Displayport - HDMI

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dario_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-12-2023
Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort een nieuwe videokaart kopen, een FXF AMD Radeon RX 580 GTR-S black Crimson 8GB GGDR5
Nou is het volgende mijn vraag, ik heb 2 monitoren met een HDMI aansluiting en heeft deze kaart 3 keer een Displayport 1.4. Nou kom ik op Google weinig tot geen kabels tegen met 1.4 Displayport en uiteinde HDMI tegen. Daarom weet iemand wat het verschil is tussen 1.0 en 1.4.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
En wat vond je zelf toen je op Google zocht op "Displayport versions"? Enige eigen inzet is hier wel gewenst namelijk.
Als je FHD wil aansturen zal elk verloopje van een paar knaken wel voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dario_
'En wat ik zelf op Google vond toen ik zelf zocht, want enige eigen inzet is hier wel gewenst namelijk.'
Beetje jammer dit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
*Kuch*Het algemeen beleid #quickstart*kuch*

Vooral jammer dat je blijkbaar het beleid niet kent, ik help je de goede kant nog op en vervolgens zo reageren. Dát is pas jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dario_
Laten we opnieuw beginnen.

Ik ben van het type eerst zelf proberen voor ik hulp vraag.
Omdat ik niet beter wist dan dat videokaarten of op VGA of DVI werkten werd ik een poos terug blij verast toen ik zag dat er ineens kaarten waren die een HDMI verbinding hebben.
Ineens zag ik ook kaarten met een Displayport, maar omdat computers op mijn werk ook zo'n aansluiting hebben maar de adapters erop constant storing geven en bovendien de monitoren zelf nooit de zelfde kleurverhouding tonen werd ik een beetje huiverig voor die adapters.

Na mijn toekomstige kaart te hebben bestudeerd las ik ineens dat er niet een 1.0 maar 3 X 1.4 poort op zit.
Hierna zocht ik via Google naar diverse websites waarvan onder andere Alle kabels.nl en 3 soortgelijke sites. Omdat geen van deze website direct een 1.4 aangaf, werd ik nieuwsgierig naar het verschil.
Daarvoor zag ik echter vreemd genoeg geen enkele website die echt duidelijk kon aangeven wat het verschil is. Er kwam maar een website een beetje in de buurt van vraag, maar geeft vervolgens een foto weer van een mini displayport kabel en usb poort aan. Kwam ik dus ook niet mee verder.
En op Drs. Wikipedia leggen ze eigenlijk alleen de snelheid uit, niets over de versies.

In de toekomst wil ik mogelijk 2 of 3 4K monitoren kopen/aansluiten (dure hobby).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Eerste hit op Google "displayport cable"...

https://www.displayport.o...le-and-not-get-a-bad-one/

Despite what you may read, there is no such thing as a DisplayPort 1.1 cable and DisplayPort 1.2 cable. A standard DisplayPort cable, including the so-call DisplayPort 1.1 cables, will work for any DisplayPort configuration including the new capabilities enabled by DisplayPort 1.2, including 4K and multi-stream capabilities. All standard DisplayPort cables support RBR, HBR (High Bit Rate), and HBR2 (High Bit Rate 2), which can support 4K at 60Hz, or up to four 1080p displays using multi-stream.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dario_
Nou schiet mij maar lek.
Dit is inderdaad wat ik zoek, maakt dus gelukkig niet uit voor de kabel type.
Voor de HDMI kant heb ik kennelijk dus helaas wel een adapter nodig.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-06 15:44
Of je koopt in plaats van een adapter gewoon een kabel met DP aan de ene kant en HDMI aan de andere kant... staat iets netter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dario_
Dat was eigenlijk de bedoeling ook, tot dat ik zag dat die kaart een 1.4 heeft. Uiteraard kijken via Google naar een kabel met die 1.4 en/of uitleg over het verschil. En daar stokte het.
Maar goed ik zie nu grappig genoeg ook toch wel een kabel zoals jij het beschrijft, en gelukkig maakt de aansluiting niet meer uit dus worden het er 2!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-06 12:35

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

maarud schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:09:
Of je koopt in plaats van een adapter gewoon een kabel met DP aan de ene kant en HDMI aan de andere kant... staat iets netter ;)
Maar voor DP -> HDMI heb je actieve adapters nodig. Die zitten waarschijnlijk niet in de standaard kabels.

@_Dario_ Welke kabel heb je? Ik ben namelijk ook opzoek naar een DP -> HDMI iets.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Actief is het mooist, maar passief werkt volgens mij ook prima, zeker tot 1080p. En zeker als je het D++ logootje hebt als ik het internet mag geloven.

Ik heb er eigenlijk nog nooit op gelet, tot nu toe heeft iig elke DP -> HDMI kabel gewerkt bij de monitoren op 't werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dario_
Ik ben een beetje huiverig voor de kwaliteit van de goedkope kabels, maar via https://www.allekabels.nl...-kabel-professioneel.html kom je een heel eind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

maarud schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:30:
Actief is het mooist, maar passief werkt volgens mij ook prima, zeker tot 1080p. En zeker als je het D++ logootje hebt als ik het internet mag geloven.

Ik heb er eigenlijk nog nooit op gelet, tot nu toe heeft iig elke DP -> HDMI kabel gewerkt bij de monitoren op 't werk ;)
Je zegt het. Nou weer wat geleerd. Ik had vernomen van anderen hier dat alleen actief werkt.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
_Dario_ schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:32:
Ik ben een beetje huiverig voor de kwaliteit van de goedkope kabels, maar via https://www.allekabels.nl...-kabel-professioneel.html kom je een heel eind
Oef, die is duur. Een goedkoop kabeltje werkt prima hoor. Digitaal is digitaal :)
pricewatch: Gembird DisplayPort - HDMI, 1.8m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
maarud schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:30:

Geheel correct, DP++ (bijna alles tegenwoordig) beschikt over zgn. alternate modes waar t/m 1920x1200 HDMI/DVI direct over verstuurd kan worden. Daarom kosten die passieve kabels ook niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dario_
Klopt, maar digitaal is digitaal.. Toen ik een wat langere goedkope usb kabel kocht om mijn foon op de pc aan te kunnen sluiten om wat foto's video's over te zetten deed-ie het de eerste keer prima, de volgende dag zei die al 'doe het zelf maar' en dat bleef-ie zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarud
_Dario_ schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:45:
Klopt, maar digitaal is digitaal.. Toen ik een wat langere goedkope usb kabel kocht om mijn foon op de pc aan te kunnen sluiten om wat foto's video's over te zetten deed-ie het de eerste keer prima, de volgende dag zei die al 'doe het zelf maar' en dat bleef-ie zeggen.
Op goedkope USB kabels wordt dan ook dermate veel bezuinigd dat je (zeker bij lange USB kabels) inderdaad wel eens de mist in kan gaan. Korte kabeltjes werken vaak prima. Daarom moet je, als je per se lange (langer dan 1 m kabels) wil hebben voor data en stroom, niet bezuinigen op USB kabels maar eentje kopen die getest is door bijvoorbeeld Benson Leung (geldt weliswaar voor USB-C maar dezelfde merken doen het vaak ook wel goed op USB 2.0).

Bij deze beeldschermkabels zal dat wel wat meevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
_Dario_ schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:45:
Tsja, lagere kwaliteit knikt/breekt natuurlijk wel een stukje sneller, en dan is er ook gelijk geen verbinding meer.
Wat er hier bedoeld moet met digitaal = digitaal dat het voor de beeldkwaliteit niet uit zal maken. Je moet natuurlijk niet met je el-cheapo kabel constant aan de wandel gaan, dan is ie wel sneller stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Kaalus schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:42:
[...]

Geheel correct, DP++ (bijna alles tegenwoordig) beschikt over zgn. alternate modes waar t/m 1920x1200 HDMI/DVI direct over verstuurd kan worden. Daarom kosten die passieve kabels ook niet zoveel.
Ah, dan had ik dus gelijk bij hogere resoluties. Ik heb toch geen scherm hoger dan 1920*1200. Dus kan prima met de goedkope kabel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kser
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-06 22:17
Erm, die kaart heeft ook een HDMI aansluiting en DVI-D.

http://xfxforce.com/en-us...r-8gb-dd-led-rx-580a8dbr6

Je hoeft dus niet per se een DP > HDMI kabel te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dario_
Kaalus schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:51:
[...]

Tsja, lagere kwaliteit knikt/breekt natuurlijk wel een stukje sneller, en dan is er ook gelijk geen verbinding meer.
Wat er hier bedoeld moet met digitaal = digitaal dat het voor de beeldkwaliteit niet uit zal maken. Je moet natuurlijk niet met je el-cheapo kabel constant aan de wandel gaan, dan is ie wel sneller stuk.
Klopt, helaas heb ik ook een kat die graag achter mijn monitoren verstoppertje speelt en zo nu en dan daar ook een vlieg achterna zit, dan waag ik het er liever niet op. Bovendien heeft-ie daardoor al een keer een HDMI stekkertje om zeep geholpen. :( Dan ga ik liever voor een iets duurdere kwaliteit, dan heb ik ietsje meer garantie dat-ie het morgen ook nog doet. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dario_
Kser schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:06:
Erm, die kaart heeft ook een HDMI aansluiting en DVI-D.

http://xfxforce.com/en-us...r-8gb-dd-led-rx-580a8dbr6

Je hoeft dus niet per se een DP > HDMI kabel te kopen.
Ik ben bang dat ik heel veel uren Flight Simulator maak. Ik gebruik daarvoor al 2 monitoren maar dreig al waarschijnlijk een 3e te moeten aanschaffen. Dus die 3 poorten zullen waarschijnlijk allemaal gebruikt gaan worden.
Pagina: 1