Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
Mijn vraag:

Onlangs heb ik voor zeer weinig geld een Knurz (Kirsch) D 55 E 3,2 Benzine aggregaat bemachtigd. Het beestje start keurig (I/C 8 PK 4-Takt blok), loopt mooi vlak. Echter, aan de elektrische kant krijg ik hem niet aan de gang. Op het bedieningspaneel zitten twee lampen/schakelaars en iets waarvan ik vermoed dat het een soort breaker is, die "uitschiet" op het moment dat er iets misgaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UrR8bQb.jpg

Meest links op de foto is de "breaker". Als het blok loopt brandt het TEST/ISOFOUT lampje. De uitgangen van het aggregaat (16A C-norm, die blauwe) zijn spanningsloos.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Uiteraard heb ik internet afgezocht naar gegevens van dit beestje, maar dit lijkt er een te zijn waar toch echt niets over te vinden is.
- Ik heb een 100 watt bouwlamp aangesloten als ballast, er gebeurd helaas niets.
- Ik heb ondertussen geleerd dat bij dit soort aggregaten geen aarde gebruikt wordt. Om toch veilig te kunnen werken, test de elektronica op isolatiefouten (ISOFOUT dus)... Dat dit lampje gaat branden geeft wel aan dat er elektriciteit opgewekt wordt, dus ik vermoed dat het niet in de generator zit.
- Ik wil nog niet zo ver gaan om de bediening uit elkaar te halen om te zien hoe deze werkt, vandaar mijn vraag hier.

Zijn er zaken die ik nog kan testen, of die ik over het hoofd zie?

By each crime and every kindness, we birth our future

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 07:57
Je zegt dat beiden lampen/knoppen zijn. In dat geval zouden waarschijnlijk beide lampen moeten gaan branden als je de Test knop in drukt.
Tevens kan het zo zijn dat je de Bedrijf knop in moet drukken om de uitgangen in te schakelen, deze reset dan waarschijnlijk elke keer de generator uitgezet wordt. Op die manier start je de generator niet op met ingeschakelde belasting.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
MewBie schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:32:
Je zegt dat beiden lampen/knoppen zijn. In dat geval zouden waarschijnlijk beide lampen moeten gaan branden als je de Test knop in drukt.
Tevens kan het zo zijn dat je de Bedrijf knop in moet drukken om de uitgangen in te schakelen, deze reset dan waarschijnlijk elke keer de generator uitgezet wordt. Op die manier start je de generator niet op met ingeschakelde belasting.
Dit ben ik vergeten te melden, ik heb alle mogelijke combinaties geprobeerd. Alleen TEST indrukken, alleen BEDRIJF indrukken, beide indrukken. Kort indrukken, lang indrukken, maakt allemaal niets uit.

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 03-10 07:57
Lampjes er uit halen om te kijken of ze nog heel zijn zou niet zo moeilijk moeten zijn. Om verder dingen te meten en kijken wat de Isofout daadwerkelijk doet zal het paneeltje toch open moeten.

Je zou nog de weerstand kunnen meten tussen fase/nul en diverse delen van de generator. Anderen kunnen je denk ik wel vertellen welke waardes je daar zou moeten verwachten.

[ Voor 31% gewijzigd door MewBie op 30-05-2017 16:03 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
Freggel_United schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:12:
Op het bedieningspaneel zitten twee lampen/schakelaars en iets waarvan ik vermoed dat het een soort breaker is, die "uitschiet" op het moment dat er iets misgaat:
Lijkt op deze Push to Reset Circuit Breaker
Het lijkt op de foto dat deze zekering er uit is. Heb je die knop al eens ingedrukt? (als de motor niet draait!) Als hij er na het starten weer uit schiet dan moet je zoeken naar een sluiting ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:11
Als het probleem niet de breaker is dan is er een kans dat 1 van de wikkelingen sluiting maakt. Daarom blijft isofout branden. Een verbruiker kan het immers niet zijn want die hangt er niet aan. Heeft dit ding wel gefunctioneerd uberhaupt?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1