Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NTAuthority
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:08
Ik zit toch met een ietwat lastige vraagstelling: ik ben het zo'n beetje zat enkel van minder dan het minimumloon rond te komen, elke maand te weinig over te houden, en zelfs hoewel ik (waarschijnlijk) een Wajong-uitkering toegekend zal krijgen (momenteel kwam ik dus nog rond van een studielening), vind ik dit gewoon niet goed genoeg: ik wil ook werkelijk toch eens aan de bak met iets, liefst relevant aan mijn kennis met betrekking tot software.

Ik ben nu 23 jaar oud, en heb duidelijk nog geen enkele dag gewerkt - of zelfs maar op een juiste manier op een school gezeten (vanaf mijn 7e eigenlijk uit het normale onderwijs weggehaald, en ook een aantal psychologische problemen opgelopen, voornamelijk grootschalige faalangst, alsook een gebrek aan sociale vaardigheden). Ik heb aardig wat ervaring opgedaan uit persoonlijke projecten - C++, C#, x86(-64)-reverse-engineering, alsook een paar webdevelopment-conventies, hoewel ik daar toch op achterloop - en ben toch redelijk aanpasbaar op een cognitief vlak, maar een baan vinden, mja, ik heb geen idee hoe, en of dat überhaupt mogelijk is zonder enig diploma.

Van 2008 tot 2016 heb ik in Duitsland gewoond bij mijn moeder, en afgelopen augustus ben ik terugverhuisd naar Nederland (Enschede om precies te zijn) om een poging te wagen een opleiding te volgen, hoewel dit redelijk snel spaak liep op mijn psychologische problemen (ik vond dat ik 'te verschillend' was van de typische 17-19-jarige HBO-student, die weinig geeft om de werkelijke lesstof, en sociaal zeer adept is, en dat als ik daar niet in paste, dat dan vier jaar zitten contraproductief zou zijn, plus dat ik nog altijd 'jaloers' ben op typische jongeren; hierdoor zijn een aantal paniekaanvallen voorgekomen waardoor ik de opleiding dus niet heb mogen volgen), en dus gedwongen werd mij uit te schrijven, en nu zit ik dus in een wat halfslachtige situatie die op lange termijn weinig houdbaar is: ik zit alleen - op mezelf, dus - thuis, doe niets zinvols - buiten werken aan eigen projecten - en leef op financieel vlak ook 'van maand tot maand'.

Nu is mijn vraag dus: hoe kom ik überhaupt aan werk wat ook ietwat passend is (inhoudelijk heb ik, zo werd ook bevestigd door het team van de opleiding die ik volgde, aardig wat weet van algemene materie met betrekking tot softwareontwikkeling: meer dan zelfs de meeste docenten op de hogeschool waar ik zat) en niet schadelijk voor mijn zelfbeeld - een baan waar ik weinig aan heb op de lange termijn zal mij ook weer doen denken dat ik daar niet thuis hoor - is?

Een netwerk heb ik totaal niet - nul vrienden in-persoon, geen professionele contacten, geen familie die van dienst kan zijn, niets niet: enkel een hulpverlener toegewezen door de gemeente voor ambulante begeleiding en een casemanager bij een lokale GGZ-instelling - en ervaring met sociale situaties is ook wat lastig op te doen zonder een kans te hebben zoiets te vinden; en solliciteren op open posities op algemene banensites is ook lastig als het lijkt alsof elke CV die ik instuur (zonder enige referenties en kwalificaties, maar wel met een waslijst aan vaardigheden) direct in de vuilnisbak gekiept wordt, vermoedelijk al helemaal hier in het oosten van het land...

Dusja, ik moet toch ergens beginnen, en ik leg de lat van 'iets' en 'ergens' ook nog niet eens zo hoog: zelfs minimumloon verdienen zou al zeer prettig zijn, en niet de hele dag thuis hoeven zitten is ook wel fijn; maar uitputtend 'menial' werk als 'enige mogelijkheid' zal mij psychisch toch wel opnieuw in een put doen vallen: ik moet werkelijk cognitief actief zijn, want juist daar zitten mijn sterke kanten.

Of moet ik mij dus gewoon neerleggen bij wat vanuit de hulpverlening gesteld wordt dat 'werk eerst toch wel even moet wachten, en ik eerst stabiliteit moet vinden', wat toch wel redelijk lastig is bij constante stress (zowel financieel als sociaal)?!

P.S. Ik weet dat dit forum aardig judgmental kan zijn als het op 'ah, je stelt je aan' aankomt - graag indien mogelijk zulke reacties toch laten zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Geen idee of jouw situatie met autisme te maken heeft, maar als dat wel het geval is dan zou ik eens contact opnemen met dit soort bedrijven: http://itvitae.nl , http://authentict.nl Google kan er vast nog wel meer vinden.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Nou, als je in de voetnoot dit forum aan begint te vallen komt het nooit goed ;p
Ik denk dat je stabiliteit nodig hebt en deze creëer je eerder door te werken dan door "niks" te doen.

Je geeft aan persoonlijke ervaring te hebben met bepaalde software. Ik ken de markt niet geweldig goed, maar ik gok dat er zo een groot aantal zijn. Desalniettemin zal er vast een baantje voor je zijn. Ik denk dat je niet te hoog moet willen in zetten. Mijn baas is zelfs begonnen als uitzendkracht op jouw leeftijd is je baan vaak niet je eindstation. Zie het dus niet te somber in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zo te horen wil je wel een opleiding doen, alleen bevalt de vorm waarin je het volgt jou niet.

Het beste zou je eerst op een rij zetten wat je kan doen
Dan zoek je wat je leuk vind om te doen.
En dan ga je kijken of er ook vraag naar is.

Als je dan precies weet wat je kan gaan leren zoek je de vorm van leren op die bij jou past.
Online, deeltijd, duaal, misschien via een speciaal instituut en dan volhouden.

Je zou eens simpel kunnen beginnen met een cursus zelfontwikkeling https://www.civas.nl/cursus/zelfontwikkeling tegen de tijd dat je die helemaal doorlopen hebt, heb je vast wel een opleiding gevonden die bij je past.

PS, vergeet niet te kijken naar online bacheloropleiding uit de UK. Dit zijn complete HBO opleidingen die online gegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik denk niet dat je hier bang moet zijn van dat mensen hier zullen denken 'Ah je stelt je aan'.
Je hebt een serieuze uitdaging. Waar je ook zelfbewust mee bezig bent.

Wat misschien je (vergrote) toegang kan geven tot de arbeidsmarkt, zijn thuis / online cursussen van grotere instituties. Die zorgen ervoor dat je talent en kunde ook meetbaar, gecertificeerd worden. In onderwijs zit ook een heleboel dingen die je moet leren, moet doen zonder dat er echt nut aan zit, maar dat wél doen bewijst ook een bepaalde vaardigheid.

Wat misschien kan, is een (re)intergratieproject naar ICT werk om je zo snel mogelijk naar werk te begeleiden. http://rvtwente.nl/projecten/

Wat je ook kan overwegen is voor jezelf beginnen. Als je nu software kan maken, zou je dat ook in opdracht kunnen doen? of software kunnen maken die verkoopbaar is?

| live and give like no one else |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:23

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Je zou kunnen kijken naar vrijwilligerswerk in je interessegebieden. Dat op zich zal aardig wat werkervaring opleveren zonder dat je teveel onder druk staat.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:44

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb vier jaar lang hbo werktuigbouwkunde gedaan maar toch zelf maar gestopt omdat ik waarschijnlijk met mijn autisme niet het gewenste niveau zou kunnen halen, ik ben wel ver gekomen. dus ik ben afgestroomd naar mbo, wat voor mij veel makkelijker was en heb mn mbo diploma gehaald.

Tja en toen, solliciteren, ik heb hem mij ingeschreven bij veel uitzendbureaus en had een vacature op werk.nl.
Reacties op vacatures direct bij werkgevers leverde niets op, zonde van de tijd.

Veel uitzendbureau's bellen met mooie praatjes, zoals werk bij een mogelijke werkgever, maar als die niets wordt dan hoor je daarna vaak niets meer van ze. Wat mij ook opviel is dat men alleen naar je cv kijkt met wat je heb gedaan. geen enkele keer werd er ook echt gevraagd of je cijfers kon aantonen. je zou eigenlijk kunnen bluffen dat je een opleiding hebt gedaan. niemand die het gecontroleerd. Diploma's zijn leuk, maar vaak ziet men liever werkervaring.
Ik kreeg op sollicitaiegespreken ook paar keer te horen "je hebt niet genoeg ervaring" tja ik ben een starter wat verwacht je dan ?

Ik heb een half jaar thuis gezeten en op zoek gegaan naar werk. Tot op een begeven moment een uitzendbureau vroeg of ik langs wilde komen voor een gesprek. en 3 dagen later was ik op proeftermijn bij de werkgever. Gewoon geluk, want ik heb een werkgever gevonden die moeite wil steken in mensen met een beperking.

Toch even een paar tips:
Als je een Wajong krijgt, bied dat veel voordelen, zo kan je met een re-intergratie traject opstarten, en dan ga je samen met je coach net zolang op zoek naar werk tot het gelukt is.
Als je wajong hebt: uitkering was opeens een stuk hoger toen ik niet meer studeerde.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:15
Lastig verhaal. Ik moet wel meteen denken aan het opbouwen van een portfolio. Stel je gaat je richten op webdevelopment, dan zou je gewoon een briefje in de AH op kunnen hangen om voor weinig geld websites te bouwen. Aan de meest negatieve kant is dat bezig blijven, aan de meest positieve kant kan je werkervaring opbouwen, leren en er wellicht een freelance carrière uit slepen. Iets anders wat kan helpen (zowel voor je professioneel netwerk, leren en ervaring opbouwen) is om mee te werken aan open source projecten op github.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

TS werpt al tig blokkades op (ik heb dit probleem en dat is er mis met mij) voordat ook maar 1 serieuze sollicitatie de deur uit is gegaan.
En verwacht dat er ergens een perfect werkplekje bestaat waar men rekening gaat houden met een en ander.

Je wilt een serieuze baan, neem jezelf dan serieus en ga aan de slag met werk zoeken dat je leuk lijkt. stroom eventueel laag in, maar leer jezelf te verkopen. wat je evt. tekort komt is aan de opdrachtgever om te bepalen. waarschijnlijk valt het reuze mee als je er niet zoveel nadruk op legt.

d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marialice
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-12-2023

Marialice

beetje gek en is er trots op

Het mooie van IT is dat je met aantoonbare ervaring en skills hele reële kansen hebt op een mooie baan, ook als je geen formele opleiding hebt. Maar dan moet je wel serieus wat kunnen.

Dus: bouw een portfolio op, ga meewerken aan (open source) projecten, ga naar meetups, laat zien wat je kunt.
(En zolang je nog weinig aantoonbare ervaring hebt, wees dan een beetje terughoudend met uitspraken als "ik weet meer dan mijn docenten", daarmee onderschat je de docenten waarschijnlijk)

"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou zonde zijn van je talent om je leven lang weggezet te worden in een uitkering. Maar hoe vul je dat gat in je CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Ernemmer schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:00:
.

PS, vergeet niet te kijken naar online bacheloropleiding uit de UK. Dit zijn complete HBO opleidingen die online gegeven worden.
Toevallig tips / linkje?

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Scorpei schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 06:52:
[...]

Toevallig tips / linkje?
Via Google kan je natuurlijk heel veel vinden, maar je zou bij de link hieronder alvast kunnen beginnen.

http://www.distancelearni...or-distance-learning.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je een opleiding afmaakt is het waarschijnlijk een stuk makkelijker om een baan te vinden, maar dan moet dat natuurlijk wel kunnen.

Zelf heb ik een aantal dingen gestudeerd en tot de conclusie gekomen dat studeren niet mijn ding is. Net als jij heb ik mezelf ook geleerd te programmeren en ben ik eigenlijk in een baan gerold door met mensen te praten en contacten op te doen. Uiteindelijk is het een stuk makkelijker om werk te vinden als je éénmaal begonnen bent.

Als ik jou was zou ik zeker proberen die wajong uitkering te krijgen. Ik ben zelf slechtziend en heb daarom ook een wajong toegewezen gekregen. En ondanks dat ik fulltime werk is het wel handig, er zijn namelijk twee dingen die je een stuk aantrekkelijker maken voor een potentiele werkgever. Ten eerste compenseerd het UWV de werkgever op het moment dat jij ziek bent, ongeacht de oorzaak. Dus ook als je met griep in bed ligt. Ten tweede kun je via het UWV een proefplaatsing krijgen, dat betekent dat je twee maanden werkt met behoudt van je uitkering, dat is dus een soort proeftijd van twee maanden die gratis is voor de werkgever. Dat maakt de drempel voor werkgevers om je een kans te geven een stuk lager.

Ik heb zelf nooit gebruik gemaakt van die proefplaatsing, maar heb er inmiddels wel ervaring mee vanaf de andere kant en het werkt prima. Dat gezegd hebbende, het UWV is een behoorlijk irritante partij om zaken mee te doen zeker als je kan werken, daar zijn ze simpelweg nit op ingesteld ... Maar over de gehele linie zou ik zeker aanraden om achter die wajong aan te gaan.

Succes.

[ Voor 3% gewijzigd door Blubber op 31-05-2017 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTAuthority
Ah, een aardig aantal reacties - bedankt daarvoor!
Fiber schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:55:
Geen idee of jouw situatie met autisme te maken heeft, maar als dat wel het geval is dan zou ik eens contact opnemen met dit soort bedrijven: http://itvitae.nl , http://authentict.nl Google kan er vast nog wel meer vinden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
NO_Excuses schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:55:
Nou, als je in de voetnoot dit forum aan begint te vallen komt het nooit goed ;p
Naja, toch maar voor het geval dat... typisch probleem bij mij: een gebrek aan vertrouwen en dan toch alles van te voren af proberen te dekken.
Ik denk dat je stabiliteit nodig hebt en deze creëer je eerder door te werken dan door "niks" te doen.
Members only:

Op een enkel paard wedden helpt niet veel, dus ben ik nog altijd op zoek naar alternatieven mocht dit niet lukken, en aldus ook dit topic.
Je geeft aan persoonlijke ervaring te hebben met bepaalde software. Ik ken de markt niet geweldig goed, maar ik gok dat er zo een groot aantal zijn. Desalniettemin zal er vast een baantje voor je zijn. Ik denk dat je niet te hoog moet willen in zetten. Mijn baas is zelfs begonnen als uitzendkracht op jouw leeftijd is je baan vaak niet je eindstation. Zie het dus niet te somber in.
Inderdaad, dat krijg ik zo ongeveer van iedereen te horen - het dingetje is dat ik voornamelijk ervaring heb met toch wel wat low-level programmeeromgevingen, en dat werkgelegenheid daarin verbleekt bij wat je vindt met webtechnologie - de meeste banen hierin vereisen toch allemaal normaliter een redelijk hoog opleidingsniveau; en ik ook niet vast wil zitten in een carrière in voornamelijk webtechnologie als mijn werkelijke interesses elders liggen.
Ernemmer schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:00:
Zo te horen wil je wel een opleiding doen, alleen bevalt de vorm waarin je het volgt jou niet.
Het beste zou je eerst op een rij zetten wat je kan doen
Dan zoek je wat je leuk vind om te doen.
En dan ga je kijken of er ook vraag naar is.[/quote]
Ah, juist. Goede algemene leidraad!
Als je dan precies weet wat je kan gaan leren zoek je de vorm van leren op die bij jou past.
Online, deeltijd, duaal, misschien via een speciaal instituut en dan volhouden.
Inderdaad is waarschijnlijk een andere vorm dan een voltijdopleiding passender - 't is alleen jammer dat ik dat niet voor de tijd ingezien heb. :-)
Vereist zoiets niet weer een ander vreemd schema aan vooropleidingen?
3x3 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:02:
Ik denk niet dat je hier bang moet zijn van dat mensen hier zullen denken 'Ah je stelt je aan'.
Je hebt een serieuze uitdaging. Waar je ook zelfbewust mee bezig bent.

Wat misschien je (vergrote) toegang kan geven tot de arbeidsmarkt, zijn thuis / online cursussen van grotere instituties. Die zorgen ervoor dat je talent en kunde ook meetbaar, gecertificeerd worden. In onderwijs zit ook een heleboel dingen die je moet leren, moet doen zonder dat er echt nut aan zit, maar dat wél doen bewijst ook een bepaalde vaardigheid.

Wat misschien kan, is een (re)intergratieproject naar ICT werk om je zo snel mogelijk naar werk te begeleiden. http://rvtwente.nl/projecten/
Bedankt voor de tips - ik zal er naar kijken!
Wat je ook kan overwegen is voor jezelf beginnen. Als je nu software kan maken, zou je dat ook in opdracht kunnen doen? of software kunnen maken die verkoopbaar is?
Dat brengt helaas niet de zekerheid waar ik zo naar zoek - en sinds de 'nieuwe' Wajong is het ook schijnbaar niet meer mogelijk om een inkomen naast de uitkering deels te behouden... verder schijnt het zo te zijn dat een hoop freelancesites geconsolideerd zijn en allemaal 'exclusiviteit' hoog in het vaandel hebben staan: bijvoorbeeld Upwork (welke een aardig aantal sites overgenomen heeft) vereist tegenwoordig voor het maken van een profiel dat je een opleiding aangeeft, mogelijk om een overdaad aan spam te voorkomen.
Trinsec schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:08:
Je zou kunnen kijken naar vrijwilligerswerk in je interessegebieden. Dat op zich zal aardig wat werkervaring opleveren zonder dat je teveel onder druk staat.
Ik heb enkel weinig interesses opgebouwd buiten softwareontwikkeling - een lastig bijproduct van mijn verleden.
mrc4nl schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:36:
Ik heb een half jaar thuis gezeten en op zoek gegaan naar werk. Tot op een begeven moment een uitzendbureau vroeg of ik langs wilde komen voor een gesprek. en 3 dagen later was ik op proeftermijn bij de werkgever. Gewoon geluk, want ik heb een werkgever gevonden die moeite wil steken in mensen met een beperking.
Ja, het lijkt inderdaad alsof de arbeidsmarkt tegenwoordig voornamelijk bouwt op 'geluk' - de meeste werkgevers denken vermoedelijk bij een ietwat abnormaal CV 'oh, dit is een risico, hier doen we niet aan'.
Toch even een paar tips:
Als je een Wajong krijgt, bied dat veel voordelen, zo kan je met een re-intergratie traject opstarten, en dan ga je samen met je coach net zolang op zoek naar werk tot het gelukt is.
Als je wajong hebt: uitkering was opeens een stuk hoger toen ik niet meer studeerde.
Ik heb geen idee hoezeer dat strookt met hoe dit tegenwoordig zit - dit is allemaal aardig op de schop gegaan tijdens de laatste wetswijzigingen, maar als over een uitkering ook nog eens belasting betaald moet worden dan blijft daar toch ook weer een krap bedrag aan over: helemaal als je niet echt al te goedkoop uit kunt komen met huren van woonruimte en ook nog eens wat andere specifieke vereisten hebt...
Ramon schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:37:
Lastig verhaal. Ik moet wel meteen denken aan het opbouwen van een portfolio. Stel je gaat je richten op webdevelopment, dan zou je gewoon een briefje in de AH op kunnen hangen om voor weinig geld websites te bouwen. Aan de meest negatieve kant is dat bezig blijven, aan de meest positieve kant kan je werkervaring opbouwen, leren en er wellicht een freelance carrière uit slepen. Iets anders wat kan helpen (zowel voor je professioneel netwerk, leren en ervaring opbouwen) is om mee te werken aan open source projecten op github.
Ik zal het noteren - ik heb in het verleden een aantal eigen projecten gebouwd die aardig gevolgd werden (en dan ook weer open vrijgegeven waren), maar ben daar op last van de rechter helaas mee op moeten houden: grote bedrijven uit de VS waren niet al te blij dat ik heen en weer rommelde met aanpassingen op software van hen. :)
MrJayMan schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:58:
TS werpt al tig blokkades op (ik heb dit probleem en dat is er mis met mij) voordat ook maar 1 serieuze sollicitatie de deur uit is gegaan.
En verwacht dat er ergens een perfect werkplekje bestaat waar men rekening gaat houden met een en ander.
Altijd alles direct juist willen hebben - inderdaad, dat is lastig: ik heb indertijd in Duitsland al geprobeerd op elke positie in de regio te solliciteren, maar mogelijk was dat dan ook net wat anders dan hier in Nederland, maar het zorgt er wel voor dat ik er wat twijfelachtig tegenover sta.
Je wilt een serieuze baan, neem jezelf dan serieus en ga aan de slag met werk zoeken dat je leuk lijkt. stroom eventueel laag in, maar leer jezelf te verkopen. wat je evt. tekort komt is aan de opdrachtgever om te bepalen. waarschijnlijk valt het reuze mee als je er niet zoveel nadruk op legt.
Het zal op zeker meevallen - ik probeer het over het algemeen ook te verbergen, maar dat is zoals hierboven al geschreven mogelijk ook een probleem: een ongewoon patroon maakt het vaak al zo dat een werkgever zal denken 'ach, daar hoeven we ook geen tijd aan te verspillen om op gesprek te gaan'.
Marialice schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 00:24:
Het mooie van IT is dat je met aantoonbare ervaring en skills hele reële kansen hebt op een mooie baan, ook als je geen formele opleiding hebt. Maar dan moet je wel serieus wat kunnen.

Dus: bouw een portfolio op, ga meewerken aan (open source) projecten, ga naar meetups, laat zien wat je kunt.
(En zolang je nog weinig aantoonbare ervaring hebt, wees dan een beetje terughoudend met uitspraken als "ik weet meer dan mijn docenten", daarmee onderschat je de docenten waarschijnlijk)
Ik probeer dat laatste al niet te doen - dit was, zoals geschreven, iets wat vanuit de leiding metaforisch aangegeven werd: zelf houd ik het over het algemeen enkel bij duidelijk meetbare uitspraken.

Verder is het hier in het oosten toch wel lastig om wat serieus te netwerken - of ik zoek juist op de verkeerde locaties naar lijsten van evenementen...
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 03:13:
Het zou zonde zijn van je talent om je leven lang weggezet te worden in een uitkering. Maar hoe vul je dat gat in je CV?
Is het niet al kenmerkend van een probleem in de samenleving als een gat in werkervaring al zodanig problematisch is? Maar ja, dat is niet iets waar wat aan veranderd kan worden...
Blubber schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:28:
Als je een opleiding afmaakt is het waarschijnlijk een stuk makkelijker om een baan te vinden, maar dan moet dat natuurlijk wel kunnen.

Zelf heb ik een aantal dingen gestudeerd en tot de conclusie gekomen dat studeren niet mijn ding is. Net als jij heb ik mezelf ook geleerd te programmeren en ben ik eigenlijk in een baan gerold door met mensen te praten en contacten op te doen. Uiteindelijk is het een stuk makkelijker om werk te vinden als je éénmaal begonnen bent.
Dat past inderdaad bij de verdere uitspraken elders in dit topic.
Als ik jou was zou ik zeker proberen die wajong uitkering te krijgen. Ik ben zelf slechtziend en heb daarom ook een wajong toegewezen gekregen. En ondanks dat ik fulltime werk is het wel handig, er zijn nameljik twee dingen die je een stuk aantrekkelijker maken voor een potentiele werkgever. Ten eerste compenseer het UWV de werkgever op het moment dat jij ziek bent, ongeacht de oorzaak. Dus ook als je met griep in bed ligt. Ten tweede kun je via het UWV een proefplaatsing krijgen, dat betekent dat je twee maanden werkt bij een werkgever met behoudt van je uitkering, dat maakt de drempel voor werkgevers om je een kans te geven een stuk lager.

Ik heb zelf nooit gebruik gemaakt van die proefplaatsing, maar heb er inmiddels wel ervaring mee vanaf de andere kant en het werkt prima. Dat gezegd hebbende, het UWV is een behoorlijk irritante partij om zaken mee te doen zeker als je kan werken, daar zijn ze simpelweg nit op ingesteld ... Maar over de gehele linie zou ik zeker aanraden om achter die wajong aan te gaan.

Succes.
Inderdaad denk ik dat het misschien toch het beste is eerst wat af te wachten - mogelijk ervaring met communicatie op te doen, kijken of er wat te doen valt aan netwerken in de regio (natuurlijk weet je nooi wat daaruit komt rollen!), en dan verder, mja, met behulp van de tips in dit topic (en elders) toch te kijken of wat te doen valt.

Als ik weer direct op iets afstoom, zoals verleden jaar met de opleiding, en ik vraag dan weer te veel van mijzelf, dan schiet niemand er iets mee op: daarom lijkt het mij haast zinvol om toch, als ik dan eenmaal begin, toch te zoeken op een wijze waarbij er wel rekening gehouden wordt met mijn problemen, en ik deze niet (mogelijk tevergeefs) probeer te vergeten...

't is lastig, en er is (gelukkig, haast!) nog een lange weg te gaan, maar uiteindelijk heb ik nog wel de hoop erin dat ik ergens uitkom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
Mijn tip: ga LinkedIn op en wordt connecties met zgn 'kruiwagens'.
Dit zijn mensen met een gigantisch netwerk die uit goodwill je verhaal of verzoek delen. Zo wordt je verhaal makkelijk door dui-zen-den mensen opgepikt. Wellicht is er iemand die je een kans wil geven.

Ik kan op dit moment maar 1 naam noemen en dat is Rob Mes. Hij heeft 30.000 zakelijke connecties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou niet zomaar met mensen gaan connecten die je niet persoonlijk kent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Misschien kun je je brief en CV hier posten (uiteraard naam etc even weghalen), zodat wij kunnen beoordelen of deze wel effectief zijn? Misschien schrijf je wel iets dat onhandig is?

Er is namelijk een serieus tekort aan software ontwikkelaars. Zeker als starter met weinig salariseisen zou het haalbaar moeten zijn om iets te kunnen doen.

Wel kan het in jouw situatie helpen om wat certificaten te halen. Bijvoorbeeld voor C#. Dan toon je iig basiskennis aan en het is sneller te doen dan een hele opleiding.
NTAuthority schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:42:
Inderdaad, dat krijg ik zo ongeveer van iedereen te horen - het dingetje is dat ik voornamelijk ervaring heb met toch wel wat low-level programmeeromgevingen, en dat werkgelegenheid daarin verbleekt bij wat je vindt met webtechnologie - de meeste banen hierin vereisen toch allemaal normaliter een redelijk hoog opleidingsniveau; en ik ook niet vast wil zitten in een carrière in voornamelijk webtechnologie als mijn werkelijke interesses elders liggen.
Een baan is altijd nog beter dan geen baan. Ik koos ervoor om in 2003 (toen was ik 22 jaar oud) een baan te accepteren als junior .NET ontwikkelaar.

Ik was op dat moment helemaal verkikkerd op Linux en open source en ik programmeerde in C en C++ daarvoor. Dat is waar mijn hart lag.

Maar ik had mijn HBO niet afgerond en ik had 5 jaar bij mijn vader gewerkt als CAD tekenaar, dus ik was allang blij dat ik iets kon vinden (CAD tekenaar zijn was ik helemaal zat nadat ik zo ongeveer elke leiding die in een grote boortoren zat afzonderlijk isometrisch in schema had gebracht).

Zelfs op mijn sollicitatiegesprek nog een discussie met de hoofdontwikkelaar gevoerd over .NET en dat ik het erg inefficiënt vond |:( Het is dat de directeur die discussie wel grappig vond, anders had ik de baan nooit gekregen.

Anyways, ik heb toen in een noodvaart .NET geleerd en echt mijn best gedaan, want ik wou dolgraag weg uit het ouderlijke huis. 6 maanden later had ik een vast contract :)

[ Voor 60% gewijzigd door Lethalis op 31-05-2017 09:23 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:10

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Even los van allerlei inhoudelijke zaken zoals certificaten enzo:
Ga eens praten met je gemeente. Meestal hebben zij wel een netwerk van werkgevers die plekken hebben specifiek voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Verder, voor als je gaat solliciteren (en zonder oordeel hoe je er nu uit ziet!): zorg dat je er verzorgd uit ziet. Je hoeft niet knap te zijn, maar een onverzorgde indruk is niet wat je wilt achterlaten. Conformeer je hierbij aan de geldende 'standaard'. Dus een net blouseje of een neutrale polo, een nette broek, nette schoenen, netjes geschoren en geknipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
NTAuthority schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:41:
Van 2008 tot 2016 heb ik in Duitsland gewoond bij mijn moeder, en afgelopen augustus ben ik terugverhuisd naar Nederland (Enschede om precies te zijn) om een poging te wagen een opleiding te volgen, hoewel dit redelijk snel spaak liep op mijn psychologische problemen (ik vond dat ik 'te verschillend' was van de typische 17-19-jarige HBO-student, die weinig geeft om de werkelijke lesstof, en sociaal zeer adept is, en dat als ik daar niet in paste, dat dan vier jaar zitten contraproductief zou zijn, plus dat ik nog altijd 'jaloers' ben op typische jongeren; hierdoor zijn een aantal paniekaanvallen voorgekomen waardoor ik de opleiding dus niet heb mogen volgen), en dus gedwongen werd mij uit te schrijven, en nu zit ik dus in een wat halfslachtige situatie die op lange termijn weinig houdbaar is: ik zit alleen - op mezelf, dus - thuis, doe niets zinvols - buiten werken aan eigen projecten - en leef op financieel vlak ook 'van maand tot maand'.
Ik wil dit stukje er, hoewel ik wel alles gelezen heb, even uitlichten. Ik vind dat je hier wel erg makkelijk zomaar de beste weg naar werk saboteert. Who cares dat je anders bent dan die studenten daar? Dat ze jonger zijn? Je komt daar om iets te leren. Helemaal voor iemand die niet erg goed is in zichzelf verkopen (wat je zelf aangeeft) is het ronduit onhandig om niet voor een opleiding te gaan. Via een zelfstudie route aan een baan komen is vele malen lastiger, helemaal als je ook nog eens op sociaal vlak achter loopt.

Niemand gaat deze kar voor je trekken. Het is heel kut voor je dat je deze problemen hebt en dat levert je vast wel aardig wat sympathie op maar met sympathie kom je er niet. In het leven is het gewoon zo dat je hoe groter je achterstand is hoe harder je moet rennen om die achterstand in te halen. Jij bent de enige die dat kan doen, echt niemand gaat dat voor je doen.
Lensent schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:45:
Ik kan op dit moment maar 1 naam noemen en dat is Rob Mes. Hij heeft 30.000 zakelijke connecties.
Ik zie (of nouja zag; heb 'em geblockt) die kerel regelmatig langskomen. Ik ga nooit en te nimmer iemand aannemen die door dergelijke types aangeboden worden juist omdat dit gewoon massaal dumpen van meuk is. Hij heeft geen 30k zakelijke connecties; hij heeft 30k LinkedIn linkjes.

[ Voor 11% gewijzigd door Hydra op 31-05-2017 09:15 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 08:30

JdM

Humbled

Je verhaal lezende kom ik tot de conclusie dat je je erg druk lijkt te maken om op de verkeerde plek terecht te komen en dat je dan in een situatie zal belanden die je niet bevalt.
Dusja, ik moet toch ergens beginnen, en ik leg de lat van 'iets' en 'ergens' ook nog niet eens zo hoog: zelfs minimumloon verdienen zou al zeer prettig zijn, en niet de hele dag thuis hoeven zitten is ook wel fijn; maar uitputtend 'menial' werk als 'enige mogelijkheid' zal mij psychisch toch wel opnieuw in een put doen vallen: ik moet werkelijk cognitief actief zijn, want juist daar zitten mijn sterke kanten.
Je bent nu dus wat meer uit de put als ik het goed begrijp? Tegelijkertijd voer je aan dat je bang bent weer opnieuw in de put te raken wanneer je bepaald werk zou gaan doen. Als dat je overtuiging is, dan denk ik dat je hulpverleners gelijk hebben met te zeggen dat je mogelijk nog niet klaar bent voor werk.
Ik geloof dat je mindset zou moeten groeien richting "Als ik niks blijf doen, dan kom ik nergens" zonder dat daar een "maar..." achteraan hoeft te komen.

Ervaring leert dat ergens beginnen wat niet direct bij je lijkt te passen de deur open zet naar nieuwe kansen en dat je vaak niet meteen instort, zolang je zelf ook blijft beseffen dat dingen tijdelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
@Verwijderd @Hydra

Dat is nou toch het hele doel van zakelijk netwerken, zeker als je vanuit een vrij 'kansloze' positie moet komen als ik het zo mag noemen.
Het is gewoon een manier.

Vanwaar de angst om met een onbekend iemand te connecten. Netwerken met iemand die je niet kent kan zoveel meer bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Schrijf gewoon eens een paar kleine (web)developmentbedrijfjes aan. Die kijken vaak niet zo strikt naar diploma's en hebben niet zo'n formele sfeer. Leg bij je sollicitatie dan niet meteen de focus op je hele levensverhaal, maar benadruk gewoon dat je wilt werken en je kennis van de genoemde software verder in de praktijk wilt brengen. Je krijgt toch altijd een proefperiode, dus ik zou me niet te druk maken dat je het niet kan. Dat je verder met 23 jaar geen relevante werkervaring hebt is niet echt iets om je voor te schamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Lensent schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:23:
Dat is nou toch het hele doel van zakelijk netwerken, zeker als je vanuit een vrij 'kansloze' positie moet komen als ik het zo mag noemen.
Wat denk je dat jezelf onder de aandacht brengen van duizenden mensen voor je gaat doen als je op dit moment ook niet op gesprek mag komen. Niet alleen heb je geen goed CV; je maakt ook nog eens gebruik van een "kruiwagen" die niks anders doet dan spam verspreiden.

By all means; ga ervoor. Maar ik denk persoonlijk dat het wel eens averechts kan werken. Bij developer banen gaat het uiteindelijk gewoon om wat je kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Palomar schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:27:
Schrijf gewoon eens een paar kleine (web)developmentbedrijfjes aan. Die kijken vaak niet zo strikt naar diploma's en hebben niet zo'n formele sfeer. Leg bij je sollicitatie dan niet meteen de focus op je hele levensverhaal, maar benadruk gewoon dat je wilt werken en je kennis van de genoemde software verder in de praktijk wilt brengen. Je krijgt toch altijd een proefperiode, dus ik zou me niet te druk maken dat je het niet kan. Dat je verder met 23 jaar geen relevante werkervaring hebt is niet echt iets om je voor te schamen.
Dit dus. Ik ben ooit begonnen bij een bedrijf waar we met 4 man aan een grote tafel zaten. De directeur, de secretaresse, de hoofdontwikkelaar van het systeem en ik :+ Met de server die 24/7 draaide onder het bureau (niet struikelen over de kabel! _O- ). En een koelkast.

Dat was het _/-\o_

Dat is een beetje de fun van kleine bedrijven, de lijnen zijn zeer kort. Er zit geen lastige HR afdeling tussen jou en de baan.

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 31-05-2017 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:47
3x3 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:02:
Wij hebben ook een paar mensen via zo'n constructie in dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Hydra schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:34:
[...]

Wat denk je dat jezelf onder de aandacht brengen van duizenden mensen voor je gaat doen als je op dit moment ook niet op gesprek mag komen. Niet alleen heb je geen goed CV; je maakt ook nog eens gebruik van een "kruiwagen" die niks anders doet dan spam verspreiden.

By all means; ga ervoor. Maar ik denk persoonlijk dat het wel eens averechts kan werken. Bij developer banen gaat het uiteindelijk gewoon om wat je kunt.
Dan verschillen we van mening; agree to disagree ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
NTAuthority schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:41:
Ik ben nu 23 jaar oud, en heb duidelijk nog geen enkele dag gewerkt - of zelfs maar op een juiste manier op een school gezeten (vanaf mijn 7e eigenlijk uit het normale onderwijs weggehaald, en ook een aantal psychologische problemen opgelopen, voornamelijk grootschalige faalangst, alsook een gebrek aan sociale vaardigheden). Ik heb aardig wat ervaring opgedaan uit persoonlijke projecten - C++, C#, x86(-64)-reverse-engineering, alsook een paar webdevelopment-conventies, hoewel ik daar toch op achterloop - en ben toch redelijk aanpasbaar op een cognitief vlak, maar een baan vinden, mja, ik heb geen idee hoe, en of dat überhaupt mogelijk is zonder enig diploma.

Dit verhaal gaat wel alle kanten op. Je laat je ook heel negatief zo uit over anderen. Je bent slimmer dan de docenten en je mede leerlingen. Waarom zou iemand die sociaal adept is niet goed kunnen leren? Het een sluit het ander niet uit.

Als je zo denkt beïnvloed het ook de manier waarop je op mensen overkomt.

Een school gedwongen moeten verlaten om paniekaanvallen lijkt mij sterk, daar moet wel iets meer achter zitten.
Een netwerk heb ik totaal niet - nul vrienden in-persoon, geen professionele contacten, geen familie die van dienst kan zijn, niets niet: enkel een hulpverlener toegewezen door de gemeente voor ambulante begeleiding en een casemanager bij een lokale GGZ-instelling - en ervaring met sociale situaties is ook wat lastig op te doen zonder een kans te hebben zoiets te vinden; en solliciteren op open posities op algemene banensites is ook lastig als het lijkt alsof elke CV die ik instuur (zonder enige referenties en kwalificaties, maar wel met een waslijst aan vaardigheden) direct in de vuilnisbak gekiept wordt, vermoedelijk al helemaal hier in het oosten van het land...
Klop aan bij de gemeente en diverse instanties voor hulp bij deze zaken. De gemeente kan je eventueel helpen begeleiden naar werk of een opleiding. Eventueel kan de GGD je helpen middels psychologische zorg en trainingen om te helpen om te gaan met je andere problemen. Zulke trainingen kunnen je handvaten geven om met je eigen gedrag om te gaan en dit toch wat aan te passen waardoor je beter kan functioneren.

De gemeente en de GGD kunnen niet ruiken dat jij misschien meer hulp nodig hebt. Als je er niet om vraagt zal je het ook nooit krijgen.
P.S. Ik weet dat dit forum aardig judgmental kan zijn als het op 'ah, je stelt je aan' aankomt - graag indien mogelijk zulke reacties toch laten zitten. :)
Maar wil je dan alleen horen dat het de schuld is van de wereld en dat jij niets kan doen hieraan? Het zal van twee kanten moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Laatst online: 08:12
Kijk eens naar jezelf vanuit de kant van een werkgever.

Stel, ik ben een werkgever en ik ben op zoek naar software ontwikkelaars.
Waarom zou ik jou aannemen?

Je hebt geen (relevante), je hebt geen werkervaring en je hebt allerlei psychologische problemen.

Wat heb je wel waar een werkgever blij van wordt? Wat heb jij te bieden? Je geeft zelf al aan dat je bij je klasgenoten zag dat ze minder bezig waren met de lesstof dan jij, dus jij bent meer gemotiveerd, slimmer of je vindt het interessanter of zoiets. Zo zul je meer sterke punten hebben. Buit die uit! en richt je daar op. Richt je niet op je zwakke punten.

Dat is het enige wat ik ervan kan zeggen.

Op het moment dat je in een brief of bij een gesprek met een werkgever meteen over psychologische problemen begint of over een speciale behandeling of over dat men niet moet oordelen, dan is een werkgever meteen klaar met je (teminste, dat ben ik op het moment dat iemand bij mij zo aan tafel zit).
Als ik als werkgever jou verhaal in de TS teruglees zou ik ook al

Een werkgever wil namelijk maar 1 ding: Productieve medewerkers die meer opleveren dan wat je in ze moet investeren.

[ Voor 7% gewijzigd door FragDaddy op 31-05-2017 11:31 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTAuthority
FragDaddy schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:15:
Op het moment dat je in een brief of bij een gesprek met een werkgever meteen over psychologische problemen begint of over een speciale behandeling of over dat men niet moet oordelen, dan is een werkgever meteen klaar met je (teminste, dat ben ik op het moment dat iemand bij mij zo aan tafel zit).
Dat doe ik natuurlijk ook al niet - ten eerste gaat het altijd enkel en alleen over mijn ervaring die ik bij persoonlijke projecten opgedaan heb, ten tweede wil ik ook helemaal geen eens specifieke behandeling of een uitzonderingspositie.
CMD-Snake schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:17:
Dit verhaal gaat wel alle kanten op. Je laat je ook heel negatief zo uit over anderen. Je bent slimmer dan de docenten en je mede leerlingen. Waarom zou iemand die sociaal adept is niet goed kunnen leren? Het een sluit het ander niet uit.
'slimmer dan de docenten' was een metafoor die door het team van de opleiding gesteld was - en de uitkomst van niet 'in de groep passen' is dus dat ik niet in een standaardopleiding met 'typische jongeren' pas: ook ten dele door jaloezie en problemen met algemene eenzaamheid waar ik het liefst niet direct over begin.
Een school gedwongen moeten verlaten om paniekaanvallen lijkt mij sterk, daar moet wel iets meer achter zitten.
Members only:
De gemeente en de GGD kunnen niet ruiken dat jij misschien meer hulp nodig hebt. Als je er niet om vraagt zal je het ook nooit krijgen.
Zoals gezegd loopt er ook een aardig hulpverleningstraject, maar ik startte dit topic juist om wat meer informatie en tips in te winnen om ook daar geïnformeerd te kunnen zijn, en niet van andermans keuzes af te hangen.
Lethalis schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:35:
Dat is een beetje de fun van kleine bedrijven, de lijnen zijn zeer kort. Er zit geen lastige HR afdeling tussen jou en de baan.
Bedankt voor de tip - ik zal dan dus ook even wat rondstruinen en aanschrijven en 'mezelf aan de man brengen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
FragDaddy schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:15:
Wat heb je wel waar een werkgever blij van wordt? Wat heb jij te bieden? Je geeft zelf al aan dat je bij je klasgenoten zag dat ze minder bezig waren met de lesstof dan jij, dus jij bent meer gemotiveerd, slimmer of je vindt het interessanter of zoiets. Zo zul je meer sterke punten hebben. Buit die uit! en richt je daar op. Richt je niet op je zwakke punten.
Ook hier geldt "the proof of the pudding is in the eating": niet aankomen met alleen verhalen dus. Werkgevers moeten vaak genoeg lulverhalen aanhoren. Aantonen dat je goed software kan schrijven is echt niet moeilijk, mits je die skills ook daadwerkelijk hebt.
NTAuthority schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:30:
Dat doe ik natuurlijk ook al niet - ten eerste gaat het altijd enkel en alleen over mijn ervaring die ik bij persoonlijke projecten opgedaan heb, ten tweede wil ik ook helemaal geen eens specifieke behandeling of een uitzonderingspositie.
Je reageert niet op het belangrijkste deel van zijn reactie. Als je zo slim bent zou het makkelijk moeten zijn dat te bewijzen. Die persoonlijke C# projecten; staan die op github?

[ Voor 26% gewijzigd door Hydra op 31-05-2017 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
NTAuthority schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:30:
[...]

Bij de opleiding geef je aan dat je moeite hebt met andere leerlingen (deels uit jaloezie en tussen de zinnen door nog wat andere redenen). Je kon de opleiding ook niet afmaken door allerlei oorzaken.

Realiseer je goed dat deze leerlingen en docenten straks wel jou collega's zijn. Als je in een 'vrije' omgeving als een opleiding al niet mee kunt komen, waarom zou het in een 'strakke' werkomgeving, waar onder de streep gewoon geld moet worden verdiend, wel zo zijn?

Ik zeg dit niet om je te ontmoedigen, maar om je aan het denken te zetten. Hoe ga je er voor zorgen dat je mee kunt komen in die werkomgeving en niet tegen dezelfde obstakels aanloopt en dus toch een speciale behandeling of uitzonderingspositie nodig hebt?

[ Voor 13% gewijzigd door FragDaddy op 31-05-2017 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTAuthority
FragDaddy schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:37:
Realiseer je goed dat deze leerlingen en docenten straks wel jou collega's zijn. Als je in een 'vrije' omgeving als een opleiding al niet mee kunt komen, waarom zou het in een 'strakke' werkomgeving, waar onder de streep gewoon geld moet worden verdiend, wel zo zijn.
De moeite was niet met 'de anderen minder vinden', maar 'mijzelf te min vinden omdat ik niet deel kon nemen aan de irrelevante zaken zoals het onder de les bespreken van videogames'. In een werkomgeving waarbij het doel juist is om taken af te krijgen met zo min mogelijk 'banter' zal dat juist meer functioneren dan in een opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
NTAuthority schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:39:
[...]

De moeite was niet met 'de anderen minder vinden', maar 'mijzelf te min vinden omdat ik niet deel kon nemen aan de irrelevante zaken zoals het onder de les bespreken van videogames'. In een werkomgeving waarbij het doel juist is om taken af te krijgen met zo min mogelijk 'banter' zal dat juist meer functioneren dan in een opleiding.
Ook in een werkomgeving wordt regelmatig over onzin gesproken. We zitten hier ook met een afdeling nerds, dus het gaat regelmatig over de nieuwste games en over nieuwe series op Netflix.

Maargoed, dat was mijn punt niet. Mijn punt is en blijft: Zorg ervoor dat je je bij een sollicitatie, maar zeker ook als je straks aan het werk bent, richt op je sterke punten en niet op je zwakke. Daarbij moet je natuurlijk wel altijd eerlijk blijven als er vragen gesteld worden.

Ik heb in sollicitatiegesprekken meerdere malen meegemaakt dat een sollicitant zichzelf tot de grond toe afbrande: "ik kan dit niet, ik ben daar slecht in, ik heb dat project verprutst bij mijn vorige werkgever, etc. etc." Dan denk ik twee dingen: Waarom zou ik jou aannemen? en meteen daarna: is het echt zo erg, en begrijp je wel wat een sollicitatiegesprek is? Dat is gewoon een verkoopgesprek waarbij je een product verkoopt. Namelijk jezelf.

Als je je dat beseft en er ook rekening mee houdt, dan ben je al verder dan de meeste sollicitanten.

[ Voor 3% gewijzigd door FragDaddy op 31-05-2017 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
NTAuthority schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:39:
[...]

Ik wil je niet demotiveren, maar er zijn veel gelijkenissen tussen werk en school.

Wat jij als 'banter' ziet, zien de meeste mensen juist als 'socializen' en een 'gezellige werksfeer'. De directeur vertelt ook graag over zijn nieuwe auto of zijn vakantie, en in een mannenclub van ICT-ers kan een EK of WK voetbal ook gesprek van de dag zijn. Dat soort dingen horen erbij.

Daar niet aan deelnemen, zorgt er ook in een werksetting voor dat je in een isolement raakt. En daardoor zelfs allerlei kansen mist.

Ook is niet altijd het doel iets 'af te krijgen'. Soms kan het doel hoger liggen, bijvoorbeeld als je iets wil verbeteren (waarbij onderlinge dialoog juist heel belangrijk is). Ook kan het doel iets verkennen zijn. Iets uitproberen. Dat laatste is inhoudelijk vaak het leukste, maar heeft draagvlak nodig dat je meestal juist krijgt doordat je samen met anderen tot een bepaald idee komt.

Even anders gezegd, dezelfde soort mensen waar jij moeite mee had op school, die werken nu bij bedrijven. Je komt ze dan gewoon opnieuw tegen. En meestal in rollen waar je minder blij van wordt (een veeleisende klant, een manager die dolgraag zijn targets wil halen en jou wil laten overwerken, etc).

School was dan makkelijk zeg maar. Dan waren bepaalde types misschien onprettig, maar ze hadden niets te melden over jou en je kon er gewoon uit de buurt van blijven. In een werksetting kan dat heel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag wajong aan zodat je daar niet over na hoeft te denken meer en gewoon als hulpmiddel gebruiken zoals hierboven al vermeld is.
Daarnaast zet je projecten op github en help mee met paar open source projecten[1]
Dan kan je in iedergeval je github op je cv zetten en kunnen mensen zien wat je kan.

1 : https://github.com/MunGell/awesome-for-beginners

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Disclaimer: ik heb niet het hele topic gelezen, alleen hier en daar wat.

Zeg, indien je toch al e.e.a. aan programmeren kent, waarom dan niet freelancen in die richting? Dan ben je eigen baas, en kun je je werk zelf inrichten. Moet je natuurlijk wel de discipline e.d. hebben om je opdrachten (op tijd) op te leveren. Dan kun je klein beginnen en zien hoe het gaat.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Misschien enigszins relevante werkervaring als vrijwilliger opdoen? Misschien is er eoa vereniging die wel een systeempje voor ledenadministratie kan gebruiken. Database+user interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Tja ik heb ook jaren van een wajong geleefd want ik ben 100% afgekeurd.
5 jaar geleden toen ik 24 was besloten een fulltime opleiding te doen (UWV wilde dit niet betalen) dus zelf alles geregeld en na 3 jaar fulltime gaan werken, ik werk nu 2 jaar met veel plezier als storingsmonteur door het hele land, in het begin was het wel zwaar want ik ben 100% afgekeurd, maar ik wil niet mijn hele leven thuis zitten, vreselijk saai.

Waar een wil is is een weg.

En ik ben van mening dat meer dan de helft van de wajongers prima kunnen werken maar het wel best vinden en lui zijn. (zegt een ex-wajonger)

[ Voor 17% gewijzigd door Sakesushi op 31-05-2017 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 14:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NTAuthority schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:42:
[...]

Vereist zoiets niet weer een ander vreemd schema aan vooropleidingen?
Nee, heb me er laatst voor iemand anders in verdiept en de UK Open University vereist geen enkele vooropleiding, Je kunt gewoon gelijk beginnen.

Maar...

Als je geen UK ingezetene bent, is het duur, erg duur. Ga uit van GBP 5700/jaar. Met een mooi >modaalsalaris natuurlijk prima te doen, zonder inkomsten wat minder.

En bedenk dat afstandsleren doorgaans meer discipline en doorzettingsvermogen vereist dan traditioneel 'op school'. Ik twijfel er dus aan of dit zo'n goed idee is, al is het financieel haalbaar :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lensent schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:23:
@Verwijderd @Hydra

Vanwaar de angst om met een onbekend iemand te connecten. Netwerken met iemand die je niet kent kan zoveel meer bieden.
Ik dacht juist dat zulk gedrag ''spammen'' niet op prijs gesteld werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikker81
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 15:59
Als programmeur maakt het in mijn ervaring niet echt uit hoe raar je bent, als je maar goed genoeg bent.
Als ik op sites als stackoverflow of linkedin kom wordt je doodgegooid met aanboden voor banen, ik zou eerst ergens bij een klein bedrijf beginnen zodat je rustig aan alle office politics kunt wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Software development is gewoon een team effort. Dus 'hoe raar je bent' heeft zeker wel invloed.

Maargoed. TS reageert niet op zaken die niet in zn straatje passen dus dit is mi tijdsverspilling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je bent 23, dat betekent dat je 'n volledige wajong-uitkering zult krijgen, dat minimaal gelijk is aan de bijstandsnorm. Als je je huur te hoog vindt en je huurt van een particulier, zou je op www.huurcommissie.nl kunnen kijken of je niet teveel betaalt. Verder kun je, als je een zelfstandige huurwoning hebt (eigen wc, douche en keuken) huurtoeslag krijgen, en uiteraard de zorgtoeslag. Daarvan is dan prima rond te komen: op basis van een huur van € 500, ontvang je dan € 933 Wajong, € 248 huurtoeslag, en € 88 zorgtoeslag. Na betaling van de huur hou je dus € 769 over voor de overige vaste lasten en om van te leven.

Vriend van mij is ook autistisch, en is vanaf z'n 17e vrijwilligerswerk gaan doen bij 'n poppodium: achter de bar staan, kassa draaien, garderobe staan. Hij heeft daardoor gewoon heel veel contact gekregen met mensen en is sociaal vaardig geworden. Doordat het een vrijwilligersorganisatie is, zijn de eisen veel minder hoog, waardoor je er ook niet snel uitgebonjoured wordt, zoals bij een betaalde baan wel het geval zal zijn.

Je kan prima kijken naar dagbestedingsprojecten, bijv. anderen les geven in computers. De begeleiding kan uitgebreid worden naar hoe groot je behoefte is.

Aan de andere kant: als je wil werken, heb je 'n fatsoenlijk CV nodig. Vrijwel ieder CV is op te poetsen, zonder dat je direct hoeft te liegen. Dat is stap 1. Stap 2 is waarmaken wat je beloofd. En dat kun je niet vanwege je social skills. De belangrijkste les die ik geleerd heb in mijn eerste werkzame jaren (en die ik graag tijdens m'n stage had geleerd, maar daar de kans niet voor heb gekregen), is dat in zo goed als ALLE gevallen samenwerking noodzakelijk is. En dat houdt niet alleen in dat je onderling de voortgang van het project moet kunnen doorspreken, maar vooral ook in dat je onthoudt dat Sandra 3 kinderen heeft van 4, 7 en 12, waarvan de oudste dit weekend jarig is, en dat Maarten net in 'n scheiding zit en daardoor wat minder geconcentreerd is. Dat je op maandagochtend kunt ouwehoeren over wat er nou weer op SBS6 was. Dat je mee kunt doen aan de voetbalpool. Nee, het is niet zo zwart wit als ik het hier schrijf, maar de verschillen zijn klein: het ene bedrijf ouwehoert over SBS6, het andere over wat Trump nou weer heeft uit gehaald, en de volgende over die awesome nieuwe game die net uitgekomen is.

Als je die sociale vaardigheden ten ene male mist, zul je vrijwel altijd buiten de boot vallen.

Dus samen met je hulpverleners werken aan je sociale vaardigheden, zou denk ik voor jou target nr. 1 moeten zijn...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ardana schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 21:44:

Vriend van mij is ook autistisch, en is vanaf z'n 17e vrijwilligerswerk gaan doen bij 'n poppodium: achter de bar staan, kassa draaien, garderobe staan. Hij heeft daardoor gewoon heel veel contact gekregen met mensen en is sociaal vaardig geworden. Doordat het een vrijwilligersorganisatie is, zijn de eisen veel minder hoog, waardoor je er ook niet snel uitgebonjoured wordt, zoals bij een betaalde baan wel het geval zal zijn.
Off-topic. Die vriend waar je naar refereert toevallig bij Poppodium 013 in Tilburg gewerkt en een paar jaar geleden als software ontwikkelaar bij een bedrijf in Alphen terecht gekomen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
Hydra schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:36:
[...]
Ook hier geldt "the proof of the pudding is in the eating": niet aankomen met alleen verhalen dus. Werkgevers moeten vaak genoeg lulverhalen aanhoren. Aantonen dat je goed software kan schrijven is echt niet moeilijk, mits je die skills ook daadwerkelijk hebt.
Ik heb sollicitanten regelmatig met stukken code zien aankomen. Soms even vluchtig doorgekeken. Meestal niet. Waarom niet? Omdat de taak van een programmeur vaak veel meer is dan code kloppen. Of iemand informatie kan opnemen, begrijpen en verwerken is vaak vele malen interessanter. Ofi iemand gemotiveerd is, is ook heel belangrijk.

Dus kom ik er in een gesprek vaak al wel achter kom hoe iemand is. Daarvoor hoef ik zijn code niet te zien. Vervolgens kom ik er dan in de proeftijd wel achter of iemand de hele bende bij elkaar heeft zitten liegen en zichzelf nog niet uit een kartonnen doos kan programmeren.
kikker81 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 19:54:
Als programmeur maakt het in mijn ervaring niet echt uit hoe raar je bent, als je maar goed genoeg bent.
Dat is dus gewoon echt niet (meer) waar. Programmeurs zijn tegenwoordig gewoon teamspelers die met meerder mensen een complex project moeten kunnen klaren. En daarvoor moet je goed met elkaar kunnen samenwerken en ook nog een beetje met elkaar kunnen opschieten.

Tenzij je als programmeur iets kan wat weinig andere programmeurs kunnen en waar wel veel vraag naar is. Dan wordt 'raar' zijn soms nog getolereerd.

Maar als je gewoon een all-round programmeur bent? Nee hoor, dan moet je gewoon in het team meedraaien en kun je (dus) echt niet 'raar' zijn.
Hydra schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 20:10:
Software development is gewoon een team effort. Dus 'hoe raar je bent' heeft zeker wel invloed.
Dit is inderdaad gewoon waar! Mensen die niet in het team passen kunnen enorm frustrerend zijn.

[ Voor 91% gewijzigd door FragDaddy op 01-06-2017 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:35:
[...]
Off-topic. Die vriend waar je naar refereert toevallig bij Poppodium 013 in Tilburg gewerkt en een paar jaar geleden als software ontwikkelaar bij een bedrijf in Alphen terecht gekomen? :)
Nope, Leiden :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
FragDaddy schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:48:
Ik heb sollicitanten regelmatig met stukken code zien aankomen. Soms even vluchtig doorgekeken. Meestal niet. Waarom niet? Omdat de taak van een programmeur vaak veel meer is dan code kloppen. Of iemand informatie kan opnemen, begrijpen en verwerken is vaak vele malen interessanter. Ofi iemand gemotiveerd is, is ook heel belangrijk.
Zal best. Maar uiteindelijk gaat het toch om wat iemand kan. En er zijn helaas meer dan genoeg mensen die zichzelf overschatten of gewoon hun skills overdrijven om maar die baan te krijgen. Van de 250 sollicitanten die wij de afgelopen 4 jaar ofzo op bezoek gehad hebben zijn er maar een handvol aangenomen.

De taak van een software engineer is om een probleem om te zetten in een oplossing, meestal in code. En juist dat is wat je bewezen wil hebben. Motivatie is enorm belangrijk (en bovendien tweerichtingsverkeer) maar een gebrek aan skills (dus niet kennis die opgedaan kan worden maar de basisaanleg en talent voor software engineering) kan niet of nauwelijks door motivatie gecompenseerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
En een gebrek aan skills is juist in een sollicitatiegesprek heel erg moeilijk boven water te krijgen.
Naar code kijken helpt daar niets bij.

Maar, we dwalen enorm af van de vraag van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
FragDaddy schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:13:
En een gebrek aan skills is juist in een sollicitatiegesprek heel erg moeilijk boven water te krijgen.
Naar code kijken helpt daar niets bij.
Alleen kijken niet nee. Codeopdrachten laten doen en daarover (samen met eventuele eigen projecten) doorvragen wel.

Pagina: 1