Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:59
Beste Tweakers,

Middels dit topic hoop ik wat advies te krijgen op een lastig persoonlijk vraagstuk in het kader van studie en loopbaan.

Korte achtergrondinformatie; ik ben bijna 30 jaar oud en heb een hbo opleiding logistiek management gevolgd en daarna gewerkt bij diverse logistieke werkgevers. Uiteindelijk beviel mij dit werk niet heel goed waarna ik heb geprobeerd een eigen onderneming te starten in de richting 3d design/webdesign/grafisch ontwerp waarbij ik wel een aantal opdrachten heb binnengehaald maar nooit een goed lopend bedrijf heb gerealiseerd.

Door enkele persoonlijke omstandigheden heb ik wat gas terug moeten nemen en ben ik nu aan de slag als bezorger voor postNL maar dit is natuurlijk niet mijn ambitie. Ik zou heel graag aan de slag willen als grafisch ontwerper/DTP'er met het ontwerpen van flyers, poster, visitekaartjes etc. Nu heb ik een redelijk uitgebreid portfolio van 3d ontwerpen, grafische ontwerpen en websites maar ik heb mijzelf alles aangeleerd op een wat beperkte manier. (3d ontwerpen doe ik in sketchup, grafisch ontwerp in paint shop pro en webdesign in kladblok met html etc). Hierdoor is het eindresultaat vaak minder mooi, de werkwijze wat omslachtiger en zullen weinig reclame of marketingbureau's mij aannemen zonder de vereiste softwarekennis. Aan creativiteit ontbreekt het gelukkig niet maar ik moet echt wat meer vakkennis hebben, met name op softwaregebied.

Nu was mijn idee om een cursus grafisch ontwerp of DTP te doen om kennis te krijgen van het Adobe Indesign pakket en wellicht wat aanvullende informatie en trucks over designrichtlijnen etc. Ik vroeg me echter af of dit ook iets is wat design en reclamebureaus graag zien of dat zo'n cursus niet afdoende is? Daarnaast vroeg ik mij af of een dergelijke cursus bij de NHA, NTI of LOI wel voldoende kwaliteit bied en voldoende inhoud voor iemand die al redelijk wat praktijkervaring heeft.

De cursus grafisch vormgever van de NHA had ik besteld maar dit was niet wat ik ervan had verwacht (ook met opensource software in plaats van de Adobe suite). De NTI cursus DTP'er lijkt met Adobe CC wat meer in de richting te komen maar je kunt het lesmateriaal niet op proef bestellen en de proefles geeft mij nog niet echt een indruk van het opleidingsniveau. Dan zie ik ook nog veel cursussen die op locatie in enkele dagdelen worden gegeven maar alleen de kosten hiervan lopen al fors op. Daarnaast verwacht ik uitgebreide programma's als Illustrator niet in een middag onder de knie te hebben.

De vraag is dus allereerst;
- Wie weet uit ervaring wat de verwachtingen/eisen zijn van een middelgroot reclame/marketingbureau of een drukkerij voor grafisch ontwerpers? Is een bovenstaande cursus in combinatie met een mooi portfolio voldoende?

- Ten tweede, weet iemand een echt goede online cursus in de richting grafisch ontwerpen/DTP? Kosten maken mij niet zo veel uit maar het moet niet meer dan € 100 per maand kosten over een tijdbestek van 12 maanden, Streven is om een dergelijke cursus in een maand of 6 af te ronden met maximaal 20 uur per week aan tijdsinvestering.

Alle reacties zijn welkom,

Groeten,
Silvos

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
weinig kans op een baan met die opleiding. Er is naar mijn ervaring heel weinig werk en veel geschoolde grafisch vormgevers die er 1 zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

PainkillA schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 16:37:
weinig kans op een baan met die opleiding. Er is naar mijn ervaring heel weinig werk en veel geschoolde grafisch vormgevers die er 1 zoeken.
QFT, verzadigd qua (jonge) geschoolde werkzoekende. Ik zou mijn tijd steken in een opleiding met meer baankansen.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peukiemon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:27
Inderdaad een verzadigde markt, ik heb zelf 19 jaar in het vak gezeten en na 2008 is de hele grafische markt ingeklapt.
Ik ben zelf mijn baan wegens te weinig werk afgelopen Februari ook kwijt geraakt, maar begin gelukkig volgende maand als verpakkingsontwerper.
Toch nog een beetje in dezelfde markt maar toch anders.
Het aantal grafische bedrijven en reclamebureau's blijft de komende tijd ook afnemen zijn gewoon nog te veel van, indirect door concurrentie van de internetdrukkers en grafische bedrijven in het Oostblok.
Ik zou persoonlijk toch een andere richting kiezen en her en der privé wat klusjes aannemen als je er passie voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:59
Bedankt voor de reacties, dat klinkt weinig hoopgevend. Ik wil het niet zozeer doen voor het salaris, daar verwacht ik sowieso niet al te veel van maar meer omdat ik graag creatief bezig ben. Ik zat ook nog in de richting te kijken van 3d design/product ontwerp, maar daarin zijn weinig verkorte hbo programma's te vinden. Ook tekstschrijven/copywriting behoord tot de mogelijkheden maar spreekt mij wel minder aan dan grafisch werk.

Iemand nog suggesties voor een sector in de creatieve/reclame industrie met nog wel een beetje uitzicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-09 11:06
Front-end developer een idee?
Pagina: 1