CD schrijven 8x minder van kwaliteit dan lager??

Pagina: 1
Acties:

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Is een cd die met een snelheid van 8x geschreven is minder van kwaliteit dan een lagere snelheid? Voornamelijk audio?? Ik heb een Acer 8x4x32 brander.

Greetings

Twitter | Linkedin

Verwijderd

Ik heb wel eens gehoord dat dat inderdaad waar is.
't was iets dat je cd's eigenlijk niet sneller moet schrijven dan dat ze gelezen gaan worden. (audio cd's dus op 1x speed schrijven)
Heeft iets te maken met de vorm van de 'putjes' die de laser in de cd brandt.

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:51

-Stef-

Slainthe!

Lees dit er maar eens op na dit weekend: http://www.emedialive.com/EM2000/starrett5.html

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• _Menno_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:51
Het kan idd bij sommige cd-recorders zijn dan je tikjes krijgt in de muziek. (Dit ligt overigens ook vaak aan de gebruikte cd). Je hoort het vanzelf of je cd's speler stukjes niet kan lezen. Probeer het dus gewoon even uit.
Als je geen tikjes hoort dan is het antwoord nee.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Op donderdag 05 juli 2001 23:00 schreef Operations het volgende:
Ik heb wel eens gehoord dat dat inderdaad waar is.
't was iets dat je cd's eigenlijk niet sneller moet schrijven dan dat ze gelezen gaan worden. (audio cd's dus op 1x speed schrijven)
Heeft iets te maken met de vorm van de 'putjes' die de laser in de cd brandt.
Huh?! :? Wat een onzin.

Verwijderd

Op donderdag 05 juli 2001 23:02 schreef -Stef- het volgende:

[..]

Huh?! :? Wat een onzin.
Er zit wel een vorm van waarheid in, want als ik audio-cd's op 8 keer brand dan zitten er idd tikken in. :'(

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Op donderdag 05 juli 2001 23:12 schreef KIP het volgende:

[..]

Er zit wel een vorm van waarheid in, want als ik audio-cd's op 8 keer brand dan zitten er idd tikken in. :'(
Dat komt dan doordat je CDR's van mindere kwaliteit gebruikt. Bovendien moet je audio CD's altijd met EAC extracten. Zo krijg je nooit tikken in je gebrande CDR's.

Verwijderd

Het is waar. Het schrijven gebeurt dan onnauwkeuriger waardoor de cd "slechter" klinkt, bv. tikken. Tussen 4x en 8x speed schrijven heb je hier o.h.a. geen last van.

Verwijderd

Maakt het dan ook nog wat uit of je Disc At Once doet? En wat betekent EAC?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Disc at once betekent in een keer branden. De laser gaat aan en gaat dus niet meer uit, voordat de cd klaar is.
DAO branden levert minder leesproblemen op bij met name oudere cd branders.

Verwijderd

Ik brandt met 12 speed audio cd's, en ik hoor echt geen verschil met cd's gebrandt met 4 speed. Mij lijkt dat dit ook wel wat te maken heeft met de kwaliteit van de brander.

Verwijderd

De tikjes die je hoort liggen meestal aan je brander of aan de cd die je gebruikt, niet aan de snelheid waarmee je brand (je moet wel cd's gebruiken die geschikt zijn voor die snelheid).
Maar als je een cd goed brand op 8x, is er absoluut geen verschil in geluidskwaliteit.
Een putje is een putje en een dam is een dam.
Het kan wel zijn dat de putjes minder diep zijn als je ze op 8x of hoger brand. Sommige (oude) cd-spelers hebben daar last van, waardoor ze af en toe overslaan.

• Dope-E
  • Laatst online: 30-05 12:05

Dope-E

The one and only Dope

Op donderdag 05 juli 2001 23:26 schreef Spokkie het volgende:
Ik brandt met 12 speed audio cd's, en ik hoor echt geen verschil met cd's gebrandt met 4 speed. Mij lijkt dat dit ook wel wat te maken heeft met de kwaliteit van de brander.
Voor mij geldt hetelfde! *D

twitter.com/curly_sanders

• _Menno_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:51
Met mijn plextor brand hij zelf op 12x zonder "putjes" ;)

8-)

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-11 15:35

CasGas

.

ik heb al 3 branders gehad van 2x, 6x en 12x en bij geen 1 van allen ooit problemen gehad met de kwaliteit van de cd, gewoon goeie cd's gebruiken en je hebt nergens last van.

Mensen kunnen echt de stomste geruchten de wereld in brengen.

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Verwijderd

Op donderdag 05 juli 2001 23:31 schreef _Menno_ het volgende:
Met mijn plextor brand hij zelf op 12x zonder "putjes" ;)

8-)
Mwah, dat lijkt me stug, want het branden van een CD is juist gebaseerd op het maken van putjes! ;)

Verwijderd

Jah, maar het menselijk oor, hoort het niet hoor.. tenzij je een installatie van ik weet niet hoeveel duizenden gulden hebt... Ik heb ooit us in de computer idee een test hierover gezien.. hadden ze al kabels liggen van 500 piek per meter... lomp toch

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-11 20:59

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Op donderdag 05 juli 2001 23:51 schreef [STG]Negotiator het volgende:
Jah, maar het menselijk oor, hoort het niet hoor.. tenzij je een installatie van ik weet niet hoeveel duizenden gulden hebt... Ik heb ooit us in de computer idee een test hierover gezien.. hadden ze al kabels liggen van 500 piek per meter... lomp toch
Als je het geld voor zo'n installatie hebt dan ga je echt niet cd's kopieren.

Verwijderd

Een brander werkt dus echt niet met "putjes" ofzow hoor. Een Brander werkt met "vlekjes" of "stippen". Een perser werkt met "putjes" "groeven".

hoe je het zelf noemen wil. Maar dit is dus het verschil

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11 02:27

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Achja er zijn er ook die het tegenovergestelde beweren. Namelijk de theorie dat er bij sneller branden en dus kortere lokale verhitting minder invloed wordt uitgeoefend op het omliggende materiaal (en dus bitjes).

IK heb er in iedergeval nog nooit last van gehad, niet in mijn Yamaha 4416S tijdperk en niet met mijn huidige Plextor 1210TA.

Laat maar.. .

Verwijderd

Mhh,
ik denk dat het toch ook echt aan de brander en de lezer ligt.

Oudere CD spelers kunnen problemen hebben met zilveren gebrandde CD's. Terwijl Flipsen Silver Premium toch hier het beste resultaat voor data CD's oplevert wat leesbaarheid in alle CD/CDR/CDRW's drives. Audio dus niet altijd.
(M'n Ricoh 9120 DVD/CDRW leest eigenlijk alle geperste of Audio CD/CDr's, en alle CDRW's.
Maar data CDR's eigenlijk alleen die zilveren flipsens 100% goed leesbaar. Terwijl m'n oude Ultraplex alles eet.)

Voor oudere audio CD spelers is vaak een gouden of nog beter zwarte CDR nodig om foutloos af te spelen, er is wel degelijk verschil voor het lezende apparaat of de CD geperst of gebrand is. De licht reflectie is gewoon anders. Origineel was alleen Kodak Goud of geperst ondersteund. Later kwamen de goud/groene CDR's. Die gingen ook nog aardig.

Daarna de blauwe, lichtblauwe en nu de zilveren. Da's wat minder dus.

Als er toen het apparaat ontworpen werd nog geen rekening werd gehouden met de nieuwere media, kan het mis gaan met b.v. een zilver op zilver CDR. Net zoals je meestal een CDRW niet op een audio systeem kunt afspelen.
(Omdat ze grijs zijn van onderen en veel minder licht reflecteren)

Ook wordt een brander ouder, en de laser wordt langzaam zwakker.

Dan krijg je echt meer BLER fouten en E.xx errors, en helpt alleen langzamer branden, zodat de laser kans krijgt meer tijd schrijvend door te brengen.

Dus ja, en nee.
:)

• keesmo
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op donderdag 05 juli 2001 23:20 schreef CPUgevraagd het volgende:
Maakt het dan ook nog wat uit of je Disc At Once doet? En wat betekent EAC?
EAC = Exact Audio Copy

keesmo.nl 100% snowboarden

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:05

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move -> Opslagmedia

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Snel branden geeft inderdaad slechtere CD's.

De huidige CD-spelers kunnen goedkoop geproduceerd worden doordat de hardware slecht (lees: slappe, flexibele onderdelen) is en fouten worden gecorrigeerd mbv een regellus die de afstand tussen leeskop en CD perfect instelt.

Een regelaar kan echter niet oneindig snel fouten corrigeren, er is tijd voor nodig. Je kunt dit vergelijken met een massa die je aan een elastiek hangt, uitrekt en laat trillen. De grootte van de trilling neemt snel af, maar het zal lang duren voor de massa helemaal stil hangt.

Bij een 8-speed brander is de fout die nodig is om een CD nauwkeurig genoeg te kunnen branden binnen 1/8 tijdeenheid voldoende klein geworden, maar als je langer wacht is deze uiteraard nog kleiner.

Hoe trager je brand, des te beter de sporen over de CD lopen en des te minder de CD-speler die de CD gaat lezen heeft. (Dit wil dus niet zeggen dat je kwalitietsverschik hoeft te horen. De CD-lezer moet alleen meer moeite doen om de CD te lezen en hopelijk gaat dat goed).

PS. Bij traag branden kan de CD wel warmer wordenen uitzetten. Er moet dus een trade-off worden gemaakt tussen te warm branden en nauwkeurig positioneren van de schrijfkop.
Pagina: 1