Hi Iedereen, voor mijn HBO opleiding ben ik bezig om te kijken hoe exact een CPU in elkaar zit. Ik ben eigenlijk op zoek naar wat exact het verschil is tussen Hypterthreading en meerdere cores. Bij Hyperthreading kan een core meerdere instructies(threads) tegelijk verwerken, maar met meerdere cores kan dit ook (Parrelisme). Op het internet heb ik gezocht en kwam ik tegen dat Hyperthreading te maken heeft met de manier hoe een core het "scheduling" gedeelte doet.
Stel dat ik de volgende som heb, 5x4x3x2 dan gebeurt het volgende met meerdere cores:
Core 1 verwerkt: 5x4 = 20
Core 2 verwerkt: 3x2 = 6
En uiteindelijk 20 x 6 = 120 om het resultaat te berekenen
Stel dat ik de som als instructie aangeef bij een core met HyperThreading voert dan 1 core tegelijkertijd de som uit 5x4 & 3x2?
Verder kom ik de volgende termen tegen kunnen jullie eens jullie mening geven of ik ze juist heb beschreven?
Een thread is een instructie
Een core verwerkt threads
Parrelisme verdeeld de threads over verschillende cores
(Micro)Architecture is de wijze hoe een processor ingedeeld is
Er zijn allemaal verschillende Architecture CPU's maar hebben ze allemaal dezelfde instruction set
Een instuction set kan een X86 of een X86-64 zijn
Stel dat ik de volgende som heb, 5x4x3x2 dan gebeurt het volgende met meerdere cores:
Core 1 verwerkt: 5x4 = 20
Core 2 verwerkt: 3x2 = 6
En uiteindelijk 20 x 6 = 120 om het resultaat te berekenen
Stel dat ik de som als instructie aangeef bij een core met HyperThreading voert dan 1 core tegelijkertijd de som uit 5x4 & 3x2?
Verder kom ik de volgende termen tegen kunnen jullie eens jullie mening geven of ik ze juist heb beschreven?
Een thread is een instructie
Een core verwerkt threads
Parrelisme verdeeld de threads over verschillende cores
(Micro)Architecture is de wijze hoe een processor ingedeeld is
Er zijn allemaal verschillende Architecture CPU's maar hebben ze allemaal dezelfde instruction set
Een instuction set kan een X86 of een X86-64 zijn