Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardo1992
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-01 19:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SpIaa40ghg18UvM05L0TavRN/full.jpg

Situatie
Mijn vraag gaat over het schakelen tussen wifi punten in een netwerk. Zie schets hierboven.
Ik heb op het moment 3 routers. 1x standaard experia box van KPN. Hiervan heb ik de wifi uitgeschakeld omdat de plaatsing van dat modem gewoon slecht is.

2e modem dat ik bedraad heb aangesloten is een Asus RT-N66W, deze staat geconfigureerd als AP en wordt ook als Switch gebruikt. 2.4 Ghz en 5 Ghz beide op een apart netwerk.

Daarnaast heb ik een kabel getrokken in huis naar de schuur van ongeveer 15 meter. Aan het eind een TP-link wr1042nd. alleen 2.4 Ghz netwerk. Zelfde naam als het 2.4 netwerk van de Asus.

Probleem:
Als ik nu in huis op locatie 1. (zie schets) mijn wifi aanzet op een willekeurig toestel zal deze verbinding maken met AP A. (de asus) Als ik dichtbij zou staan zelfs de 5 ghz, maar ik bedoel nu alleen de 2.4 Ghz. En ik loop naar Punt 2. Dan is het signaal van router B. sterker, maar toch blijft mijn device gekoppeld aan Router A. omdat die (ookal is het maar een streepje) toch nog binnen bereik is.

Aangezien mijn TP-Link router aan het overlijden was, heb ik dit ook nog een keer geprobeerd het signaal met een repeter te versterken met een TP-Link RE200. Ook daarbij het zelfde probleem dat devices niet gaan switchen naar een andere zender.

Vraag:
Hoe ga ik er nou voor zorgen dat apparaten wel automatisch geen schakelen tussen de verschillende AP's als er een sterker signaal beschikbaar is?

Mogelijke alternatieven
Nu ik me er een beetje in aan het verdiepen ben kwam ik de volgende oplossing tegen:
Google Wifi
Linksys Velop
Ubiquiti UniFi AP

Maar gaan deze systemen mijn probleem wel oplossen? Of kan het ook opgelost worden met mijn Asus router?

Beste antwoord (via Richardo1992 op 30-05-2017 21:00)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Richardo1992 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:53:
[...]

Top, is Ubiquiti het enige consumenten merk? ze zijn nogal aan de prijs.. :)
Het is niet echt een consumentenmerk nee. Maat dat is juist ook niet wat je wil, consumentenmerken hebben het tot zo ver alleen nog maar voor elkaar gekregen meer plastic en gebakken lucht te verkopen. Performance en functionaliteit is niet belangrijk, ze moeten het vooral goed doen in de etalage. Daarnaast zijn consumentenrouters nagenoeg allemaal hetzelfde: ze nemen een reference design van een chipfabrikant, sleutelen er wat gimmicks aan, nemen standaard software en plakken daar ook weer wat gimmicks op. (bijvoorbeel een touchscreen.. op een router...)

Ubiquiti UniFi AP AC Lite is iets van 86 euro, daar zit een PoE adapter bij, en bevestigingsmateriaal. Je kan ze instellen vanaf een computer of telefoon en elke keer als je er een toe wil voegen hoef je hem alleen in je netwerk te accepteren en maakt het automatisch deel uit van je dekkende WiFi netwerk.

Stel dat je zo'n pak gebakken lucht als een "nighthawk" koopt, dan ben je duurder uit met een slechter netwerk. Repeaters en 'versterkers' zijn ook af te raden. Mesh netwerken kunnen nog wel eens werken maar hebben in de praktijk nagenoeg altijd te weinig nodes voor een echt goed netwerk, of het wordt dan meteen een paar honderd euro.

Stel dat je het helemaal compleet wil maken, dan kan je een cloud key of een controller bijkopen waarmee je statistieken en controle kan uitvoeren voor je netwerk, maar dat is waarschijnlijk overkill voor deze situatie.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Ubiquiti UniFi AP.

Het probleem wat je nu hebt is dat de routers geen handoff ondersteunen en geen coördinatie doen. UniFi kan beide. Linksys Velop is een duurdere en slechtere versie van UniFi. Let wel op dat je er meteen twee neemt en de oude rommel weg doet of in elk geval WiFi uit zet.

[ Voor 19% gewijzigd door johnkeates op 30-05-2017 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardo1992
johnkeates schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:43:
Ubiquiti UniFi AP.

Het probleem wat je nu hebt is dat de routers geen handoff ondersteunen en geen coördinatie doen. UniFi kan beide. Linksys Velop is een duurdere en slechtere versie van UniFi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Laatst online: 16:45

Zorian

What the fox?

[...]

1 van de goedkopere (en betere) oplossingen als je dit wil doen ja.
Aan gemak hangt helaas nou eenmaal een wat hoger kaartje.

[ Voor 9% gewijzigd door Zorian op 30-05-2017 20:56 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• johnkeates
[...]

Het is niet echt een consumentenmerk nee. Maat dat is juist ook niet wat je wil, consumentenmerken hebben het tot zo ver alleen nog maar voor elkaar gekregen meer plastic en gebakken lucht te verkopen. Performance en functionaliteit is niet belangrijk, ze moeten het vooral goed doen in de etalage. Daarnaast zijn consumentenrouters nagenoeg allemaal hetzelfde: ze nemen een reference design van een chipfabrikant, sleutelen er wat gimmicks aan, nemen standaard software en plakken daar ook weer wat gimmicks op. (bijvoorbeel een touchscreen.. op een router...)

Ubiquiti UniFi AP AC Lite is iets van 86 euro, daar zit een PoE adapter bij, en bevestigingsmateriaal. Je kan ze instellen vanaf een computer of telefoon en elke keer als je er een toe wil voegen hoef je hem alleen in je netwerk te accepteren en maakt het automatisch deel uit van je dekkende WiFi netwerk.

Stel dat je zo'n pak gebakken lucht als een "nighthawk" koopt, dan ben je duurder uit met een slechter netwerk. Repeaters en 'versterkers' zijn ook af te raden. Mesh netwerken kunnen nog wel eens werken maar hebben in de praktijk nagenoeg altijd te weinig nodes voor een echt goed netwerk, of het wordt dan meteen een paar honderd euro.

Stel dat je het helemaal compleet wil maken, dan kan je een cloud key of een controller bijkopen waarmee je statistieken en controle kan uitvoeren voor je netwerk, maar dat is waarschijnlijk overkill voor deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardo1992
johnkeates schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:58:
[...]

Thanks voor je uitleg, een cloud key is inderdaad wat overdreven, het is maar een thuis situatie.
Denk dat ik toch maar voor deze duurdere / betere oplossing ga. Ben er al te lang mee aan het kl*ten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Ik weet niet of je een NAS of HTPC of thuisserver hebt, maar daar kan je de UniFi Controller software permanent op draaien wat je dezelfde functies geeft als een 'controller' of de cloud key. Gewoon op een PC of laptop die je hebt installeren kan ook, het hoeft ook niet perse aan te staan. Het voordeel is wel dat je dan ook kan zien of er op bepaalde momenten storingen in het netwerk zijn van bijv. buren met hun eigen Access Points.

Het is wel handig om te weten dat de UniFi AP's echt bedoeld zijn als Access Point en niet als router of switch o.i.d. Er zit wel 1 extra ethernet poort op voor het geval je er nog wat extra op aan wil sluiten, maar het idee is dat ze allemaal met een draadje op een router of switch aangesloten worden. Dat is dan ook eigenlijk de enige echte goede manier voor een prettig netwerk dus heel gek is dat eigenlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardo1992
johnkeates schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:07:
Ik weet niet of je een NAS of HTPC of thuisserver hebt, maar daar kan je de UniFi Controller software permanent op draaien wat je dezelfde functies geeft als een 'controller' of de cloud key. Gewoon op een PC of laptop die je hebt installeren kan ook, het hoeft ook niet perse aan te staan. Het voordeel is wel dat je dan ook kan zien of er op bepaalde momenten storingen in het netwerk zijn van bijv. buren met hun eigen Access Points.

Het is wel handig om te weten dat de UniFi AP's echt bedoeld zijn als Access Point en niet als router of switch o.i.d. Er zit wel 1 extra ethernet poort op voor het geval je er nog wat extra op aan wil sluiten, maar het idee is dat ze allemaal met een draadje op een router of switch aangesloten worden. Dat is dan ook eigenlijk de enige echte goede manier voor een prettig netwerk dus heel gek is dat eigenlijk ook niet.
Ik heb een Synology DS214Play NAS. Is de software ook een synology beschikbaar? (Zal zelf ook nog ff googlen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Laatst online: 16:45

Zorian

What the fox?

Richardo1992 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:30:
[...]

Ik heb een Synology DS214Play NAS. Is de software ook een synology beschikbaar? (Zal zelf ook nog ff googlen)
http://synology.acmenet.ru/
Even doen wat er staat en je kan de package installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Richardo1992 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:39:
[afbeelding]

Situatie
Mijn vraag gaat over het schakelen tussen wifi punten in een netwerk. Zie schets hierboven.
Ik heb op het moment 3 routers. 1x standaard experia box van KPN. Hiervan heb ik de wifi uitgeschakeld omdat de plaatsing van dat modem gewoon slecht is.

2e modem dat ik bedraad heb aangesloten is een Asus RT-N66W, deze staat geconfigureerd als AP en wordt ook als Switch gebruikt. 2.4 Ghz en 5 Ghz beide op een apart netwerk.

Daarnaast heb ik een kabel getrokken in huis naar de schuur van ongeveer 15 meter. Aan het eind een TP-link wr1042nd. alleen 2.4 Ghz netwerk. Zelfde naam als het 2.4 netwerk van de Asus.

Probleem:
Als ik nu in huis op locatie 1. (zie schets) mijn wifi aanzet op een willekeurig toestel zal deze verbinding maken met AP A. (de asus) Als ik dichtbij zou staan zelfs de 5 ghz, maar ik bedoel nu alleen de 2.4 Ghz. En ik loop naar Punt 2. Dan is het signaal van router B. sterker, maar toch blijft mijn device gekoppeld aan Router A. omdat die (ookal is het maar een streepje) toch nog binnen bereik is.

Aangezien mijn TP-Link router aan het overlijden was, heb ik dit ook nog een keer geprobeerd het signaal met een repeter te versterken met een TP-Link RE200. Ook daarbij het zelfde probleem dat devices niet gaan switchen naar een andere zender.

Vraag:
Hoe ga ik er nou voor zorgen dat apparaten wel automatisch geen schakelen tussen de verschillende AP's als er een sterker signaal beschikbaar is?

Mogelijke alternatieven
Nu ik me er een beetje in aan het verdiepen ben kwam ik de volgende oplossing tegen:
Google Wifi
Linksys Velop
Ubiquiti UniFi AP

Maar gaan deze systemen mijn probleem wel oplossen? Of kan het ook opgelost worden met mijn Asus router?
Voor smartphones op Android werkt dit perfect: Google Play: WiFi Prioritizer Wel goed instellen.

Laptops zou ik even niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Ja, dat moet wel lukken. Rond 2014 al gedaan zie ik, dus dat moet nu ook nog wel lukken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:36:
[...]

Voor smartphones op Android werkt dit perfect: Google Play: WiFi Prioritizer Wel goed instellen.

Laptops zou ik even niet weten.
Dat heeft geen zin in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34
Om te beginnen, Unifi is top spul, gaat je zeker verder helpen met een stabiel WiFi. (ik heb het zelf ook al jaren, fan van het eerste uur :))

Ik lees alleen vaker dat unifi een actieve rol heet in roaming Helaas is dit een stuk minder als sommige mensen denken:
* Roamen is en blijft een client keuze, unifi maakt hier geen verschil in. Het enige wat je als accesspoint kan is een verbinding niet meer accepteren bij een bepaalde link/snelheid (en hopen dat client gaat zoeken naar een alternatief)
* Unifi heeft wel ondersteuning voor Fast roaming maar dat zorgt er alleen voor dat de authenticatie bij wisselen sneller gaat, het heeft geen invloed of er uberhaupt roaming zal plaatsvinden

https://community.ubnt.co...-Roaming-FAQ/td-p/1825118

Waarom werkt roaming met een unifi vaak dan wel beter? @dion_b zijn post uit een eerder topic vat dit mooi samen:
dion_b schreef op zondag 16 april 2017 @ 16:41:
Sinds jaar en dag heeft UniFi de b-rates (1, 2, 5.5 en 11Mbps) per default uit staan. Dat is waarschijnlijk 90% van de reden dat iedereen zo lyrisch is over UniFi: als je echt een shitverbnding zou hebben (die ook nog eens de rest van de buurt verstoort met z'n DSSS-modulatie) moet je roamen. Sinds laatste fw update kun je ook de rest handmatig aanpassen. Ik heb erg goede ervaringen met de lagere a/g-rates ook eruit te knikkeren: 6, 9, 12 en 18Mbps. Dus laagste rate waar je mee verbindt is in dit geval 24Mbps. Of het nu door verstoring of demping komt, zodra je dat niet aankunt ga je wandelen - en dat binnen 150ms. Heerlijk :)
dion_b in "1 Wifi-netwerk maken"

(ik laat zero handoff even buiten beschouwing want dat was a) een beta en b) wordt niet meer ondersteund op de huidige hardware)

Wil je meer lezen over de ins en outs van roaming/sticky clients dan adviseer ik het volgende artikel:
http://wifinigel.blogspot...t-are-sticky-clients.html

samengevat:
Met goede radio management, vergelijkbare minimum link rates (via dd-wrt misschien?) zou je vergelijke bare resultaten mbt roaming moeten halen met je huidige apparaat. Echter de kwaliteit van (de verbinding van) een ubiquiti AP is de aanschaf eigenlijk al waard :P

[ Voor 55% gewijzigd door laurens0619 op 30-05-2017 22:43 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
De oplossing is veel simpeler.
Aangezien roaming altijd door de client bepaalt wordt komt het slechte roaming gedrag simpelweg doordat je AP's te veel signaal afgeven.
Je client blijft gewoon op het AP waar hij aan geconnect is zitten en heeft niet de neiging over te schakelen naar het andere AP.
De client zelf geeft echter veel minder signaal af dus vanuit het AP gezien zou hij moeten overschakelen.

Oplossing is het vermogen van de AP's zover terug schroeven dat ze echt zo'n overlap hebben als op je tekening en niet meer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zie ook: http://www.draytek.com/en...-assisted-client-roaming/
Dav1d schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 01:07:
De recente access points van DrayTek zijn slimmer. Deze APs wisselen onderling de signaalsterke van clients uit (zonder de noodzaak van een controller). Dus alleen een disconnect als er daadwerkelijk een beter AP in de buurt is:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cH3Xrwq.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Werkt alleen als de client 802.11k,v en r ondersteund.
Met name android clients doen dat niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:33:
Werkt alleen als de client 802.11k,v en r ondersteund.
DrayTek werkt zonder die standaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07 14:19
Richardo1992 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:39:
[afbeelding]

Dat gaat je helaas niet lukken met een mix van verschillende AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Nee, de roaming wordt helemaal niet 'altijd door de client bepaald'. Er zijn tenminste twee methodes waar de client niks over te zeggen heeft:

- Virtual BSSID roaming met radio controller
- mRSSI roaming met blacklisting

UniFi ondersteunt het eerste met Zero Handoff en het tweede standaard op elk netwerk waar een controller in zit. (en het staat dan ook aan op dynamic zodat het aangepast wordt op de hoeveelheid AP's en de overlap die je hebt)

Daarnaast zijn er zaken zoals vermeld (802.11k,v en r ) die op de meeste goede hardware/software werkt, maar uiteraard op Android en in veel gevallen op Windows weer niet, dus da's jammer. Zelfs Apple's AirPort base stations heeft dat ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
min RSSI is een leuke feature, maar het disablen van lage rates is een nettere oplossing.

Zie ook dion_b in "1 Wifi-netwerk maken"

RSSI kijkt puur naar signaal sterkte en niet naar kwaliteit

Een sterk signaal, maar wat enorm brak en verstoord is, geniet absoluut niet de voorkeur.
Als je met RSSI gaat kijken dan zou dat netwerk de voorkeur hebben.

Maar in de praktijk heb je liever een (iets lagere) stabiele troughput dan een dikke stuiterpijp.

Signaalkwaliteit is belangrijker dan signaalsterkte. Een dat bereik je door de rates te selecteren. Dan kijk je verder dan dom signaal.

Als je apparatuur hebt die dat niet kan dan is min RSSI een optie om lomp te schoppen, maar er zijn betere manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Een hoge RSSI betekent inderdaad niet per definitie een hoge data rate, maar een lage RSSI meestal wel een trage link. Voor mij is dat goed genoeg als criterium voor roaming, vooral als de AP ook checkt of het aannemelijk is dat een naburig AP beter ontvangt zoals DrayTek doet (Ubiquiti niet), ook is het handige hiervan dat het de praktische dekking niet verkleint (de buitenranden waar geen overlap is). Prima werkbare oplossing zonder dat het aanvullende standaarden zoals 802.11k/v van de client vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In 5GHz ga ik met je mee, maar vervuiling in 2.4GHz is zodanig dat je snel >10dB SNR verschil kunt hebben afhankelijk van situatie. Aangezien SNR en niet RSSI bepalend is voor performance blijf ik RSSI een grove lapmiddel vinden voor dit soort toepassing.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardo1992
Mensen heel erg bedankt voor jullie adviezen (ookal gaan sommige termen mij veel te ver) gisteren de monitor software op mijn Synology naar gezet (nog niet helemaal werkend) en zojuist 2x de ubiquiti auc ap lite besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardo1992
Om de controller software op mijn Synology NAS (ds214play) werkend te krijgen was even wat werk. Vandaag de 2 ap's opgehangen en ingesteld via de controller.

Tot nu toe echt super tevreden! Apparaten schakelen netjes over van ap naar ap en blijven zolang mogelijk op de 5 ghz band.

Helemaal top. Nogmaals bedankt voor jullie adviezen!
Pagina: 1