Linux Web Server Monitoring

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat zijn tegenwoordig *de* opties om Debian Linux (Web) servers te monitoren? In een grijs verleden heb ik Nagios gebruikt maar dat was toen al niet erg gebruiksvriendelijk.

Er is veel te veel keuze waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.

Ik wil basiszaken als processor, memory en storage monitoren maar het zou handig zijn als bijvoorbeeld ook web logs gemonitord worden voor errors en performance.

http://www.zabbix.com/ kom ik regelmatig tegen en ziet er goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wij monitoren al jaren zo'n 150 hosts (servers, switches, etc.) met Zabbix en dat bevalt erg goed. Het is echt een wereld van verschil met Nagios omdat het niet alleen waarschuwingen geeft als er iets misgaat maar je ook inzicht geeft in de geschiedenis en trends. Ik zou het gewoon eens proberen en zeker eens kijken naar de mogelijkheden van LLD (wat in de meegeleverde templates al wordt gebruikt) dat je een hoop werk uit handen kan nemen bij de configuratie.

De interface is een beetje wennen: er wordt onderscheid gemaakt in monitoring, configuratie en administratie terwijl je die in je aanloopfase juist veel door elkaar gebruikt. Bovendien zijn er erg veel mogelijkheden. Maar ik ben nog niets tegengekomen dat prettiger werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 20:54

magneet

Magnetic enhanced

kijk eens naar CheckMK dat is een Nagios variant die wel fijn werkt

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
We gebruiken hier Zabbix, we monitoren werkelijk alles binnen ons beheer. We zijn nog maar weinig tegengekomen wat echt niet mogelijk is (was ooit wel iets, maar dat was op te lossen door Zabbix te updaten).

Buiten de standaard items, kun je relatief eenvoudig nieuwe objecten en services toevoegen om te monitoren. Zodoende kun je dus ook custom scripts draaien om errors te monitoren of wat dan ook^^.

In eerste instantie kost het wat tijd om alles in te regelen en om te onderzoeken hoe alles werkt. Je zal regelmatig (wanneer het eenmaal draait) nog wat aan willen passen....maar eenmaal draaiend werkt het ideaal.

We hebben wel de standaard templates volledig gestript en het meeste aangepast door custom templates..maar goed, dat was onze wens ^^. Je kunt zelfs een eigen front-end er voor bouwen als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

magneet schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:14:
kijk eens naar CheckMK dat is een Nagios variant die wel fijn werkt
Deze gebruiker wij hier op kantoor ook naar tevredenheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Zabbix is een prima tool om te visualiseren en alerting toe te passen. Als je initieel op zoek bent naar inzicht en trend-analyse van systeem en proces resources, dan is het véél simpelere Munin een goede keus. Dat heb je gemakkelijk in een half uurtje aan de praat.

Hier een voorbeeldje wat je kan verwachten van Munin.

Grote voordeel is dat je zowat alles kunt monitoren met Munin omdat er ontzettend veel plugins voor zijn. Zelf een plugin schrijven is ook extreem simpel (bash of perl scriptje van een paar regels)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duiveltje666
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Bigs schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:56:
Wij monitoren al jaren zo'n 150 hosts (servers, switches, etc.) met Zabbix en dat bevalt erg goed. Het is echt een wereld van verschil met Nagios omdat het niet alleen waarschuwingen geeft als er iets misgaat maar je ook inzicht geeft in de geschiedenis en trends. Ik zou het gewoon eens proberen en zeker eens kijken naar de mogelijkheden van LLD (wat in de meegeleverde templates al wordt gebruikt) dat je een hoop werk uit handen kan nemen bij de configuratie.

De interface is een beetje wennen: er wordt onderscheid gemaakt in monitoring, configuratie en administratie terwijl je die in je aanloopfase juist veel door elkaar gebruikt. Bovendien zijn er erg veel mogelijkheden. Maar ik ben nog niets tegengekomen dat prettiger werkt.
Deels offtopic .. ik heb Zabbix zelfs ingezet om te monitoren op updates die ansible daarna uitvoert voor me :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

Misschien is sensu iets: https://sensuapp.org/

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ook een (zakelijke) Zabbix gebruiker hier.

In een verleden wel Cacti en Nagios gebruikt maar Cacti doet alleen grafiekjes echt goed en is totaal niet modulair, Nagios doet juist enkel weer "up/down" monitoring echt goed.

Zabbix doet het allebei en nog heel wat meer. :)

De lijst van fijne features van Zabbix is te lang om hier zo even neer te zetten maar denk bijvoorbeeld aan master/slave setups, een goede mobiele client, alerting naar zo'n beetje ieder medium dat je maar wil (inclusief SMS, als je een SMS gateway ergens hebt draaien), gazilion templates voor allerhande devices,e tc, etc, etc.

De features zoals Zabbix die zelf aan geeft: http://www.zabbix.com/features

Oh, het is 100% open source, geen verborgen kosten, geen limitaties. Het enige waar je bij Zabbix voor betaald is support. (Daadwerkelijke ondersteuning of bijvoorbeeld het bouwen van templates.)

Er is wel 1 groot nadeel aan Zabbix: Het is niet multi-master / multi-slave. Als je master uit valt ben je blind. Ik hoop dat ze dat ooit nog een keer gaan fixen zodat je masters en slaves redundant kunt uitvoeren en niet afhankelijk bent van specifieke vm's.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09 19:00
Wellicht niet helemaal wat je zoekt, als in alerting. Maar wel een heel complete lokale en simpel op te zetten server monitoring tool: monitorix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
We hebben zabbix een tijd gebruikt maar uit het raam gegooid en zitten nu voornamelijk op setups met:

- statsite + collectd + graphite + grafana + cabotapp

of

- node_exporter + prometheus + alertmanager + grafana

Dat lost in beide gevallen qua monitoring en metrics het verhaal op. Daarnaast hebben we ook data logging met de welbekende ELK stack. Dat is in ons geval filebeat+logstash+elasticsearch+kibana. Dat is een los systeem dat ook nog wel metrics naar prometheus overhevelt voor bepaalde logs, maar eigenlijk meer voor debugging en insight is van het functioneren dan het metrics/stats verhaal.

Wat je aan het eind van de rit hebt:

- nagenoeg oneindig schaalbaar systeem (multi-master, sharding, proxies, throttling)
- dashboards voor specifieke doelen (ops, devs, sales, execs)
- alert levels, dus soft limits, hard limits, verschillende alert teams, verschillende deliveries (mail, slack, sms, en voor de gein VoIP met text-to-speech)

Alles kan ook goed met de provisioning mee komen, we gebruiken SaltStack, maar met Chef, Puppet en zelfs Ansible kan het ook. Een nieuwe VM installeert en registreert zichzelf automatisch, waarna op basis van de geïnstalleerde profielen extra metrics van de rollen meekomen zoals JVM stats voor java applicaties, of PHP-APM exports voor php applicaties.

Stel dat je alles al hebt maar alerting mist, dan is CabotApp voor self-hosted alerting prima te doen. Alertmanager is voornamelijk op Prometheus gericht maar zou in theorie met andere systemen kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spro
  • Laatst online: 29-09 12:59
unezra schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 23:08:
Ook een (zakelijke) Zabbix gebruiker hier.

In een verleden wel Cacti en Nagios gebruikt maar Cacti doet alleen grafiekjes echt goed en is totaal niet modulair, Nagios doet juist enkel weer "up/down" monitoring echt goed.

Zabbix doet het allebei en nog heel wat meer. :)

De lijst van fijne features van Zabbix is te lang om hier zo even neer te zetten maar denk bijvoorbeeld aan master/slave setups, een goede mobiele client, alerting naar zo'n beetje ieder medium dat je maar wil (inclusief SMS, als je een SMS gateway ergens hebt draaien), gazilion templates voor allerhande devices,e tc, etc, etc.

De features zoals Zabbix die zelf aan geeft: http://www.zabbix.com/features

Oh, het is 100% open source, geen verborgen kosten, geen limitaties. Het enige waar je bij Zabbix voor betaald is support. (Daadwerkelijke ondersteuning of bijvoorbeeld het bouwen van templates.)

Er is wel 1 groot nadeel aan Zabbix: Het is niet multi-master / multi-slave. Als je master uit valt ben je blind. Ik hoop dat ze dat ooit nog een keer gaan fixen zodat je masters en slaves redundant kunt uitvoeren en niet afhankelijk bent van specifieke vm's.
Ja, da's een nadeel van Zabbix, er kan maar 1 server daemon draaien. Echter... er zijn wel wat truucjes te bedenken om hier overheen te komen als je het heel vervelend vind >:)

(ik ben niet alleen zakelijk Zabbix gebruiker, ook gecertificeerd Zabbix trainer ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Spro schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 21:16:
[...]

Ja, da's een nadeel van Zabbix, er kan maar 1 server daemon draaien. Echter... er zijn wel wat truucjes te bedenken om hier overheen te komen als je het heel vervelend vind >:)

(ik ben niet alleen zakelijk Zabbix gebruiker, ook gecertificeerd Zabbix trainer ;) )
1 server daemon is het probleem niet, het probleem is dat het niet multi-master kan draaien en agents hun data altijd maar naar 1 server kunnen sturen. Ik vind dat heel vervelend en hoop dat de heren en dames develoepr bij Zabbix eindelijk dat eens op de roadmap gaan zetten zodat in de nabije toekomst clients wel met meer dan 1 server kunnen babbelen en dat meerdere masters/proxies met hun clients kunnen communiceren of een failover kunnen doen zonder dat je data verliest. (Nu ik dat zeg twijfel ik overigens wel of je SNMP trapts wel naar meerdere destinations kunt sturen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Twee servers en een floating IP erop om zo HA te krijgen niet mogelijk? Als je IP wisselt van machine kan je ook de service starten indien nodig.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spro
unezra schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:26:
[...]

1 server daemon is het probleem niet, het probleem is dat het niet multi-master kan draaien en agents hun data altijd maar naar 1 server kunnen sturen. Ik vind dat heel vervelend en hoop dat de heren en dames develoepr bij Zabbix eindelijk dat eens op de roadmap gaan zetten zodat in de nabije toekomst clients wel met meer dan 1 server kunnen babbelen en dat meerdere masters/proxies met hun clients kunnen communiceren of een failover kunnen doen zonder dat je data verliest. (Nu ik dat zeg twijfel ik overigens wel of je SNMP trapts wel naar meerdere destinations kunt sturen.)
Snmptraps kan je naar meerdere destinations sturen, afhankelijk van de config van je devices.

Losdbalancer (haproxy voldoet prima) ervoor als je geen floating ip oplossing kan gebruiken. Alles als active agent/proxy en daar ga je :)

Is het een oplossing? Neu,niet echt. Wel een effectieve workaround :)

[ Voor 6% gewijzigd door Spro op 18-06-2017 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zelf heb ik ervaring met Zabbix en sinds een paar dagen ook LibreNMS. Zabbix heeft een zeer steile leercurve, waar LibreNMS een eitje is om draaiend te krijgen. Zabbix is echter heel veel krachtiger.
Ik zou zeggen: Installeer beiden eens in een VM, en kijk wat je prettiger vindt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spro
TommyboyNL schreef op zondag 18 juni 2017 @ 17:43:
Zelf heb ik ervaring met Zabbix en sinds een paar dagen ook LibreNMS. Zabbix heeft een zeer steile leercurve, waar LibreNMS een eitje is om draaiend te krijgen. Zabbix is echter heel veel krachtiger.
Ik zou zeggen: Installeer beiden eens in een VM, en kijk wat je prettiger vindt werken.
LibreNMS ken ik onvoldoende, kan ik niks over zeggen, maar voor Zabbix kan je een kant en klare appliance downloaden. (Aub alleen voor testing gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubitzz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 17:49
Wij monitoren alles met Nagios icm NRPE plugins. Erg fijn.
Pagina: 1