Situatie
Mijn vraag gaat over het schakelen tussen wifi punten in een netwerk. Zie schets hierboven.
Ik heb op het moment 3 routers. 1x standaard experia box van KPN. Hiervan heb ik de wifi uitgeschakeld omdat de plaatsing van dat modem gewoon slecht is.
2e modem dat ik bedraad heb aangesloten is een Asus RT-N66W, deze staat geconfigureerd als AP en wordt ook als Switch gebruikt. 2.4 Ghz en 5 Ghz beide op een apart netwerk.
Daarnaast heb ik een kabel getrokken in huis naar de schuur van ongeveer 15 meter. Aan het eind een TP-link wr1042nd. alleen 2.4 Ghz netwerk. Zelfde naam als het 2.4 netwerk van de Asus.
Probleem:
Als ik nu in huis op locatie 1. (zie schets) mijn wifi aanzet op een willekeurig toestel zal deze verbinding maken met AP A. (de asus) Als ik dichtbij zou staan zelfs de 5 ghz, maar ik bedoel nu alleen de 2.4 Ghz. En ik loop naar Punt 2. Dan is het signaal van router B. sterker, maar toch blijft mijn device gekoppeld aan Router A. omdat die (ookal is het maar een streepje) toch nog binnen bereik is.
Aangezien mijn TP-Link router aan het overlijden was, heb ik dit ook nog een keer geprobeerd het signaal met een repeter te versterken met een TP-Link RE200. Ook daarbij het zelfde probleem dat devices niet gaan switchen naar een andere zender.
Vraag:
Hoe ga ik er nou voor zorgen dat apparaten wel automatisch geen schakelen tussen de verschillende AP's als er een sterker signaal beschikbaar is?
Mogelijke alternatieven
Nu ik me er een beetje in aan het verdiepen ben kwam ik de volgende oplossing tegen:
Google Wifi
Linksys Velop
Ubiquiti UniFi AP
Maar gaan deze systemen mijn probleem wel oplossen? Of kan het ook opgelost worden met mijn Asus router?