Pedaal racefiets vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers,

ik wil mijn pedalen van mijn racefiets vervangen (nu van die klik pedalen en ik wil gewone pedalen), echt als ik de steek sleutel aan de binnenkant van de crank zet zit deze muur en muur vast, wie kan mij helpen?
http://prntscr.com/fdfjxy
http://prntscr.com/fdfk3z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:20
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:52:
beste tweakers,

ik wil mijn pendalen van mijn racefiets vervangen (nu van die klik pedalen en ik wil gewone pedalen), echt als ik de steek sleutel aan de binnenkant van de crank zet zit deze muur en muur vast, wie kan mij helpen?
http://prntscr.com/fdfjxy
http://prntscr.com/fdfk3z
Andere kant op draaien. De draad van je trappers is anders om.

YouTube: How To Change Pedals - Remove And Replace Your Bicycle Pedals

[ Voor 11% gewijzigd door Noxa op 29-05-2017 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
'linker pedaal naar rechts en rechter pedaal naar links' goed toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pedaal draai je inderdaad los door richting de achterkant van de fiets te draaien. Want andersom zou je ze los trappen bij het fietsen.

Maar aan de foto te zien heb je aluminium cranks, die kunnen wat zachter zijn dan staal, dus je moet sowieso een beetje voorzichtig zijn. Let er op dat je de steeksleutel er op de juiste manier op houdt, dun met de grote kant op de kant waar de meeste druk op komt te staan.

Trappers moet je eigenlijk met een speciale sleutel losmaken. Dat is een sleutel die dubbel zo lang is als een normale steeksleutel, zodat je meer kracht kan zetten. Deze kun je kopen, maar fietsenmakers hebben die ook liggen natuurlijk. Dus je kunt eventueel even bij de fietsenmaker langsgaan om om hulp te vragen.

Als je de trappers echt niet los krijgt, dan kun je het beste de verbinding tussen de trapper en crank verhitten met een gasbrander tot het net niet roodgloeiend is. Als je de boel dan laat afkoelen zijn je de trappers vrij makkelijk los moeten krijgen. Dit komt doordat de schroefdraad van de trapas uitzet in de breedte omdat het nergens anders naartoe kan, als het dan afkoelt koelt het in alle richtingen af en ontstaat er wat ruimte tussen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2017 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
zorg voor een lange arm, dan hoef je minder kracht te zetten. Vraag me wel af waarom je er "normale" pedalen op zou willen, praktischer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:05
Rechter pedaal heeft normale draad, linker heeft linkse draad. Dingen kunnen enorm vast zitten en dat is ook één van de redenen waarom een pedaalsleutel wat langer is dan een normale sleutel.

Over dat 'voorzichtig met alu': nergens voor nodig. Die crank kan ook tegen het vermogen als je fietst, dus je kunt ook je voet erop zetten, als je maar de goede kant op draait.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-07 13:25
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2017 @ 19:28:
Pedaal draai je inderdaad los door richting de achterkant van de fiets te draaien. Want andersom zou je ze los trappen bij het fietsen.

Maar aan de foto te zien heb je aluminium cranks, die kunnen wat zachter zijn dan staal, dus je moet sowieso een beetje voorzichtig zijn. Let er op dat je de steeksleutel er op de juiste manier op houdt, dun met de grote kant op de kant waar de meeste druk op komt te staan.

Trappers moet je eigenlijk met een speciale sleutel losmaken. Dat is een sleutel die dubbel zo lang is als een normale steeksleutel, zodat je meer kracht kan zetten. Deze kun je kopen, maar fietsenmakers hebben die ook liggen natuurlijk. Dus je kunt eventueel even bij de fietsenmaker langsgaan om om hulp te vragen.

Als je de trappers echt niet los krijgt, dan kun je het beste de verbinding tussen de trapper en crank verhitten met een gasbrander tot het net niet roodgloeiend is. Als je de boel dan laat afkoelen zijn je de trappers vrij makkelijk los moeten krijgen. Dit komt doordat de schroefdraad van de trapas uitzet in de breedte omdat het nergens anders naartoe kan, als het dan afkoelt koelt het in alle richtingen af en ontstaat er wat ruimte tussen.
Allejezus zeg, zou je voordat je met een gasbrander op een crank gaat staan taken misschien eerst even wat kruipolie proberen? Genoeg trappers vervangen, nog nooit meer dan dat nodig gehad, persoonlijk. Beetje wd40 aan beide kanten tegen de draad aan, kwartiertje laten intrekken, trapper losdraaien. doorgaans meer dan voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gop1 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:06:
zorg voor een lange arm, dan hoef je minder kracht te zetten. Vraag me wel af waarom je er "normale" pedalen op zou willen, praktischer?
Ja indd, om nou elke keer die schoenen aan te doen XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Je hebt speciale steeksleutels voor de trappers. Deze zijn wat langer en dunner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iceheart schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:18:
[...]

Allejezus zeg, zou je voordat je met een gasbrander op een crank gaat staan taken misschien eerst even wat kruipolie proberen? Genoeg trappers vervangen, nog nooit meer dan dat nodig gehad, persoonlijk. Beetje wd40 aan beide kanten tegen de draad aan, kwartiertje laten intrekken, trapper losdraaien. doorgaans meer dan voldoende :)
Kruipolie werkt alleen als je al wat ruimte tussen hebt zitten, anders komt het er gewoon niet in of tussen. Wat vaak ook wel handig kan zijn is wat olie er in gooien hem weer terugdraaien en dan opnieuw uitdraaien. Als je dit een aantal keren herhaald zul je merken dat de boel soepeltjes los gaat.

Brander is een laatste redmiddel, ik nam aan de OP al wel zo ver was.

WD40 moet je sowieso vermijden, want dat spul is oplichterij. Als jij een trapper los krijgt met WD40, dan zat 'ie in eerste instantie al niet echt vast. Ik heb vaak genoeg met mijn hele gewicht in een trapper gehangen en 'liters' kruipolie er opgegooid. Om uiteindelijk toch de gasbrander te pakken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2017 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:30:
[...]
Brander is een laatste redmiddel, ik nam aan de OP al wel zo ver was.
wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd "als ik de steek sleutel aan de binnenkant van de crank zet zit deze muur en muur vast"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Laat het schrikken, helpt ook wel eens.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1