Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netgear Orbi AC3000 en NAS op zolder met Satellite

Pagina: 1
Acties:

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-11 09:58
De dagen van mijn Apple Airport Extreme lijken geteld. Hij doet het goed maar de beperkingen beginnen nu 4 jaar later zichtbaar te worden vandaar dat ik al aan het rondkijken ben voor wat nieuws. Hierbij kwam ik de Netgear Orbi tegen, waarom deze?

1. Ik heb een jaren 30 woning waarin ik niet in mijn sierplafond wil boren om een UTP/CAT6 kabel te leggen (mijn vrouw wil dat ook niet :o ) door 2 verdiepingen. Wel wil ik mijn NAS op zolder hebben. Meterkast is ook geen optie i.v.m. aansluiting in de woonkamer binnenkomt, overigens heb ik geeneens een meterkast.

2. Ik wil op alle verdiepingen de 3-streepjes van het Wifi icoontje zien, maximale dekking dus met maximale snelheid.

3. Ik wil op zolder meerdere Gigabit / lan aansluitingen hebben. Dit heeft de Satellite van Netgear, overigens zit ik ook nog te denken aan de Devolo Gigagate. Powerplugs zijn geen optie, sommige bedradingen stammen volgens mij ook uit de jaren 30.

Dit gezegd hebbende ben ik benieuwd of jullie mij kunnen helpen met het volgende. Als ik mijn Synology NAS zou aansluiten op de Netgear Satellite, die dan op zolder staat* (2e verdieping met 2 houtenvloeren) via een Gigabit poortje en ik zou beneden een film 1k of 4k willen bekijken vanaf deze NAS op mijn TV welke is aangesloten op het Netgear basis station en tevens router beneden met Gigabit poortje, zal de verbinding dat snel genoeg zijn (dus bijv. > 15 Mb per seconde)?

*Ik weet dat een NAS aansluiten op een Satellite draadloos niet ideaal is maar met met de snelheden die Netgear Orbi belooft vind ik het acceptabel (mits deze een beetje gehaald worden).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eperium schreef op maandag 29 mei 2017 @ 19:12:
De dagen van mijn Apple Airport Extreme lijken geteld. Hij doet het goed maar de beperkingen beginnen nu 4 jaar later zichtbaar te worden vandaar dat ik al aan het rondkijken ben voor wat nieuws. Hierbij kwam ik de Netgear Orbi tegen, waarom deze?

1. Ik heb een jaren 30 woning waarin ik niet in mijn sierplafond wil boren om een UTP/CAT6 kabel te leggen (mijn vrouw wil dat ook niet :o ) door 2 verdiepingen. Wel wil ik mijn NAS op zolder hebben. Meterkast is ook geen optie i.v.m. aansluiting in de woonkamer binnenkomt, overigens heb ik geeneens een meterkast.
Duidelijk mbt sierplafond. Vraag die gelijk in mij rijst: je stroomkabels, waterleidingen en evt coax en gas naar boven toe gaan ook niet door je sierplafonds. Hoe lopen die dan? Kan daar niet iets langs?
2. Ik wil op alle verdiepingen de 3-streepjes van het Wifi icoontje zien, maximale dekking dus met maximale snelheid.
Dit is als zeggen "ik wil in m'n auto de wijzer van de snelheidsmeter naar rechts zien wijzen". Streepjes op een apparaat zijn totaal geen afdoende manier om WiFi-dekking laat staan performance te meten.

Pak dit structureler aan:

A ) bepaal welke draadloze performance je daadwerkelijk wilt (>1Gbps is haalbaar, maar waarschijnlijk niet nodig - en reken maar dat je per kamer een AP met bedrade backhaul moet hangen hiervoor - en je clients moeten ook bakbeesten met meerdere antennes en Ethernetkabels zijn 8)7 ) - en dat per welke client.
B ) onderzoek de specs van je clients, en dan vooral welke WiFI specificaties ze ondersteunen (n? ac?), welke banden ze ondersteunen (2.4GHz only of ook 5GHz) en hoeveel antennes ze hebben (eigenlijk: hoeveel gelijktijdige MiMo-datastromen ze ondersteunen).

Op basis van bovenstaande twee moet je een reality check doen. Een oude/goedkope telefoon met 1 antenne die alleen 2.4GHz doet, kan maximaal 50Mbps halen en in een oudbouwbuurt met veel interferentie is slechts een fractie daarvan realistischer. Omgekeerd, met een recente MacBookPro met 3 antennes en 5GHz WiFi-ac kan met redelijk signaal nog richting 500Mbps trekken.

Als je eisen realistisch zijn moet je vervolgens uitzoeken wat nodig is om ze te realiseren. Om bijvoorbeeld met een 2x2 MiMo (2-antenne) client die WiFi-ac ondersteunt netto 250Mbps te kunnen halen, heb je een link rate nodig van rond de 375Mbps. Dat haal je met een MCS index van 5. MCS 5 vereist bij 80MHz kanaalbreedte (standaard bij WiFi-ac in alles behalve mobieltjes) minimaal 25dB SNR. De ruisvloer in 5GHz zit doorgaans rond de -90dBm. Dat betekent dat je 25dBm SNR hebt zolang je RSSI minimaal -65dBm is (want -90+25=-65). Aangezien je niet in een afgeschermd lab woont is het verstandig om een marge van zo'n 5dB aan te houden voor schommelingen in signaal en ruis. Dus om 250Mbps betrouwbaar overal in huis te halen moet je zorgen dat je overal minimaal -60dBm signaal hebt. Hoeveel streepjes dat is? Geen idee, ieder apparaat heeft ander omrekenmethode van RSSI naar streepjes. Kortom, zorg allereerst voor een manier om RSSI te meten. Doe dat op het apparaat waar je ook de performance wilt weten. Ik lees veel Apple in je topicstart, als je een MacBook (Pro danwel Air) hebt komt dat goed uit, want MacOS heeft verreweg de beste ingebouwde tools voor WiFi:
http://www.computerworld....-fi-diagnostics-tool.html

Ik denk trouwens dat 250Mbps overal overkill is. 100Mbps overal zou voor de eisen die je hieronder noemt ruim voldoende moeten zijn. Dat haal je al met 15dB SNR, dus met -70dBm overal zou je ook genoeg moeten nemen.

Best practice voor real-time toepassingen (zoals streaming) is trouwens -65dBm.

C) Bepaal wat de huidige situatie is qua RSSI (en als je een Mac hebt ook noise) door het hele huis. Dat heeft twee resultaten: I ) je kunt je huidige problematiek exact duiden en II ) je weet hoeveel demping je vloeren toevoegen.

D)
3. Ik wil op zolder meerdere Gigabit / lan aansluitingen hebben.
Moeten die ook daadwerklijk 1Gbps kunnen halen? Dan kun je iedere alternatief voor Ethernet vergeten... zo niet: ook hier definieren wat je eis exact is.
Dit heeft de Satellite van Netgear, overigens zit ik ook nog te denken aan de Devolo Gigagate.
4x4 MiMo WiFi-ac in bridge mode. Heb toevallig afgelopen week nog met ander apparaat in die configuratie en met nieuwere chipset dan die Gigagate (Qualcomm- Atheros QCA9984 vs de Quantenna QSR1000 in de Gigagate) zitten testen. In een volledig afgeschermde Faraday-kooi lukt het om 1Gbps draadloos te halen, maar zodra je in de echte wereld terechtkomt zakt dat richting de 750Mbps zonder obstakels, en met obstakels (lees: ongeisoleerde vloer) zakt het richting de 250Mbps. Met geisoleerde vloer: geen verbinding. Nog steeds indrukwekkend, maar zorg dat je verwachting realistisch is.
Powerplugs zijn geen optie, sommige bedradingen stammen volgens mij ook uit de jaren 30.
Heb je dat ook geprobeerd? Doorgaans is oudere bekabeling simpler en heb je er minder storingsbronnen op. Enig groot gemis is randaarde, maar dat vind je in huizen uit de jaren '90 ook. Dan nog, ook hier reality check: "2000Mbps" of "1200Mbps" betekent in praktijk met randaarde doorgaans max 300Mbps (en vaak een fractie daarvan), zonder randaarde max 150Mbps (of fractie daarvan).

En dan de Orbi's en meshing consorten... normaliter zou ik ze in NL sterk afraden want gemiddelde nieuwbouwwoning heeft vloeren waar geen signaal doorheen gaat en in het trapgat kun je net zo goed (slecht!) met goedkope repeaters werken. Maar jij woont niet in gemiddelde nieuwbouwwoning. Goede kans dat er wel redelijk wat signaal door jouw vloeren gaat en dus dat een mesh daadwerkelijk meerwaarde kan bieden. Maar dat is meerwaarde tov repeaters, niet tov een bedrade aansluiting. En het is duur...
Dit gezegd hebbende ben ik benieuwd of jullie mij kunnen helpen met het volgende. Als ik mijn Synology NAS zou aansluiten op de Netgear Satellite, die dan op zolder staat* (2e verdieping met 2 houtenvloeren) via een Gigabit poortje en ik zou beneden een film 1k of 4k willen bekijken vanaf deze NAS op mijn TV welke is aangesloten op het Netgear basis station en tevens router beneden met Gigabit poortje, zal de verbinding dat snel genoeg zijn (dus bijv. > 15 Mb per seconde)?

*Ik weet dat een NAS aansluiten op een Satellite draadloos niet ideaal is maar met met de snelheden die Netgear Orbi belooft vind ik het acceptabel (mits deze een beetje gehaald worden).
Tja, het is WiFi, je hebt nooit garanties. Dat gezegd, als je slechts twee Orbi satellites koopt en het gaat om RBK40'jes, dan kun je een erg goede voorspelling doen - de RBK40 heeft nagenoeg zelfde specs op de backhaul als de laatste generatie Airport. Dus wat je met een goede client nu op zolder haalt is exact wat je met twee stuks Orbi RBK40 kunt verwachten. Uit je topicstart vermoed ik dat dat niet bepaald voldoende is.

Oplossing met Orbi is minimaal een derde erbij op 1e verdieping. Kost gelijk 50% meer maar dan heb je ook een stuk meer. Exact hoeveel het gaat schelen hangt af van de demping van je vloeren. Maar wat je nu op 1e verdieping haalt met een goede client is wederom goede indicatie.

Alternatief is toch een manier vinden voor een Ethernetkabel. Heb je niet een telefoonkabel naar boven die je niet gebruikt? Dan kun je dat als trekdraad gebruiken om Ethernet door zelfde leiding naar boven te trekken). Kosten dan EUR 15 ofzo incl contactdozen. Een enkele AP van EUR 50 (KPN "WiFi Versterker") boven en je hebt al veel meer performance en gelijke dekking als met drie Orbi's.

Mbt de vraag over video. 15Mbps is een hele lage schatting van bitrate. Broadcast-quality HD met MPEG4 is al 16Mbps, maar een Blu-Ray doet 60Mbps. Broadcast-quality 4k met HEVC is 25Mbps, Blu-Ray wederom rond de 60Mbps. Omdat WiFi veranderlijk is wil je een ruime marge nemen boven die snelheden. Als je WiFi-verbinding niets anders hoeft te doen is anderhalf keer (37.5Mbps of liever 90Mbps als je ooit high-quality dingen wilt kijken) voldoende, maar als je WiFi-verbinding ook door anderen in gebruik is, dan wil je nog wat hoger zitten. Ik heb recent nog (vanuit m'n werk) de vraag gesteld aan drie vendors van WiFi-apparatuur wat ze als minimale bandbreedte dat overal in huis beschikbaar moet zijn beschouwen wil je zeker zijn van betrouwbaar 25Mbps 4k te kunnen kijken. Alledrie gaven ze 100Mbps, dus vier keer de benodigde bitrate aan. Dat betekent dat je link naar zolder minimaal 100Mbps (bij broadcast-quality) of 240Mbps (bij Blu-Ray) moet aankunnen. Ik twijfel sterk of je dat laatste via een WiFi-backhaul gaat halen...

Oslik blyat! Oslik!

• Galvatron
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, moet veel dingen uitzoeken welke wellicht iets te ver boven mijn pet gaan.

Er lopen inderdaad wat verwarmingsbuizen door het plafond maar die zijn meegestuct, er een gat naast boren wordt lastig zonder het sierpleister te beschadigen.

Ook loopt er een coax kabel naar boven maar die is 10 jaar geleden door de vorige bewoners tijdens een grote verbouwing in de muur meegetrokken naar boven, kan hier helaas niet meer bij.

Powerplugs heb ik geprobeerd maar wanneer de lichten aangaan boven wordt het een drama. Kan aan het setje hebben gelegen maar het fluctueerde als een malle.

Mijn gedachte gaat uit naar de RBK50 versie van de Orbi. Lees hier mooie berichten over eb inmiddels zouden de eerste kinderziektes er ook uit zijn. Wellicht kan ik het proberen en terugsturen mocht het niet werken, per slot van rekening adverteren ze en daarmee beloven ze die mooi snelheden.

Ik heb een Sonos en dus DD5.1 geluid dat scheelt al wel in de bandbreedte, dus ik hoef geen 4K met Atmos geluid te streamen, wellicht 4K met dd5.1 maar dat zal denk ik veel lager liggen dan 60Mpbs. Stel dat ik toch een blu-ray kijk dan is ~250mbps dus noodzakelijk, zoals jij aangeeft. De testten uit de reviews laten zien dat dit haalbaar moet zijn, ze haalden zelfs 320mbps tot 350 door 2 plafonds maar ja hoe betrouwbaar zijn die reviews.

Ik ga me er nog eens op berusten, nogmaals bedankt voor je input. Genoeg materiaal om over na te denken.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kan je via de coax niet ethernet omhoog trekken?

• Galvatron
Nope, zit muurvast, denk dat ze het erin hebben gefreesd en daarna opnieuw hebben opgemetseld :-(

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en is buitenom ook geen optie?

404 Signature not found

• Galvatron
Dat wordt lastig, dan moet ik door de buitenmuur heen boren, elektrabuisje o.id. aanleggen en dan of door het dak of weer door een muur heen boren. Heb wel nagedacht om het door de tweede schoorsteenpijp te trekken, die wordt namelijk niet gebruikt. Helaas kan ik niet in de kruipruimte (hebben ze dicht gemaakt) komen dan had ik daar een kabel naar toe kunnen trekken. Wellicht dat we binnenkort een opening gaan maken dan wordt het een goede optie.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wel coax? Kijk eens naar MoCA - dat is Ethernet over coax. MoCA 2.0 doet 400Mbps en doet dat itt PLC betrouwbaar en stabiel.

Hirschmann MOKA-32 is makkelijkst verkrijgbare implementatie.
Eperium schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 19:27:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, moet veel dingen uitzoeken welke wellicht iets te ver boven mijn pet gaan.
Dat is de use-case van mesh: "heb geen tijd me erin te verdiepen dus ik betaal liever zak met geld voor - hopelijk - ontzorging" :z
Er lopen inderdaad wat verwarmingsbuizen door het plafond maar die zijn meegestuct, er een gat naast boren wordt lastig zonder het sierpleister te beschadigen.

Ook loopt er een coax kabel naar boven maar die is 10 jaar geleden door de vorige bewoners tijdens een grote verbouwing in de muur meegetrokken naar boven, kan hier helaas niet meer bij.
Beunhazen... :N
Powerplugs heb ik geprobeerd maar wanneer de lichten aangaan boven wordt het een drama. Kan aan het setje hebben gelegen maar het fluctueerde als een malle.
Nope, lag niet aan setje en ook niet aan bekabeling, maar aan verstoring op de gebruikte frequenties door spaar/LEDlampen.
Mijn gedachte gaat uit naar de RBK50 versie van de Orbi. Lees hier mooie berichten over eb inmiddels zouden de eerste kinderziektes er ook uit zijn. Wellicht kan ik het proberen en terugsturen mocht het niet werken, per slot van rekening adverteren ze en daarmee beloven ze die mooi snelheden.

Ik heb een Sonos en dus DD5.1 geluid dat scheelt al wel in de bandbreedte, dus ik hoef geen 4K met Atmos geluid te streamen, wellicht 4K met dd5.1 maar dat zal denk ik veel lager liggen dan 60Mpbs. Stel dat ik toch een blu-ray kijk dan is ~250mbps dus noodzakelijk, zoals jij aangeeft. De testten uit de reviews laten zien dat dit haalbaar moet zijn, ze haalden zelfs 320mbps tot 350 door 2 plafonds maar ja hoe betrouwbaar zijn die reviews.
Je kunt er meestal vanuit gaan dat ze betrouwbaar zijn. Belangrijkere vraag: hoe relevant zijn ze? Interne componenten van computers gedragen zich overal ter wereld hetzelfde, waardoor reviewers - en lezers - vaak vergeten dat netwerktechnologieen over externe media (stroomnet, lucht) dat nadrukkelijk niet doen. WiFi is totaal afhankelijk van bouwmaterialen. Men bouwt in NL anders dan in US. Zelfs een monumentaal historisch pand in NL heeft andere eigenschappen dan luciferhoutdoosjes in US suburbia (waar meeste reviewers wonen). De toegestane frequentues zijn ook al anders...

[ Voor 86% gewijzigd door dion_b op 31-05-2017 08:43 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Galvatron
Dat MoCa 2.0 zou inderdaad wellicht een optie kunnen zijn. Dan hoef ik alleen nog een Lan kabel naar zolder te trekken vanaf de slaapkamer waar een Coax uitgang in de muur zit. 400Mbps is voldoende.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yep, van de alternatieven voor Ethernet is het verreweg meest stabiele en doorgaans meest performante. Enige om op te letten is dat sommige versterkers en splitters de hoogste frequenties (>860MHz) blokkeren tussen poorten. Dan ga je er geen MoCA-signaal overheen krijgen want die boxen zitten allemaal op 1150MHz. Als je wel TV-signaal boven hebt maar MoCA krijgt geen verbinding, zorg dan beneden dat je de MoCA-adapter achter de splitter plaatst, zodat de kabel naar boven rechtstreeks in de 'out' van de MoCA adapter gaat. Dan gaat het zeker werken.

Als je dmv MoCA die verbinding naar boven hebt kun je ook een tweede AP boven plaatsen om dekking overal goed te krijgen.

Eigenlijk twee opties:
1) bestaande AirPort Extreme houden voor beneden, een tweede AP met vergelijkbare specs boven plaatsen. Voor deking prima, maar je moet zelf de instellingen tweaken om roaming ertussen goed te krijgen. Beste optie is de KPN WiFi Versterker. Kost EUR 50 en zit exact zelfde WiFi hardware in als in laatste generatie Airport Extreme.
2) AirPort Extreme vervangen en boven en beneden zelfde AP's neerzetten met een of andere vorm van management. Ubiquiti's UniFI is hier makkelijkste optie (en meestal ook goedkoopste in die categorie). De UniFi AP AC Pro heeft vergelijkbare specs met de AirPort Extreme en kost iets van EUR 130 per stuk, dus EUR 260 totaal. Maar als je geen 3x3 MiMo clients hebt (MacBook Pro vanaf najaar 2014) kun je net zo goed voor de AP AC Lite gaan. Geeft je maar 2x2 MiMo, maar kost maar EUR 70 per stuk.

Alternatieven voor UniFi:
- TP-Link's 'Deco'-product. Wordt verkocht voor wireless backhaul, maar kan (met aanzienlijk betere performance) ook bedraad aangesloten worden. Is echter vooralsnog onbewezen en tikje duurder dan UniFi.
- Draytek schijnt ook een 'slimme' assisted roaming-systeem te hebben op hun AP910C AP's. Ken ik verder niet in praktijk, maar ziet er beter uit dan het UniFi-systeem dat eigenlijk alles overlaat aan client, maar in praktijk dat dermate goed doet dat het meestal goed genog werkt. Kost wel iets van EUR 189 voor een AP met zelfde 'harde' specs als de UniFi AC Lite.
- Aerohive heeft zowat het boek geschreven over hoe je WiFi moet implementeren. Traditioneel betaalde je >EUR 1000 voor een AP, wat diep in 'Enterprise' gebied zit, iig qua prijs. Sindskort bieden ze ook een budgetlijn 'Connect' aan, waarbij je de AP122 Connect al voor EUR 230 kunt krijgen. Wederom qua 'harde' specs identiek aan de AC Lite, maar je krijgt daar alle enterprise-features bovenop, zoals volledig controllerd roaming, ondersteuning van zowat ieder WiFi-substandaard en een sloot aan managementopties. Oh, en packet capture via de AP dat laatste vind ik nog leukste, maarja, ik werk met dit soort spul :P

Reality check: ik denk dat je met de Airport Extreme + KPN WiFi versterker perfecte dekking regelt en waarschijnlijk nauwelijks tegen roaming issues aanloopt. Met de UniFi AP AC Lite heb je in theorie minder performance, in prakijk ga je het niet merken en je geniet dan wel van makkelijkere configuratie en van betere handovers. De Draytek en Aerohive opties doen het zeker beter, maar of dat een twee- tot drievoudig hogere prijs rechtvaardigen betwijfel ik sterk.

Oslik blyat! Oslik!

• bikkel123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 22:27
klein vraagje. Zou je de Orbi satelliet ook rechtstreeks op een utp aan kunnen sluiten. Zodat alle andere utp aangesloten apparaten volle internetsnelheid houden.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bikkel123 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 09:47:
klein vraagje. Zou je de Orbi satelliet ook rechtstreeks op een utp aan kunnen sluiten. Zodat alle andere utp aangesloten apparaten volle internetsnelheid houden.
Wedervraag: waarom zou je in vredesnaam de meerprijs van een Orbi betalen als je de toegevoegde waarde (wireless backhaul) niet van plan bent te gebruiken :?

Een willekeurige competente 2x2 MIMO AP levert exact zelfde performance in dat geval tegen fractie van kosten :o

Oslik blyat! Oslik!

• bikkel123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 22:27
Omdat mijn Wifi hier extreem beroerd is. Heb toevallig een draad naar zolder. Daar heb ik de volle snelheid van mijn internet. Zou daar ivm eventuele belemmeringen van plafond/muren ook goed gebruik willen maken van 5ghz wifi. Daar UTP bedraad in satelliet en dan de volle snelheid van wifi hebben en niets inleveren op snelheid andere apparaten die ik eventueel aansluit op de UTP poorten. Ik schat zo in als ik de orbi misschien niet op de manier ga gebruiken zoals netgear het zou bedoelen, maar dat de snelheid van het internet door belemmering van beton e.d. niet best is op zolder in mijn woning. Draadloos gaat veel verloren denk ik.
Maar Dion als jij andere tips kan geven graag.
Pagina: 1