Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nog een MacBook pro uit 2012 kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Allereerst sorry als dit helemaal verkeerd staat. Ik ben hier voor het eerst en ik wist niet precies waar ik dit anders moest plaatsen :).

Ik zit er aan te denken om een MacBook pro 13" medio 2012 van iemand over te kopen. Hij ziet er nog heel goed uit, heeft 4GB werkgeheugen, werkt helemaal goed en is 103x opgeladen. Nu heb ik verder niet veel verstand van laptops, maar dit lijkt mij niet veel?
Mijn vraag is: is het, het nog waard om een MacBook uit 2012 te kopen? Of zal Apple na bijvoorbeeld 2 jaar de nieuwe OS X niet meer voor dat model beschikbaar stellen en moet ik dan al weer een andere aanschaffen?

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor tekstverwerken (meerdere tabbladen tegelijk), internet, soms een film kijken, muziek luisteren via Spotify en mijn zusje zal er waarschijnlijk sims 2/3 op gaan spelen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, 2 keer per week ongeveer

Dank je wel :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2017 12:39 ]

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:05
Hangt er ook een beetje van af wat je er voor zou betalen denk ik. Maar ik zou het niet aanraden, 5 jaar is al vrij oud, ook voor MacBook standaarden. Al zal hij voor gewoon tekstverwerken en internetten nog wel voldoen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord. De vraagprijs is 500 euro. De reden dat ik ergens nog twijfel is inderdaad dat hij 5 jaar oud is..

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-11 22:08

Greveldinges

Thank you, thank you very much

Ik gebruik zelf een 15" 2012 Macbook Pro die echt nog perfect werkt, ik wil 'm zeker nog niet kwijt. Met een SSD is ie nog behoorlijk snel en werken alle basistaken nog erg goed. Hoe het zit met de 13" weet ik niet, die heeft natuurlijk iets mindere specs. Het lijkt me dat hij voor de juiste prijs nog prima te gebruiken is.

:)

• MrSenne
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 12:40:
Bedankt voor je antwoord. De vraagprijs is 500 euro. De reden dat ik ergens nog twijfel is inderdaad dat hij 5 jaar oud is..
En wat zijn de exacte specs van de MacBook? Zit er een SSD in of niet? Want dat gaat het grootste verschil maken qua snelheid...

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:43
Hoelang krijgt deze serie eigenlijk nog updates vanuit Apple?
Is dit niet 3 jaar? Ik zou dit persoonlijk wel in mijn beslissing meenemen.

Verwijderd

Topicstarter
MrSenne schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 12:43:
[...]

En wat zijn de exacte specs van de MacBook? Zit er een SSD in of niet? Want dat gaat het grootste verschil maken qua snelheid...
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Hij heeft er zelf niets aan veranderd dus ik denk het niet dan?

Verwijderd

Topicstarter
Cave_Boy schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 12:44:
Hoelang krijgt deze serie eigenlijk nog updates vanuit Apple?
Is dit niet 3 jaar? Ik zou dit persoonlijk wel in mijn beslissing meenemen.
Je bedoelt dat de MacBook dus al geen updates meer krijgt? Aangezien hij ouder dan 3 jaar is. Of nu nog 3 jaar?

• MrSenne
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 12:47:
[...]

Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Hij heeft er zelf niets aan veranderd dus ik denk het niet dan?
Ik denk dat hij origineel met 500GB HDD kwam, maar ik ben niet thuis in het hele MacBook wereldje wat specificaties betreft.

Zit er echter geen SSD in dan zou het voor mij sowieso een no-go zijn. Zelfs met SSD vind ik €500 nog een vrij hoge prijs.

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:48
Als je hier rondkijkt zie je dat de prijs van 500 euro nog best redelijk is:
serie: MacBook Pro

Zelf heb ik overigens een oude iMac uit 2009 die het ook nog prima doet, vooral voor de taken die jij beschrijft. Het is niet het snelste systeem, maar de komende jaren zul je er nog wel prima mee vooruit moeten kunnen denk ik.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-11 22:43
Ik vind het persoonlijk maar spelen met vuur, het is een 5 jaar oud apparaat, waarbij je nieuwe laptops met i3 en SSD al voor een lagere prijs kunt aanschaffen.

Hoewel de prijs naar Apple standaarden wellicht te verantwoorden is zou ik het niet doen, wat nou als de laptop over een maandje kapot gaat? Dan wordt het of een dure aanschaf door de reparatie of een dure aanschaf omdat hij voor onderdelen nog de deur uit kan.

Verwijderd

Topicstarter
ExilaaHH schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 12:56:
Ik vind het persoonlijk maar spelen met vuur, het is een 5 jaar oud apparaat, waarbij je nieuwe laptops met i3 en SSD al voor een lagere prijs kunt aanschaffen.

Hoewel de prijs naar Apple standaarden wellicht te verantwoorden is zou ik het niet doen, wat nou als de laptop over een maandje kapot gaat? Dan wordt het of een dure aanschaf door de reparatie of een dure aanschaf omdat hij voor onderdelen nog de deur uit kan.
Daar heb je inderdaad wel een punt.. hmm.

• MrSenne
Waarom deze MacBook overwegen en niet gewoon een nieuwe laptop? Voor het Appelje over zijn er andere redenen?

Verwijderd

Topicstarter
MrSenne schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:00:
Waarom deze MacBook overwegen en niet gewoon een nieuwe laptop? Voor het Appelje over zijn er andere redenen?
Ik heb een iPhone en iPad, en ik heb gemerkt dat ik Apple gewoon veel prettiger vind werken dan Windows.

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-11 22:08

Greveldinges

Thank you, thank you very much

Nu ik weet dat de vraagprijs 500 euro is vind ik het een beetje duur, zoals anderen zeggen is de laptop natuurlijk al wel een paar jaar oud, en voor 500 euro kun je ook een nieuwe laptop kopen. Tenzij je echt een Mac wil zou ik het voor deze prijs niet doen.

:)

Verwijderd

Topicstarter
Greveldinges schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:03:
Nu ik weet dat de vraagprijs 500 euro is vind ik het een beetje duur, zoals anderen zeggen is de laptop natuurlijk al wel een paar jaar oud, en voor 500 euro kun je ook een nieuwe laptop kopen. Tenzij je echt een Mac wil zou ik het voor deze prijs niet doen.
Dank je:). Ja, ik ben er wel over uit dat ik echt een MacBook wil. Ik hoef ook niet het nieuwste van het nieuwste, daar gebruik ik hem gewoonweg te weinig voor, maar wat iemand anders hierboven al zei over dat stuk gaan laat me wel (nog meer) twijfelen..

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Ik ben een tevreden Mac gebruiker en heb er eentje uit 2014, maar ik zou je afraden voor een 2012 model te gaan, puur en alleen al omdat de SSD in de latere modellen zoveel uitmaakt. Een vriend van me heeft het 2012 model en als je iets meer wilt doen is ie vrij traag.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-11 22:43
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:18:
[...]

Dank je:). Ja, ik ben er wel over uit dat ik echt een MacBook wil. Ik hoef ook niet het nieuwste van het nieuwste, daar gebruik ik hem gewoonweg te weinig voor, maar wat iemand anders hierboven al zei over dat stuk gaan laat me wel (nog meer) twijfelen..
Juist deze reactie maakt het voor mij eigenlijk duidelijker dat een Macbook niet de juiste keuze is. Ik begrijp je keuze voor een Macbook door de andere producten, toch werken deze toch heel anders als een Macbook mijn inziens, het werkt tenslotte heel anders.

Juist doordat je de laptop zo weinig gebruikt zou ik kiezen voor een nieuwe laptop van rond de 500 euro, de garantie die je er hierdoor bijkrijgt en de eventuele restwaarde zullen mijn inziens hoger zijn, want er zijn nog weinig mensen die (uitgaande van dat je de laptop nog een 2/3 jaar gebruikt) een laptop kopen van 7/8 jaar oud.

• MrSenne
Akkoord met @ExilaaHH; een laptop van reeds 5 jaar oud kopen puur omdat je het makkelijker werken vind, is niet echt een reden die de aankoop volledig rechtvaardigt imo.
Zeker als het enkel wat internetten/tekstverwerken en muziek luisteren is, kan je deze taken evengoed uitvoeren op Windows, waar je voor die prijs wel wat betere hardware kan krijgen denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties :)

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-11 18:46
Ik gebruik nog naar alle tevredenheid een MacBook uit 2011. Echter heb ik hier wel een ssd, een optibay en 8GB aan ram ingezet waardoor hij nu nog steeds perfect werkt. Een MacBook uit 2012 zonder al deze updates zal traag en log aanvoelen.. dat zal ik je niet aanraden, zeker niet voor 500 euro. Met alle updates erbij ben je zo weer 200+ euro verder en wordt het best een dure laptop.

Cities aren't loud, cars are loud

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:43
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 12:49:
[...]

Je bedoelt dat de MacBook dus al geen updates meer krijgt? Aangezien hij ouder dan 3 jaar is. Of nu nog 3 jaar?
Nee dat hij nog 3 jaar updates krijgt. Apple heeft een best goede reputatie met updates. Maar wanneer deze serie stopt met updates durf ik niet te melden.
Pagina: 1