windows 10 wil niet activeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mktechnologie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-07-2023
Ik heb nu hier een laptop van een kennis die problemen heeft. Het geeft de melding 'activeer windows'
Het betreft een asus r500v laptop waar standaard windows 8. op heeft gestaan volgens de sticker.
Nu staat er windows 10 pro op. Ik heb geen idee hoe deze er op is geraakt. Ik vermoed dat de persoon een windows 10 upgrade heeft gedaan na de bekende update melding maar ik weet het niet zeker, ik wacht nog op antwoord daarover. Maar aan de andere kant dacht ik dat je dan windows home kreeg en geen pro.
Helaas heb ik nog geen ervaring met de windows 10 upgrades, zo ie zo weinig ervaring met windows 10. Mijn pc's draaien nog 7, 8, linux of mac os maar geen windows 10.
Als ik volgens de boodschap naar instellingen, activeringen ga krijg ik de melding 0x803f7001.
Dat zou betekenen dat de vorige windows versie niet geactiveerd is.
Ga ik naar probleem oplossen krijg ik de melding "er is een digitale licentie van windows 10 aangetroffen voor dit apparaat met windows 10 pro. Als u het apparaat wilt activeren met digitale licentie, moet u windows 10 home installeren. Nu heeft de zoon van de eigenaar (die ver weg woont) ook een windows pro licencie aangeschaft voor de eigenaar en de eigenaar heeft het ook naar mij gemaild. Probeer ik echter de windows pro te activeren met die licentie code krijg ik ook een foutmelding dat het geen geldige code is. Ik heb ook gevraagd of de persoon de mail met windows code wil door mailen want ik weet niet waar de code is gekocht en of dat wel legaal is.
Is er trouwens een site waar ik kan zien of de code wel legaal is, welke windows variant? Misschien zijn ze gewoon opgelicht met een volumelicentie die niet meer werkt.
Ik heb al gekeken maar het is gelukkig geen kms code ;)
Iemand een idee wat nu de oplossing is? Gewoon opnieuw windows 10 home installeren en proberen?
Of zit er gewoon een probleem bij update?
Welke win 10 iso moet ik hebben voor herinstal home? Er staan divers varianten.
https://www.microsoft.com...are-download/windows10ISO

Beste antwoord (via mktechnologie op 30-05-2017 20:29)

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:33
Ja, hij leest de code van het moederbord af, en als dat een geldige, geactiveerde(?) code is vraagt hij geen andere code. Ik zou overigens de hele harde schijf eerst wissen (Clean commando) met Diskpart, dan weet je zeker dat er geen rotzooi achterblijft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Als er oorspronkelijk Win8 Home op heeft gestaan kun je gratis upgraden naar Win10 Home, niet naar Pro.
Je link is juist, kies in het hulpprogramma voor Installatiemedia, om een ISO te downloaden. Kies gewoon Windows 10, en de juiste bit versie. Daarna kun je met je eigen software de Iso naar DVD branden. Niet gewoon als bestand (heb ik wel eens iemand zien doen, waarom werkt het nu niet?) maar als image ISO->DVD. Als het goed is, heb je dan geen code nodig, hij leest de code uit de firmware/chip, waar de unieke code van Win8 is ingebrand.

[ Voor 8% gewijzigd door TanteBeth op 29-05-2017 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mktechnologie
Ik weet gelukkig wel hoe om te gaan met iso's.ik maak wel een bootable usb windows 10 installer. Ik ben vergeten te melden dat ik wel een goede basiskennis heb van pc's en hardware maar gewoon niet van windows 10. Maar accepteert de windows 10 installer windows 8 codes? Ik meen dat ik ook een windows home 10 code heb gevonden met winver.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Ja, hij leest de code van het moederbord af, en als dat een geldige, geactiveerde(?) code is vraagt hij geen andere code. Ik zou overigens de hele harde schijf eerst wissen (Clean commando) met Diskpart, dan weet je zeker dat er geen rotzooi achterblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mktechnologie
De laptop is nieuw gekocht en geeft problemen sinds de upgrade naar windows 10. Zal kijken of het met de herinstallatie wel goed gaat. Er is gelukkig een backup gemaakt en dat maakt het mij een stuk makkelijker.
Kan ik diskpart tijdens de installatie opstarten? Ik heb geen ervaring met een windows 10 installatie maar vermoed dat het ansich niet echt spannend zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Let op: De hele disk, ook eventuele data partities, wordt daarbij gewist.

Shift+F10 in de Windows Setup, er verschijnt dan een Dos-box:

Diskpart
> list disk
> select disk # (# is het juiste nummer uit list disk)
> clean
> exit
exit

[ Voor 5% gewijzigd door TanteBeth op 29-05-2017 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mktechnologie
Merci, Gelukkig kende ik deze methode nog. ;-) Vanochtend nog toegepast om een gevonden hd met protetected gpt de partitie te verwijderen. Wist alleen niet hoe in installatie in dos te komen.
Update.
Het is gelukt. Merci voor de hulp. Ik ben weer wat wijzer geworden. :) Zeer leerzaam en denk dat ik dit nog vaker zal moeten doen. :P
Ik zal even vertellen hoe ik het gedaan heb zodat als iemand met hetzelfde probleem er baat bij heeft.
Ik heb een opstart usb gemaakt via de windows website waar je de iso voor windows 10 kan downloaden. Dat kon ik omdat op de pc een werkende maar niet legale windows 10 pro zat. Voor iemand die een gecrashde windows 10 heeft moet je op een andere pc een windows 10 opstart usb of dvd maken maar verder is het gelijk aan wat ik nu gedaan heb.
Nadat de usbstick is gemaakt was het een kwestie van de pc opnieuw opstarten van usbstick. (Ik moest wel even de bootvolgorde in de bios aanpassen)
Bij de installer met diskpart als gecleand zoals als TanteBeth me had aangeraden. Dat was een goede tip want ik had gezien dat op de hd nog resten van andere installaties waren aan de map win.old en win2.old Zo kon ik met schone lei beginnen. Als er gevraagd werd om de licentiecode geklikt op heb ik niet en kies dan in het lijstje voor windows home. Na de installatie verbinding gemaakt om te activeren en alles ging vanzelf. Er was al een digitale licentie van windows 10.
Daarna natuurlijk de saaie karweitjes als updates installeren, software etc

[ Voor 77% gewijzigd door mktechnologie op 30-05-2017 20:24 ]

Pagina: 1