Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smrtphoneuser
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-03 19:32
Beste tweakers mijn vraag is als volgt.

Momenteel zit ik tijdelijk in een huurwoning waar Internet/TV (Ziggo) geregeld is door de verhuurder. Deze woning is onderverdeeld in 3 aparte woonruimten. Ik heb in de woning diverse ethernetaansluitingen zitten maar wil de aansluiting in de woonkamer gebruiken om daar bedraad mijn randapparatuur aan te sluiten. Naar verwachting blijf ik ongeveer 6-10 maanden in deze woning aangezien ik een nieuwbouwwoning heb gekocht waar ik op advies van jullie mijn router/switch mee naartoe wil nemen. Daar komt een Glasvezelaansluiting in de meterkast en ligt alvast een loze leiding naar waar onderstaande randapparatuur komt te staan.

Mijn bedoeling is dat ik binnen mijn eigen netwerk gebruik kan maken van mijn documenten en kan delen zonder dat ik bestanden deel met het bestaande netwerk wat er al ligt maar wel internetverbinding hou voor de NAS. Wake-on Lan staat bijvoorbeeld niet ingeschakeld op het huidige netwerk voor mijn NAS en Intel NUC mediaplayer waardoor ik deze nu fysiek in moet schakelen en dus van de bank moet komen :P

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Playstation 3 (4 in de toekomst eerst verder sparen ;) )
Synology DS 216SE NAS
Intel NUC mediaspeler (kodi dmv openelec)
Samsung smart TV plasma maar wordt later een LG oled.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb nog niks gevonden weet niet waar te beginnen. MOet ik een switch of gelijk een goede router kopen?
Prijsklasse weet ik niet. Weet wel dat ik prijs/kwaliteit gevoelig ben. Goede apparatuur mag namelijk best wat meer kosten.

Tips/tricks zijn welkom en alvast bedankt en hoop dat ik voldoende duidelijkheid heb gegeven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je hebt een switch en een router nodig. Qua switch is het misschien al de moeite waard om voor een managed model te gaan, maar qua router is het zeker al zinvol om voor een model te gaan dat zonder speciale shaping in elk geval WAN-LAN 1Gbit doet. Als er dan ook AES-NI op de CPU zit kan je in de toekomst ook VPN vrij rap doen op je router. Bijvoorbeeld een SG2220 met pfSense https://store.netgate.com/SG-2220.aspx Met z'n router kan je nu en later elke internetverbinding die je thuis kan krijgen aan.

Wat je dan nodig hebt is een switch om op die LAN poort meerdere apparaten aan te kunnen sluiten. Als je WiFi wil gebruiken is het ook zinvol om goede AP's te kopen. In plaats van een alles-in-1 doosje te kopen (wat eigenlijk betekent dat je alles 'een beetje' kan, maar niks echt goed) heb je dan het voordeel dat je router goed kan routeren, terwijl je WiFi op de juiste plek in huis goed het draadloze netwerk kan verzorgen. Bijvoorbeeld deze: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Qua switches zou je bijvoorbeeld dit kunnen doen: pricewatch: D-Link DGS-1100-08 of als je meer poorten nodig hebt: pricewatch: TP-Link TL-SG1016DE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bovenstaande gaat uit van (grote) switches in de meterkast en dan individuele kabels naar ieder apparaat. Dat is best practice in het bedrjifsleven, en veruit makkelijkst in beheer. Nadeel is echter dat je bij meerdere devices flinke kabelbundels vanuit meterkast (of waar dan ook de router staat) richting de kamers gaat krijgen. Bij nieuwbouw is dit soms te realiseren, maar met flinke bijkomende kosten als het niet vanaf eerste ontwerp meegenomen is.

Vaak is het practischer om per kamer een of twee UTP te trekken en dan op locaties waar je veel aansluitingen nodig hebt (bureau, TV etc) een switch te plaatsen. Dan heb je ook niet zo'n bakbeest in de meterkast nodig. Voordeel is dus minder kabels en bijbehorende kosten, nadeel is meer switches, waar je ook weer voeding voor nodig hebt.

Tussenoplossing: in de meterkast een 802.3at PoE-switch plaatsen en in de kamers switches gebruiken die zelf via PoE gevoed worden. Denk dan bijv aan de Netgear GS105PE. Dat scheelt in ieder geval voedingsadaptertjes.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smrtphoneuser
Beiden bedankt voor jullie antwoord. Dit geeft mij wat houvast en richting in de keuze die ik hierin moet en kan maken.

Vanuit mijn situatie kan ik dus het beste doen als ik het goed begrijp

1. Nu op de huidige situatie. Een router aansluiten op de netwerkaansluiting in de woonkamer zodat ik daar een eigen netwerk op kan zetten omdat al mijn apparatuur daar al staat. Dit gebeurt dus na het reeds bestaande netwerk. Een switch zal nu nog niet nodig zijn omdat al mijn apparatuur daar op 1 plek staat en de router voor het netwerk zorgt.

2. In de nieuwbouw situatie. Deze router gebruiken voor de bekabelde verbindingen naar de overige ruimtes. Waar in die ruimtes een eventuele switch gebruikt wordt voor meerdere apparaten aan te kunnen sluiten. In de woonkamer zal dit bestaand uit: de TV, Playstation, Intel NUC mediaspeler en interactieve tv van een grote glasvezelaanbieder. Ik zal dan rekening moeten houden met een router en switch wat ip-tv ondersteund als ik het allemaal goed begrijp. Daarnaast zal er een kamer zijn waar tegen die tijd een nieuwe Game PC moet komen. Deze zal dan vanuit de meterkast aangesloten worden direct vanuit de router. De NAS zal in de meterkast geplaatst worden en dus ook direct in de router.

Klopt mijn gedachtegang? En zo ja wat moet ik halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Ik zou zeggen... koop een goedkoop routertje voor je huidige woning.
Je geeft aan dat je pas over 6 maanden of bijna een jaar pas in de nieuwe woning zit, dat is nogal een periode voor hardware om te verouderen en nieuwe ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smrtphoneuser
Dank jullie voor de reacties. Afgelopen dagen druk geweest met alle verhuizingen dus kon niet eerder reageren.

De reactie van dion_b ga ik waarschijnlijk zeker gebruiken uiteindelijk in het nieuwe huis. Momenteel zal ik zoals Fore! aangegeven heeft een voordelige router kopen. Johnkeates ook bedankt. Klinkt allemaal erg technisch en ben niet naar een bedrijfsoplossing op zoek. Maar heeft me ook wat extra inzichten gegeven.
Pagina: 1