Eperium schreef op maandag 29 mei 2017 @ 19:12:
De dagen van mijn Apple Airport Extreme lijken geteld. Hij doet het goed maar de beperkingen beginnen nu 4 jaar later zichtbaar te worden vandaar dat ik al aan het rondkijken ben voor wat nieuws. Hierbij kwam ik de Netgear Orbi tegen, waarom deze?
1. Ik heb een jaren 30 woning waarin ik niet in mijn sierplafond wil boren om een UTP/CAT6 kabel te leggen (mijn vrouw wil dat ook niet

) door 2 verdiepingen. Wel wil ik mijn NAS op zolder hebben. Meterkast is ook geen optie i.v.m. aansluiting in de woonkamer binnenkomt, overigens heb ik geeneens een meterkast.
Duidelijk mbt sierplafond. Vraag die gelijk in mij rijst: je stroomkabels, waterleidingen en evt coax en gas naar boven toe gaan ook niet door je sierplafonds. Hoe lopen die dan? Kan daar niet iets langs?
2. Ik wil op alle verdiepingen de 3-streepjes van het Wifi icoontje zien, maximale dekking dus met maximale snelheid.
Dit is als zeggen "ik wil in m'n auto de wijzer van de snelheidsmeter naar rechts zien wijzen". Streepjes op een apparaat zijn totaal geen afdoende manier om WiFi-dekking laat staan performance te meten.
Pak dit structureler aan:
A ) bepaal welke draadloze performance je daadwerkelijk wilt (>1Gbps is haalbaar, maar waarschijnlijk niet nodig - en reken maar dat je per kamer een AP met bedrade backhaul moet hangen hiervoor - en je clients moeten ook bakbeesten met meerdere antennes en Ethernetkabels zijn

) - en dat per welke client.
B ) onderzoek de specs van je clients, en dan vooral welke WiFI specificaties ze ondersteunen (n? ac?), welke banden ze ondersteunen (2.4GHz only of ook 5GHz) en hoeveel antennes ze hebben (eigenlijk: hoeveel gelijktijdige MiMo-datastromen ze ondersteunen).
Op basis van bovenstaande twee moet je een reality check doen. Een oude/goedkope telefoon met 1 antenne die alleen 2.4GHz doet, kan maximaal 50Mbps halen en in een oudbouwbuurt met veel interferentie is slechts een fractie daarvan realistischer. Omgekeerd, met een recente MacBookPro met 3 antennes en 5GHz WiFi-ac kan met redelijk signaal nog richting 500Mbps trekken.
Als je eisen realistisch zijn moet je vervolgens uitzoeken wat nodig is om ze te realiseren. Om bijvoorbeeld met een 2x2 MiMo (2-antenne) client die WiFi-ac ondersteunt netto 250Mbps te kunnen halen, heb je een link rate nodig van rond de 375Mbps. Dat haal je met een MCS index van 5. MCS 5 vereist bij 80MHz kanaalbreedte (standaard bij WiFi-ac in alles behalve mobieltjes) minimaal 25dB SNR. De ruisvloer in 5GHz zit doorgaans rond de -90dBm. Dat betekent dat je 25dBm SNR hebt zolang je RSSI minimaal -65dBm is (want -90+25=-65). Aangezien je niet in een afgeschermd lab woont is het verstandig om een marge van zo'n 5dB aan te houden voor schommelingen in signaal en ruis. Dus om 250Mbps betrouwbaar overal in huis te halen moet je zorgen dat je overal minimaal -60dBm signaal hebt. Hoeveel streepjes dat is? Geen idee, ieder apparaat heeft ander omrekenmethode van RSSI naar streepjes. Kortom, zorg allereerst voor een manier om RSSI te meten. Doe dat op het apparaat waar je ook de performance wilt weten. Ik lees veel Apple in je topicstart, als je een MacBook (Pro danwel Air) hebt komt dat goed uit, want MacOS heeft verreweg de beste ingebouwde tools voor WiFi:
http://www.computerworld....-fi-diagnostics-tool.html
Ik denk trouwens dat 250Mbps overal overkill is. 100Mbps overal zou voor de eisen die je hieronder noemt ruim voldoende moeten zijn. Dat haal je al met 15dB SNR, dus met -70dBm overal zou je ook genoeg moeten nemen.
Best practice voor real-time toepassingen (zoals streaming) is trouwens -65dBm.
C) Bepaal wat de huidige situatie is qua RSSI (en als je een Mac hebt ook noise) door het hele huis. Dat heeft twee resultaten: I ) je kunt je huidige problematiek exact duiden en II ) je weet hoeveel demping je vloeren toevoegen.
D)
3. Ik wil op zolder meerdere Gigabit / lan aansluitingen hebben.
Moeten die ook daadwerklijk 1Gbps kunnen halen? Dan kun je iedere alternatief voor Ethernet vergeten... zo niet: ook hier definieren wat je eis exact is.
Dit heeft de Satellite van Netgear, overigens zit ik ook nog te denken aan de Devolo Gigagate.
4x4 MiMo WiFi-ac in bridge mode. Heb toevallig afgelopen week nog met ander apparaat in die configuratie en met nieuwere chipset dan die Gigagate (Qualcomm- Atheros QCA9984 vs de Quantenna QSR1000 in de Gigagate) zitten testen. In een volledig afgeschermde Faraday-kooi lukt het om 1Gbps draadloos te halen, maar zodra je in de echte wereld terechtkomt zakt dat richting de 750Mbps zonder obstakels, en met obstakels (lees: ongeisoleerde vloer) zakt het richting de 250Mbps. Met geisoleerde vloer: geen verbinding. Nog steeds indrukwekkend, maar zorg dat je verwachting realistisch is.
Powerplugs zijn geen optie, sommige bedradingen stammen volgens mij ook uit de jaren 30.
Heb je dat ook geprobeerd? Doorgaans is oudere bekabeling simpler en heb je er minder storingsbronnen op. Enig groot gemis is randaarde, maar dat vind je in huizen uit de jaren '90 ook. Dan nog, ook hier reality check: "2000Mbps" of "1200Mbps" betekent in praktijk met randaarde doorgaans max 300Mbps (en vaak een fractie daarvan), zonder randaarde max 150Mbps (of fractie daarvan).
En dan de Orbi's en meshing consorten... normaliter zou ik ze in NL sterk afraden want gemiddelde nieuwbouwwoning heeft vloeren waar geen signaal doorheen gaat en in het trapgat kun je net zo goed (slecht!) met goedkope repeaters werken. Maar jij woont niet in gemiddelde nieuwbouwwoning. Goede kans dat er wel redelijk wat signaal door jouw vloeren gaat en dus dat een mesh daadwerkelijk meerwaarde kan bieden. Maar dat is meerwaarde tov repeaters, niet tov een bedrade aansluiting. En het is duur...
Dit gezegd hebbende ben ik benieuwd of jullie mij kunnen helpen met het volgende. Als ik mijn Synology NAS zou aansluiten op de Netgear Satellite, die dan op zolder staat* (2e verdieping met 2 houtenvloeren) via een Gigabit poortje en ik zou beneden een film 1k of 4k willen bekijken vanaf deze NAS op mijn TV welke is aangesloten op het Netgear basis station en tevens router beneden met Gigabit poortje, zal de verbinding dat snel genoeg zijn (dus bijv. > 15 Mb per seconde)?
*Ik weet dat een NAS aansluiten op een Satellite draadloos niet ideaal is maar met met de snelheden die Netgear Orbi belooft vind ik het acceptabel (mits deze een beetje gehaald worden).
Tja, het is WiFi, je hebt nooit garanties. Dat gezegd, als je slechts twee Orbi satellites koopt en het gaat om RBK40'jes, dan kun je een erg goede voorspelling doen - de RBK40 heeft nagenoeg zelfde specs op de backhaul als de laatste generatie Airport. Dus wat je met een goede client nu op zolder haalt is exact wat je met twee stuks Orbi RBK40 kunt verwachten. Uit je topicstart vermoed ik dat dat niet bepaald voldoende is.
Oplossing met Orbi is minimaal een derde erbij op 1e verdieping. Kost gelijk 50% meer maar dan heb je ook een stuk meer. Exact hoeveel het gaat schelen hangt af van de demping van je vloeren. Maar wat je nu op 1e verdieping haalt met een goede client is wederom goede indicatie.
Alternatief is toch een manier vinden voor een Ethernetkabel. Heb je niet een telefoonkabel naar boven die je niet gebruikt? Dan kun je dat als trekdraad gebruiken om Ethernet door zelfde leiding naar boven te trekken). Kosten dan EUR 15 ofzo incl contactdozen. Een enkele AP van EUR 50 (KPN "WiFi Versterker") boven en je hebt al veel meer performance en gelijke dekking als met drie Orbi's.
Mbt de vraag over video. 15Mbps is een hele lage schatting van bitrate. Broadcast-quality HD met MPEG4 is al 16Mbps, maar een Blu-Ray doet 60Mbps. Broadcast-quality 4k met HEVC is 25Mbps, Blu-Ray wederom rond de 60Mbps. Omdat WiFi veranderlijk is wil je een ruime marge nemen boven die snelheden. Als je WiFi-verbinding niets anders hoeft te doen is anderhalf keer (37.5Mbps of liever 90Mbps als je ooit high-quality dingen wilt kijken) voldoende, maar als je WiFi-verbinding ook door anderen in gebruik is, dan wil je nog wat hoger zitten. Ik heb recent nog (vanuit m'n werk) de vraag gesteld aan drie vendors van WiFi-apparatuur wat ze als minimale bandbreedte dat overal in huis beschikbaar moet zijn beschouwen wil je zeker zijn van betrouwbaar 25Mbps 4k te kunnen kijken. Alledrie gaven ze 100Mbps, dus vier keer de benodigde bitrate aan. Dat betekent dat je link naar zolder minimaal 100Mbps (bij broadcast-quality) of 240Mbps (bij Blu-Ray) moet aankunnen. Ik twijfel sterk of je dat laatste via een WiFi-backhaul gaat halen...