Grijs scherm MacBook Pro 15" early 2011

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 406019

Topicstarter
Hee Allemaal,

Lang geleden dat ik hier gereageerd heb, maar heb jullie expertise echt nodig. Ik ben al 4 jaar eigenaar van een 2011 MacBook Pro 15"uit 2011. Dat verliep allemaal prima, totdat gister ik ineens arctefacts kreeg over het gehele scherm.
Hierna hard restart gedaan en alles liep weer. Totdat ik hem daarna in de slaapmodus gooide en de vandaag probeerde te gebruiken.Hij was uitgevallen en bij opstarten direct het apple logo met een balkje. Wanneer dit balkje 75% heeft bereikt, alleen een grijs scherm.
Heb safe-mode geprobeerd, recovery, heb zelfs uitgebreide hardware analyse laten draaien daar kwam ook niks uit. Bij alle probeersels schiet het scherm op grijs.
Ik draai een SSD in de disc drive dmv een caddy waar alles op staat, dus deze verwijderd en op m'n PC belangrijkste files overgezet.
Dus heb eigenlijk alles wat ik kan wel geprobeerd, nu kom ik steeds verhalen tegen over GPU's die in deze generatie de geest geven en dat hier een repair program voor was wat op 31-12-16 eindigde. Het lijkt dus einde verhaal :'( , maar aangezien ik student ben en niet even 1500+ euro op tafel leg voor een nieuwe vraag ik me af of er nog andere opties zijn? In ieder geval tot aan de zomer.

Alvast bedankt voor het meedenken en met vriendelijke groet,

Jurgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:53
Klinkt inderdaad als het gpu probleem. Wat je nog zou kunnen proberen is een reflow van de videochip op het moederboard.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

luckremers schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:47:
Klinkt inderdaad als het gpu probleem. Wat je nog zou kunnen proberen is een reflow van de videochip op het moederboard.
Heeft weinig zin, dat fixt het oorspronkelijke probleem niet... Er zijn wel bedrijfjes te vinden die de GPU kunnen vervangen, maar ook dan is het de vraag of je een goede GPU krijgt.
Mijn advies: verkopen als defect en op zoek naar een andere laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckremers
rvanpruissen schreef op maandag 29 mei 2017 @ 17:33:
[...]

Heeft weinig zin, dat fixt het oorspronkelijke probleem niet... Er zijn wel bedrijfjes te vinden die de GPU kunnen vervangen, maar ook dan is het de vraag of je een goede GPU krijgt.
Mijn advies: verkopen als defect en op zoek naar een andere laptop.
Het fixt inderdaad het probleem maar tijdelijk. Maar ts vraagt om een oplossing minimaal tot aan de zomer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ja het gaat ook meer om een tijdelijke fix dan een permanente oplossing. Van de zomer kan er weer gewerkt worden en dus ook gespaard, vandaar die tijdsperiode. Zijn er mensen hier op Tweakers die het reflowen doen? Vind het zelf namelijk nogal een ingrijpend process.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckremers
Anoniem: 406019 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:09:
Bedankt voor de reacties, ja het gaat ook meer om een tijdelijke fix dan een permanente oplossing. Van de zomer kan er weer gewerkt worden en dus ook gespaard, vandaar die tijdsperiode. Zijn er mensen hier op Tweakers die het reflowen doen? Vind het zelf namelijk nogal een ingrijpend process.
Je zou sebastius kunnen vragen, maar volgensmij is hij tegenwoordig minder actief.
sebastius

Het probleem bij een reflow is dat het ook niet 100% zeker is dat het wordt opgelost.

[ Voor 5% gewijzigd door luckremers op 30-05-2017 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Nee! Geen reflow doen! Het wordt ten eerste niet opgelost, en ten tweede is je PCB op het moment waarschijnlijk door de ~7 jaar gebruik een klein beetje vervormd waardoor de spanning die op de BGA balls komt door opwarmen/afkoelen groter is dan normaal. Door een reflow worden de balletjes vervormd (want BGA's moet je helemaal niet reflowen, die moet je 1x ballen en daarna 1x flowen) en meestal ook niet gelijkmatig verwarmd en gekoeld wat crappy kristallisatie in het tin veroorzaakt, wat weer een zwakke verbinding maakt. Je krijgt met een 'reflow' dus voornamelijk een chip die het een week doet en dan gewoon weer los laat.

Wat je wel kan proberen: bel met de Apple store, die willen nog best vaak uit coulance een Mac gratis repareren nadat het programma al afgelopen is. Met Apple Store bedoel ik die van Apple zelf en niet een of andere AASP, APSP of random winkel die toevallig ook computers verkoopt naast de stofzuigers en wc-brillen. Stel dat je een afspraak kan krijgen dat ze in elk geval even kijken (is gratis), dan heb je nog een kleine kans dat de onderdelen nog bestaan en ze hem nog wel even gratis meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, ik heb net contact gehad met Apple en heb as zondag een afspraak in Amsterdam. Dus zal daar het balletje opgooien over het repair program etc. Wie weet zijn er nog onderdelen. Voorlopig bedankt, ik zal wel laten weten wat het word na zondag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingston
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-05 13:48
Zelf dit probleem ook gehad erg vervelend.
Ik zat nog wel in de periode van voor 31 december 2016 en had er dus hoop vertrouwen in.
Helaas kwamen ze toen met de smoes dat een condensator niet goed was en dat niet viel onder de externe garantie.
Daarna fotos gemaakt en filmpje gemaakt van het probleem toen het ontstond met artifects etc.
Daarna wouden ze opeens wel het moederbord vervangen voor niks :/

Dus alvast voor als de Apple store moeilijk gaat doen, doe moeilijk terug tot dat je je zin krijgt

succes zondag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:15

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik geef je weinig kans, gezien de Early 2011 modellen al een paar maanden "Vintage" zijn. Dat wil zeggen dat ze geen reparaties meer gaan uitvoeren, welke dan ook.

Mocht je iemand in een goeie bui treffen mooi, maar officieel hoeven ze geen reparatie meer te doen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou net terug uit Amsterdam. Prima geholpen, ben er alleen niks mee opgeschoten. Het is nu bevestigd dat de videokaart het probleem is, echter zoals hierboven al geschreven is is deze MacBook nu "vintage". Dit betekent dus ook dat Apple geen onderdelen meer heeft en de reparatie niet uit kunnen voeren, ook al zouden ze het graag willen.
Nu een beetje rondgekeken, er zijn derde partijen zoals Mobilehardware die een reparatie voor dit probleem uitvoeren. Zij geven aan de volledige chip te vervangen zodat het probleem zich niet meer voor doet en geven hier dan ook 1 jaar garantie op. Ik overweeg om dit te doen, zeker ook omdat de Macbook voor meer kan worden verkocht dan de reparatie kost. Dus is deze dan niet " economisch total-loss".
Heeft iemand ervaring met dit soort reparateurs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingston
Anoniem: 406019 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:40:
Nou net terug uit Amsterdam. Prima geholpen, ben er alleen niks mee opgeschoten. Het is nu bevestigd dat de videokaart het probleem is, echter zoals hierboven al geschreven is is deze MacBook nu "vintage". Dit betekent dus ook dat Apple geen onderdelen meer heeft en de reparatie niet uit kunnen voeren, ook al zouden ze het graag willen.
Nu een beetje rondgekeken, er zijn derde partijen zoals Mobilehardware die een reparatie voor dit probleem uitvoeren. Zij geven aan de volledige chip te vervangen zodat het probleem zich niet meer voor doet en geven hier dan ook 1 jaar garantie op. Ik overweeg om dit te doen, zeker ook omdat de Macbook voor meer kan worden verkocht dan de reparatie kost. Dus is deze dan niet " economisch total-loss".
Heeft iemand ervaring met dit soort reparateurs?
Erg jammer dat ze er niks mee kunnen doen :(

Er is ook nog een optie dat je iemand de videochip laat reflowen dat zorgt ervoor dat de chip weer goed verbinding maakt met het moederbord.

Alleen wordt verteld dat hierdoor het probleem niet lang verholpen word, echter loop ik ook stage bij een computerreparatie center en heb ik toch veel laptops/imacs gezien die het erg lang vol hielden of het nog steeds doen!

Denk dat als het mee zit dat mensen daar maar 50/80 euro voor vragen maar het is wel een risico natuurlijk aangezien hij snel weer stuk kan gaan

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-05 21:54
edit: nvm

[ Voor 103% gewijzigd door joon op 05-06-2017 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:38
Persoonlijk ben ik gene voorstander van reflow. Vaak gezien dat het niets oplost of dat het na een zeer korte periode weer kapot is. Ik zou kijken bij een bedrijf die ze inderdaad vervangen/reballen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou mannen, sorry voor de late reactie maar wilde jullie even laten weten hoe het is afgelopen. Dinsdag de laptop gebracht bij MobileHardware in Zoetermeer.
Vriendelijke kerel die zelf ook aangaf dat reballen/reflowen eigenlijk geen oplossing was, en dus de chip van het logic board soldeert en er een nieuwe in zet. Gaf zelfs aan dat het vinden van de chips steeds lastiger word omdat ze niet meer gemaakt worden. Het is nu zelfs zo dat Chinese handelaren de markeringen van de "foute" chips polijsten en de goede markeringen erop zetten.
Dinsdag dus weggebracht, donderdag kon ik hem halen. Draait weer als een trein, plus hij geeft een jaar garantie op de reparatie. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
In ieder geval bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 406019 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 18:48:
Nou mannen, sorry voor de late reactie maar wilde jullie even laten weten hoe het is afgelopen. Dinsdag de laptop gebracht bij MobileHardware in Zoetermeer.
Vriendelijke kerel die zelf ook aangaf dat reballen/reflowen eigenlijk geen oplossing was, en dus de chip van het logic board soldeert en er een nieuwe in zet. Gaf zelfs aan dat het vinden van de chips steeds lastiger word omdat ze niet meer gemaakt worden. Het is nu zelfs zo dat Chinese handelaren de markeringen van de "foute" chips polijsten en de goede markeringen erop zetten.
Dinsdag dus weggebracht, donderdag kon ik hem halen. Draait weer als een trein, plus hij geeft een jaar garantie op de reparatie. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
In ieder geval bedankt voor de reacties!
Wat heeft je dat gekost?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingston

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ah valt mee.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja is het zeker waard, als je kijkt wat dit soort MacBooks nog opleveren tweedehands of bij inruil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:38
Nette prijs voor een echte reparatie. Voor die reflow onzin betaal je ook al snel de helft.
Pagina: 1