Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-09 21:50
Ben met een Macbook Pro Retina 13" (2012) naar macrepair geweest voor het regelmatig uitvallen van de laptop. 600 euro zou de schade zijn om een memory chip te solderen (of nieuwe logic board, ik weet niet hoe ze dat zouden fixen).

In de hardware info staan twee fysieke sodimm slots aangegeven met elk 4gb. Dit is een sprong in het diepe, maar zou het niet mogelijk zijn om één van de memorybanks gewoon uit te schakelen. In theorie lijkt mij die oplossing heel simpel en mogelijk, maar wat zou de methode zijn? Misschien een sudo command o.i.d.?

Beste antwoord (via Daverius op 29-05-2017 14:12)

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:02
Nee dat is niet uit te schakelen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:02

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:28
Alleen fysiek ben ik bang...., maar of je dat zou moeten willen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
.Maarten schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:21:
Hmm.. toch best gek eigenlijk. Ben eigenlijk wel benieuwd waarom. Maar in ieder geval bedankt voor de reply.
Tens schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:32:
Alleen fysiek ben ik bang...., maar of je dat zou moeten willen.
Ja, misschien dat het wat scheelt als ze de beschadigde chip gewoon verwijderen, maar dat zal vast ook niet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:05

BCC

Je kan linux met Badram gaan draaien, maar je wilt denk ik OSX blijven draaien :)? https://unix.stackexchang...-memtest86-error-indicati

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
BCC schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:13:
Je kan linux met Badram gaan draaien, maar je wilt denk ik OSX blijven draaien :)? https://unix.stackexchang...-memtest86-error-indicati
Goeie! Daar had ik niet aan gedacht. Als ik de laptop toch al als verloren moet beschouwen is linux zeker geen slechte optie. Ik ga het even checken.. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:05

BCC

Het is ongeveer 13 jaar geleden dat ik met BadRam en Ubuntu bezig was, maar ik denk dat het wel zou moeten werken op je Macbook Retina. Nou krijg ik zin om een tweedehands retina met brak geheugen op de kop te tikken :D Laat je even weten of het werkt :P?

[ Voor 41% gewijzigd door BCC op 29-05-2017 13:50 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

€600 klinkt inderdaad als een nieuw moederboard. Weet je zeker dat het aan het geheugen ligt? Wanneer is hij dit gaan doen? Heb je er wat water/jus/koffie overheen gemikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
BCC schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:50:
Het is ongeveer 13 jaar geleden dat ik met BadRam en Ubuntu bezig was, maar ik denk dat het wel zou moeten werken op je Macbook Retina. Nou krijg ik zin om een tweedehands retina met brak geheugen op de kop te tikken :D Laat je even weten of het werkt :P?
Moet er de komende dagen tussendoor even aan rommelen, maar ik kom er nog op terug!
rvanpruissen schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:51:
€600 klinkt inderdaad als een nieuw moederboard. Weet je zeker dat het aan het geheugen ligt? Wanneer is hij dit gaan doen? Heb je er wat water/jus/koffie overheen gemikt?
Nee, geen ongelukjes gehad. Het enige wat ik weet van macrepair is dat er een geheugenfout is. Ook heb ik naderhand zelf een diagnosetest gedaan en dan krijg ik inderdaad PPM002 als foutcode ("mogelijk probleem met ingebouwde geheugen"). Maar wat de exacte technische omschrijving is, no idea.. Ik kan alleen maar afgaan op de algemene foutmeldingen. Ik zou macrepair kunnen bellen voor een meer uitvoerige beschrijving, maar ik denk dat het toch geen nut heeft, zeker niet omdat RAM ingebouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
BCC schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:50:
Ik heb het uiteindelijk opgegeven.. had Linux geïnstalleerd maar ik kwam door gebrek aan ervaring en tijd niet door het proces om de slechte ram sectors te vinden en in te stellen voor badram..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Als je nog wat wilt proberen: soms kan het reflowen van de RAM chips dit soort problemen oplossen. Je kunt hem natuurlijk ook gewoon verkopen in de huidige staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
rvanpruissen schreef op zondag 25 juni 2017 @ 16:36:
Als je nog wat wilt proberen: soms kan het reflowen van de RAM chips dit soort problemen oplossen. Je kunt hem natuurlijk ook gewoon verkopen in de huidige staat.
Ik moest reflowen even opzoeken, maar 'if all else fails', ga ik dat misschien wel proberen. Lijkt me best grappig. De macbook werkt nog wel, maar valt bij iets zwaardere workload gewoon uit.. (althans, ik denk dat intensief gebruik van het geheugen een factor is, ik moet even testen of dat klopt). Ik ga de komende tijd kijken of hij nog dienst kan doen voor kleine dingen zoals tekstverwerken of browsen.

Verkopen kan een optie zijn, naast een deels defecte ramchip heeft hij ook dat bekende schermcoating probleem wat ik nooit heb laten fixen. Zou niet weten wat ik er nog voor kan vragen..
Pagina: 1