Welke (Instap) HTPC als media speler voor full HD video?

Pagina: 1
Acties:

• Zestje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-12-2025
Hallo allemaal,

Ik overweeg mijn Raspberry Pi met Kodi te vervangen door een (instap) HTPC. Ik gebruik hem alleen om audio en video af te spelen op een full HD televisie. Dus bijv. geen streaming.
Ik probeer een beeld te vormen van wat ik nodig heb, maar in plaats van wijzer te worden zie ik na 2 dagen zoeken en lezen door de bomen het bos niet meer. Dus vandaar mijn vraag om advies.

Dit heb ik zover al besloten/uitgezocht:
* Intel CPU
* Windows (licentie kan ik natuurlijk ook los kopen), waar ik bijv. OSMC op wil draaien maar ook gewoon via VLC moet kunnen afspelen
* Bij voorkeur (kleine) interne opslag voor het OS, ik sluit naderhand een grote externe HD aan
* Intern uitbreidingsslot voor een HD is niet nodig als er al interne opslag in zit
* Moet Full HD video x264 en x265 spelen via een HDMI aansluiting naar de TV
* UHD is -niet- nodig
* Surround sound uitgang (om aan de geluidsinstallatie aan te sluiten)
* Budget 250-300 Euro (incl. Windows licentie)

Waar ik bijv. niet goed uitkom is welke combinatie CPU een grafische Chip goed genoeg is?
En zijn er complete kits te koop die aan de eisen voldoen en betaalbaar zijn?

Alvast bedankt voor elk zinnig advies!

Verwijderd

Ik heb in 2011 een hele simpele HTPC gebouwd, gebaseerd op een AMD Phenom1 9850 quadcore met een Asus M2N32 WS Sli mobo met daarop een Club 3D Radeon HD 5450 512MB videokaartje met HDMI aansluiting. Hier speel ik zonder problemen HD video af. Ik hoop dat deze info je wat verder helpt, want zo zwaar hoeft de hardware dus niet te zijn... ;)

Edit : Voor het geluid gebruik ik een Asus Xonar D2 7.1 geluidskaart, maar die zou je ook via de GPU kunnen laten lopen...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 03:58 ]

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:18

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Als je een G4560 neemt zit daar al hardware x265 encoding in.
Anders een 1030 GPU (als die er al zijn).

Zelfbouw is nu het beste.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Wat mis je nu bij de PI? Die zou dit ook allemaal moeten kunnen.

• Zestje
Ten eerste iedereen al be dankt voor de reacties!
Bij de PI stoort me dat het systeem in de bediening langzaam is, dat het kopieren via het netwerk erg traag loopt en dat XBMC / OSMC al meerdere keren door de (automatische) updates volledig gecrasht zijn en dat 1 keer bij het aansuiten van de externe HD deze NTFS schijf volledig ontoegankelijk is gemaakt (waardoor ik met een linux FS reader programma onder Windows moest backuppen en de HD opnieuw formatteren)

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-01 21:02
Zestje schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:59:

Ik gebruik hem alleen om audio en video af te spelen op een full HD televisie. Dus bijv. geen streaming.
Wat ook werkt is een (goedkope) Bluray speler + een externe HD. Heb zelf deze pricewatch: Samsung BD-J4500R een maandje geleden gekocht en werkt prima met een 10 jaar oude externe HD (hoge bitrate 1080p .mkv bestanden speelt hij goed af). 4K werkt niet (werd ook niet geadverteerd).

Maar: voor mijn situatie is dit vrij onhandig omdat ik steeds de HD moet aan en loskoppelen om bestanden ndie via WiFi zijn binnen gehaald op de PC over te zetten. Dit terwijl het kabelsignaal naast de TV binnenkomt. 8)7

Ik ben dus ook aan het kijken naar een makkelijkere -en meer energie vriendelijke oplossing- iets van een NUC lijkt mij het handigst of een nieuwe 2.5" USB powered externe HD dat scheelt iig 2x bukken om de oude externe HD in het stopcontact te steken. :P

Verwijderd

Ik heb onlangs een HP Compaq Pro 4300 SFF met 8GB ram en 2TB schijf op marktplaats op de kop getikt voor €75. Ik wou oorspronkelijk een zelfbouw nas maken maar vond de prijs van de hp iets leuker. Draait op Ubuntu Server icm o.a. Plex, Sonarr, Radarr, Jackett en Transmission. Transcoden gaat perfect met de i3 2120 die erin zit. Geen idee of het helemaal voldoet aan je energie eis maar van die business small form factors pc's kosten vaak geen drol op marktplaats.

• Zestje
Het zou wel fijn zijn als het een klein apparaat is, omdat hij in een open TV-meubel moet komen te staan. Ook geluid en energieverbruik zijn niet onbelangrijk.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:57
Koop gewoon een Intel NUC, wordt heel veel gebruikt als HTPC en voldoet uitstekend.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:13

joker1977

Tweakert

pricewatch: Intel NUC 6CAYH

1x 4Gb. erbij en een kleine SSD en je bent voor onder de EUR 250,-- klaar. Wel is het zo dat deze NUC's geen HDMI-CEC ondersteunen, d.w.z. geen besturing van Kodi behalve aan/uit zetten van de box.

Then again, deze NUC heeft ook gewoon een IR-oogje (werkt out of the box) zodat je met een aparte a/b of bv. een logitech harmony ook gewoon overweg kunt. Of natuurlijk bedienen via de Kodi/Yatse App op je mobiel :)

• Zestje
Dank je voor de reactie. Dat is een betaalbare optie.

Als ik er een Bluetooth dongle in steek kan ik toch ook via een app zoals bijv. yatse en met een Bluetooth toetsenbord/muis bedienen?

Bij de Pi heb ik op dit moment ook het probleem dat met CEC lang niet alle commando's op de afstandsbediening beschikbaar zijn. Een paar heb ik handmatig toegewezen, maar praktisch is dat niet. Bediening via Yatse vind ik wel best prettig.

• Zestje
Oops niet goed gekeken, hij heeft al Bluetooth on board ...

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:13

joker1977

Tweakert

Klopt, je kunt Kodi ook via toetsenbord/muis bedienen. Ik heb het nog niet geprobeerd om dat te doen met een Bluetooth linked keyboard/mouse (heb ik niet) maar er zit idd. een Bluetooth ontvanger in die NUC.

• Zestje
Fijn dat de bediening met toetsenbord/muis zou moeten gaan. Dat vind ik veel fijner dan met de (IR-)afstandsbediening van te TV via HDMI-CEC.

Nu moet ik alleen nog kijken hoeveel geld ik nou echt kan/wil uitgeven en welke aansluitingen ik verder nog nodig heb voor mijn situatie (behalve de 'standaard' aansluitingen HDMI, USB, UTP, Audio, ..)

Iedereen die tot nu toe gereageerd heeft: bedankt allemaal!
En natuurlijk zijn verdere tips en suggesties nog welkom...
Pagina: 1