must-see in Macedonië gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Vriendin en ik hebben een vakantie naar Macedonië geboekt na een kort onderzoekje naar het land. Er lijkt veel te doen en te zien maar ik wil graag de ervaring van voorgangers gebruiken om dat spectaculaire plekje te vinden wat je zelf snel mist. We gaan in het hoogseizoen (lange leve werken in het onderwijs) en zijn van plan om te relaxen maar ook sportief te zijn op vakantie.

We zitten 10 dagen in ohrid en daar wil ik waarschijnlijk wel twee of drie dagen een auto huren om het land te verkennen.
We hebben een pakket met drie excursies bestaande uit:
- bezoek aan oud klooster
- wandeling door natuurpark
- bezoek aan enkele dorpjes
Dubbele uitjes zijn natuurlijk niet de bedoeling dus ik zoek nog wat leuke ideeën.

Op de dagen dat we een auto tot onze beschikking hebben zou ik het tof vinden om zelf wat te ontdekken, dus ik zou graag aanraders krijgen. Bij voorkeur niet te ver rijden van Ohrid, tenzij de rit het doel is natuurlijk!

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Poeh, ben er voor het laatst 12 jaar terug geweest, dus mogelijk dat m'n tips verouderd zijn, maar kan iig paar dingen rond Ohrid aanraden:

[list]• de stad zelf, en dan vooral de kerkjes. De Macedoniers noemen het ietwat optimistisch "Rome van de Balkan" (als je dat denkt wordt het een teleurstelling) of iets beter "Stad van 365 kerken". De leukste/mooiste zijn doorgaans de minst toeristische, het soort waar je een lokaal jongetje met handgebaren duidelijk moet maken dat je naar binnen wilt en hij dan in schuurtje in de buurt een oude kerel gaat halen met roestige sleutels :P
• neem zeker een kijkje in het Griekse theater, vrij dicht bij de kust op de heuvel net ten westen van het moderne centrum
• Weet niet welke "oud klooster" je gaat bezoeken, maar Sveti Naum, op de Albanese grens en met boottrip van uurtje ofzo te bezoeken is m.i. verreweg mooiste. Het zit op een eiland vol pauwen, ook mooi.
• Skopje is misschien beetje uit de richting, maar als je het foeilelijke nieuwe centrum (met alle potsierlijke nieuwe monumentale standbeelden) vermijdt en de Turkse buurt aan de voet van de heuvel met het fort erop inloopt waan je je in een sprookje. Koop daar picknicspullen en ga bovenop de heuvel in de ruines van de Skopsko Kale zitten en opeten. De 15-eeuwse moskee ernaast, Mustafa Paşa Camii, is ook erg mooi. Weinig gaat boven je picnic opeten op een muurtje in de ruines rond zonsondergang als de muezzin oproept tot gebed.

Met die auto zou ik vooral een ding aanraden: duik even de grens over naar Albanie. Net onder Sveti Naum heb je Pogradec, een van de mooiste steden in Albanie, met o.a. paar mooie parken en kasteelruines op de heuvel. In MK hebben ze - zacht gezegd - forse vooroordelen tegenover AL en de Albanezen, en het gevoel is wederzijds, maar als buitenlander heb je daar geen last van. Albanie is echt een andere wereld, ergens waar toeristen zo zeldzaam zijn dat je nog met ouderwetse gastvrijheid ontvangen wordt. Sowieso volkomen gek landje. Grotendeels moslim, maar dan wel bier, wijn en (vooral) cognac zuipende varkensvlees etende moslims, waar je naast elkaar dames in hijab, sari en minirok ziet lopen, en oude communistische staatscantines nog open zijn naast nieuwe hippe restaurantjes. Vergeet niet een fles Skanderbeg cognac als souvenir mee te nemen. Is verbazingwekkend goed :9

* dion_b krijgt zin om weer eens naar MK en AL te gaan - misschien volgende zomer met eigen kinderen :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Nu online
Bedankt voor je reactie, het oude klooster zal inderdaad wel Sveti Naum zijn gezien er een half uur durende boottocht bij hoort. Anders is dat in ieder geval al een goede vierde excursie!

Albanië is nog even lastig, met de huurauto schijn je niet zomaar Macedonië uit te komen las ik op internet. Wellicht via ov of taxi wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OV kun je vergeten, is er niet.

Destijds van Tiranë naar Ohrid gereisd met taxi, Albanese (oude Mercedes 240D :P ), dan grens overgelopen, waar een MK taxi (iets jongere Mercedes) klaarstond voor laatste kms naar Ohrid. Maar goed, dat was tijdje geleden, misschien dat nu meer beschikbaar is. Zou er niet op rekenen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
Ik weet niet of het ondertussen veranderd is mijn ervaring is alweer een tiental jaar terug, maar indertijd moest je wel wat geld bij je hebben om de douane bij Albanië om te kopen (al kan je er stevig op afdingen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:37
mathelicious schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 19:37:
Bedankt voor je reactie, het oude klooster zal inderdaad wel Sveti Naum zijn gezien er een half uur durende boottocht bij hoort. Anders is dat in ieder geval al een goede vierde excursie!

Albanië is nog even lastig, met de huurauto schijn je niet zomaar Macedonië uit te komen las ik op internet. Wellicht via ov of taxi wel te doen.
Ik ben in 2015 bij sveti naum de grens van Macedonië naar Albanië overgegaan. Totaal geen probleem. Zorg dat je de huur auto papieren bij hebt om de grens over te mogen, en dan kan je gewoon gaan.
Verder kan je bij sveti naum op een bootje stappen om de bronnen van het meer te zien. Kraak helder water! Vooral om 9 uur / half 10 in de ochtend als er nog weinig andere mensen zijn. Echt een aanradertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:08
Jezus Dion, het lijkt alsof we dezelfde vakantie hebben gehad :) Skopje staat nog op de planning hier.

^^ With stupid. We hebben Albanie met een huurauto gedaan. Geeft wat hilariteit bij de grens (paspoort!), maar op het moment dat ze er achter komen dat je een tourist bent, dan ben je meer dan welkom.

Parkeren is per 0,02 euro/u, niet 0,2 euro/u (shit, ik ben genaaid voor 1 euro!).

Albanie is een volledig andere wereld. Laat je dure mobiel niet zien, en laat je Pentax DSLR weg, en heb de tijd van je leven.

Ik vond Ohrid érg gaaf. Je hebt wel genoeg aan een week though...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Nu online
dion_b schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 20:28:
OV kun je vergeten, is er niet.

Destijds van Tiranë naar Ohrid gereisd met taxi, Albanese (oude Mercedes 240D :P ), dan grens overgelopen, waar een MK taxi (iets jongere Mercedes) klaarstond voor laatste kms naar Ohrid. Maar goed, dat was tijdje geleden, misschien dat nu meer beschikbaar is. Zou er niet op rekenen...
Dit vond ik dus ook al terug als manier om de grens over te gaan. Dat was redelijk recent, zal er dus niet beter op geworden zijn.
Dacuuu schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 20:41:
[...]

Ik ben in 2015 bij sveti naum de grens van Macedonië naar Albanië overgegaan. Totaal geen probleem. Zorg dat je de huur auto papieren bij hebt om de grens over te mogen, en dan kan je gewoon gaan.
Verder kan je bij sveti naum op een bootje stappen om de bronnen van het meer te zien. Kraak helder water! Vooral om 9 uur / half 10 in de ochtend als er nog weinig andere mensen zijn. Echt een aanradertje.
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:23
Duik je? Bij het meer van Ohrid zit een duiklocatie met een paaldorp. De eigenaar van die locatie heeft er (volgens eigen zeggen) een (pre)historisch dorp gevonden. Dat dorp is op palen nagebouwd. Je kan er erg leuk onder duiken. En vrijwel elke duik vind je wel weer een kruikje of ander item. Het water is zéér schoon: meer dan 20 meter zicht.

https://www.tripadvisor.n..._Southwestern_Region.html

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeltevm
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-06 10:52

Basszje

Reisvaap!]

Als je toevallig langs Bitola komt zou ik daar ook een kijkje nemen. Is namelijk een van de steden van de pioneers van Balkan filmmakers ( Wikipedia: Yanaki and Milton Manaki ).

Toevallig recentelijk goede documentaire over gezien. Zag er uit als je een leuk stad(je).

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Cass Casey schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:24:
Duik je? Bij het meer van Ohrid zit een duiklocatie met een paaldorp. De eigenaar van die locatie heeft er (volgens eigen zeggen) een (pre)historisch dorp gevonden. Dat dorp is op palen nagebouwd. Je kan er erg leuk onder duiken. En vrijwel elke duik vind je wel weer een kruikje of ander item. Het water is zéér schoon: meer dan 20 meter zicht.

https://www.tripadvisor.n..._Southwestern_Region.html
Dit inderdaad, 2012 ook in Macedonie geweest en daar gedoken.

Wij hadden toen ook een auto, dus veel rond gereden. Oa naar Skopje geweest(2u rijden door de bergen, zeker de moeite waard). Wij hebben ook nog Albanie en Griekenland bezocht en er zit daar aan de andere kant van het meer nog een natuurgebied met zeer mooi helder water(ben de naam kwijt, zelfs toen hadden ze daar al boottochten heen dus die kom je wel tegen) Sveti Naum dus...

Houd er rekening mee als je naar Albanie gaat ze geen woord Engels spreken, echt helemaal niks :P

En met meneer hierboven, Bitola zijn we toen ook geweest en dat is ook een leuk stadje om te bezoeken als je tijd over hebt

[ Voor 10% gewijzigd door Rev! op 01-06-2017 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Nu online
Hartelijk dank allemaal, echt hele goede tips en ik denk dat dit er genoeg zijn (zeker de 91days link) om de vakantie leuk in te vullen!
Basszje schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:27:
Als je toevallig langs Bitola komt zou ik daar ook een kijkje nemen. Is namelijk een van de steden van de pioneers van Balkan filmmakers ( Wikipedia: Yanaki and Milton Manaki ).

Toevallig recentelijk goede documentaire over gezien. Zag er uit als je een leuk stad(je).
Weet je de titel van de docu nog? Zou wel wat meer beleving geven aan een eventueel bezoek.

P.s. Als iemand nog iets wilt delen ben je van harte welkom natuurlijk, meer is altijd beter

[ Voor 58% gewijzigd door mathelicious op 01-06-2017 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

mathelicious schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 17:59:

Weet je de titel van de docu nog? Zou wel wat meer beleving geven aan een eventueel bezoek.
'The manakia brothers - Diary of a long look back' van Elize Zdru. Interessante docu vol met (ook hedendaagse) beelden van de moderne Balkan en cultuur daar. ( Heb ook gelijk mijn lijstje plekken aangevuld :P )

Denk alleen niet dat je hem ergens snel gaat vinden. Roemeense film, geen grote distributie enzo.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty47
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-06 20:03
Ik ben er twee jaar geleden geweest en één van de mooiste dingen die ik gezien heb was het Matka Lake. Wellicht wat ver weg maar als je toch ga rijden is dat wel een mooi doel. Skopje zelf is ook leuk om te zien! Vooral de "nieuwe oude" gebouwen zijn best gaaf, al denken de locals daar wel heel anders over.

Je kan overigens heel makkelijk de grens over naar Albanië met een huurauto als je dit maar aangeeft bij de verhuurder. Dan krijg je een GreenCard die je nodig hebt om de grens over te gaan. Ik zou wel aanraden om het te doen. Je bent toch weer echt ff helemaal ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:05
Ik ben twee jaar terug ook in Macedonië geweest. Erg goed bevallen, heerlijk eten!
Ik zat zelf iets buiten Ohrid, maar je kunt alles heel cheap in een taxi doen, en heel goed en goedkoop te eten.

Buiten alles wat hierboven genoemd is kan ik een jeep safari door de bergen erg aanraden, heb deze via Lale tours geboekt, Nederlandse familie die daar al jaren woont. Nationaal park Mavrovo ook erg mooi, en heerlijk zwemmen in het meer van Ohrid, kristalhelder.

Verder ook auto gehuurd en naar Bitola en Griekenland geweest. Ook Skopje stond op de planning, daar aangekomen bleek het 50 graden te zijn, niet heel comfortabel maar wel goed bevallen. Matka kloof ook erg bijzonder om te zien.

Albanië heb ik ook met een huurauto gedaan maar zou ik toch niet aanraden. Wij werden bij de grens het land weer uit meegenomen naar een aparte onderzoeksruimte. Hier werden we 'verdacht' van cocaïne en marihuana smokkel. Paspoorten en autopapieren allemaal ingenomen, beetje dreigen dat we daar de rest van de dag moeten blijven, maar we kunnen ook een kop koffie en wat te eten betalen voor de beste mannen en dan mogen we gewoon gaan. Na betaling was het allemaal prima, maar toch erg ongemakkelijk, zeker omdat ze je papieren allemaal hebben. Hadden een huurauto, maar zou dat misschien via een georganiseerde tour doen of inderdaad met een lokale taxichauffeur. Albanië zelf was wel heel apart, hele andere wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HansAnders07 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:16:
[...]

Wij werden bij de grens het land weer uit meegenomen naar een aparte onderzoeksruimte. Hier werden we 'verdacht' van cocaïne en marihuana smokkel. Paspoorten en autopapieren allemaal ingenomen, beetje dreigen dat we daar de rest van de dag moeten blijven, maar we kunnen ook een kop koffie en wat te eten betalen voor de beste mannen en dan mogen we gewoon gaan. Na betaling was het allemaal prima, maar toch erg ongemakkelijk, zeker omdat ze je papieren allemaal hebben.
Welkom in het wilde Oosten ;)

Gewoon vriendelijk blijven maar duidelijk maken dat je hun dreigementen niet serieus neemt - en dat je alle tijd in de wereld hebt. Na paar pogingen trekken ze hun keutel in en kun je gaan :z

Wel is het nuttig om contactgegevens voor NL vertegenwoordiging in de relevante landen te hebben. Al is het alleen maar dat je kunt laten zien dat je weet waarheen te bellen.
Hadden een huurauto, maar zou dat misschien via een georganiseerde tour doen of inderdaad met een lokale taxichauffeur.
Heb inderdaad de indruk dat met auto grenzen oversteken veel sneller dit soort gedonder geeft dan te voet. Daar staan ze ws zo versteld van dat het idee van je te proberen af te persen niet eens opkomt. Dat heb ik alleen in Transdnistrie meegemaakt, en eh, als je daar naartoe gaat vraag je er ongeacht vervoersmiddel om :+
Albanië zelf was wel heel apart, hele andere wereld.
Yep :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

dion_b schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 11:18:
[...]

Dat heb ik alleen in Transdnistrie meegemaakt, en eh, als je daar naartoe gaat vraag je er ongeacht vervoersmiddel om :+
Dat is volgens mij ook veranderd trouwens. Het kan wel gebeuren maar laatste verhalen die ik hoorde is dat de grens allemaal geen probleem meer is daar. Er zijn zelfs dagtripjes vanuit Chisinau naar Tiraspol tegenwoordig, dat was enige jaren geleden ondenkbaar. Afgelopen weekend in een Russische trein Chisinau - Kyiv totaal geen grenscontrole gehad ( niet Moldavie, niet Transdnistrie, alleen Oekraine ).

/offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rev! schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 17:31:
[...]

Houd er rekening mee als je naar Albanie gaat ze geen woord Engels spreken, echt helemaal niks :P
Idd. Wat vaak wel bruikbaar is (naast handen en voeten): Italiaans. Niet dat ze dat zo denderend spreken, maar die paar jaar mislukt colonialisme heeft genoeg achtergelaten om met mangiare, dormire en natuurlijk birra wat overigens ook gewoon AL woord voor bier is een eind te kunnen komen.

Werkt trouwens ook in Eritrea om dezelfde reden, al is kans dat gemiddelde Eritreër wat EN spreekt natuurlijk stukken groter

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 09-07-2017 17:12 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1