Provider schakelt roaming uit als gevolg van nieuwe EU regel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsken
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 09:47
Hee iedereen,

Ik woon in Denemarken en ik krijg zonet het bericht dat mijn provider (3) mijn roaming uit zal schakelen, vanwege de nieuwe EU regelgeving. Is dat toegestaan? Het enige wat ik kan doen is voor 30dkk per maand upgraden naar onbeperkt internationaal.

Hoe zit dit?

Beste antwoord (via thijsken op 30-05-2017 21:56)

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-09 14:48
dutchnltweaker schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:44:
Als ik dit zo lees kan dit toch niet?

Denemarken hoort toch bij de EU en moet roaming gratis aanbieden in EU landen toch? want anders zouden ze dit toch ook in anderen landen doen toch?
De optie tot roamen is geen verworven recht maar een geleverde dienst. Een telecom provider kan besluiten dat bepaalde abonnementen of prepaid vormen wel of geen roaming toegang hebben. 'Vroeger' kon je niet roamen met prepaid, nu zijn er nog steeds heel veel providers die maar met een paar netwerken roaming afspraken hebben (je kunt bijvoorbeeld met KPN niet roamen op bepaalde Vodafone netwerken in de EU); ook zijn er veel bedrijven die bewust geen roaming in hun pakket nemen om de kosten te drukken. Met andere woorden: net zo min dat het hebben van voicemail verplicht is, is roaming iets verplichts.

De keuze roaming ja/nee staat de provider dus vrij - ze mogen abonnementen aanbieden waarbij roaming niet mogelijk is. Dit betekend dus dat je ook geen losse bundels kunt kopen met die abonnementen - je kunt gewoon helemaal niet gebruik maken van je mobiel in het buitenland.

Pas als ze roaming wel aanbieden op jou prepaid/abonnement, zijn ze gebonden aan het EU maximum.

Edit: hier nog even zwart op wit om ook bovenstaande bericht van checkbare facts te voorzien.

"Operators are not obliged to offer roaming with all tariffs, but if they do, they must apply these price caps, linked to domestic prices, by default to all customers" https://ec.europa.eu/digi...market/en/roaming-tariffs

[ Voor 11% gewijzigd door PWA777 op 30-05-2017 22:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-10 21:10
Dat ligt aan de wetgeving in Denemarken, wij zitten hier in Nederland en hebben niet zoveel met de wetgeving in Denemarken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsken
Het betreft hier een Europese regel, dus het lijkt me hetzelfde te gelden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
roches schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 16:40:
Dat ligt aan de wetgeving in Denemarken, wij zitten hier in Nederland en hebben niet zoveel met de wetgeving in Denemarken.
Het betreft een EU wetgeving en volgens mij zit Denemarken in de EU, dus ......

edit: Zo te lezen gaat het niet zo zeer over het feit dat de provider roaming ansich uitschakelt, maar dat 3 van de 4 grootste telecom providers de abonnementsprijzen behoorlijk omhoog gaat gooien en nieuwe vormen aanbiedt zodat deze beter kosten dekkend zijn met de nieuwe EU regeling. Waarschijnlijk kan je het oude "goedkope" abonnement blijven houden, maar dan kan je geen gebruik meer maken van roaming, is dan de logica. Tsa, of dit mag of niet lijkt mij inderdaad iets voor de lokale wetgeving of uiteindelijk Europese raad

http://alert-komunikacije...ice-rises-roaming-change/

[ Voor 50% gewijzigd door Breezers op 30-05-2017 17:03 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Even simpel gezegd lijkt mij dit inderdaad niet toegestaan. Maar kun je eens wat meer informatie geven over het abonnement wat je nu hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsken
Ik heb momenteel een standaard Deens abonnement, 12 gb data, 12 uur bellen en onbeperkt sms. Ik zie dat er nog één provider in DK is die voor deze vorm gekozen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanaf 15 Juni kan je bij LycaMobile NL niet je data te goeden gebruiken in het buitenland, maar alleen de standaard tarieven.

Staat op de website: http://www.lycamobile.nl/...men-is-aan-het-veranderen

Het is weliswaar Prepaid maar dat is toch nog steeds niet toegestaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
thijsken schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 17:06:
Ik heb momenteel een standaard Deens abonnement, 12 gb data, 12 uur bellen en onbeperkt sms. Ik zie dat er nog één provider in DK is die voor deze vorm gekozen heeft.
En wat betaal je daarvoor omgerekend?

Als ik namelijk reviews: Het einde van roaming goed begrijp hangt de hoeveelheid MB's in het buitenland af van je maandbedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsken
99dkk, dus dat is 13 euro per maand. Het zou geen enkel probleem zijn als ik daarmee maar beperkt of helemaal geen data kon gebruiken, maar nu kan ik simpelweg niet gebeld worden. Gewoon geen service in het buitenland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-10 09:36

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Waarschijnlijk mag je je contract kosteloos ontbinden vanwege deze wijziging, en dan wordt je eigenlijk verplicht een nieuw (duurder) contract af te sluiten.

Ik vraag me echter af, of ze via de EU-regels wel abonnementen zonder roaming aan mogen bieden. Bestaand of niet.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Zover ik lees heeft 3 inderdaad 2 smaken abonnement:

https://translate.google.....dk/3likehome&prev=search

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v688/fotosoep/2017-05-30_1723.png

Het goedkoopste EU abonnement is dan 130 Deense kroonen = 17,48 Euro

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v688/fotosoep/2017-05-30_1723_001.png

[ Voor 13% gewijzigd door Breezers op 30-05-2017 17:30 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
--MeAngry-- schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 17:14:
Waarschijnlijk mag je je contract kosteloos ontbinden vanwege deze wijziging, en dan wordt je eigenlijk verplicht een nieuw (duurder) contract af te sluiten.

Ik vraag me echter af, of ze via de EU-regels wel abonnementen zonder roaming aan mogen bieden. Bestaand of niet.
Roaming is geen verplichte dienst. Het staat elke provider volledig vrij dit aan of uit te zetten. Áls ze het aanzetten zijn ze gebonden aan de EU regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-10 15:50
Dit lijkt mij idd tegen de Europese regels ingaan, die stellen namelijk dat je nationale bundel per 15 juni binnen de hele EU geldig is.

Of het uitschakelen van roaming onrechtmatig is, kan je denk ik het beste voorleggen aan de nationale telecomtoezichthouder. Voor Denemarken is dat de DBA.
Aangezien dit een vrij 'algemene' vraag is zou je ook direct je vraag aan Europa kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-10 19:22

Denemarken hoort toch bij de EU en moet roaming gratis aanbieden in EU landen toch? want anders zouden ze dit toch ook in anderen landen doen toch?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PWA777
dutchnltweaker schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:44:

De optie tot roamen is geen verworven recht maar een geleverde dienst. Een telecom provider kan besluiten dat bepaalde abonnementen of prepaid vormen wel of geen roaming toegang hebben. 'Vroeger' kon je niet roamen met prepaid, nu zijn er nog steeds heel veel providers die maar met een paar netwerken roaming afspraken hebben (je kunt bijvoorbeeld met KPN niet roamen op bepaalde Vodafone netwerken in de EU); ook zijn er veel bedrijven die bewust geen roaming in hun pakket nemen om de kosten te drukken. Met andere woorden: net zo min dat het hebben van voicemail verplicht is, is roaming iets verplichts.

De keuze roaming ja/nee staat de provider dus vrij - ze mogen abonnementen aanbieden waarbij roaming niet mogelijk is. Dit betekend dus dat je ook geen losse bundels kunt kopen met die abonnementen - je kunt gewoon helemaal niet gebruik maken van je mobiel in het buitenland.

Pas als ze roaming wel aanbieden op jou prepaid/abonnement, zijn ze gebonden aan het EU maximum.

Edit: hier nog even zwart op wit om ook bovenstaande bericht van checkbare facts te voorzien.

"Operators are not obliged to offer roaming with all tariffs, but if they do, they must apply these price caps, linked to domestic prices, by default to all customers" https://ec.europa.eu/digi...market/en/roaming-tariffs

[ Voor 11% gewijzigd door PWA777 op 30-05-2017 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsken
Ja ik heb het een en ander na gezocht en het lijkt er simpelweg op dat het hier om een nogal hufterige reactie op het nieuwe beleid gaat, waarbij ze klanten forceren naar een andere dienst over te stappen. Ik ga wel gewoon fijn over op een andere provider, probleem opgelost! Bedankt voor alle feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

PWA777 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:54:
[...]

Onzin. Deze hele wijziging is gemaakt zodat er voor consumenten geen verschil meer bestaat tussen data thuis of data in het buitenland. Een provider mag dus best een abonnement aanbieden zonder data maar als je data hebt, mag je dat gewoon in het buitenland gebruiken.

In hele uitzonderlijke situaties mag een provider een extra bedrag vragen voor roamen maar dat lijkt me hier niet aan de hand.

Blijft natuurlijk wel staan dat het erg lang duurt om je gelijk te halen en dus net zo goed over kan stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
emnich schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:07:
[...]

Onzin. Deze hele wijziging is gemaakt zodat er voor consumenten geen verschil meer bestaat tussen data thuis of data in het buitenland. Een provider mag dus best een abonnement aanbieden zonder data maar als je data hebt, mag je dat gewoon in het buitenland gebruiken.

In hele uitzonderlijke situaties mag een provider een extra bedrag vragen voor roamen maar dat lijkt me hier niet aan de hand.

Blijft natuurlijk wel staan dat het erg lang duurt om je gelijk te halen en dus net zo goed over kan stappen.
Om data in het buitenland te kunnen gebruiken maakt jou provider zogenaamde roaming afspraken met netwerken in het buitenland. Hierin spreken ze af hoe ze met gast-gebruik omgaan op elkaars netwerk. Je zult zien dat je in het buitenland vaak maar op 1 of 2 netwerken kunt roamen, niet op alle beschikbare netwerken. Er is dan geen roaming afspraak tussen die 2 providers.

De EU stelt providers niet verplicht om onderling roaming afspraken af te sluiten.

De EU verplicht niet dat alle aansluitingen moeten kunnen roamen.

De EU verplicht louter dat áls gebruik van jou aansluiting in een ander EU land mogelijk is, hier geen extra geld voor wordt gevraagd tov Nederland.

Wat mag:
Abonnement A kan alléén in NL gebruikt worden voor €5 voor 100min / Mb
Abonnement B kan in NL en EU gebruikt worden voor €10 voor 100min / Mb

Wat niet mag:
Abonnement A biedt alsnog losse bundels te koop aan voor EU gebruik
Abonnement B rekent extra kosten voor gebruik in EU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 21:56
Blijkbaar is er dus een Loophole om deze regel te omzeilen omdat dit weer op z'n EUs wollig en technisch verkeerd is geformuleerd.

Er mogen namelijk geen kosten meer in rekening gebracht worden voor roaming tot een bepaalde hoogte zoals in het artikel van Tweakers staat. Dus ALS een provider roaming aanbied dan moet dit zonder kosten in rekening te brengen. In plaats van dit te doen wat ook de gedachte achter de regel was zijn er blijkbaar providers die besluiten om helemaal geen roaming meer aan te bieden om de regel zo te omzeilen. Als je roaming aanbied moet dat immers zonder extra kosten maar de EU regel bepaald niet dat er bij elk abbonement ook daadwerkelijk roaming aangeboden moet worden.

Dus ja roaming is niet verplicht. Maar biedt je wel roaming aan dan moet dit zonder extra kosten. Gevolg budget providers staan helemaal geen roaming meer toe en de klant is nog slechter af dan voordat Brussel zich er mee bemoeide.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Davidshadow13 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:25:
Blijkbaar is er dus een Loophole om deze regel te omzeilen omdat dit weer op z'n EUs wollig en technisch verkeerd is geformuleerd.

Er mogen namelijk geen kosten meer in rekening gebracht worden voor roaming tot een bepaalde hoogte zoals in het artikel van Tweakers staat. Dus ALS een provider roaming aanbied dan moet dit zonder kosten in rekening te brengen. In plaats van dit te doen wat ook de gedachte achter de regel was zijn er blijkbaar providers die besluiten om helemaal geen roaming meer aan te bieden om de regel zo te omzeilen. Als je roaming aanbied moet dat immers zonder extra kosten maar de EU regel bepaald niet dat er bij elk abbonement ook daadwerkelijk roaming aangeboden moet worden.

Dus ja roaming is niet verplicht. Maar biedt je wel roaming aan dan moet dit zonder extra kosten. Gevolg budget providers staan helemaal geen roaming meer toe en de klant is nog slechter af dan voordat Brussel zich er mee bemoeide.
Dit is voor de volle 100% correct geformuleerd en dat kun je ook uit de officiële tekst halen:

You will not have roaming charges when travelling to another EU country from 15 June 2017. Every existing or new contract that includes roaming services will change to "roam like at home" contract. New EU rules will cover data services, voice calls and SMS.

https://ec.europa.eu/digi...asked-questions-roam-home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-10 19:22
Davidshadow13 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:25:

Jammer dat ze dit zo aanpakken... best wel triest eigenlijk zou als ik bij zo een provider zou zitten uit principe me contract laten ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@PWA777 Je hebt helemaal gelijk sorry. Hier nog een stukje:
Operators are not obliged to offer roaming with all tariffs, but if they do, they must apply these price caps, linked to domestic prices, by default to all customers.
Complete waardeloos want het gaat volledig in tegen het idee dat ik mijn data overal in de EU zou mogen gebruiken omdat de EU één zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 21:56
Klopt en dat bedoel ik dus ook. Dit was de intentie van de regel. Maar dit wordt dan weer zo geformuleerd zodat providers er onder uit kunnen :(

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsken
PWA777 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:31:
[...]

Dit is voor de volle 100% correct geformuleerd en dat kun je ook uit de officiële tekst halen:

You will not have roaming charges when travelling to another EU country from 15 June 2017. Every existing or new contract that includes roaming services will change to "roam like at home" contract. New EU rules will cover data services, voice calls and SMS.

https://ec.europa.eu/digi...asked-questions-roam-home
Het punt is dat in deze paragraaf vermeld staat dat een bestaand contract dit moet aanbieden vanaf 15 juni. Mijn contract hebben ze heel slim, één maand vantevoren gewijzigd. Dus tegen de tijd dat deze regel in werking treed, is mijn contract al omgezet in een sim zonder roaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
thijsken schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:55:
[...]

Het punt is dat in deze paragraaf vermeld staat dat een bestaand contract dit moet aanbieden vanaf 15 juni. Mijn contract hebben ze heel slim, één maand vantevoren gewijzigd. Dus tegen de tijd dat deze regel in werking treed, is mijn contract al omgezet in een sim zonder roaming.
Ja dit is smerig - los van het feit dat het dus wel mag volgens de kleine lettertjes is het wel enorm klantonvriendelijk. Denk voldoende reden om je contract te kunnen opzeggen - maar ja daar is het ze wellicht gewoon om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willy84
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Wel slim van ze want dan kunnen ze IN Denekemarken lekker goedkoop zijn. Maar iedereen die weleens over de grens komt zal dit abo niet nemen(of alleen als extra abo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:11
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 17:07:
Vanaf 15 Juni kan je bij LycaMobile NL niet je data te goeden gebruiken in het buitenland, maar alleen de standaard tarieven.

Staat op de website: http://www.lycamobile.nl/...men-is-aan-het-veranderen

Het is weliswaar Prepaid maar dat is toch nog steeds niet toegestaan dan?
Dit gebeurd bij de meeste prepaid kaarten.

De nieuwe EU regels stellen dat (voor prepaid klanten) er roaming mogelijk moet zijn uit het prepaid tegoed ($$$), tegen de maximale EU tarieven. Met andere woorden, het mag altijd als 'buiten bundel' worden gerekend, ook als er bundels zijn geactiveerd op de prepaid sim.
Pagina: 1