32GB SSD genoeg voor een laptop met windows 10?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:40
Mijn vraag
Op het moment is het lastig om een 64GB ssd met een M.2 42mm behuizing te kopen.
Wel zijn er nog enkele 32GB ssd's te krijgen voor ongeveer 40 euro.
Ik wil deze plaatsen in de laptop van mijn vriendin welke op dit moment treurig traag is.
Ze heeft er tot zestig euro voor over, waardoor een 128GB schijf net buiten het budget ligt.
Mijn vraag is dus eigenlijk, is het te doen om met een 32GB SSD windows en ongeveer 5GB aan programma's te draaien?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Op dit moment gebruikt ze ongeveer 5GB aan programma's zoals Word, Chrome, wat studiegerelateerde programma's zoals Python.
Verder zit er nog een trage HDD in van 500GB die ze zal blijven gebruiken om dingen op op te slaan.
De laptop is verder een HP probook 450 g2.

EDIT (nieuwe discussie):

Wat zouden jullie aanraden, proberen een 2.5" SSD te regelen met een caddy (SATA III), of voor een 128GB M2.0 SSD gaan? De beschikbare modellen van de M2.0 zijn niet denderend met de schrijfsnelheden (max 170MB/s), of moet ik me daar niet druk om maken als het toch maar om de laptop van mijn vriendin gaat die het verschil misschien toch niet merkt?

[ Voor 23% gewijzigd door Zinloos1 op 30-05-2017 16:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:41

ThunderNet

Flits!

Dat wordt wel extreem krap, zeker met enkele updates erbij.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
Hmm, daar was ik al een beetje bang voor.
Alleen windows zou de hele schijf al vol laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:38
Sterker nog, grote updates zoals de creator update onlangs kun je dan niet installeren.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
Wat zou dan het minimum zijn, een 64GB SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Laatst online: 23-04 17:36
Er zijn allerlei 120gb ssds te verkrijgen hoor onder de 60 euro. 64gb zou wel kunnen maar voor een paar euro meer heb je 120 en dan zit je gewoon goed.

categorie: Solid state drives

[ Voor 7% gewijzigd door hypz op 30-05-2017 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-05 10:19
mijn c:\Windows directory (Windows 10 prof 64-bit NL) is momenteel 32,7GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:20
Zinloos1 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:30:
Wat zou dan het minimum zijn, een 64GB SSD?
Nu zou je het nog met 64GB redden maar persoonlijk zou ik dan toch al snel naar de 120GB a 128GB kijken omdat het prijsverschil vrij klein is en je veel meer opslag eigenlijk ervoor krijgt (en dus ruimte voor de update's in de toekomst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:02
pricewatch: Sandisk Z400s M.2 2242 128GB
Goedkoopste, alleen niet leverbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 30-05-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:18
https://www.microsoft.com...ons#system-specifications

Mijn vrouw heeft Windows 10 op haar 32gb netbook draaien. Het past. En updates kunnen ook. Maar meer is eigenlijk geen ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
hypz schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:32:
Er zijn allerlei 120gb ssds te verkrijgen hoor onder de 60 euro. 64gb zou wel kunnen maar voor een paar euro meer heb je 120 en dan zit je gewoon goed.

Ja, het probleem is dat het in een laptop moet met enkel een M.2 42mm bay, en ze graag haar harde schijf wil houden voor opslag.
Nee, dat is nou juist het probleem. Niks lijkt leverbaar in die afmetingen, of voor een te groot bedrag.
Misschien moet ik toch het budget nog eens een keer bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb een 32gb ssd in mn htpc zitten met windows 10 en Kodi. Gaat prima, ook met updates maar houdt niet over.
Office kun je vergeten

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-04 17:17

BeToBe

Privacy jurist

Goed lezen. TS is opzoek naar een SSD met M.2 42mm behuizing.

Mijn ervaring is dat 32GB te krap is en 64GB wil net, zolang je maar goed gebruik maakt van een externe HDD en regelmatig 'opschoningen' houdt. Als het mogelijk is, kan je het beste iets meer investeren en gaan voor 128GB. Zeker voor de lange termijn.

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
cypher21 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:35:
Ik heb een 32gb ssd in mn htpc zitten met windows 10 en Kodii. Gaat prima, ook met updates maar houdt niet over.
Office kun je vergeten
Maar ik neem aan dat het verschil al enorm is met het gebruik ten opzichte van de HDD die er nu in zit in het algemene gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:18
Misschien is 2de hands een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
loki504 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:36:
Misschien is 2de hands een optie?
Er staat op dit moment niks op V&A, ik heb er zelf al een advertentie uitgegooid, maar daar heb ik nog geen nuttige reacties op gehad helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Maar TS zoekt een M.2 42mm SSD. De goedkoopste 128GB kost ca 65€. Ik zou ook adviseren daar voor te gaan, voor die paar euro extra wil je het risico niet lopen dat over een poosje die 64GB ook weer te klein wordt.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Laatst online: 23-04 17:36
Of even een goeie beurt maken en zelf die paar euro's bijleggen omdat je het goed voor je vriendin voor elkaar wil maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-01 08:13
Ik heb een simpele Win 10 Home op een nog kleinere SSD staan. Er is 12,0GB bezet en is met alleen simpele software geïnstalleerd (Open Office, VLC). Als je er goed om denkt is het prima te doen, maar ik denk zoals de meesten dat eigenlijk 128GB voor de doorsnee gebruiker een ideaal minimumgrootte is.

Anderzijds komt een 2,5" 512GB SSD in beeld als het verschil toch vrij klein zal zijn in prijs tov grotere 2422M.2 module.

[ Voor 3% gewijzigd door steff85 op 30-05-2017 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
hypz schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:37:
Of even een goeie beurt maken en zelf die paar euro's bijleggen omdat je het goed voor je vriendin voor elkaar wil maken :)
Haha, op zich is geld niet echt een heel groot probleem.
Maar het voelt een beetje zuur dat ik haar allemaal mooie beloftes heb gemaakt en het nu allemaal steeds duurder wordt.
Ik zal het er eens over hebben om naar een 128GB SSD te gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:30

MsG

Forumzwerver

Kan je niet je DVD-speler er uithalen en in die vrijgekomen SATA-poort zo'n hardeschijfmodule zetten: https://www.aliexpress.co...-2-5-SSD/32757354946.html en dan een reguliere SATA SSD er in doen? Dan kan je wel 256GB voor die prijs.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
Begrijp ik goed dat de huidige HDD er in blijft zitten (aangezien er specifiek naar een m.2 form factor gevraagd wordt)?
Windows Update maakt tegenwoordig (voor grote updates) een datamapje op een andere partitie aan, als op de primaire schijf geen ruimte meer voor de update is (WUDownloadCache geheten).
ik vermoed dan ook dat een 32GB SSD gewoon gaat werken. voorlopig allicht.
Dat het geen geweldige bang for buck is, ben ik het dan wel weer mee eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
MsG schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:43:
Kan je niet je DVD-speler er uithalen en in die vrijgekomen SATA-poort zo'n hardeschijfmodule zetten: https://www.aliexpress.co...-2-5-SSD/32757354946.html en dan een reguliere SATA SSD er in doen? Dan kan je wel 256GB voor die prijs.
Dat was mijn eerste gedachte ook, volgens mij is die goed te verwijderen.
Maar omdat er een M.2 mogelijkheid was dacht ik dat dat een stuk makkelijker zou zijn.
Enige nadeel van Aliexpress is dat het weer een maand duurt voordat het hier is.
Ik ga daar nog even induiken.

Edit:
Zou zo'n bay even hoge schrijf en leessnelheden halen als directe SATA aansluiting, of verlies je daar dan weer op?

[ Voor 8% gewijzigd door Zinloos1 op 30-05-2017 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
iceheart schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:43:
Begrijp ik goed dat de huidige HDD er in blijft zitten (aangezien er specifiek naar een m.2 form factor gevraagd wordt)?
Windows Update maakt tegenwoordig (voor grote updates) een datamapje op een andere partitie aan, als op de primaire schijf geen ruimte meer voor de update is (WUDownloadCache geheten).
ik vermoed dan ook dat een 32GB SSD gewoon gaat werken. voorlopig allicht.
Dat het geen geweldige bang for buck is, ben ik het dan wel weer mee eens ;)
Die blijft inderdaad zitten.
Ik ben helemaal met je eens dat de 32GB SSD eigenlijk zonde van het geld is, maar door de schaarste aan SSD's lijkt het nu opeens een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Je hebt ze ook wel in Nederland, het was meer ter illustratie. Nou ja M2 is vast sneller, maar als de DVD-speler er uit mag en geld een rol speelt zou ik gewoon een SATA SSD scoren. Ook meer keus tweedehands eventueel. Dit is anders ook nog een optie? pricewatch: Intel 530 M.2 Retail 240GB

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-05 14:12
Alles onder de 120gb ga je spijt van krijgen. Prima voor een HTPC, onwerkbaar voor iemand die alleen al browsed. Office, cache bestanden van chrome of een filmpje downloaden je zit er zo op.

Gewoon voor 120+ gaan. Zeker gezien de kleine prijsverschillen tussen de 60 en 120gb.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
MsG schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:46:
Je hebt ze ook wel in Nederland, het was meer ter illustratie. Nou ja M2 is vast sneller, maar als de DVD-speler er uit mag en geld een rol speelt zou ik gewoon een SATA SSD scoren. Ook meer keus tweedehands eventueel. Dit is anders ook nog een optie? pricewatch: Intel 530 M.2 Retail 240GB
Helaas is die 80mm te lang. Het is maar een hele kleine onhandige slot die beschikbaar is.

Hoe werkt zo'n bay precies? Want ik heb tijdens het opmaken wel gezien dat ik de lezer er in principe uit zou moeten kunnen krijgen, maar ik heb verder geen ruimte om nog dingen aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
Wat zouden jullie aanraden, proberen een 2.5" SSD te regelen met een caddy (SATA III), of voor een 128GB M2.0 SSD nemen? De beschikbare modellen van de M2.0 zijn niet denderend met de schrijfsnelheden (max 170MB/s), of moet ik me daar niet druk om maken als het toch maar om de laptop van mijn vriendin gaat die het verschil misschien toch niet merkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Zo'n bay heeft de vorm van je DVD-drive. Zodra je die er uithaalt kan je zo'n bracket in de plaats doen van de DVD-speler. De bracket lust de SATA-connector weer door voor de SDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Nee. Te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Je kan ook nog zo'n behuizing er bij halen voor je losse DVD-drive. Voor die 1 keer per jaar dat je toch een DVD-speler nodig hebt, heb je dan die: https://www.aliexpress.co...r-Laptop/32477076499.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
MsG schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 16:03:
Je kan ook nog zo'n behuizing er bij halen voor je losse DVD-drive. Voor die 1 keer per jaar dat je toch een DVD-speler nodig hebt, heb je dan die: https://www.aliexpress.co...r-Laptop/32477076499.html
Ik denk niet dat het verlies van de DVD drive een groot probleem is. Ik wil echter wel de volledige potentie van de SSD benutten, dus ik zou het wel zonde vinden als er een cap plaats vindt door het gebruik van SATA III.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
'@Zinloos1 Die schrijfsnelheid boeit niet. Élke, élke SSD is een wereld van verschil met elke HDD en voor gewoon licht gebruik gaat zij (noch jij, IMO, eerlijk gezegd :P ) het verschil echt voelen.
Eerlijk gezegd zou ik ook niet met een caddy gaan zitten klooien, maar gewoon een 120GB+ SSDtje in die m.2 slot stoppen. Voor die paar euro meer is het gewoon een veel elegantere oplossing.

Overigens is elke betaalbare m.2 SSD gewoon SATA III in gebruikt protocol; als je NVME m.2 wil ga je toch naar een andere prijsklasse, en sowieso niet meer in m.2 42mm :)
...En nogmaals, elke SSD is prima snel, genoeg om geen verschil meer te voelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:00

Umbrah

The Incredible MapMan

Windows 10 kan vrij klein gemaakt worden, het is immers ook geschikt om op ~16GiB apparaten te kunnen werken, maar ja: drivercache zal dan online worden gezet, veel recovery zal er niet zijn, en swapping zal gelimiteerd zijn waardoor zware multitasking eerder zich naar het UWP-model van suspenden zal verplaatsen. Het is meestal echter iets (een afstammeling van WIM-boot) wat vanuit een OEM ingeregeld wordt... maar het valt te doen. https://www.windowscentra...duce-windows-10-footprint vertelt ook wat meer. En er zijn meer 'tweaks'.

Maar goed, zelfs al krijg je Windows 10 in 8/9GiB; je hebt dan ook applicaties, en je zei Python, wat me gelijk doet denken aan iemand die big data analyseert.

Overigens zal ik je juist aanraden om de HDD te verplaatsen naar de DVD drive, en de SSD in de standaard bay te laten houden. Waarom? Veel Laptop BIOS-en vinden dag-tot-dag-booten vanaf hun DVD drive niet fijn ;) Overigens, hoewel lineaire transferrate natuurlijk fijn blijft, is de échte snelheid van een SSD juist het niet hebben van seektimes. Dus Random. En dat ga je zelfs met S-ATA2/300MB/s nog wel kunnen halen. Voor "gevoel" is een nVME SSD niet altijd sneller dan een "gewone".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
Nou, ik ben er uit.
Ik heb een 128GB ADATA SSD voor haar besteld!
Pagina: 1