Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:47
De titel dekt de lading al:

Ik heb een voorlopige aanslag gekregen voor 2016, terwijl ik al een aantal maanden geleden de aangifte voor de inkomstenbelasting van 2016 ingevuld en opgestuurd. Normaliter krijg ik dan direct de definitieve aanslag.

Wanneer ik hierover naar informatie zoek, kom ik enkel gevallen tegen waarbij je in het begin van het lopende jaar een voorlopige aanslag over dat jaar ontvangt.

Wie weet of dit reden is om contact op te nemen met de belastingtelefoon of dat dit (bij bijvoorbeeld controle) vaker voorkomt.

Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Jouw tweede link laat inderdaad de juiste situatie zien. Dit heb ik nog niet gezien. Dank daarvoor.

Blijft de vraag staan in welke gevallen dit gebeurt. Is dit random? Gebeurt dit op basis van het uit te betalen bedrag (is hoger dan gemiddeld?) of wellicht afwijkende posten op de aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 20:45

Onbekend

...

Is het een voorlopige aanslag voor 2016 of 2017?

Je hebt namelijk, als het goed is, aangifte gedaan over 2016. Mogelijk is deze significant anders t.o. vorige jaren waarna er besloten is om een voorlopige aanslag voor 2017 te sturen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Onbekend schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:15:
Is het een voorlopige aanslag voor 2016 of 2017?

Je hebt namelijk, als het goed is, aangifte gedaan over 2016. Mogelijk is deze significant anders t.o. vorige jaren waarna er besloten is om een voorlopige aanslag voor 2017 te sturen?
Nee, het gaat om een voorlopige aanslag voor het jaar 2016, terwijl ik daar dus al in maart de aangifte inkomstenbelasting heb gedaan.

Voor het jaar 2017 heb ik nog niets ontvangen in de vorm van een voorlopige aanslag.

Ik zie in de geschiedenis van mijn belastingdiienst geen enkel jaar dat ik een voorlopige aanslag ontvangen heb. Dit is de eerste keer.

Ik heb verder geen spannende bezittingen in de vorm van box 2 of een hypotheek of veel vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Ik heb precies hetzelfde! De belastingdienst heeft mij, omdat ik m'n aangifte (net als jij) op tijd heb gedaan, 'bericht' beloofd voor 1 juni. Vorig jaar had ik m'n definitieve aanslag begin mei al.

Nu is het eind mei en krijg ik een 'voorlopige' aanslag. Voor zover ik het nu begrijp krijg ik het bedrag gewoon uitbetaald, maar kan de BD later nog tot andere uitkomsten komen en weer geld terugvragen. Lopen ze wellicht gewoon achter?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 37% gewijzigd door Richh op 30-05-2017 22:44 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Ik heb wel eens een definitieve gehad gelijk aan de voorlopige een jaar na de aangifte. Liep bijna gelijk met de aangifte van het jaar erna.

Dus tenzij je nattigheid voelt omdat je twijfels hebt over de juistheid van je aangifte is het een administratieve oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:20
Hier ook een voorlopige aanslag. Toen nam bij mij de twijfel toe en heb ik alles nog een keer nagekeken.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:19

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Niets bijzonders. Zal mogelijk handmatig gechecked worden en de definitieve kan een jaar op zich laten wachten. Gewoon normale gang v zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
@oohh
Members only:

[ Voor 22% gewijzigd door Richh op 31-05-2017 01:21 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
De regels m.b.t. aftrek van scholingsuitgaven zijn per 1 juli 2015 gewijzigd, zie Cadezo in "Belastingaangifte 2015". Het gaat er overigens niet om of je in het verleden studiefinanciering hebt ontvangen, maar of je gedurende het belastingjaar recht had op studiefinanciering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
verkeerd draadje open, excuses

[ Voor 95% gewijzigd door True op 05-06-2017 23:32 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Pagina: 1