Advies: Laptop voor ouder echtpaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurenst97
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-06 15:03
Hi,

Mijn Opa en Oma gaan binnenkort verhuizen en zijn daarom veel dingen aan het vernieuwen.
Hier valt ook de computer onder die ze een jaar of vijf geleden hebben gekocht.
Deze is erg langzaam geworden (ondanks een ssd) en eigenlijk is het voor hun situatie handiger om een mobiele computer te hebben.
Vandaar dat ze graag willen switchen naar een laptop.

Ze hebben altijd Windows gebruikt en dit willen ze ook zo houden, een Chromebook behoort dus niet tot de opties.
Ze gebruiken hun computer vooral voor alledaagse dingen zoals mail en een beetje browsen.

Budget ligt rond de 500 tot 600 euro.
Voor dat geld zou ik graag een 17 inch laptop voor ze willen kopen met ssd.
Het formaat van het scherm moet zo groot zijn door het achteruitgaande zicht van beide en omdat de monitor die ze altijd gebruikten met hun pc ook ongeveer 17 inch was.
Ik wil niet dat ze hierop achteruit gaan bij het upgraden naar een laptop.
Een i3 zou voldoende moeten zijn voor het vlot verwerken van mail/browsen maar snellere processoren mogen natuurlijk ook binnen het budget ;).

Ze zullen de laptop bijna nooit meenemen, behalve misschien van de keukentafel naar de kamer.

Zouden jullie hier suggesties voor hebben?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Pricewatch al bekeken?

Staan denk ik genoeg suggesties als je jou eisen/wensen invult.

Bijvoorbeeld: categorie: Laptops

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-06 19:13

BeToBe

Privacy jurist

De meest gestelde vraag op het forum:

Wat heb je zelf al gevonden? Als je alle vereisten in de Pricewatch invult, wat krijg je dan?

Zelf kom ik onder andere uit op deze: pricewatch: Medion Akoya E7415 (30020626, Qwerty)
- 17,3 inch
- Intel core I3
- 128GB SSD + 1TB HDD
- Full HD scherm

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurenst97
Brummetje schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:26:
Pricewatch al bekeken?

Staan denk ik genoeg suggesties als je jou eisen/wensen invult..

Bijvoorbeeld: categorie: Laptops
Inderdaad al wel in Pricewatch gekeken.
Ik ben echter wat meer thuis in de desktopwereld als in die van de laptop.
Ik weet niet waar ik precies op moet letten en misschien staat er wel een top laptop tussen die ik helemaal over het hoofd zie.

Ik zag zelf deze laptop staan die me interessant leek, maar ik weet dus niet of ik iets beters kan krijgen voor dezelfde prijs: pricewatch: Asus X756UA X756UA-TY437T

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 888629

laurenst97 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:22:
Hi,

Mijn Opa en Oma gaan binnenkort verhuizen en zijn daarom veel dingen aan het vernieuwen.
Hier valt ook de computer onder die ze een jaar of vijf geleden hebben gekocht.
Deze is erg langzaam geworden (ondanks een ssd) en eigenlijk is het voor hun situatie handiger om een mobiele computer te hebben.
Vandaar dat ze graag willen switchen naar een laptop.

Ze hebben altijd Windows gebruikt en dit willen ze ook zo houden, een Chromebook behoort dus niet tot de opties.
Ze gebruiken hun computer vooral voor alledaagse dingen zoals mail en een beetje browsen.

Budget ligt rond de 500 tot 600 euro.
Voor dat geld zou ik graag een 17 inch laptop voor ze willen kopen met ssd.
Het formaat van het scherm moet zo groot zijn door het achteruitgaande zicht van beide en omdat de monitor die ze altijd gebruikten met hun pc ook ongeveer 17 inch was.
Ik wil niet dat ze hierop achteruit gaan bij het upgraden naar een laptop.
Een i3 zou voldoende moeten zijn voor het vlot verwerken van mail/browsen maar snellere processoren mogen natuurlijk ook binnen het budget ;).

Ze zullen de laptop bijna nooit meenemen, behalve misschien van de keukentafel naar de kamer.

Zouden jullie hier suggesties voor hebben?
Ik zou heel iets meer uitgeven, en dan voor deze gaan:

pricewatch: Lenovo V110-17IKB 80V200MRMH

Die heeft namelijk naast een SSD een i5 processor. Met de i3 zullen zij namelijk niet heel veel aan snelheid winnen.

Wil je echter absoluut niet boven de €600,00 uitkomen, dan zou ik voor de optie boven mijn post gaan....de Medion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurenst97
BeToBe schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:29:
De meest gestelde vraag op het forum:

Wat heb je zelf al gevonden? Als je alle vereisten in de Pricewatch invult, wat krijg je dan?

Zelf kom ik onder andere uit op deze: pricewatch: Medion Akoya E7415 (30020626, Qwerty)
- 17,3 inch
- Intel core I3
- 128GB SSD + 1TB HDD
- Full HD scherm
Ik kwam zelf op deze uit: pricewatch: Asus X756UA X756UA-TY437T
Iets nieuwere CPU dan degene die jij aangaf maar weer minder opslagruimte en een lager resolutie scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@laurenst97 De i3 processor is traag in opstarten en verwerken van data, ondanks de SSD. Hou daar dus wel rekening mee. ;)

[ Voor 90% gewijzigd door Anoniem: 888629 op 29-05-2017 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk de PC eens na zou ik zeggen, dan koop je voor mobiel een tablet of iPad.
(zo traag zou een 5 jaar oude PC met SSD niet zijn, voor huis tuin en keuken gebruik)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@laurenst97 Je zou ook nog deze kunnen overwegen:

pricewatch: Medion Akoya P6667 (30020940, Qwerty)

Geen 17 inch, maar wel een IPS scherm, een SSD en i5 processor, tevens is een 15,6 inch is echt niet veel kleiner dan een 17 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:51

WCA

Anoniem: 888629 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:36:
@laurenst97 De i3 processor is traag in opstarten en verwerken van data, ondanks de SSD. Hou daar dus wel rekening mee. ;)
ehhh, wut? een opa en een oma gaan echt het verschil niet merken tussen een i3 of een i5 hoor, in dagelijks gebruik jij ook niet...

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unimatrix zero
  • Laatst online: 17:23
Als die oude pc een celeron heeft, kan ik me voorstellen dat die nu traag is, ondanks een SSD.

Mijn tip zou zijn om toch vooral voor een core i5 te gaan, in plaats van een core i3. Dat verschil merk je zeker weten.
En met een SSD erin. Vooral na een aantal jaar gebruik zul je hier nog veel profijt van hebben.

Zelf ben ik van 17 inch naar 15 inch laptop gegaan, en daar heb ik zeker geen spijt van. Daar wen je heel snel aan.

[ Voor 7% gewijzigd door unimatrix zero op 29-05-2017 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

Als je alleen maar een mailtje stuurt en een webpaginat'je hier en daar opent is een i5 echt de grootste onzin.

Als die oude pc ondanks SSD traag is zou ik eerst eens gaan kijken wat daar de oorzaak van is, dat zou gewoon niet moeten. (tenzij het echt een Celeron N series of een AMD E1 is ofzo, dat is crimineel langzaam).

Alle normale celerons en pentiums (dus geen extra zuinige of mobiele) van > 2013/2014 zijn snel zat voor opa en oma iig.

[ Voor 4% gewijzigd door WCA op 29-05-2017 14:53 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unimatrix zero
Een core i5 is zeker aan te bevelen, zeker als je de laptop een aantal jaren gebruikt!
Ook al is het "maar" voor alleen wat browsen en emailen, met een core i5 ben je zeker beter uit dan een core i3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Waar komt die conclusie vandaan? Als je een auto koopt voor je oma, hoeft ie toch ook geen 180 te rijden als zij max 110 gaat rijden op de snelweg? een i5 halen is gewoon weggegooid geld in deze. Dat jij die zelf wil snap ik goed, maar opa en oma hebben voor hun webbrowser en mail client zat aan een pentium. Als je overkill wil hebben koop je een i3, en als je geld in de fik wil zetten een i5 of een i7.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unimatrix zero
Waarom je er een auto bij haalt om een laptop mee te vergelijken ontgaat mij volledig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

unimatrix zero schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:01:
Een core i5 is zeker aan te bevelen, zeker als je de laptop een aantal jaren gebruikt!
Ook al is het "maar" voor alleen wat browsen en emailen, met een core i5 ben je zeker beter uit dan een core i3.
Waar tover je dit vandaan? Zelfs een eerste generatie Dual Core is al ruim voldoende voor de eisen die in de TS worden gesteld. Een i5 is zwaar overkill.
unimatrix zero schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:13:
Waarom je er een auto bij haalt om een laptop mee te vergelijken ontgaat mij volledig.
Wikipedia: Analogie.

Waarbij auto's/(snel)wegen vaak worden aangehaald bij hardware.

[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 29-05-2017 15:20 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Daarbij komt dat het misschien wel leuk is om wat overcapaciteit te hebben in de vorm van een i5, maar het eet wel budget op. Je kan een euro maar 1x uitgeven en TS wil graag onder €500 blijven. Een i5 aansmeren omdat die sneller is en dan andere nuttige zaken laten liggen of over budget gaan lijkt mij onzinnig.

Bij gewoon htk gebruik moet óók een Celeron van 5 jaar oud icm een ssd snel genoeg zijn, er moet iets aan de hand zijn op die pc. Zelfs een E1 mét ssd moet nog redelijk draaien. Misschien zit de ssd nokvol en is hij daarom traag, misschien staan er een miljoenmiljard dingen op automatisch starten, misschien een on-access virusscanner. Heck, misschien malware die op de achtergrond bitcoins mined.

Ik zou de pc eens opnieuw installeren of (aannemend dat het w10 is, terugzetten naar fabrieksinstellingen). Met een beetje geluk is het opgelost en kunnen ze zelfs die €500 in hun zak houden.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unimatrix zero
D4NG3R schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:13:
[...]

Waar tover je dit vandaan? Zelfs een eerste generatie Dual Core is al ruim voldoende voor de eisen die in de TS worden gesteld. Een i5 is zwaar overkill.

[...]

Wikipedia: Analogie.

Waarbij auto's/(snel)wegen vaak worden aangehaald bij hardware.
Ik snap de term analogie, maar in dit geval raakt het kant nog wal.
Wanneer je een auto koopt, kan deze misschien prima 180 rijden, maar dat betekend niet dat je dat ook gaat doen. Je kunt er dus ook prima 110 mee rijden. En daarnaast is er een maximum snelheid van 130 op de snelweg, dus je mag niet eens harder rijden. Nogmaals, het slaat nergens op.
Wat ik wel gelezen heb is dat internetsnelheid en bandbreedte wordt vergeleken met een snelweg en aantal rijbanen, dat komt logischer over.

Een core i5 is gewoon veel comfortabeler werken op een laptop, zeker wanneer je van plan bent om een aantal jaren met de laptop te willen doen. En wie zegt dat opa en oma niet eens een spelletje willen proberen?
P_Tingen schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:04:
Daarbij komt dat het misschien wel leuk is om wat overcapaciteit te hebben in de vorm van een i5, maar het eet wel budget op. Je kan een euro maar 1x uitgeven en TS wil graag onder €500 blijven. Een i5 aansmeren omdat die sneller is en dan andere nuttige zaken laten liggen of over budget gaan lijkt mij onzinnig.
Juist omdat je die euro maar 1 keer kunt uitgeven, kun je maar beter gelijk een systeem aanschaffen welke vlot werkt en ook toekomstbestendig is.
Misschien is het handiger om even door te sparen, of het budget bij te stellen.

[ Voor 22% gewijzigd door unimatrix zero op 29-05-2017 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

unimatrix zero schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:05:
Een core i5 is gewoon veel comfortabeler werken op een laptop, zeker wanneer je van plan bent om een aantal jaren met de laptop te willen doen. En wie zegt dat opa en oma niet eens een spelletje willen proberen?
Ware het niet dat de GPU daarbij een stuk belangrijker is, en dat die op zowel een i3 als i5 het zelfde zijn.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

unimatrix zero schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:05:
[...]

Ik snap de term analogie, maar in dit geval raakt het kant nog wal.
Wanneer je een auto koopt, kan deze misschien prima 180 rijden, maar dat betekend niet dat je dat ook gaat doen. Je kunt er dus ook prima 110 mee rijden. En daarnaast is er een maximum snelheid van 130 op de snelweg, dus je mag niet eens harder rijden. Nogmaals, het slaat nergens op.
Wat ik wel gelezen heb is dat internetsnelheid en bandbreedte wordt vergeleken met een snelweg en aantal rijbanen, dat komt logischer over.

[...]

Juist omdat je die euro maar 1 keer kunt uitgeven, kun je maar beter gelijk een systeem aanschaffen welke vlot werkt en ook toekomstbestendig is.
Misschien is het handiger om even door te sparen, of het budget bij te stellen.
Precies, de maximumsnelheid is 130 (de snelheid waarop oma en opa graag rijden, iets sneller zelfs), dus of je nou een auto koopt die 150 kan (i3) of een auto die 180 kan (i5) maakt niet uit. Dat je dan geen auto wil die maar 110 gaat (Celeron N series, of een AMD E1) kan me voorstellen. De analogie gaat iig prima op.

Een core i5 werkt dus niet comfortabeler, het enige wat je hebt is overcapaciteit die je niet gebruikt.

En waar staat dat opa en oma geen spelletjes spelen? Nou dat geeft TS toch prachtig aan in zijn post? Wordt gebruikt voor mail en een paar internetpagina's.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unimatrix zero
GreNade schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:19:
[...]

Precies, de maximumsnelheid is 130 (de snelheid waarop oma en opa graag rijden, iets sneller zelfs), dus of je nou een auto koopt die 150 kan (i3) of een auto die 180 kan (i5) maakt niet uit. Dat je dan geen auto wil die maar 110 gaat (Celeron N series, of een AMD E1) kan me voorstellen. De analogie gaat iig prima op.

Een core i5 werkt dus niet comfortabeler, het enige wat je hebt is overcapaciteit die je niet gebruikt.

En waar staat dat opa en oma geen spelletjes spelen? Nou dat geeft TS toch prachtig aan in zijn post? Wordt gebruikt voor mail en een paar internetpagina's.
De snelheid waarop opa en oma graag rijden staat nergens vermeld. Jouw vergelijking van de processor met een auto slaat nergens op, en is best wel hilarisch. Misschien kun je het meer vergelijken met de optreksnelheid van een auto, zeg maar de tijd die een auto doet om van 0 - 100 kilometer per uur te rijden, maar goed nu begin ik ook al met die auto te vergelijken en dat doe ik liever niet.

Misschien gaan ze straks op de bank een spelletje spelen nu ze een laptop hebben, weet jij veel! dat bedoel ik ook met toekomstbestendig.

Er is totaal geen overcapaciteit, een core i5 in een laptop ten opzichte van een core i3 merk je gelijk bij gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

De snelheid die opa wil rijden zet ik nu op een punt dat vergelijkbaar is met de omschrijving die TS geeft.

Als ik jou achter 2 laptops met alles behalve de CPU gelijk zet (1x i3 en 1x i5, en ik durf de i7 er ook nog wel bij te zetten), jij het verschil niet gaat merken, als jij alleen doet wat TS beschrijft. Daar durf ik een boel om te verwedden.

Dat je dit advies een aantal jaar terug gaf kan ik inkomen, maar we leven in 2017. Instap CPU's zijn sneller geworden, en Windows is alleen maar lichter geworden qua systeembelasting. Je komt met een heleboel weg tegenwoordig in ieder geval. Daarnaast, zelfs al zou het verschil ietsiepietsie te merken zijn, so what dat opa 0,1 sec langer moet wachten op windows mail die moet openen?

[ Voor 6% gewijzigd door WCA op 29-05-2017 16:38 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unimatrix zero
Anoniem: 888629 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:34:
[...]
Ik zou heel iets meer uitgeven, en dan voor deze gaan:

pricewatch: Lenovo V110-17IKB 80V200MRMH

Die heeft namelijk naast een SSD een i5 processor. Met de i3 zullen zij namelijk niet heel veel aan snelheid winnen.

Wil je echter absoluut niet boven de €600,00 uitkomen, dan zou ik voor de optie boven mijn post gaan....de Medion.
Ik denk dat in de post van Tusa het beste advies staat voor de TS.
En vergeet de vergelijkingen met auto's, want daar heb je helemaal niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Vraagje aan @laurenst97: moet de desktop persé vervangen worden, of is het meer een kwestie van "hij doet het niet zo goed meer, laten we nu maar een laptop nemen". Als dat laatste het geval is, zou ik toch nog eens kijken of de desktop nog te redden is. Wat voor OS en CPU zit daar op/in?

Als het een cpu is van het niveau Celeron of beterr met Win10, dan zou ik serieus nog een keer kijken of hij te reanimeren is. De combi van CPU / SSD zou snel genoeg moeten zijn voor basisgebruik.

Mocht je toch over willen naar een laptop, dan blijf ik erbij dat een i3 al meer dan genoeg is. En dan alleen omdat de mobiele versies minder snel zijn dan de desktopversies. De i3-6006U heeft een passmark score van 3171 en dat is voor normale taken echt snel genoeg.

In het filter van @Brummetje heb ik nog een paar verfijningen aangebracht:
- opslag minimaal 256GB
- resolutie 1600x900 (hoger is denk ik niet nodig)

En dan komen er drie Asus exemplaren uit waarbij de pricewatch: Asus P756UA-TY294T de snelste cpu heeft.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurenst97
P_Tingen schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:04:
Vraagje aan @laurenst97: moet de desktop persé vervangen worden, of is het meer een kwestie van "hij doet het niet zo goed meer, laten we nu maar een laptop nemen". Als dat laatste het geval is, zou ik toch nog eens kijken of de desktop nog te redden is. Wat voor OS en CPU zit daar op/in?

Als het een cpu is van het niveau Celeron of beterr met Win10, dan zou ik serieus nog een keer kijken of hij te reanimeren is. De combi van CPU / SSD zou snel genoeg moeten zijn voor basisgebruik.

Mocht je toch over willen naar een laptop, dan blijf ik erbij dat een i3 al meer dan genoeg is. En dan alleen omdat de mobiele versies minder snel zijn dan de desktopversies. De i3-6006U heeft een passmark score van 3171 en dat is voor normale taken echt snel genoeg.

In het filter van @Brummetje heb ik nog een paar verfijningen aangebracht:
- opslag minimaal 256GB
- resolutie 1600x900 (hoger is denk ik niet nodig)

En dan komen er drie Asus exemplaren uit waarbij de pricewatch: Asus P756UA-TY294T de snelste cpu heeft.
De desktop willen ze inderdaad vervangen omdat ze iets mobieler willen zijn wat betreft de computer door het huis verplaatsen. Ik verwacht niet dat ze de laptop vaak zullen meenemen buiten huis maar ze vinden het wel fijn dat ze de optie hebben met een laptop (in het geval van een probleem met de laptop etc.).

Dankjewel voor de aanbevelingen, ik hou deze zeker in overweging!
Pagina: 1