU-roaming optie, evenals IJsland alswel Liechtenstein ..

maar, Zwitserland niet en ook niet Monaco, Andorra en San Marino, evenals de britse kanaaleilanden en Isle of Man
https://www.telecompaper....juni-met-roaming--1198138

het geld voor alle landen binnen de EER (Europese Economische Ruimte: in het engels EEA: European Economic Area Wikipedia: European Economic Area )
Ok thanks.. Hmm lijkt erop dat iedereen heel goed naar de voorwaarden van zn abonnement moet kijken naar wat er nu precies gebeurt met roaming ingeschakeld en het binnentreden van de non-EER landen.
Zal de vraag eens uitzetten bij mijn provider.
Mooiste zou zijn dat je expliciete toestemming moet geven om roamingkosten te maken, maar gezien de omzetderving die deze regeling geeft zullen ze er misschien op gebrand zijn om lekker te cashen met mensen die per ongeluk de roaming nog aan hebben gelaten bij het verplaatsen op/over de grens van de EER.
T-Mobile lijkt dat dus goed voor elkaar te hebben zoals @PWA777 aangeeft.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
Inmiddels antwoord van Youfone:
-Zwitserland wordt door hen behandeld als EU-land (nice!)
-Geen manier om roaming naar buiten de zone te voorkomen. Tip was om netwerk handmatig te selecteren om je telefoon niet per ongeluk naar een duur buurland te laten connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 920977

Ik heb gisteren contact opgenomen met Simyo (en [@KPNwebcare] in de CC in m'n tweet). Zij gaven aan dat er geen concrete plannen hiervoor waren, maar ze het op hun "wall of change" zouden zetten. Kan wel ff duren voordat er überhaupt actie ondernomen wordt denk ik, zeker nu ze een inkomstenbron minder hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd91
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 10:51
Ik ben juist benieuwd naar het antwoord op de echte vraag van de TS.. Is er een manier om te voorkomen dat je per ongeluk overschakelt naar een niet-EU netwerk en dus buiten de EU roamt?

Ik ga dit jaar op vakantie in de Spaanse Pyreneeën dichtbij Andorra. Dankzij de EU regels ga ik gewoon lekker roamen dit jaar. Maar aangezien Tele2 voor Andorra 10 euro/mb roamingkosten in rekening brengt kan 'per ongeluk' overschakelen naar een netwerk van Andorra een hele dure grap worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-05 12:09
boyd91 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:37:
Ik ben juist benieuwd naar het antwoord op de echte vraag van de TS.. Is er een manier om te voorkomen dat je per ongeluk overschakelt naar een niet-EU netwerk en dus buiten de EU roamt?

Ik ga dit jaar op vakantie in de Spaanse Pyreneeën dichtbij Andorra. Dankzij de EU regels ga ik gewoon lekker roamen dit jaar. Maar aangezien Tele2 voor Andorra 10 euro/mb roamingkosten in rekening brengt kan 'per ongeluk' overschakelen naar een netwerk van Andorra een hele dure grap worden.
Zet in je toestel de keuze voor netwerk-selectie dan op handmatig in plaats van automatisch. Hiermee blijft je toestel op het Spaanse netwerk zitten, en kan onmogelijk per ongeluk een ander netwerk kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bootjohn52
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09-2021
*knip*. Spam.

[ Voor 97% gewijzigd door rens-br op 18-12-2017 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastienbo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-04 11:48
Ik zou dit ook wel graag weten.

Vorig jaar zat ik in griekenland op KOS, en men gsm per ongeluk op een mast van Turkije verbonden...ik was direct 70 euro armer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:55
sebastienbo schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:43:

Vorig jaar zat ik in griekenland op KOS, en men gsm per ongeluk op een mast van Turkije verbonden...ik was direct 70 euro armer...
Volgens mij is dit er niet en weet niet of het ook gaat komen. Het enige wat je kunt doen is goed opletten of Vodafone nemen (daar zit turkije bij de eu regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastienbo
Eigenlijk zou een custom roaming leuk zijn, waar je zelf de landen selecteerd die toegelaten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:43
T-mobile heeft buiten de EU std geen internet, je kunt dan ( tyfus ) dure bundels aanschaffen.
MAAR, je krijgt dus de optie om het wel/niet te doen, en zult nadien ook niet verrast worden zoals @sebastienbo hierboven bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janus Bier
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 16:33
Buitenbundelkosten op 0 euro zetten? Kan niet bij elke provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter

Bij welke provider zit je? Dat zijn geen grappen zeg.. 70 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastienbo
Mobile vikings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janus Bier
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 16:33
Nogmaals, bij sommige providers kan je de buitenbundelkosten op 0 euro zetten.

Hiermee voorkom je onverwachte kosten in het buitenland. Of kan je bijvoorbeeld het abonnement van je kinderen helemaal dichttimmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 22:20

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Das wel vreemd, je krijgt een sms dat je in een ander land zit en er zit op dataverkeer buiten de EU vaak nog een cap van € 50,00 ex BTW (NL en BE dus €61,50 incl BTW)
Ik zie dat Mobile Vikings flinke tarieven beeknt voor data in Turkije van € 13,00/MB, dat zijn echt historische prijzen. Bij Tele2 in Nederland rekenen ze voor Turkije € 0.10/MB, KPN, T-Mobile en Vodafone € 2.50 buiten bundel.

Antenne en masten malloot

Pagina: 1