Beeldschermen gaan niet aan bij opstart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerder
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 18:57
Beste medetweakers,

Sinds 2 Nvidia updates geleden heb ik een probleem met mijn schermen bij de opstart van mijn PC. Eerst even wat specs op een rij:

Windows 10
Asus ROG Nvidia GTX1080 OC
1x Iiyama Prolite B2783QSU
1x Iiyama G-Master GB2783QSU
beide aangesloten middels Displayport kabels

Ik run dus een dual scherm setup. De schermen zijn vrijwel identiek, enkel het type nummer verschilt (ene marketingtechnisch meer gericht op gamers dan de andere)
Voorheen had ik geen problemen maar sinds 2 Nvidia driver updates geleden gaan mijn schermen niet meer aan als ik de PC opstart. Hij heeft wel signaal. Dat is duidelijk te zien aan het feit dat het beeld van lichtsterkte veranderd en er geen fout signaal volgt. Ik moet mijn hoofdscherm uit en aan zetten om het beeld weer in orde te krijgen. Waarom dit ineens gebeurd blijft mij een raadsel.

Ik heb het vermoeden dat het probleem dus in de Nvidia drivers ligt aangezien ik voorheen nergens last van had. Wat ik ook gemerkt heb is dat Windows het linkerscherm als scherm 2 ziet en het rechter scherm als scherm 1. Hierbij is het rechter scherm het hoofdscherm. Nvidia ziet het linker scherm echter als 1 van 2 en het rechterscherm als 2 van 2. Wat ik ook probeer in zowel de windows instellingen als de Nvidia instellingen, het blijft zich voordoen. Ook heb ik de kabels al andersom in GTX gestoken, maar ook dit wil niet helpen.

Het probleem zal waarschijnlijk wel kinderlijk eenvoudig op te lossen zijn, maar ik kan er geen chocolade van maken en Google wil ook niet echt helpen. Wie kan mij wel helpen? Ik hoor het graag.
Alvast bedankt

Grt Geert

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerder
Ik ga het toch nog een keer omhoog schoppen, want van google wordt ik niet wijzer en in de tussentijd heb ik wat hardware gewisseld waardoor het moederbord en de videokaart kunnen worden uitgesloten.

Nog even kort het probleem. Ik gebruik Windows 10 met dual monitoren beide via displayport. Bij starten van de PC krijg ik het Asus ROG splashscreen te zien van het MoBo. Daarna wordt het zwart. Login screen is er wel maar niet zichtbaar. Monitoren geven geen 'no input' signaal, dus verbinding is er wel. De enige oplossing vooralsnog is om het rechter scherm uit en aan te zetten.
Wat het nog vervelender maakt is het feit dat het nu ook gebeurd bij het verlaten van games. Ook terug naar windows met de Windows key geeft dit probleem.

Specs:
Scherm 1: Iiyama B2783QSU-B1 via DP
Scherm 2: Iiyama G-master GB2783QSU via DP
CPU: Intel i7 6700k
MoBo: Asus ROG Strix z270f
GPU: Asus ROG Strix GTX1080ti OC

Hopelijk kan iemand mij alsnog helpen. Alvast bedankt.

Grt Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrick1992
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-04 20:12
Zijn er toevallig drivers voor je schermen.? Ik weet dat Samsung dat wel heeft . Of de kabels al een keer verwisseld .?

Het is een raar probleem dat zeker.

[ Voor 32% gewijzigd door patrick1992 op 29-06-2017 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerder
Kabels heb ik al diverse keren verwisseld, dat heeft helaas geen effect. Drivers heb ik naar gekeken, maar dat is geen simpel .exe bestandje dus ik zou even na moeten zoeken hoe dat werkt. Al heb ik wel het idee dat Windows dat zelf al geregeld heeft aangezien ze met volledige benaming herkent worden. Ik zal dat vanavond in ieder geval nog eens nakijken. Goeie tip. Bedankt zover👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325463

Kijk ook nog even of DP Format op 1.1 zetten ipv 1.2 in je monitor menu wat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Als je een aantal keer op Windowstoets + P drukt, krijg je dan wel beeld? Ik heb dit met mijn laptop soms als ik de externe monitoren niet aangesloten heb, dan de interne dan zwart beeld blijft geven. 3x Windowstoets + P zorgt er dan voor dat ik wel beeld krijg.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Andere kabels geprobeerd? Ook bijv, HDMI om te kijken of dat iig beeld geeft?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerder
Ik heb van mijn linker scherm drivers gevonden en deze geïnstalleerd. Volgens mij valt de rechter in dezelfde serie en heeft hij ook deze geïnstalleerd. Vooralsnog werkt het, maar ik blijf voorlopig een slag om de arm houden. Mochten er toch problemen ontstaan ga ik aan de slag met de andere tips. Wat werkt ga ik voorlopig niet aanraken 😅. Bedankt allemaal. Als er nog problemen zijn laat ik het weten
Pagina: 1