reviews: Het einde van roaming
Hey Arnoud,
Zoals vaker heb ik wat moeite met je teksten te begrijpen.
Met andere woorden: in theorie is het hetzelfde, maar in de praktijk is het anders (en dan volgt de uitleg bij "officieel is het ingewikkelder").
Vervolgens snap ik de rekensom niet:
Hey Arnoud,
Zoals vaker heb ik wat moeite met je teksten te begrijpen.
Volgens mij wordt "in de praktijk" hier verkeerd gebruikt. Je stelt dat de praktijk is dat je op vakantie hetzelfde kunt gebruiken als thuis maar daarna zeg je echter dat dit niet zo is.In de praktijk betekent het afschaffen van de roamingkosten dat je de belminuten, sms'jes en mobiele data in het buitenland op dezelfde manier kunt gebruiken als thuis. Wie een abonnement heeft met een theoretische databundel van 3,14GB, kan die databundel tijdens de vakantie blijven gebruiken. Officieel is het iets ingewikkelder. Als je minder dan 3,85 euro per GB betaalt, mogen providers een lagere datalimiet opleggen. Dat geldt ook voor mensen die een onbeperkte databundel hebben. Daarvoor hanteert de EU een rekensom die op deze pagina door de Europese Commissie wordt uitgelegd.
Met andere woorden: in theorie is het hetzelfde, maar in de praktijk is het anders (en dan volgt de uitleg bij "officieel is het ingewikkelder").
Vervolgens snap ik de rekensom niet:
We nemen de proef op de som. Het abonnement is €10. Zonder BTW is dit €8,26. Wanneer ik dit deel voor 7,7 kom ik uit op 1,072. Echter geef jij aan " 2,14GB ".Voor die rekensom moet je de btw van de prijs van het abonnement afhalen en vervolgens die prijs verdubbelen. Dat bedrag moet je delen door 7,7 en dat is het bedrag per GB dat providers elkaar maximaal in rekening mogen brengen: 7,70 euro. In de praktijk komt dat neer op de prijs van het abonnement, gedeeld door 4,6585. Let op: dat geldt alleen voor 2017. Vanaf medio 2018 zakken de tarieven die providers elkaar betalen en dan krijg je dus meer GB's voor dezelfde prijs.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~