Groepenkast laten vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
Dit is mijn meterkast:
(klik voor groter)

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/mk/meterkast2_tn.jpg

Ik heb nu een aanbieding van een elektricien om de hele handel te laten vervangen door een ABB automatenkast. Dit kost me dan totaal € 600,-

Grootste reden waarom ik dit zou willen vervangen is omdat het makkelijker is om een automaat om te zetten dan een stop te vervangen (zeker voor de vrouw) en het is natuurlijk ook gewoon fijn om de boel weer nieuw/uptodate te hebben. :)

Maar de grote vraag is natuurlijk of het de investering waard is?
Zijn er hier tweakers die ook de stoppen hebben laten vervangen door automaten? Wat was je motivatie om dit te doen?
Zijn er überhaupt redenen te verzinnen om dit te rechtvaardigen? Is het bijv. veiliger of meer toekomstbestendig?

Wat zouden jullie doen? :?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-06 17:19

NeHoX

Gamer + PV

Ik heb het ook laten doen.

Echter heb ik zelf een groepenkast met automaten besteld en door een erkend elektricien laten installeren en keuren. Waarom? Meer machines tegerlijkertijd aan kunnen zetten (Wasmachine/Droger/Oven/Vaatwasser/Magnetron/Airco) Ik wil geen moment na hoeven denken over wanneer ik wat aan zet. Tevens is in mijn specifieke geval ook nog een 4 tal groepen t.b.v. een vijver met filters en pompen.

Of het de investering waard is moet je jezelf af vragen. Ieder heeft er zo z'n specifieke reden voor. Ik ken mensen die het hebben gedaan voor het niet meer hoeven vervangen van stoppen bij overbelasting (hoe vaak gebeurd dat?)

eem-groepenkasten heb ik ze vandaan.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Bedankt voor de feedback.
Nog andere ervaringen van medeTweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-06 11:12
Ik heb 1 vraag en dat is of het ABB Flexomaat zijn, zo ja, ik raad het (persoonlijk) niet aan. Ik heb al diverse situaties gezien waarin er geen goed contact werd gemaakt met de voedingsrail, en er dus vonkoverslag gebeurde en een kans op brand werd vergroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 15:36
Ik kan geen advies geven over ABB of de prijs maar ik kan wel zeggen, zorg dat je kast laat monteren met genoeg ruimte voor een uitbreiding. Ik weet niet of je nu al 3 fasen gebruikt maar (ik zie dat er in ieder geval 3 fasen bij je binnenkomt) met een grote kast kun je dan in de toekomst makkelijker uitbreiden. Ik heb zelf een EATON Holec met ruimte voor 2x12 modules laten monteren een aantal jaar geleden maar ivm met uitbreiding is daar alweer een los kastje bijgekomen. Achteraf had ik beter een net iets grotere kast kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:42
Als het wit is vind ik het wel een nette prijs. Of het de investering waard is kun je alleen zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Persoonlijk zou ik eens navragen wat een Hager kast je kost. ABB heeft inderdaad zoals hierboven gezegd word soms last van slechte contacten. En de bouwkwaliteit is ook minder. ( daar is natuurlijk ook weer de prijs na )

Ik kan helaas niet zien op de aardlekschakelaar wat dit voor een type is. Als dit nog de oude 0,5 A is, is het wellicht verstandig om de kast te laten vervangen. De nieuwe Aardlekschakelaars zijn 0,03 A ( 30 mA ) Dit ook voor de veiligheid.

Verder moet je ook even kijken naar de apparaten wat je gebruikt. Ik weet niet of je veel klust, uitgaand van zware machines zoals een flex of cirkelzaag. Deze apparaten hebben een hoge aanloopstroom. De zekeringen wat je nu hebt vangen deze op. Als je dadelijk een nieuwe kast krijgt willen de automaten er nog wel eens uitspringen. Dan moet je kijken voor C karakteristiek automaten. Deze kunnen hogere aanloopstromen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Racer89 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 18:47:
...
Verder moet je ook even kijken naar de apparaten wat je gebruikt. Ik weet niet of je veel klust, uitgaand van zware machines zoals een flex of cirkelzaag. Deze apparaten hebben een hoge aanloopstroom. De zekeringen wat je nu hebt vangen deze op. Als je dadelijk een nieuwe kast krijgt willen de automaten er nog wel eens uitspringen. Dan moet je kijken voor C karakteristiek automaten. Deze kunnen hogere aanloopstromen hebben.
I agree..

Enkel vanwege mijn pc setup heb ik al een C-kar nodig. De voedingen van 2 pc's, 3 beeldschermen, 5.1 speakerset en printer kan hij normaal prima aan... Maar omdat ik de hele boel spanningsloos maak, knalde de B-kar er regelmatig uit als ik de spanning er op zette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
McLatey schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:23:
Dit is mijn meterkast:
Ik heb nu een aanbieding van een elektricien om de hele handel te laten vervangen door een ABB automatenkast. Dit kost me dan totaal € 600,-

Grootste reden waarom ik dit zou willen vervangen is omdat het makkelijker is om een automaat om te zetten dan een stop te vervangen (zeker voor de vrouw) en het is natuurlijk ook gewoon fijn om de boel weer nieuw/uptodate te hebben. :)

Maar de grote vraag is natuurlijk of het de investering waard is?
De vraag is of je dat er voor over hebt. Want de reden die je aanvoert zou mij niet aanspreken. Wij hebben namelijk bijna net zo'n groepenkast. Dat er een stop door knalde was in 25 jaar hooguit 2 keer. Ook voor mijn vrouw totaal geen probleem om er zo'n doodenkele keer een nieuwe in draaien.
Voor ons is het zeer geringe gemak (als dat het enige is) zeker die investering van €600,- niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bij mijn ouders destijds ook laten vervangen en upgrade naar 3fasen gedaan..

oud:
1x 25A -> 0,5A aardlek -> 16A -> Was/droger
-> 0,03A aardlek -> 3x 16A "overige groepen"

vervangen voor 3x 25A met 40A Hoofdschakelaar,
9x aardlekautomaat 16A(B) enkelfasig + 2x 16A(C) 3fasig

keuze voor aardlekautomaten was gebaseerd dat je dan slechts die eindgroep alleen spanningsloos hebt als er kortsluiting of lekkage naar de aarde optreed.. :-)

in het verleden sprong de aardlek nogal eens als je een PC voeding in het stopcontact stak, (ongeacht of daar RA in zat of niet)

en maar goed ook dat de kast toen vervangen is.. de "voeding" werd als eerste op de 0.5A aardlek aangeboden en vanaf daar doorgelust naar de 0,03A aardlek.. en die de FASE draad was al redelijk in ontbindende staat... de NUL was uitgevoerd in een blanke ader..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik zou die oude meuk laten vervangen. Sterker nog, dat heb ik gedaan. Moderne installaties zijn veiliger (bv aardlek voor alle groepen, automaten zijn gevoeliger dan oude smeltzekeringen) en oude installaties hebben vaak toch enig risico op (mechanische) gebreken (bv gare schakelaars met bijbehorend kortsluitrisico).

Overigens zou ik altijd wat meer offertes opvragen. Voor 600 euro heb je een uitgebreide groepenkast en flink wat uren werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Ik twijfel er nog wel over... de huidige groepenkast stamt uit 1994 dus qua leeftijd valt het ook wel weer mee...

Nog andere ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gewoon even ter referentie, ik heb mijn groepenkast destijds zelf vernieuwd (stuk boven de meter dan ;) ).

Heeft me iets van 300 euro aan materiaal gekost en een middagje klussen. Maar bij mij waren de draden mooi op de juiste lengte (nieuwe kast kwam iets hoger dan de oude) anders had ik wat groepen opnieuw moeten trekken.

Bij jouw groepenkast vermoed ik dat de draden wat kort kunnen zijn voor een nieuwe kast. Dan moeten ze verlengd (niet zo fraai) of opnieuw getrokken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Een fatsoenlijke Hager groepenkast met 8 groepen (dan heb je er dus nog 2 extra voor de toekomst) en 2 aardlekschakelaars kost je zo'n 300 euro: https://www.sandervunderi...e-groepenkast-vks44e.html

Nu weet ik niet hoe lang zo'n elektricien bezig is met het installeren maar veel meer dan een uur werk zou het toch niet mogen zijn lijkt me. Daarom lijkt 600 euro me nogal duur, vooral aangezien ABB automaten meestal goedkoper zijn (en imho lagere kwaliteit).

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-06 14:44

eagle00789

Est. November 2005

Bij mezelf heb ik jaren geleden (bijna 10 jaar alweer) de groepenkast boven de meter ook zelf vervangen (maar wel professioneel laten keuren en direct goedgekeurd met keuringsrapport er bij (heel belangrijk voor de verzekering indien er brand uit breekt)) van 4 groepen voorheen (waar er al 7 hadden kunnen zitten, maar 2 kabels op 1 groep aansluiten en presto, plaatsbesparing in de groepenkast), heb ik er nu 11. (enkele groepen bijgetrokken) voor bijvoorbeeld 1 in de stal met in de stal nog een eigen groepenkast(je), 1 kookgroep (2 gekoppelde groepen), 1 groep speciaal voor de zonnepannelen (omvormer(s)), 1 voor de bijkeueken met wasdroogcombo en koelvriescombo op 1 en dezelfde groep, 1 voor de badkamer en dan nog een paar kamers apart.
Daarnaast was het voor mij wel nodig, want ik wilde in de gehel woning mijn eigen schakelmateriaal plaatsen, maar de vorige bewoners hadden her en der kabels afgeknipt, opnieuw gestript en toen eigenlijk veel te kort gemaakt bij het afknippen waardoor alles kwa kabellengte in de doos NET paste. bij het vervangen door mijn eigen schakelmateriaal hier achter gekomen en de gehele woning voorzien van nieuwe bekabeling en hierdoor dus ook een andere indeling.

[ Voor 6% gewijzigd door eagle00789 op 30-05-2017 15:55 . Reden: stukje van keuring toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Wolfboy schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:46:
Nu weet ik niet hoe lang zo'n elektricien bezig is met het installeren maar veel meer dan een uur werk zou het toch niet mogen zijn lijkt me.
Ik denk dat het wel iets meer dan een uur werk is. Meer richting de halve dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-06 14:44

eagle00789

Est. November 2005

jeroen3 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:54:
[...]

Ikzelf ben een hele dag bezig geweest (+/- 10 uur), maar dat was inclusief nieuwe bekabeling voor de gehele woning dus reken inderdaad op zijn minst op 4 uur werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

McLatey schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:18:
Bedankt voor alle reacties. Ik twijfel er nog wel over... de huidige groepenkast stamt uit 1994 dus qua leeftijd valt het ook wel weer mee...

Nog andere ervaringen?
Geen twijfel toch, het gaat om de veiligheid. laat gelijk alle groepen nalopen, wat waar op zit en of dat nog veilig is. in 1994 had niet iedereen o.a.een droger, magnetron en vaatwasser. Volgens mij ben je als huiseigenaar ook verplicht om je meterkast te upgraden, maar dat weet ik niet zeker.
(verzekeringstechnisch)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
Whuh? Oke, magnetrons en vaatwassers zijn "betrekkelijk" nieuwe speeltjes, maar in 1994, in een koopwoning, waar men voldoende in investeerde om een nieuwe groepenkast aan te leggen (of nieuw te bouwen, dat haal ik er even niet uit - maar same diff, really), zou ik er toch zeker wel van uit gaan dat die zaken wel gemeengoed waren.

Drogers idem, if anything volgens mij tegenwoordig minder prevalent dan twintig jaar terug - en sowieso tegenwoordig, evenals de vaatwasser overigens, verplicht een slok op een borrel energiezuiniger.

Zó lang terug is 1994 nog niet he :+

En daarnaast zie ik zeven genummerde groepen, en nog zes stoppen waarvan me even niet helemaal duidelijk is waar ze toe dienen. In één woning. Oké, tegenwoordig leg je wellicht nog meer in een forse nieuwbouwwoning, maar dit is écht al geen krap bemeten installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Hackus schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 16:03:
[...]

Geen twijfel toch, het gaat om de veiligheid. laat gelijk alle groepen nalopen, wat waar op zit en of dat nog veilig is. in 1994 had niet iedereen o.a.een droger, magnetron en vaatwasser. Volgens mij ben je als huiseigenaar ook verplicht om je meterkast te upgraden, maar dat weet ik niet zeker.
(verzekeringstechnisch)
Nee, dat ben je helemaal niet verplicht. Je installatie waar ook je meterkast toe behoort moet voldoen aan de voorschriften die golden toen het huis werd gebouwd of toen er een totale renovatie plaatsvond. TS meldt dat zijn installatie van 1994 is, dus wat voorschriften betreft mag hij zonder enig probleem alles laten zitten zoals het zit. Je bent alleen verplicht tot vernieuwen als de hele handel van ellende uit elkaar dreigt te vallen, m.a.w. niet meer deugdelijk is. Daarvan lijkt me hier geen sprake.

Maar wat is verstandig? Ik zie maar één aardlekschakelaar zitten, die maar een deel van de groepen beveiligt. Nogmaals, niets verplicht je er toe, maar het kan nuttig zijn je af te vragen of het misschien wenselijk is om alle groepen te voorzien van een aardlekschakelaar. Eventueel kun je daar ook mee volstaan, het is namelijk onzin om te stellen dat smeltveiligheden minder veilig zouden zijn dan installatieautomaten. Vooral als deze stoppenkast nog zo jong is. Er zijn nog altijd talloze woningen met zo'n meterkast en dat zal ook nog wel een stevig aantal jaren ook wel zo blijven.
De aardingsweerstand in deze "ouderwetse" installatie heeft ook (wederom mits hij voldoet aan de toenmalige voorschriften) een voldoende lage waarde voor het doorslaan van de zekering bij aardsluiting.

Dat je toch een voorkeur hebt om alles te vernieuwen is natuurlijk niets op tegen, maar dat is dan echt alleen maar een kwestie van smaak en een héééél klein beetje meer bedieningsgemak. Heb je dat er voor over, dat is de enige vraag die over blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-06 15:58
Als het niet noodzakelijk is voor bijvoorbeeld een nieuwe inductieplaat in de keuken, lekker laten zitten.

Die ene keer in het jaar dat een stop springt overleef je ook wel.

Zaklamp op een bekende plek en even een stop vervangen.

Die 600 EUR geef je daarna aan leuke dingen uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

jeroen3 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:54:
[...]

Zonder alle bedrading te vervangen een halve dag?

Het zijn toch maar een paar stappen?
  1. Hoofdstop eruit draaien voor de veiligheid
  2. Oude draden losschroeven uit de oude stoppenkast
  3. Oude groepenkast losschroeven
  4. Nieuwe groepenkast vastschroeven
  5. Draden in de nieuwe groepenkast duwen (geen schroefwerk nodig)
  6. Hoofdstop weer erin
Misschien iets meer dan een uur werk maar zoveel toch ook weer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik denk niet dat dit onveilig is. Ik denk niet dat je verplicht bent hier wat aan te doen en ik denk niet dat je er praktisch voordeel uit haalt.

Wél denk ik dat een verouderde meterkast kan worden opgevat als 'achterstallig onderhoud'. Dus dan vraag ik me af, hoe ziet de rest van je huis en tuin eruit? Als dat allemaal tip top in orde is en je hebt nu de kans om voor een gunstig prijsje dit bij te werken, dan zeg ik doen. Heb je andere punten van achterstallig onderhoud die ernstiger en/of duurder zijn, dan zou ik hier niet mijn prioriteit leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:43
Wolfboy schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 19:53:
[...]
Zonder alle bedrading te vervangen een halve dag?

Het zijn toch maar een paar stappen?
  1. Hoofdstop eruit draaien voor de veiligheid
  2. Oude draden losschroeven uit de oude stoppenkast
  3. Oude groepenkast losschroeven
  4. Nieuwe groepenkast vastschroeven
  5. Draden in de nieuwe groepenkast duwen (geen schroefwerk nodig)
  6. Hoofdstop weer erin
Misschien iets meer dan een uur werk maar zoveel toch ook weer niet?
Alle leidingen zijn dan vanzelf weer netjes ingevoerd op de nieuwe kast (die waarschijnlijk een stuk compacter is dan dit samenbouwsel)? Ook die kabel die linksonder langs de zijkant ingevoerd is? Alle draden zijn lang genoeg en kunnen direct weer aangesloten worden? Die contactdoos die tegen de zijkant van de kast zit mag verdwijnen en daar hoeft geen alternatief voor te komen? De installatie hoeft niet even fatsoenlijk opgeleverd te worden inclusief isolatiemetingen, testen van de aardlekschakelaars etc?

Ik denk dat je het iets te rooskleurig inschat. Ja, tijdens de nieuwbouw van een woning red je het in een uurtje vast wel om de kast te hangen en aan te sluiten, maar in een bestaande situatie kom je toch altijd meer tegen. Ik zou niet raar opkijken van 3-4 uur arbeid in een offerte...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 11-06 19:34
Alles zit achter 30mA aardlekschakelaars zo te zien. Meer groepen heb je ook niet nodig. Dus dan blijft het gemak van een groep terug inzetten over, maar hoevaak doe je dat? Ik heb bijvoorbeeld in de afgelopen 2,5 jaar (leeftijd kast) geen automaat in hoeven zetten. En dat terwijl ik nog wel aardig wat klus :P

Prijs is overigens keurig, zelf reken ik er meer voor. Ga wel mee met de rest, geen flexomaat nemen, pak liever een Eaton kast en materiaal. Als het geen flexomaat is (zoals in de bouwmarkt verkocht wordt) dan is ABB ook prima.
Fornoo schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 17:51:
Zaklamp op een bekende plek en even een stop vervangen.
Gaat toch minder simpel dan je het doet lijken. Ding is meestal bloedheet en de ring staat onder spanning bij het indraaien. Oftewel kinderen en vrouwen hier laat ik geen stoppen vervangen :) (No offence)

[ Voor 24% gewijzigd door Jim423 op 30-05-2017 23:55 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik heb hem ook laten vervangen .. direct toen ik het huis betrok, 750,- was ik kwijt goeie investering .. zeker omdat we in het begin nog wat stoppen lieten doorslaan. Schakelaar terug over en gaan.

Als je de prijs bekijkt, tja ik denk dat losse stoppen goedkoper zijn zolang ze voorradig zijn.
En als ik 100,- aan stoppen verspijker (0,50 per stuk ???) voor 30 jaar .. zou ik knap vinden.
dus 650,- verlies .. maar het gemak is mij dat wel waard.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:48
600 euro, ik zou er geen seconde over nadenken. Weg met die oude meuk.

[ Voor 3% gewijzigd door NotSoSteady op 31-05-2017 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Xander schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:10:
[...]

Alle leidingen zijn dan vanzelf weer netjes ingevoerd op de nieuwe kast (die waarschijnlijk een stuk compacter is dan dit samenbouwsel)? Ook die kabel die linksonder langs de zijkant ingevoerd is? Alle draden zijn lang genoeg en kunnen direct weer aangesloten worden? Die contactdoos die tegen de zijkant van de kast zit mag verdwijnen en daar hoeft geen alternatief voor te komen? De installatie hoeft niet even fatsoenlijk opgeleverd te worden inclusief isolatiemetingen, testen van de aardlekschakelaars etc?
Ik ga inderdaad wel uit van een installatie op dezelfde plaats zonder al teveel bijkomstigheden. Dat kan het wel wat verergeren inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
vso schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 00:16:
Ik heb hem ook laten vervangen .. direct toen ik het huis betrok, 750,- was ik kwijt goeie investering .. zeker omdat we in het begin nog wat stoppen lieten doorslaan. Schakelaar terug over en gaan.

Als je de prijs bekijkt, tja ik denk dat losse stoppen goedkoper zijn zolang ze voorradig zijn.
En als ik 100,- aan stoppen verspijker (0,50 per stuk ???) voor 30 jaar .. zou ik knap vinden.
dus 650,- verlies .. maar het gemak is mij dat wel waard.
Het vervangen van je stoppenkast is geen tot een matige investering. Het verdient zichzelf namelijk niet tot nauwelijks terug zoals je zelf berekent.

Ook zal het de waarde van je woning niet verhogen. Geen potentiële koper zal zeggen: "Nou de slaapkamers zijn wat klein, de keuken is verouderd en de tuin ligt niet op het zuiden, maar wat is de stoppenkast mooi!".

Dus is er geen noodzaak, hou het geld lekker in je zak. Heb je meer groepen nodig dan voorradig, dan is het zeker te verantwoorden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Fornoo schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:22:
Dus is er geen noodzaak, hou het geld lekker in je zak. Heb je meer groepen nodig dan voorradig, dan is het zeker te verantwoorden. :)
zoals ik ook zei , het gemak was het restant van het geld wel waard :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornoo
Als er maandelijks of wekelijks een stop springt, is er wat mis in de bedrading of met een apparaat in huis. Pak dan het echte probleem aan zou ik zeggen.

Met een automaat zet je een binnen een seconde de groep weer aan.

Een stop zul je moeten losdraaien en een nieuwe weer indraaien (neem aan dat je een voorraad in de meterkast hebt). Kost je hooguit 30 seconden.

Dus wil je 600 EUR uitgeven aan jaarlijks 30 seconden tijdswinst, ga je gang.

Je zou er ook een dikke videokaart voor kunnen kopen, heb je het hele jaar plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
vso schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 00:16:
Ik heb hem ook laten vervangen .. direct toen ik het huis betrok, 750,- was ik kwijt goeie investering .. zeker omdat we in het begin nog wat stoppen lieten doorslaan.
Ik kan me hier werkelijk helemaal niets bij voorstellen, of het zou dat waar gebeurde verhaal moeten zijn van die mensen die wouden weten welk stopcontact op welke groep zat. Dus "heel slim" maakten ze een stekker met een kortsluiting erin. Noteerden welke stop doorslaat, nieuwe stop erin en volgende stopcontact. Totdat ze iemand die er verstand van had vroegen of dat ook anders kon..... Of het moet anderszins een ongelooflijk geknoei zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Techneut schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:06:
[...]
Ik kan me hier werkelijk helemaal niets bij voorstellen, of het zou dat waar gebeurde verhaal moeten zijn van die mensen die wouden weten welk stopcontact op welke groep zat. Dus "heel slim" maakten ze een stekker met een kortsluiting erin. Noteerden welke stop doorslaat, nieuwe stop erin en volgende stopcontact. Totdat ze iemand die er verstand van had vroegen of dat ook anders kon..... Of het moet anderszins een ongelooflijk geknoei zijn geweest.
beetje kostbare methode, je kan ook alle lichten aanzetten en met een paar lampen samen elk stop contact controleren en ff stickertje markeren welke stop hij op zit ..

maar goed iedereen zijn eigen methode ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-06 15:34
Techneut schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:06:
[...]
hahahaha die ken ik als de "bierstekker"
In een kroegje hier in de buurt geflikt met een vriendengroep, iemand had een geluste stekker bij hem (fase/nul/aarde aan elkaar geknoopt) en werkt voor een netbeheerder. Had storingsdienst dus bus v/d zaak bij hem. Drukt ff die stekker in een wcd in de kroeg.. poff alles uit.. heel wat blabla verder zegt hij tegen de barman/eigenaar van ohh zal wel ff kijken.. heb toch storingsdienst voor ***** en hij drukt de automaat weer aan... rest v/d vriendengroep BIER en hij een fris xD en dit is een aantal x herhaalt xD :+ :o

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1